۲۱۵۷۸۶
۵۰۲۵
۵۰۲۵
پ

گزارش برترین ها از پدافند سایبری ایران

اگر شما هم جزو آن دسته از هموطنانی هستید که درباره پدافند غیرعامل و پدافند سایبری، اطلاعاتی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم، گزارش اختصاصی برترین ها از پدافند سایبری و پدافند غیرعامل کشور را مطالعه کنید.

گزارش برترین ها از پدافند سایبری ایران





برترین ها - علی محمد آقازمانی: خیلی ها تصور می‌کنند که پدافند هوایی یا همان سامانه‌های ضد هوایی نظامی مرسوم، به عنوان پدافند در مسائل نظامی مطرح هستند، درحالی‌که این گونه نیست. پدافند، به دو دسته پدافند عامل، و پدافند غیر عامل قابل تقسیم بندی است که هر یک، ویژگی ها، خصوصیت ها و قابلیت‌های خاص خود را دارا می‌باشد. پدافند عامل، تقریباً همان تصور ما از پدافند است که به پدافند هوایی مربوط می‌شود. اما پدافند غیرعامل، در واقعی پدافندی هست که به طور مستقیم، در مسائل نظامی کاربرد ندارد و قرار نیست، موشکی یا تیری به هدفی، شلیک شود. مأموریت پدافند غیرعامل، در واقع حفاظت از افراد و تأسیسات و حتی مالکیت‌های معنوی است که شاید پدافند عامل، به طور مستقیم نمی‌تواند برای حفاظت از آن ها کاری انجام دهد. مثلاً این که شما، اصول حافظتی در هنگام بروز زلزله را بدانید یا این که آگاه باشید که چطور سیستم رایانه و گوشی تلفن همراه هوشمند شما، ردیابی نشود، در واقع پدافند غیرعامل انجام داده‌اید. توسعه پدافند غیرعامل، در ایران که به تهدیدات طبیعی و غیر طبیعی مختلفی رو به رو است، یکی از جدی‌ترین مسائلی است که در دستور کار مسئولان کشور قرار گرفته است. سرویس دیجیتال برترین‌ها، قصد دارد تا در گزارشی جامع، به معرفی ۹ پرتال فعال کشور در عرصه پدافند غیرعامل بپردازد. با ما همراه باشید.

گزارش برترین ها از پدافند سایبری ایران

در خبرها اخیراً آمده بود که فرمانده پدافند غیرعامل کشور اعلام کرد که کلیه مسئولان دولتی ایران، حق استفاده از گوشی‌های هوشمند را در زمان ساعات اداری ندارند. شاید برای شما جالب باشد که دلیل این موضوع را بدانید. همان طور که شاید در گزارشات خبری خوانده باشید، گوشی‌های هوشمند که توسط شرکت‌های غربی طراحی و ساخته می‌شوند، از نرم افزارها و سخت‌افزارهایی استفاده می‌کنند، که امکان رصد پنهان اطلاعاتی و ارتباطی صاحب گوشی را برای مراکز طراحی و ساخت خود در اروپا و آمریکا فراهم کرده‌اند. یعنی به زبان دیگر، هیچ تضمینی وجود ندارد که گوشی هوشمند آیفون یا سونی که اکنون در دست شما و ۱۱ میلیون ایرانی دیگر قرار دارد، عامل جاسوسی اطلاعاتی از شما نباشد. بنابراین، مرکز پدافند غیرعامل کشور به مسئولان و حتی مردم هشدارم یدهد که مراقب سو استفاده اطلاعاتی بیگانگان از اطلاعات و حریم خصوصی خود در فضای سایبر و هم چنین فضای گوشی‌های تلفن همراه هوشمند باشید تا طعمه اطلاعاتی نشوید.

گزارش برترین ها از پدافند سایبری ایران

مساله مربوط به پدافند غیرعامل، به خاطر جاسوسی روزانه و حتی لحظه ای مراکز جاسوسی از اطلاعات کاربران در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی و روی گوشی‌های هوشمند موبایل، روز به روز در دنیا در حال گسترش است. جاسوسی موبایلی از موبایل انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان را که توسط سازمان‌های جاسوسی ایالات متحده انجام می‌شد را حتماً شنیده‌اید. یا مواردی که ویکی لیکس توسط جولیان آسانژ منتشر شد و اخیراً نیز، کارمند سابق مراکز جاسوسی امریکا که به روسیه پناهنده شده است (ادوارد اسنودن)، جزییات بیش تری از رفتار سازمانی جاسوسی الکترونیکی امریکا و غرب از کشورهای مختلف را منتشر کرده است. همه این موارد، نشان دهنده جدی بودن مساله جاسوسی سایبری و اهمیت قضیه پدافند غیرعامل است.

در ایران، ظرف یک دهه اخیر، با رشد اینترنت و افزایش شمار کاربران به بیش از ۲۰ میلیون نفر، ضرورت راه اندازی سازمان پدافند غیرعامل در دستور کار قرار گرفت و ده ها سایت زیر مجموعه این مرکز نیز تأسیس شد که در ادامه به معرفیان ها می‌پردازیم.

تعریفی از پدافند غیرعامل

پدافند غیرعامل یا passive defense نوعی دفاع غیر نظامی است و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که به بکارگیری جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تأسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است. اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه‌های امن می‌باشد.

پیش از ورد به بحث، در یک کارگاه ۱۴ دقیقه ای درباره پدافند غیرعامل شرکت کنید



قرارگاه پدافند سایبری کشور (پاپسا)

قرارگاه پدافند سایبری ایران، یکی از مجموعه سایت‌های فعال در زمینه اطلاع رسانی برای مسائل سایبری در کشور است که در آدرس http://papsa.ir قرار دارد.

گزارش برترین ها از پدافند سایبری ایران

درباره این مجموعه آمده است: با یاری خداوند قادر متعال، «جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴»، دست یافته به زیست بوم ملی سایبری امن، مصون و پایدار در برابر تهدیدات و حملات سایبری دشمن و قدرت برتر پدافند سایبری در بین کشورهای منطقه و دارای جایگاهی ممتاز در جهان با ویژگی‌های زیر می‌باشد:

۱. نظام جامع بومی پدافند سایبری هوشمند، پایدار و مقاوم، انحصاری، ابتکاری،، لایه به لایه، پیش کنش گر، شبکه ای، چابک و منعطف در سطوح ملی، دستگاهی و استانی

۲. نظام فرماندهی و کنترل جامع و هوشمند با قابلیت رصد، پایش، تشخیص، هشدار و فرماندهی و کنترل به هنگام صحنه عملیات پدافند سایبری

۳. زیرساخت‌های سایبری حیاتی مصون، زیر ساخت‌های حساس مستحکم و پایدار و زیر ساخت‌های مهم ایمن

۴. سرمایه‌های انسانی مؤمن، متعهد، مجرب، آموزش دیده و متخصص در حوزه پدافند سایبری و دارای تفکر بسیجی و روحیه جهادی

۵. نظام دیپلماسی پدافند سایبری فعال، متعامل، مشارکت جو و مدافع منافع ملی سایبری

این پایگاه، یک پایگاه اطلاع رسانی، آموزشی و خبری می‌باشد که دران حجم زیادی از اطلاعات مربوط به هک شدن سیستم‌های رایانه ای مسئولان جهان، ارائه شده است و کاربر می‌تواند درباره مسائل سایبری، اطلاعات امنیتی خوبی دریافت کند. گالری عکس و فیلم این پرتال، یکی از بخش‌های جالب سایت است که پیشنهاد می‌کنیم حتماً ملاحظه کنید. پاسخ به پرسش‌های مخاطبان درباره پدافند سایبری و همکاری با این مجموعه نیز، از دیگر مسائلی است که در این پرتال به آن اشاره شده است. بخش آموزشی این پرتال را توصیه می‌کنیم به طور روزانه بررسی کنید تا نکته‌های آموزشی خیلی مهم را کسب کنید.

مرکز مطالعات پدافند غیرعامل کشور

مرکز مطالعات پدافند غیرعامل کشور، در زمینه مسائل مربوط به پدافند غیرعامل تحقیق و بررسی می‌کند و در نشانی http://www.pdrc.ir ارائه شده است. در اساسنامه این مرکز آمده است:

شناسایی زمینه ها، اخذ، ایجاد، پردازش، کاربردی کردن و اشاعه فناوری های پیشرفته مناسب به منظور ارتقای سطح علمی و فناوری پدافندی کشور.

§ پژوهش‌های بنیادی و راهبردی در زمینه‌های علوم و فناوری در حوزه‌های علوم فنی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی.

§ دستیابی به شیوه‌های نوین برای بهره وری مناسب از فناوری و جلوگیری از آسیب پذیری زیرساخت‌های خی‌اتی کشور.

§ همسو نمودن تمام طرح ریزی‌های دفاعی به موازات اهداف دفاعی امنیتی چشم انداز ملی ایران.

§ ایجاد مرکز مطالعاتی دانش بنیان و مسلط بر علم و فناوری هوشمند و دفاعی متناسب با دانش روز.

§ لحاظ نمودن آینده نگری در تمام سطوح پدافند غیر عامل.

این مرکز، برای افراد حقیقی و حقوقی، چه دولتی و چه بخش خصوصی، دوره‌های آموزشی مختلف را در زمینه آگاهی از زمینه‌های پدافند غیرعامل سایبری و غیر سایبری تدارک می‌بیند که بخش آموزش و پژوهش آن می‌تواند جالب توجه باشد.

گزارش برترین ها از پدافند سایبری ایران

برای اشخاص عادی تا مدیران عالی رتبه نظام، این مرکز دارای آموزش‌های عمومی، تخصصی، کوتاه مدت و حتی بلند مدت دانشگاهی می‌باشد که نگاهی به عناوین برخی از دوره ها، می‌تواند جالب توجه باشد:

تهدیدات سایبری- پدافند زیستی- مدیریت بحران - جنگ نرم (جنگ رسانه، جنگ روانی، جنگ اقتصادی) - تهدیدات فناوری نوین (نیمه سخت) - مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان - معماری با رویکرد پدافند غیر عامل - سناریو نویسی و رزمایش- نقش حساس ها در شناسایی تهدیدات - ارزیابی تهدیدات و آسیب پذیری زیرساخت‌ها - حفاظت از زیر ساخت ها

اگر به مسائل هک و روش‌های مقابله با این موضوعات علاقمند هستید، توصیه می‌کنیم از آموزش‌های این مرکز استفاده کنید. مرکز مطالعات راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح، از جمله مراکزی است که با این سازمان در ارتباط تحقیقاتی می‌باشد و در نشانی http://www.defapress.ir/Fa قرار دارد.

نشریه علوم پدافند غیر عامل

نشریه علوم پدافند غیرعامل، تنها و تخصصی‌ترین نشریه مربوط به موضوعات پدافند غیرعامل در زمینه‌های مختلف می‌باشد که در نشانی http://www.pdrcj.ir قرار دارد.

گزارش برترین ها از پدافند سایبری ایران

تنها شماره سال ۹۲ این نشریه در دسترس می‌باشد، اما علاقمندان برای همکاری با این نشریه، می‌توانند با آن در ارتباط باشند.

انجمن علمی پدافند غیرعامل

انجمن علمی پدافند غیرعامل کشور، در نشانی http://www.apdi.ir در دسترس می‌باشد. انجمن پدافند غیرعامل از سال ۱۳۸۵ در دستور کار سازمان پدافند غیر عامل و دانشگاه صنعتی مالک اشتر کشور قرار گرفت و پس از پیگیری‌های مکرر، در سال ۱۳۸۸ مجوز اولیه تأسیس توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری صادر شد.

گزارش برترین ها از پدافند سایبری ایران

انجمن علمی پدافند غیرعامل کشور، در واقع یک محفل علمی است که افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند دران عضویت داشته باشند و از خدمات آن بهره من شوند. دوره‌های آموزشی، کتاب ها، مقالات و مسائل مرتبط با علوم و فنون پدافند غیرعامل، موضوعاتی است که در این سایت به آن ها اشاره شده است. نشریه چتر پایداری، از جمله نشریاتی است که توسط این انجمن منتشر می‌شود. اولین شماران، در مهر ۱۳۹۳ منتشر شد.

انجمن پدافند غیر عامل ایران

در سایت اینترنتی http://www.apdjournal.ir می‌توان به انجمن پدافند غیرعامل کشور، دسترسی داشت. در این سایت، فصلنامه انجمن علمی پدافند غیرعامل در کنار آرشیو مقالات و اطلاعات نشریه ارائه شده است.

گزارش برترین ها از پدافند سایبری ایران

پرتال پایداری ملی

پرتال پایداری ملی، یکی از فعال‌ترین سایت‌های اینترنتی فارسی درباره موضوعات مرتبط با پدافند سایبر و به طور کل، پدافند غیرعامل است. در این سایت، اخبار، تحلیل ها و گزارشات جالبی درباره موضوعات مرتبط با پدافند سایبری و اقدامات ایران در این حوزه ارائه شده است که خواندنان توسط مخاطبان عمومی پرتال برترین ها، توصیه می‌شود.

گزارش برترین ها از پدافند سایبری ایران

یکی از مطالب جالب این پرتال، تحلیلی درباره نحوه جاسوسی از هتل محل مذاکرات ایران در وین است که اخیراً در نشست ایران با گروه ۵+۱ در موضوع مذاکرات هسته ای، بازتاب یافت و اسرائیل، مظنون درجه اول این مساله عنوان شد. یکی دیگر از مطالب جالب سایت، درباره بد افزار سایت Ask.com می‌باشد. موضوعات جالب توجهی که در این سایت به آن ها پرداخته می‌شود عبارت‌اند از: دفاع اقتصادی، دفاع بیولوژیکی، دفاع سایبری، تهدید شناسی، مدیریت بحران، جنگ نرم، دفاع اطلاعاتی، دفاع الکترونیک، فنی و مهندسی و پژوهش که هر یک دارای زیر بخش‌های جالب و غنی اطلاعاتی می‌باشد. این سایت در آدرس: http://paydarymelli.ir ارائه شده است.

سایت اشراف

سایت اینترنتی اشراف، مرکز رصد اندیشکده های استراتژیک می‌باشد که اخبار و گزارشاتی عمومی درباره مسائل امنیتی و اطلاعاتی و بعضاً پدافند غیرعامل در اختیار مخاطبان عمومی قرار می‌دهد. اخیراً، بخش انگلیسی زبان نیز به این پرتال اضافه شده است. این سایت در آدرس http://www.eshraf.ir در دسترس می‌باشد.

گزارش برترین ها از پدافند سایبری ایران

موضوعاتی که این سایت خبری و اطلاع رسانی به آن پرداخته است، در واقع موضوعات جالب توجه در عرصه پدافند عامل و غیرعامل می‌باشد که مشاهده آن برای کاربران علاقمند، خالی از لطف نیست.

دانشکده پدافند غیرعامل کشور

دانشکده پدافند غیرعامل کشور، یکی از پرتال ها و مجموعه‌های فعال در عرصه علوم و فنون پدافند غیرعامل می‌باشد که مطالب و محتویات جالب توجهی در این عرصه در اختیار مخاطبان قرار داده است.

گزارش برترین ها از پدافند سایبری ایران

این سایت در نشانی http://pd.ihu.ac.ir در دسترس می‌باشد و امیدوارم، از نظر بارگذاری و باز طراحی، اصلاح شود.

قرارگاه پدافند زیستی کشور

یکی دیگر از مجموعه‌های فعال در عرصه علوم و فنون پدافند غیرعامل، قرارگاه پدافند زیستی کشور است که به طور تخصصی، در زمینه مسائل تخصصی پزشکی و گیاهی فعالیت دارد. قرارگاه پدافند زیستی کشور معروف به شفا، تلاش می‌کند تا محصولات کشاورزی ایران را، از آفت ها و آسیب‌های مختلف مصون نگه دارد که در نهایت کمکی است به توسعه پدافند غیرعامل کشور در حوزه سلامت و بهداشت عمومی.

گزارش برترین ها از پدافند سایبری ایران

این سایت در نشانی http://www.bdiran.ir/farsi ارائه شده است و حاوی مطالب و موضوعات جالب توجه در زمینه‌های مختلف علمی می باد. شاید برای شما هم جالب باشد تا با این قرارگاه جدید التاسیس و مأموریت‌های آن آشنا شوید.

سیاست گذاری، برنامه ریزی، راهبری، فرماندهی، کنترل، نظارت و مدیریت یکپارچه حوزه پدافند زیستی کشور

۲- رصد و پایش، هشدار، آشکارسازی، تشخیص، کنترل و ارزیابی تهدیدات زیستی

۳- توسعه بهداشت، پیشگیری و ایجاد مصونیت در برابر تهدیدات زیستی در حوزه‌های مرتبط

۴- ارتقاء توانمندی امداد و نجات، درمان تخصصی و بازیابی و بازتوانی سرمایه‌های آسیب دیده

۵- افزایش توان اجرای عملیات پشتیبانی صحنه بحران‌های زیستی در حوزه‌های مرتبط در سطح ملی، منطقه ای و استانی

۶- توسعه، سازماندهی و تجهیز شبکه آزمایشگاه‌های همکار و مرجع

این ۶ محور، بخش‌هایی از مأموریت‌های عزیزان در قرارگاه پدافند زیستی ایران است. بیش از ۳۰۰ خبر در حوزه پدافند زیستی در این پرتال ارائه شده است که می‌توانید مشاهده کنید.

برای آگاهی از آخرین اقدامات پدافند غیرعامل کشور، مصاحبه فرماندهی محترم این قرارگاه با شبکه خبر را در ویدئوی زیر مشاهده کنید.

http://paydarymelli.ir/fa/news/۱۴۵۰۸/%D۸%B۳%D۸%B۱%D۸%AF%D۸%A۷%D۸%B۱-%D۸%AC%D۹%۸۴%D۸%A۷%D۹%۸۴%DB%۸C-%D۸%AF%D۸%B۱-%D۸%A۸%D۸%B۱%D۹%۸۶%D۸%A۷%D۹%۸۵%D۹%۸۷-%D۸%AA%DB%۸C%D۸%AA%D۸%B۱-%D۸%A۷%D۹%۸۵%D۸%B۴%D۸%A۸-%D۸%B۴%D۸%A۸%DA%A۹%D۹%۸۷-%D۸%AE%D۸%A۸%D۸%B۱%D۹%۸۱%DB%۸C%D۹%۸۴%D۹%۸۵

اگر برای توسعه پدافند غیرعامل کشور، ایده، طرح یا نظری دارید، می‌توانید با تکمیل فرم زیر و ارسال به پدافند غیرعامل کشور، در توسعه این صنعت در کشور همکاری کنید.

http://paydarymelli.ir/files/fa/news/۱۳۹۳/۳/۳/۱۷۳۰۰_۶۱۹.pdf

پرتال برترین ها، موفقیت روز افزون فعالان عرصه حیاتی پدافند غیر عامل کشور در مأموریت‌های محوله را، آرزومند‌است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج