۲۱۶۶۲۷
۲ نظر
۵۰۱۴
۲ نظر
۵۰۱۴
پ

اشتباهات رایج دکوراسیونی (۲)

هر قدر هم خانه‌تان به روز و با امكانات و وسايل مطابق مد روز باشد تا وقتي از شلخته‌بازي دست برنداريد هيچ‌كدام از دكورهاي‌تان به چشم نمي‌آيد.

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)
مجله منزل - ليدا هادي:

مطلب مرتبط:

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)


فضاهای مخفی

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

هر قدر هم خانه‌تان به روز و با امكانات و وسايل مطابق مد روز باشد تا وقتي از شلخته‌بازي دست برنداريد هيچ‌كدام از دكورهاي‌تان به چشم نمي‌آيد. بزرگ‌ترين اشتباهي كه اين روزها مردم در خانه‌هاي كوچك گرفتارش هستند تلنبار كردن وسايلي است كه فكر مي‌كنند به اندازه كافي ديده نمي‌شوند. يك صندلي بچه پنهان پشت مبل‌ها يا ميز اتوي باز شده در اتاق خواب، خانه‌تان را براي هميشه در ذهن ديگران بد جلوه مي‌دهد.

راه حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

با اين بهانه كه فضاي خانه كوچك است و ديگر خانه‌ها مانند سابق نيستند خودتان را گول نزنید. هر خانه كوچكي را هم مي‌شود با كمي ايده و برنامه سر و سامان داد. يك راه اين است كه از فضای خالي و دور از انتظار براي جا دادن وسايلي كه زير دست و پا هستند جاي مناسبي درست كنید. فقط كافي است يا خودتان ايده به خرج دهيد يا موضوع را با يك طراح دكوراسيون داخلي در ميان بگذاريد.

اتاق خواب

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

كاتالوگ‌هاي تبليغاتي دكوراسيون‌هاي داخلي بسيار زيبا و چشم‌نواز هستند؛ فضاي داخلي خانه‌هايي كه هر گوشه از آنها به دقت و با وسواس خاصي در كنار هم قرار گرفته‌اند. در این کاتالوگ ها انتخاب رنگ‌ها هوشمندانه و با هماهنگي عجيبي اتفاق افتاده است اما ماجرا اين است كه زندگي واقعي اين‌ طور نيست. اين روزها ديگر كسي واقعا به فكر ست كردن همه اسباب و اثاثيه خانه نيست. شايد باورتان نشود اما ديگر يك‌رنگ بودن همه لوازم خانه باب نيست و اين عكس‌هايي هم كه مي‌بينيد فقط براي تبليغات است!

راه حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

اين روزها ديگر طراحان داخلي به اين نتيجه رسيده‌اند كه هماهنگ بودن همه رنگ‌هاي اتاق خواب يا سالن نشيمن خانه فقط باعث كسالت صاحبش مي‌شود. آنها معتقدند طراحي اتاق بايد طوري باشد كه با چشم گرداندن در آن به هر وسيله تازه‌ای با خصوصيات تازه خيره شد. البته همخواني رنگ‌ها و نسبت اشيا با هم خودش داستاني است اما بايد لوازم اتاق طوري باشد كه رنگ آنها چشم كنجكاو را به سمت خودش بكشاند نه اينكه به هر جا نگاه مي‌كنيد فقط يك رنگ ببینید!

نور

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

زماني فقط لامپ‌هاي ۱۰۰ واتي در بازار موجود بود و در نهايت لامپ‌هاي شمعي و اشكي اما حالا انواع و اقسام لامپ‌هاي كم‌مصرف به بازار آمده‌ باظرفیت های متفاوت و استفاده از آنها هم كه توصيه اكيد است. اما مساله اشتباه اينجاست كه ما عادت كرده‌ايم براي همه قسمت‌هاي خانه از يك نوع روشنايي استفاده ‌كنيم. ما همان روشنايي را در اتاق خواب داريم كه در آشپزخانه‌مان است در حالي كه روشنايي خانه بايد متناسب با فضا و ميزان كاربرد آنجا در روز و شب با هم متفاوت باشد.

راه حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

براي همه قسمت‌هاي خانه از يك نوع لامپ استفاده نكنيد. درك اين موضوع كه براي هر قسمتي از چند لامپ و با چه تواني استفاده شود يا اينكه كدام لوستر براي كدام ناحيه مناسب‌تر است از آن مسائلي است كه هم پاي رسيدن به تير و تخته‌هاي خانه بايد به آن توجه شود. يادتان باشد هر قسمت خانه مي‌تواند براي خودش طراحي خاصي داشته باشد؛ مثلا آشپزخانه نورش را از زير كابينت‌ها بگيرد و پذيرايي از آباژور پايه بلند زميني.

چیدمان مبل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

يكي از بزرگ‌ترين اشتباه‌های ما ايراني‌ها در چيدن خانه‌هاي‌مان مربوط به مبل‌هاست. معلوم نيست كدام قانون نانوشته‌ای گفته كه مبل‌ها بايد در كنار ديوارها باشند و در گوشه‌هاي اتاق جاي بگيرند. در باور ما مبل‌ها با هر ظاهر و طراحي خاصي براي چيده شدن در كناره ديوارها ساخته شده‌اند در حالي كه اين كار اشتباه بزرگ چيدمان منزل است. كنار چيدن مبل‌ها ظاهر خانه را شبيه يك جعبه بزرگ مي‌كند. خانه‌هايي كه مبل‌هاي‌شان کنار ديوار قرار دارند بيش از اندازه رسمي هستند. مبل‌ها قرار است راحتي خانه را همراه داشته باشند نه اينكه بدتر راحتي را از آن بگيرند.

راه حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

سعي كنيد تا جايي كه مي‌توانيد مبل‌ها و باقي وسايل خانه را از ديوارها جدا و به مركز اتاق نزديك كنيد. از بيرون آوردن مبل‌ها نترسيد. باور داشته باشيد گاهي فضاي پشت مبل‌ها هم مي‌تواند كلي كارساز و مفيد باشد؛ مثلا با گذاشتن يك ميز ساده چوبي پشت كاناپه اصلي خانه هم از فضا درست استفاده مي‌كنيد و هم شكل و شمايل خانه را تغيير مي‌دهيد.

فرش

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

ما ايراني‌ها براي فرش‌هاي‌مان احترام خاصي قائل هستيم. اينكه زياد پاخور نباشند و پايه مبل‌ها هم زياد روي‌شان فشار نياورد از آن ماجراهايي است كه در زمان چيدمان منزل اعصاب صاحبخانه را حسابي به بازي مي‌گيرد. اما مساله‌ اين است كه فرشي كه وسط اتاق افتاده در نگاه طراحان داخلي يك خط قرمز اساسي است. فرش‌هايي كه بي‌هوا در وسط سالن پهن شده باشند، حس شلختگي و بي‌نظمي را القا مي‌كنند و در طراحي داخلي يك اشتباه بزرگ به حساب مي‌آيند.

راه حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

روش درست پهن كردن فرش در خانه‌ها اين است كه فرش طوري در بين فضاي مبلمان خانه و باقي لوازم محصور شده باشد كه پايه همه آنها به نحوي قسمتي از آن را بگيرد. طراحي دكوري درست است كه در آن فرش درست در مقابل اجزاي اصلي محيط قرار داشته باشد. با اين حساب اگر دل‌تان براي فرش‌هاي دستبافت مي‌سوزد بهتر است آنها را جمع كنيد و سراغ محصولات ديگر برويد؛ اين‌طوري هم فرش گران‌قيمت‌تان سالم مي‌ماند و هم خانه‌تان زيباتر مي‌شود.

تابلوها

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

زمان اسباب‌كشي‌ يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي همفكري اعضاي خانواده زماني است كه بايد تابلوها روي ديوار نصب شوند. تازه آنجاست كه نظر دادن‌ها شروع مي‌شود و داستان بالا مي‌گيرد؛ بالاتر ببر، بالا، چرا اين قدر پايين آوردي و. . . . بعد از كشمكش بزرگ هم تابلو جايي نزديك به سقف خانه كوبيده مي‌شود و ماجرا به اتمام می‌رسد؛ جايي كه بايد گردن‌ها را بالا كشيد و اثر هنري فاخر را ديد؛ اين همان اشتباه بزرگ است.

راه حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

مناسب‌ترين مكان براي نصب تابلوها مكاني است كه براي ديدن آن لازم نباشد زاويه قايم گردن تغيير كند و سر براي تماشای آن به بالا متمايل شود. براي چسباندن تابلوهاي بزرگ قاعده خاصي وجود دارد؛ اينكه به فاصله بين سقف و چهارچوب درها دقت كنيد. در نصب تابلوهای بزرگ فاصله تابلو با سقف بايد برابر با فاصله سقف تا درها باشد. اگر هم مي‌خواهيد تابلو را بالاي كاناپه نصب كنيد حواس‌تان باشد كه انتهاي تابلو با كاناپه ۱۵ سانتي‌متر فاصله داشته باشد.

پنجره ها

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

اصل بزرگ را فراموش نكنيد؛ اينكه همان‌قدر که اتاق‌ها اهميت دارند بايد به فكر اهميت پنجره‌ها هم بود. خيلي از ما يا بي‌خيال پرده درست و حسابي براي پنجره‌هاي‌مان مي‌شويم يا كلا اگر پرده‌‌ای روي آن نصب مي‌كنيم ديگر بي‌خيال رنگ پنجره و شكل و شمايل آن مي‌شويم. انگار مي‌خواهيم با پرده‌ها فقط پنجره‌ها را استتار كنيم در حالي كه پنجره‌ها و زيبايي آنها يكي از مهم‌ترين اجزاي دكوراسيون خانه‌ها هستند. پنجره‌هاي خالي بدون پرده يا با پرده‌هاي آويزان نامرتب احساس راحتي را از خانه مي‌گيرند.

راه حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

آويزان كردن پرده‌ها قاعده و قانون خاص خودش را دارد. پرده‌ها بايد هميشه پنج سانت بالاتر از طاق پنجره‌ها نصب شوند. البته اين موضوع در خانه‌هايي كه سقف‌هاي بلندي دارند فرق مي‌كند. در اين خانه‌ها بهتر است پرده‌ها تا نزديكي سقف بالا بروند؛ اين‌طوري خانه بزرگ‌تر از معمول هم نشان داده مي‌شود. بهترين كار هم اين است كه يك پرده حرير ساده در زير باشد و پرده‌ای با رنگ تيره‌تر در روي كار استفاده شود.

رنگ

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

سفيد، استخواني يا نباتي؛ اتاق، نشيمن و پذيرايي هم فرق ندارد؛ همه‌جا يك‌رنگ و يك‌دست. تا مدت‌ها انتخاب اول و آخر ايراني‌ها براي رنگ ديوار خانه‌هاي‌شان فقط همين بود. داستان اين است كه خيلي از ما رنگ‌ها را دوست داريم اما براي استفاده از آنها روی ديوارها می ترسیم. براي همين همه جا را يك‌دست سفيد مي‌كنيم و تمام. حقيقت اينجاست كه رنگ يك‌دست سفيد خانه را كسل مي‌كند؛ خانه كه هيچ تك‌تك ساكنان خانه هم بعد از مدتي خسته و كسل مي‌شوند.

راه حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

يكي از ديوارهاي خانه را حتما به رنگ خاصي درآوريد. از رنگ‌ها واهمه نداشته باشيد. نهايت کار اين است كه رنگ را دوست نداريد و دوباره روي آن را با رنگ ديگري مي‌پوشانيد. معجزه رنگ‌ها در طراحي خانه عجيب است. ديوارهاي رنگي صبح‌ها يك بازتابي دارند، ظهرها يك جور و شب‌ها جور دیگر. براي همين است كه ديوارهاي رنگي هيچ‌وقت كسالت‌بار نيستند.

کاور مبل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

هيچ‌كسي مخالف استفاده از كاورهاي مخصوص مبل نيست. اين روزها ديگر همه مي‌دانند كه هزينه شستن يا عوض كردن رويه‌هاي مبل تا كجاي هفت آسمان مي‌رود و براي همين ديگر كسي مانند سابق از رويه‌هاي مبل آن‌قدرها هم روی‌گردان نيست اما مي‌شود ادعا كرد كه در اين دنياي بزرگ خيلي‌ها هستند كه ترجيح مي‌دهند مبل‌شان خراب شود و روي آن كاورهاي پلاستيكي نكشند. البته اگر شما تا امروز جزو اين دسته از مخالف‌ها نبوده‌ايد بهتر است زودتر نظرتان را عوض كنيد.

راه حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

قبول! از كاورهاي پارچه‌ای خوش‌تان نمي‌آيد، براي اينكه تمامي زيبايي پارچه مبل را مي‌گيرند اما اين دليل نمي‌شود كه يك تكه پلاستيك لغزنده با سروصداي عجيب را روي مبل‌ها بكشيد. بهترين راه براي شما كه وسواس زيادي روي پارچه‌هاي مبل‌تان داريد استفاده از يك پتوي ساده با رنگ و طرحي نسبتا مشابه با طرح مبلمان يا كوسن‌هاست. اين‌طوري حتي ديگر لازم نيست موقع آمدن مهمان‌ها هم هول برتان دارد. مهمان‌ها از ديدن كاور پتويی خيلي بيشتر از آن پلاستيك‌ها راضي‌اند.

دکوری ها

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

دكوري، يادگاري، تزئيني و خرت و پرت. هر اسمي كه داشته باشند تا يك جايي براي بهتر شدن فضاي خانه به كار مي‌روند. مساله اين است كه اگر تعداد اين خرت و پرت‌هاي تزئيني در گوشه و كنار خانه زيادتر از حد معمول باشد دردسرساز مي‌شود. آن وقت ديگر هر قدر منزل شما‌ تر و تميز و با وسايل به روز و مدرن هم باشد به چشم نمي‌آيد. خرت و پرت‌هاي زيادي در كنسول‌ها و كمدهاي خانه جز شلوغي هيچ تصويري نمي‌سازند.

راه حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

همه اشياي تزئيني دوست‌داشتني‌تان را يك روز وسط اتاق بچينيد و از ميان‌شان تعداد محدودي را براي تزئين فضاي خانه انتخاب كنيد. اصلا لازم نيست بقيه را دور بريزيد. فقط كافي است براي مدتي كوتاه به انباري بروند و بعد از مدتي جايگزين انتخاب‌هاي اول شوند. براي چيدن دكوري‌ها هم يك كمد يا طاقچه مناسب كه ديد آنها را بيشتر كند، انتخاب كنيد؛ وسيله‌ای كه شيشه نداشته باشد. يك دکور تزئيني وقتي هيجان‌انگيزتر مي‌شود كه قابل لمس باشد نه فقط يك شی‌‌‌ لوكس در موزه خانه!

کوسن

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

اين روزها استفاده از كوسن‌هاي رنگي روي مبل‌هاي راحتي خانه حسابي باب شده است اما اين ترفند ساده طراحي هم بايد قاعده‌دار باشد. گاهي تعداد كوسن‌هاي روي مبل‌ها آن‌قدر زياد است كه نشستن راحت روي مبل‌ها را سخت مي‌كند. اگر براي نشستن روي مبل‌ها مجبور شديد چند تا از كوسن‌ها را‌ برداريد يعني اينكه يك جاي كار ايراد دارد. اين قانون درباره تختخواب هم صدق مي‌كند. اگر تعداد بالش‌های روي تخت زياد باشد كسي از طراحي شما تعريفي نمي‌كند.

راه حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

لازم نيست همه بالش‌ها و كوسن‌ها را جلوي چشم بياوريد. آنهایی را كه بيشتر دوست داريد و با فضاي خانه‌تان بيشتر هماهنگ است، انتخاب كنيد و باقي را براي روز مبادا كنار بگذاريد. يادتان باشد به جاي اينكه به فكر خريد كوسن‌ها باشيد بهتر است بيشتر روي طرح و نقش‌شان فكر كنيد. انتخاب كوسن مناسب با طرحي هماهنگ خودش از بزرگ‌ترين اصول طراحي دكوراسيون داخلي است.

گل ها

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

شايد به عنوان آخرين نكته بد نباشد يادآوري كنيم كه هيچ‌وقت در خانه‌تان از گل‌هاي مصنوعي استفاده نكنيد. اين گل‌ها نه فقط محل جمع شدن گرد و غبار مي‌شوند بلكه هيچ تازگي و طراوتي راهم به خانه‌تان نمي‌آورند. درست است كه به‌صرفه هستند و لازم نيست هر چند روز يك‌بار آنها را عوض كرد اما نبودن‌شان در خانه خيلي بهتر از بودن‌شان است. در اصول فنگ‌شويي خانه گل مصنوعي از خط قرمزهاست.

راه حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (2)

گل طبيعي گران‌قيمت است اما كاري با دكوراسيون خانه مي‌كند كه هيچ مبلمان يا فرش گران‌قيمتي هم نمي‌كند. اگر براي‌تان خريد گل‌هاي شاخه‌ای مقدور نيست از گلدان‌هاي طبيعي استفاده كنيد. اما يك روش تازه براي بهتر ديده شدن شاخ و برگ‌هاي تازه گل‌ها این است که از ليموترش يا سيب‌هاي سبز استفاده كنيد. تعدادی لیموترش و سیب سبز را در ظرفي سراميكي بگذاريد و كنار گل‌ها قرار دهيد. هماهنگي رنگ ميوه‌ها با گل‌ها مهم است. گل‌هاي نارنجي را با ميوه‌هاي نارنجي و. . . تزئين كنيد. حتي يكي، دو شاخه بامبوي تازه هم مي‌تواند كارتان را راه بيندازد پس زياد سخت نگيريد. فقط كافي است طبيعي باشند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بهترین مطلب تو قسمت دکوراسیون بود خیلی نیازمندش بودم

    • بدون نام

      اینکه همون مطلب قبلیه!!!!!
      کلا سرمون میذارین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج