۲۱۷۹۰۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

شِکوه مردم از گرانی ۵۰ درصدی اجاره مسکن

در حالی بانک مرکزی در گزارشی از افزایش حدود ۱۴ درصدی نرخ اجاره‌بها در بهار امسال خبر داده که بررسی میدانی تسنیم حکایت از آن دارد نرخ اجاره‌بها در تهران در سال ۹۴ نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

خبرگزاری تسنیم: بانک مرکزی اواسط خردادماه گزارشی درباره وضعیت اجاره‌بهای مسکن منتشر و در آن اعلام کرد: «طی اردیبهشت ۹۴ شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به اردیبهشت سال ۹۳ به ترتیب ۱۱.۹ و ۱۳.۹ درصد رشد نشان می دهد. نرخ رشد اجاره‌بها طی ماه های اخیر، همسو با تحولات نرخ تورم از روند کاهشی برخوردار بوده است.»

گرچه به گواه بانک مرکزی معاملات مسکن در سال ۹۳ در مقایسه با سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است، اما با وجود رکود حاکم بر بخش مسکن گزارش‌های میدانی از بازار اجاره‌بهای پایتخت حکایت دیگری را در رابطه با تغییر و تحولات قیمتی بازگو می‌کند.

برخی مشاوران املاک مناطق ۲۲ گانه تهران معتقدند کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری در کنار وضعیت نامناسب اقتصادی باعث شده تا مالکان در سال ۹۴ تمایلی به دریافت مبلغ قرض‌الحسنه یا همان رهن نداشته و دریافت اجاره‌بها حرف اول و آخر آنها باشد.

یکی از مشاوران املاک محدوده وحدت اسلامی در این‌باره گفت: در سال جاری مراجعه کننده کمتری نسبت به سال گذشته برای اجاره واحد مسکونی داشته‌ایم. یکی از دلایل این کاهش تمدید قراردادهای اجاره است که مالک و مستاجر ترجیح داده‌اند آنرا انجام دهند.

صفایی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌کردیم در سال جاری وضعیت بازار مسکن همچنان در رکود به سر ببرد،‌ افزود: البته حدس می‌زدیم که با آغاز فصل جابجایی‌ها در بازار اجاره بازار کساد ما هم رونق می‌گیرد اما این‌گونه نشد.

وی با تاکید بر این که تعداد واحدهایی که برای اجاره در فایل قرار می‌گیرد نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است، ادامه داد: البته در این بین وضعیت مالکان بهتر از قبل شده چراکه قراردادهای اجاره را با افزایش حدود ۲۰ تا ۵۰ درصدی و حتی بیشتر تمدید کرده‌اند.

*چاره‌ای جز تمدید قرارداد ندارم

در وضعیتی که فاصله عرضه و تقاضا در بازار مسکن همچنان روند صعودی در پیش گرفته مستاجران به‌عنوان مصرف‌کننده دل خوشی از این روزهای بازار اجاره‌بها ندارند. یکی از مستاجرانی که برای تمدید قرارداد اجاره به بنگاه آمده است می‌گوید چاره‌ای جز قبول شرایط مالک و تمدید قرارداد نداشته است.

وی که خود را احمدی معرفی می‌کند گفت: سال گذشته پس از یکماه قرارداد اجاره یک واحد آپارتمان ۵۵ متری در خیابان مختاری با ۱۰ میلیون پول پیش و اجاره ماهانه ۲۲۰ هزار تومان را با مالک آن امضا کردم.

وی با بیان این‌که حدود ۴۵ روز از قراردادم باقیمانده است، افزود:‌ چند روز پیش مالک با بنده تماس گرفت و گفت می‌خواهد دو میلیون تومان به مبلغ رهن و ۱۵۰ هزار تومان به مبلغ اجاره اضافه کند.
وی ادامه داد: بعد از کلی چانه زدن با صاحبخانه، او را راضی کردم که مبلغ اجاره را 100 هزار تومان افزایش دهد. گرچه مالک اجاره‌بها را دو برابر کرده اما واقعیت آن است که پرداخت این میزان اجاره به سودم است تا این‌که بخواهم جای دیگری را پیدا کنم و کمیسیون بنگاه و هزینه حمل‌ونقل را بدهم.

وی با اشاره به هزینه‌های سرسام‌آور حمل‌ونقل تاکید کرد: ترجیح می‌دهم به جای آن‌که سرگردان خیابان‌ها شوم صاحبخانه‌ام را راضی نگه دارم.

*مسئولان درد مستاجران را نمی‌فهمند

یکی از گلایه‌های مستاجران در سال‌های اخیر افزایش میزان رهن هر مترمربع واحد مسکونی بوده است. در حالی در سال‌های نه چندان دور 15 تا 20 درصد ارزش ملک به‌عنوان رهن از مستاجر دریافت می‌شد که طی سه سال اخیر این فرمول تغییر کرده و مبنای تعیین نرخ اجاره‌بها متری شده است.

دو سال پیش در چنین روزهایی مبلغ رهن یک واحد مسکونی به ازای هر مترمربع 400 هزار تا یک میلیون و 200 هزار تومان بسته به منطقه در نوسان بود. این در حالی است که امسال میزان رهن هر متر واحد مسکونی 800 هزار تا 1.8 میلیون تومان افزایش یافته است.

مستاجری که خود را ایوبی و کارمند معرفی می‌کند با گلایه از افزایش بی دلیل نرخ اجاره‌بها در کشور به تسنیم، گفت: مهرماه سال گذشته به همراه خانواده‌ام به دنبال یافتن واحدی متناسب با سطح درآمدی شدیم و به همین منظور به مناطق مختلفی از شرق تهران مراجعه کردیم.

وی با بیان این‌که حدود دو ماهی را صرف پیدا کردن واحد مسکونی کردم، افزود:‌ در آن زمان مالکان خواهان دریافت رهن بودند و تمایلی به دریافت اجاره‌بها نداشتند. به‌عنوان نمونه رهن یک دستگاه آپارتمان نوساز در محدوده نارمک متری یک میلیون تومان بود، یا در محدوده خیابان کهن نیز شرایطی مشابه برقرار بود.

وی یادآور شد: سرانجام پس از دو ماه تلاش بی‌وقفه موفق شدیم در نظام‌آباد واحد 75 متری نوساز را به مبلغ 60 میلیون تومان رهن کنیم، یعنی متری 800 هزار تومان.

وی با اشاره به کیفیت پایین این واحد مسکونی، بیان کرد: متاسفانه سازنده ساختمانی که در آن ساکن هستم بساز و بنداز بوده است، چراکه سال گذشته با بارش اولین باران پاییزی، آب وارد کمد دیواری شد.

وی با بیان این‌که در هشت ماهی که در این آپارتمان هستم لامپ‌های آن یکی پس از دیگری می‌سوزد، ادامه داد: به‌طور قطع سیم‌کشی ساختمان دچار مشکل اساسی است و مشخص نیست به این ساختمان چگونه پایان کار داده‌اند.

وی این مسئله را نشان از ضعف نظارت‌های سازمان نظام مهندسی دانست و گفت: هیچ کس به فکر قشر مستاجر کشور نیست، دلیل آن نیزواضح است چون هیچ کدام از مسئولان و دست‌اندرکاران برای یک هزارم ثانیه مستاجر نبوده‌اند که درد این قشر را بفهمند. آنها در ساختمان‌های آنچنانی سکونت داشته‌اند و نمی‌دانند صاحبخانه، بنگاه املاک و اسباب‌کشی چیست.

یک صاحبخانه خوب

اگرچه مالکان همواره به دنبال تامین و افزایش منافع خود در بخش اجاره مسکن بوده‌اند، اما در این بین هستند معدود صاحبخانه‌هایی که به اصطلاح با مستاجران راه می‌آیند. معماری مستاجری است که به نیکی از صاحبخانه‌اش یاد می‌کند: «صاحبخانه‌ام امسال هوای مرا داشت و مبلغ اجاره را 25 درصد افزایش داد.»

وی یادآور شد: خرداد سال گذشته قرارداد اجاره یک واحد آپارتمان 65 متری در خیابان مخصوص را با 20 میلیون تومان رهن و اجاره 400 هزار تومانی امضا کردم و خوشختانه صاحبخانه‌ام امسال 25 درصد به مبلغ اجاره اضافه کرد.

وی ادامه داد: در حالی که قیمت همه چیز نسبت به سال گذشته حداقل دو برابر شده و بر خلاف ادعای دولتی‌ها تورم خیلی افزایش یافته، صاحبخانه فقط یک چهارم یعنی 100 هزار تومان به مبلغ اجاره‌بها افزود که به سود من بود.

وی تاکید کرد: با آن‌که نگران تمدید قرارداد اجاره‌بها در سال آینده نیستم اما همه مستاجران که صاحبخانه‌های اینچنینی ندارند و هر سال در آستانه فصل نقل‌وانتقالات یا باید به خواسته‌های دور از انصاف برخی مالکان تن بدهند یا این‌که چند میلیون تومان هزینه جابجایی کنند.

بررسی میدانی خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که هم‌اکنون یک واحد آپارتمان 57 متری واقع در جنت‌آباد با امکاناتی از جمله پارکینگ، انباری و آسانسور با 10 میلیون تومان پول پیش و اجاره ماهانه یک میلیون و 500 هزار تومانی در فایل اجاره قرار گرفته است. اجاره‌بهای یک دستگاه واحد مسکونی 50 متری در خیابان پیروزی 40 میلیون تومان رهن و ماهانه 500 هزار تومان است.

در خیابان کرمان رهن یک واحد مسکونی 60 متری 15 میلیون تومان و اجاره‌بها ماهانه آن 600 هزار تومان است. واحدی با همین متراژ واقع در میدان گرگان 230 هزار تومان اجاره ماهانه دارد و 40 میلیون تومان پول پیش.

در خیابان یوسف‌آباد اجاره ماهانه یک واحد 55 متری یک میلیون و 700 هزار تومان است و البته مالک آن 10 میلیون تومان پول پیش نیز خواسته است. در شرق پایتخت یعنی تهرانپارس اجاره یک واحد 57 متری فول امکانات 15 میلیون رهن و 950 هزار تومان اجاره ماهانه است.

قیمت‌های رهن و اجاره واحدهای مسکونی در تهران

محله

متراژ (متر مربع)

رهن (میلیون‌تومان)

اجاره (‌تومان)

بهار شمالی

۵۳

۱۵

یک میلیون و ۱۵۰ هزار

سی‌متری جی

۵۰

۲۰

۲۴۰هزار

۷ تیر

۵۵

۲۰

یک میلیون و ۲۰۰ هزار

ابوذر

۵۰

۴۰

۴۰۰ هزار

شهرآرا

۵۵

۱۰

۹۳۰ هزار

وحیدیه شرقی

۵۰

۳۰

۳۰۰ هزار

امام حسین

۵۰

۱۸

۳۷۰ هزار

پونک

۵۷

۵۰

۳۵۰ هزار

شریعتی-کاخ

۵۰

۱۵

یک میلیون

جیحون

۶۵

۱۴

۵۵۰ هزار

شاهین جنوبی

۶۸

۴۵

۳۰۰ هزار

پونک-المهدی

۶۷

۱۵

۳۰۰ هزار

اندیشه

۷۰

۶۰

۷۵۰ هزار

گیشا

۶۷

۴۰

یک میلیون

شهرک ولیعصر

۶۵

۱۵

۱۲۰ هزار

جردن

۷۰

۱۰

۳ میلیون

نیروی هوایی

۶۵

۴۲

۱۰۰ هزار

جمالزاده

۷۰

۲۰

۷۸۰ هزار

صادقیه

۹۰

۹۰

۵۰ هزار

کارون شمالی

۸۵

۱۵

یک میلیون

تهران نو

۸۰

۲۵

۸۰۰ هزار

دولت-اختیاریه

۸۵

۶۵

یک میلیون و ۳۰۰ هزار

منیریه

۸۰

۲۰

۴۰۰ هزار

حسن‌آباد-زرگنده

۸۰

۵۰

یک میلیون و ۲۰۰هزار

دروس

۸۵

۱۳۰

-

قلهک

۹۰

۲۰

یک میلیون و ۳۰۰ هزار

شهرک آزمایش

۹۵

۹۵

-

میرداماد-داوودیه

۱۰۰

۲۱۵

-

پونک جنوبی

۱۱۰

۱۰۰

-

فاطمی

۱۰۰

۱۲

یک میلیون و ۷۰۰ هزار

شهرک‌ راه‌آهن

۱۱۰

۲۰

یک میلیون و ۱۵۰هزار

میدان خراسان

۹۵

۸۰

-

یاخچی‌آباد

۱۰۸

۷۰

۳۰۰ هزار

شهرک‌آزمایش

۹۵

۱۲۰

-

نصرت

۱۱۰

۵۰

۸۰۰ هزار

یوسف‌آباد

۹۵

۱۵۰

-

آلستوم

۱۰۰

۱۱۰

-

فردوس

۱۰۰

۴۰

یک میلیون و ۱۰۰ هزار

تهران ویلا

۱۰۵

۴۰

۹۰۰ هزار

ونک

۱۱۰

۶۰

۴میلیون و ۵۰۰ هزار

پاستور

۱۴۰

۶۵

۹۰۰ هزار

قیطریه

۱۱۵

-

۳ میلیون و ۱۰۰ هزار

دروازه شمیران

۱۳۰

-

یک میلیون و ۸۰۰ هزار

صادقیه

۱۳۵

۷۰

یک میلیون و ۸۰۰ هزار

امامت

۱۱۳

۳۰

یک میلیون و ۷۰۰ هزار

شیراز

۱۲۵

۳۰

۲ میلیون و ۵۰۰ هزار

سعادت‌آباد

۱۱۵

۳۰

۳ میلیون و ۱۰۰ هزار

سیدخندان

۱۱۵

۱۰

۲میلیون و ۳۰۰ هزار

۱۷شهریور

۱۱۰

۶۰

۱۰۰ هزار

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج