۲۱۸۱۰۷
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

ظریف راهی وین شد

وزیر امور خارجه ایران برای حضور در مذاکرات جاری هسته‌ای در اتریش، دقایقی قبل تهران را به مقصد وین ترک کرد.

خبرگزاری فارس: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به منظور شرکت در مذاکرات جاری هسته‌ای در وین، دقایقی قبل تهران را به مقصد وین محل برگزاری این مذاکرات ترک کرد.

هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه ۲۷ خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز شب گذشته وارد وین شده و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز شنبه در وین خواهد بود.

خبرنگار ما مطلع شد که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس و فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان نیز طی روزهای شنبه و یکشنبه در وین حضور خواهند داشت.

هنوز مشخص نیست که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و وانگ یی وزیر خارجه چین چه زمانی در وین حضور خواهند یافت.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در آستانه عزیمت به وین در صفحه توئیتر خود با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع مقامات و مسئولان کشوری و لشکری گفت: همانطور که رهبر انقلاب تاکید کردند ایرانیها به دنبال یک توافق موقر هستند و زیاده خواهی را برنمی‌تابند.

وی گفت: ما به وین می‌رویم تا یک توافق بادوام و منصفانه را به دست آوریم.

عراقچی نیز در گفت‌وگویی با اشاره به حضور ظریف در وین گفته بود: فکر می‌کنم روزهای شنبه و یکشنبه ملاقات‌های دو جانبه بین وزرای خارجه و بعضاً چند جانبه برگزار شود و بعد دوباره کار نگارش ادامه پیدا خواهد کرد.
وی در پاسخ به موضوع تمدید مذاکرات گفت: بحث تمدید الان در دستور کار ما وجود ندارد، بنای ما این است که تا زمان تعیین شده بتوانیم به یک توافقی برسیم و اگر لازم باشد چند روزی کار را ادامه می‌دهیم، تا در پایان به یک جمع بندی برسیم.

یک منبع مطلع پیش از این در گفت‌وگو با فارس با ذکر این نکته که پیشرفت‌هایی در حذف پرانتزها صورت گرفته و بخش قابل توجهی از متن در حال حاضر از پرانتزها پاک شده است، یادآور شد: اما پرانتزهای باقیمانده در متن، همه ناظر به موضوعات مورد اختلاف مهم و اساسی هستند.

این منبع خاطرنشان کرد: پیشرفت ذکر شده در متن به خودی خود ارزش خاصی از جهت نیل به توافق ندارد. از همین جهت، نگاه کمی در ارزیابی پیشرفت متن ممکن است موجب بروز ابهام و سردرگمی شود.

دهم تیر ماه پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو است. وزرای خارجه ایران و 6 کشور (آلمان، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و انگلستان) به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپاسوم آذر ماه 1392 در شهر ژنو به توافقی برای حل موضوع هسته‌ای ایران دست یافتند تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» که به توافقنامه ژنو معروف شد. پس از آن رایزنی‌ها از بهمن ماه همان سال آغاز و تا تیر ماه 1393 ادامه یافت. در 28 تیر ماه 1393 طرفین این مذاکرات را برای 4 ماه تمدید کردند که به دلیل اختلافات موجود بر سر راه دستیابی به توافق جامع، مذاکرات را برای هفت ماه (10 تیر ماه 1394) تمدید کردند.

وزرای خارجه ایران و 6 کشور به همراه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در 13 فروردین ماه سال جاری بعد از 9 روز رایزنی فشرده در شهر لوزان سوئیس به مجموعه‌ای از راه حل‌ها برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای دست یافتند و در حال حاضر نشست‌ها برای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک در شهر وین در جریان است که شش دور این رایزنی‌ها در وین و یک دور نیز در نیویورک و در حاشیه کنفرانس بازنگری معاهده NPT برگزار شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا پشت وپناهت به امید موفقیت و نا امیدی دلواپسان.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج