۲۱۵۳۵۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

هنر دو چرخ ایتالیایی

شرکت ایتالیایی دوکاتی، با افزودن نام به شماره جدیدترین ساخته اش، سنت دیرینه اش را شکست. سنت دوکاتی در نام گذاری محصولاتش همواره بر این اساس بوده که نام آنها، تنها از ارقام تشکیل می شدند اما Panigale ۱۲۹۹ که نسخه ارتقاء یافته از ۱۱۹۹ می باشد.

هنر دو چرخ ایتالیایی
مجله تخت گاز - سامیار راشد: شرکت ایتالیایی دوکاتی، با افزودن نام به شماره جدیدترین ساخته اش، سنت دیرینه اش را شکست. سنت دوکاتی در نام گذاری محصولاتش همواره بر این اساس بوده که نام آنها، تنها از ارقام تشکیل می شدند اما Panigale 1299 که نسخه ارتقاء یافته از 1199 می باشد، سنت شکنی کرده است. Panigale 1299، می تواند رویای هر علاقه مند بر دنیای موتور سیکلت باشد.

نیروی محرکه آن با نام ((سوپرکوادرو)) و 1285 سی سی حجم، در Panigale 1299، ده درصد قدرت بیشتری نسبت به 1199 تولید می کند بنابراین این سوپربایک با ده اسب بخار افزایش قدرت، هم اکنون می تواند رقم شگفت انگیز 205 اسب بخار نیرو و 144.6 نیوتون متر گشتاور را تولید کند که برای یک موتور دو سیلندر خیابانی، حتی بیش از حد هم به نظر می رسد. علاوه بر افزایش قدرت، سایر اصلاحات صورت گرفته بر روی شاسی و سایر بخش های آن، باعث شده تا Panigale 1299، سریعتر و چابک تر از گذشته شود.

هنر دو چرخ ایتالیایی

تک تک جزئیات این موتورسیکلت، به منظور بزرگداشت سنت و تاریخچه دیرینه این برند، طراحی و ساخته شده است. اکثر قطعات و بخش های مختلف آن، برای کاربردی بودن و صرفه اقتصادی تکمیل نشده اند بلکه با طراحی مینیمالیستی اما سود جستن از استایل منحصر به فرد ایتالیایی، به نوعی طراحی شده تا هنر را به معنای واقعی کلمه، در یک موتورسیکلت، تزریق کند.

نیروی محرکه یا اثر هنری

نیروی محرکه آن با ۱۲۸۵ سی سی حجم، استانداردهای جدیدی را در دنیای سوپربایک‌ها تعریف می کند چراکه توان تولیدی ۲۰۵ اسب بخار در ده هزار و ۵۰۰ دور بر دقیقه و ۱۴۴.۶ نیوتون متر گشتاور در ۸۷۵۰ دور در دقیقه، در کنار وزن خشک ۱۶۶.۵ کیلوگرم، آن‌را به یک موشک زمین به زمین تبدیل کرده است. سوپرکوادرو، پیشرفته ترین و نیرومندترین نیروی محرکه دو سیلندر بر روی این کره خاکی است که برای یک موتورسیکلت تولید می شود. بنابراین Panigale ۱۲۹۹، با نسبت بالای قدرت به وزن، حرف اول را در دنیای موتورسیکلت ها می زند.

این نیروی محرکه، نقطه عطفی در دنیای موتورسیکلت به شمار می رود چراکه هیچ موتورسیکلت سازی، تا پیش از این نتوانسته بود با این تعداد سیلندر و حجم، به چنین قدرت و گشتاوری دست پیدا کند. این نیروی محرکه به نوعی طراحی شده تا کاملأ در داخل شاسی قرار بگیرد و از این‌روی، ابعاد و اندازه، یک چالش بزرگ برای طراحان دوکاتی به شمار می رفت. سیلندرها هنوز با یکدیگر زاویه ۹۰ درجه دارند اما سیلندر عقب نسبت به سیلندر جلویی و سطح افقی، با تغییر زاویه ۲۱ درجه ای مواجه شده است. افزایش قطر پیستون ها به ۱۱۶ میلی‌متر برای اولین بار در یک موتورسیکلت خیابانی، اصلاحات انجام شده روی شاسی مونوکوک آن و کاهش مرکز ثقل دوشاخ جلو، به میزان چشمگیری، هندلینگ و چابکی آنرا بهبود بخشیده است.

استفاده از قطعات ریخته گری شده به روش‌های فوق پیشرفته، تنها مقاوت و استحکام را تضمین کرده بلکه به میزان چشمگیری وزن را کاهش می دهد. برخی از بخش های بدنه نظیر مخزن روغن نیز از منیزیم ساخته شده است و تکنولوژی ساخت آن با انواع به‌کار رفته در موتورسیکلت های مسابقه ای برابری می کند. برای سال ۲۰۱۵، دوکاتی همچنین نسخه Panigale R را معرفی می کند که از مشخصاتی در حد موتورسیکلت های مسابقه ای بهره می برد از اینرو با محدودیت هایی در حجم موتور روبرو بوده و به همین دلیل حجم آن در نسخه R، به ۱۱۹۸ سی سی کاهش یافته است. قدرت موتور در حد ۲۰۵ اسب بخار باقی مانده اما گشتاور به ۱۳۶ نیوتون متر، کاهش یافته است. این نسخه از قطعات و اتصالات ساخته شده از تنگستن و تیتانیوم بهره می برند تا ضمن داشتن مقاوت بالا، وزن پایینی را برای آن به ارمغان بیاورد. این تدابیر در کنار استفاده از باتری لیتیوم یون به جای باتری معمولی که به تنهایی دو کیلوگرم سبک تر است، باعث شده تا وزن کلی بدنه به میزان شش کیلوگرم کاهش یابد.

هنر دو چرخ ایتالیایی

سواره می تواند کیت الکترونیکی جدید را که منحصرأ برای Panigale ۱۲۹۹ تکمیل شده، در سه حالت رانندگی تنظیم کند. این کیت الکترونیکی، شرایط رانندگی را بر اساس داده های واحد اندازه‌گیری اینرسی (IMU)، شدت ترمزگیری و کنترل هرزگردی چرخ ها (DWC)، به‌صورت خودکار تغییر می دهد یا اینکه این امر به‌صورت دستی توسط سواره صورت می پذیرد. حالت های رانندگی Panigale ۱۲۹۹، مسابقه، اسپرت و لغزنده را در بر می گیرد. در حالت مسابقه‌ای، سواره می تواند بر روی تمامی ۲۰۵ اسب بخار حساب باز کند و واکنش آنی پدال گاز و تعویض سریع‌تر دنده ها، حداکثر بازدهی و عملکرد را در پیست برای سواره به ارمغان می آورد. حالت سواری اسپرت هم از ویژگی های مشابهی برخوردار است با این تفاوت که به اندازه حالت مسابقه ای رام نشدنی و غیر قابل کنترل نیست. حالت سواری مسابقه ای، Panigale ۱۲۹۹ را به یک موتورسیکلت MotoGP تبدیل می کند که تنها حرفه ای ها از عهده کنترل آن بر می آیند.

حالت سواری لغزنده، تنها ۱۲۰ اسب بخار را در اختیار راننده قرار می دهد و واکنش پدال گاز اندکی تلطیف می شود. سامانه تعلیق و سایر بخش های الکترونیکی نیز به نوعی تغییر می یابند تا حداکثر چسبندگی و پایداری را برای آن به ارمغان بیاورند. گیربکس Panigale ۱۲۹۹، یکی دیگر از شاهکارهای مهندسی بکار رفته در این موتورسیکلت است. این بخش با سود جستن از دندانه های دوبل، نه تنها سرعت تعویض دنده را افزایش داده بلکه استحکام آن‌را نیز دوچندان می کند. این گیربکس ۶ سرعته، از یک کلاچ تَر بهره می برد و به مکانیزم self-servo تجهیز شده است. مورد آخر باعث می شود تا بار روی صفحات دیسک افزایش یابد بدون اینکه سواری برای تعویض دنده، فشار بیشتری را بر روی کلاچ اعمال کند. این امر در کنار افزایش بازدهی، راحتی سواره در کنترل و هدایت موتورسیکلت را نیز با خود به همراه دارد.

نمایشگر TFT این موتورسیکلت نیز یکی دیگر از شاهکارهای آن به شمار می رود. این نمایشگر از پیشرفته ترین فناوری در زمینه نمایش داده ها بهره می برد. چیدمان اطلاعات نمایش داده شده روی این صفحه نمایش با توجه به انتخاب حالت رانندگی تغییر می کند تا بیشترین بازدهی را برای سواره به ارمغان بیاورد. این نمایشگر، هم‌چنین از سامانه پیشرفته GPS دوکاتی بهره می برد. یک نرم افزار جالب با نام DDA (تحلیل‌گر داده های دوکاتی) در این نمایشگر تدارک دیده شده است که عملکرد موتورسیکلت و سواره را به صورت گرافیکی نشان می دهد.

هنر دو چرخ ایتالیایی

دوشاخ Panigale ۱۲۹۹، ساخت شرکت Marzocchi بوده و از قاب آلومینیومی بهره می برد تا وزن آن به حداقل برسد. سیستم تعلیق آن در عقب توسط Sachs ساخته شده و کاملأ قابلیت تنظیم دارد. تمامی نسخه های Panigale ۱۲۹۹ از ترمزهای مونوبلاک برمبو با کالیپرهای M۵۰ بهره می برند که این کالیپرهای ساخته شده از یک بلوک یک تکه آلیاژ، مقاومت و سبکی را به ارمغان می آورد و هریک با سود جستن از پیستون‌هایی به قطر ۳۰ میلی متر، دیسک ۳۳۰ میلی متر را می فشارند تا آنرا در کمترین مسافت از حرکت بازایستاند. تایرهای آن نیز با عرض ۳.۵ اینچ در جلو و ۶ اینچ در عقب، از رینگ های ساخته شده از آلومینیوم ریخته گری شده بهره می برد تا ضمن داشتن مقاومت بالا، وزن پایینی داشته باشند. این وزن پایین در پیچ ها و به هنگام شروع حرکت، به Panigale ۱۲۹۹، کمک شایانی می‌کنند. تایرهای آن از نوع پیرلی دایابلو سوپرکورسا SP هستند که ابعاد آن در جلو ۷۰ZR۱۷/۱۲۰ و در عقب ۵۵ZR۱۷/۲۰۰ است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج