۲۱۹۷۶
۶ نظر
۵۰۱۹
۶ نظر
۵۰۱۹
پ

گفتگو اختصاصی جاوید جعفری با مورینیو

مورینیو : اعتقاد دارم من خاص زاده شدم

اعتقاد من اين است كه من «خاص»زاده شدم، فكر كردم، خواستم، انجام دادم و هستم!

اعتماد: ژوزه مورينيو يا آقاي خاص را همه مي‌شناسند، حتي اگر غير فوتبالي باشند. وقتي عادل فردوسي‌پور و مزدك ميرزايي لب به نكوهش سرمربي پرتغالي رئال‌مادريد باز مي‌كنند، يعني تنفر كارشناسان و البته گزارشگران فوتبال كشورمان از آقاي خاص مشهود‌تر از هميشه است و كاسه صبر آنها لبريز شده است. پسر ژوزه فيليكس مورينيوي دروازه‌بان، حالا جزو مشهورترين مربيان دنياست. مشخص نيست دليل اين همه نفرت از اين مربي كاربلد چيست؟

مورينيو از سال ۲۰۰۲ تاكنون با هر تيم حداقل يك جام كسب كرده و بهتر بود به‌جاي آقاي خاص او را آقاي جام صدا مي‌زدند. دو قهرماني در ليگ، قهرماني در جام حذفي و سوپرجام پرتغال به همراه قهرماني در جام يوفا و ليگ قهرمانان، نام مورينيو را بر سر زبان‌ها انداخت و مالك ميلياردر روسي چلسي را بر آن داشت تا وي را به استمفورد بريج بكشاند تا شاهد دوران طلايي چلسي باشيم. سه قهرماني در ليگ برتر، قهرماني در كارلينگ كاپ، جام اتحاديه و خيريه به همراه آبي‌هاي لندني حاصل فعاليت آقاي خاص در فوتبال جزيره است. مادريدي‌ها به همراه خاص بيش از يك بار موفق به شكست پپ و بارسلونا نشده‌اند وآن هم در فينال كوپا دل ري بود كه باعث شد يك جام از چنگ تيم رقيب در آورند و پس از ۱۸ سال قهرمان جام حذفي شوند.

مورینیو : اعتقاد دارم من خاص زاده شدم

بي‌شك نوع صحبت و نگاه مورينيو و البته غرور وي باعث شده است كه مخالفاني سرسخت و منتقداني كه عمدتا به دفاع از بارسا مي‌پردازند داشته باشد. آيا سختكوشي آقاي خاص و از مربيگري در تيم‌هاي پايه شهر ستوبال پرتغال و مترجمي تا رسيدن به اين سطح قابل ستايش نيست؟ انديشه‌هاي وي و غير قابل پيش‌بيني بودن تاكتيك تيمش نبايد باعث تمجيد از وي شود؟ اينكه شخصيت وي غير معمولي است صحيح، ولي بايد ساير مسائل را نيز در نظر گرفت. وي در مسائل شخصي همانند مربيگري‌اش نمونه است.

اين كاتوليك معتقد در امور انسان‌دوستانه شركت مي‌كند و خانوده را مهم‌ترين قسمت زندگي و پدر بودن را مهم‌ترين كارش مي‌داند. رك بودن، دانش فني بالا و آشنايي كامل با زبان‌هاي اسپانيايي، فرانسوي، انگليسي و ايتاليايي به‌جز زبان مادري‌اش جزو رموز موفقيت مورينيو است. خبرنگار «اعتماد» ‌شب چهارشنبه خودش را به مونيخ رسانده بود تا در تمرينات رئال‌مادريد حاضر شود و از نزديك با ژوزه مورينيو ديدار داشته باشد.

او البته توانست گپي كوتاه در هتل محل اقامت رئال‌مادريد با سرمربي رئالي‌ها داشته باشد. خودش در توصيف اين گفت‌وگو مي‌نويسد: «اگرچه پيش از اين شانس گفت‌وگو با رافا بنيتس، مربي خوش‌برخورد و با دانش سابق ليورپول را داشتم ولي به جرات مي‌توانم بگويم كه گفت‌وگو با خاص‌ترين مربي فوتبال جهان يكي از خاطره‌انگيز‌ترين تجربه‌هاي زندگي‌ام خواهد بود.»

خيلي‌ها شما را به عنوان آقاي خاص مي‌شناسند و حتي اين موضوع تبديل به تيتر همه روزهاي جهان شده است و توجهي شگرف به شما شده؛ چه چيزي شما را به سرمربي‌اي خاص براي فوتبال تبديل كرد و فكر مي‌كنيد چگونه به اين حد از توجه رسيديد؟

اعتقاد من اين است كه من «خاص»زاده شدم، فكر كردم، خواستم، انجام دادم و هستم! (هيچ لبخندي روي لبانش ديده نمي‌شود.)

خيلي‌ها دوست دارند از تفكر و نگاه شما نسبت به فوتبال سردربياورند؛ اينكه فلسفه فوتبال شما از چه چيزي نشات مي‌گيرد؟ اين نگاه از باورهاي شماست يا آموخته‌هايي كه طي زندگي به دست مي‌آوريد؟

تركيبي از هر دو، من ابداع مي‌كنم و با آموخته‌هايم مقايسه مي‌كنم!

مورینیو : اعتقاد دارم من خاص زاده شدم

وقتي به رئال آمديد خيلي‌ها مي‌خواستند شما بهتر از بارسلونا باشيد. به نظرتان تفاوت تيم شما با بارسلونا در چيست؟

ما هيچ شباهتي با همديگر نداريم.

سوالي مهم براي من هميشه مطرح بود كه در تمرينات قبل از بازي‌هاي فشرده‌يي مانند بازي با بايرن مونيخ، به چه چيزي بيشتر اهميت مي‌دهيد؟ نگهداري مهارت يا آموزش نكته‌هاي جديد براي شكست حريف مقابل؟

آموزش نكته جديد در تمرين رخ نمي‌دهد، مال كنفرانس و تصوير‌سازي است؛ تمرين محل اجراي آموخته‌هاست!

سوال آخر، هميشه دوست داشتم بدانم بين دو نيمه بازي با بارسلونا به چه چيزي تكيه مي‌كنيد، بحث‌هاي رواني يا فني‌؟

بستگي دارد، معمولا از كنار هم بودن‌مان لذت مي‌بريم و هدف‌مان را مرور مي‌كنيم.

گفت‌وگو با دستيار مورينيو هم كار آساني نيست، او را بايد همه‌كاره مورينيو دانست و خيلي‌ها او را باديگارد سرمربي رئال مادريد مي‌دانند كه مثل سايه با اوست و هماهنگي خاصي با هم دارند. متن كامل گفت‌وگو با مغز متفكر رئال در آينده‌يي نزديك منتشر خواهد شد.

مورینیو : اعتقاد دارم من خاص زاده شدم

به نظر شما بارسلونا و رئال مادريد چه تفاوت‌هايي با هم دارند؟

بازيكنان بارسا در تصميم‌گيري لحظه‌يي تنوع بيشتري در زمينه حمله دارند و كمتر قابل پيش‌بيني هستند، وقتي كه آنها تركيب مي‌شوند اين مساله ضرب در ۲ نخواهد شد، بلكه چند برابر مي‌شود؛ مثلا اگر مسي پنج راه براي حمله داشته باشد و ژاوي شش تا، اين دو كنار همديگر ۱۱ راه نخواهند داشت بلكه راه‌هاي بسيار بيشتري براي حمله دارند.

اين درست است كه اختلافاتي بين مورينيو و كاسياس وجود دارد؟

اين موضوعات را بايد از خودشان بپرسيد و من علاقه‌يي به دنبال كردن بحث‌هايي كه ساخته ذهن مطبوعات است، ندارم.

نحوه طراحي تمرين رئال چگونه است؟ مدل خاصي در ذهن شماست؟

مبتني بر نگه داشتن مهارت است و در عين اينكه به خلاقيت بازيكنان احترام مي‌گذارم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خودم

      یکم از خودت تعریف میکردی.

      پاسخ ها

      • تهران

        دقت كن عزيزم. اون آقاي خاصه. اگه از خودش تعريف نكنه كه ميشه من و شما. به نظر من كه مورينيو در كنار فرگوسن و ونگر بهترينن. گوارديولا اگه يه تيم ديگه رو جزء 4 تيم اول ليگ بكنه شايد بشه در موردش فكر كرد.

    • فرشته

      تورو خدا ببینین این گزارشگر این همه راهو رفته تا مادرید چه سوالایی پرسیده. جون به جونمون کنن خاله زنک و پیش پا افتاده ایم.
      دم مورینیو گرم که خوب جواب سوالاشو داده

    • adel

      برو مربی گری رو از گواردیولا یاد بگیر

      پاسخ ها

      • تهران

        مورينيو بهترين مربي حال حاضر جهان هست. دليلش موفقيت ايشون تو همه تيمهايي كه تا حالا بوده. گوارديولا اگه تونست يه تيم ديگه رو جزء 5 تيم اول ليگ كنه بايد بهش افرين گفت. الان ميثاقيان هم با اين بارسلونا همين نتايج رو ميگيره.

    • maryam.R

      be nazaram Morinio kheyliiiiiiiiiiiiiii tak hast..az hame morabi ha behtare...chon dare timi ro ke ziad mohre nadare,ALiiiiiiiiiiiiiiii hedayat mikone...timi ka oon aval 5 ta az barca khord,alan sadr hast va barca azash mitarse..faghat MORINIOO va CRISTIANO RONALDO

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج