۲۱۹۸۵۱
۵۰۲۸
۵۰۲۸
پ

چرا نميگه مامان؟

كافي است طبق منحنی رشد و چيزهايي‌كه از مادران ديگر شنيده، نوزادش رشد نكند و جلو نرود، اضطراب تمام وجودش را فرامي‌گيرد كه نكند نوزادش مشكل جسمي دارد و سالم نيست؛ نگراني‌كه بسياري از مادران جوان و بي‌تجربه آن ‌را تجربه مي‌كنند.

چرا نميگه مامان؟
مجله سیب سبز - ليلا حسين‌زاده: كافي است طبق منحنی رشد و چيزهايي‌كه از مادران ديگر شنيده، نوزادش رشد نكند و جلو نرود، اضطراب تمام وجودش را فرامي‌گيرد كه نكند نوزادش مشكل جسمي دارد و سالم نيست؛ نگراني‌كه بسياري از مادران جوان و بي‌تجربه آن ‌را تجربه مي‌كنند. براي برطرف كردن بسياري از نگراني‌هاي بي‌مورد، نظر دكتر فاطمه قاسم‌زاده، روانشناس كودك و مدرس دانشگاه را درخصوص زمان صحبت كردن و نظر دكتر علي رباني، فوق تخصص كودكان و استاد دانشگاه علوم‌پزشكي تهران را درباره روند رشد كودك در ماه‌هاي مختلف پرسيديم. توضيحات آنها را در ادامه مي‌خوانيد.

چند كيلو كافي است؟

بچه‌ها در روزهاي بعد از تولد، ممكن است مقداري از وزن‌شان را از دست بدهند كه اين مقدار حدود 10درصد وزن تولد است كه جاي نگراني براي پدرها و مادرها نیست چراكه در طول دو هفته بعد از تولد برمي‌گردد. وزن از دست‌ رفته سرجايش برمي‌گردد و وزني‌كه بچه در اين بازه زماني مي‌گيرد، نبايد از وزني‌كه در زمان تولد داشت، كمتر باشد. در عين حال در سه‌ماهه اول به‌طور متوسط و روزانه بايد بين 20 تا 30 گرم در روز افزايش وزن داشته باشد.

چرا نميگه مامان؟

دور سرش چقدر باشد؟

دور سر بچه در سال اول، هر ماه بايد يك سانتي‌متر رشد ‌كند كه این میزان در سه‌ماهه اول کمی بيشتر از يك‌سانتي‌متر و در ماه‌هاي آخر کمی كمتر از يك سانتي‌متر است. رشد دور سر در واقع نمودار رشد كورتكس مغز است؛ يعني لازمه تكامل و رشد دور سر، رشد كورتكس است و اگر كورتكس به خوبي رشد كند، دور سر بچه نيز با رشد خوبي مواجه خواهد شد.

چند سانت شود؟

قد بچه در سال اول ۲۵ سانتي‌متر رشد مي‌كند كه اين ميزان به تعداد ماه‌ها تقسيم مي‌شود. البته بايد به اين نكته‌ توجه داشت ‌كه رشد قدي بچه در هر ماه يكسان نيست و در پنج، شش ماه اول زندگي، بچه‌ها هم رشد قدي تندتري دارند و هم بيشتر وزن مي‌گيرند. دور سرشان نيز نسبت به شش ماه دوم بيشتر رشد مي‌كند. در شش ماه دوم سال اول زندگي، سرعت رشد بچه‌ها كمتر مي‌شود و در سال دوم حدود ۱۲ سانتي‌متر به قدشان اضافه مي‌شود.

وقت نشستن است؟

بچه حدود شش ماهگي بايد بتواند بنشيند و غلت بزند. در حدود يك‌سالگي هم بايد بتواند بايستد و دو قدم راه برود. البته همه اين‌ زمان‌ها کلی است و بچه ممكن است در چهار يا هشت ماهگي غلت بزند. هرچه معيارهاي تكامل كه شامل همان ظرفيت‌هاي فكري و حركتي است، زودتر اتفاق بيفتد، بچه تكامل بيشتري خواهد داشت.

موضوع حائز اهميت در جهت ارزيابي رشد و تكامل، مقايسه بچه با ويزيت قبلي است كه به مرور زمان نسبت به دور قبل چقدر جلو رفته و چقدر معيارهاي رشدش ارتقا ‌يافته است.

اگر دير گردن گرفت؟

بچه از حدود دوماهگي بايد بتواند اجسام را تعقيب كند و گردن بگيرد؛ يعني وقتي مادر با دو دست بچه را مي‌گيرد، بچه بايد بتواند سرش را بلند كند و گردنش را نگه دارد. از سه و نيم تا چهارماهگي نيز بايد بتواند قهقهه بزند و بخندد.

چه موقع حرف بزند؟

دكتر قاسم‌زاده توضيح مي‌دهد: «در مورد صحبت كردن بچه‌ها، تفاوت‌هاي فردي را بايد در نظر گرفت. هرچند در بحث رشد مفهوم ‌كلي وجود دارد و روند عمومي محسوب مي‌شود، اما در مقدمه هر كودكي آهنگ خاص خودش‌ را دارد و با توجه به آن جلو خواهد رفت. با توجه به اين اصل، اگر حرف زدن به معناي زبان باز كردن و گفتن ‌كلمه باشد، بچه‌هايي كه در سال‌هاي اخير به دنيا آمده‌اند، بسياري از معادلات جداول رشد را بر هم زده و مشاهده كرده‌ايم كه بچه‌ها جلوتر هم رفته و وارد مرحله رشد زباني شده و حتي در هفت ماهگي نيز كلماتي را بيان كرده‌اند.»

چرا نميگه مامان؟

او مي‌گويد: «طبق آنچه در جدول رشد گفته شده، زمان زبان باز كردن بچه‌ها، ۹ ماهگي است و انتظار داريم كه كلمات ساده‌اي مثل مامان، بابا، نان را بتوانند در این سن ادا كنند اما اين روزها ما خلاف اين موضوع را مشاهده مي‌كنيم. علت زود حرف زدن بعضي بچه‌ها هم اين است كه نسبت به سابق از امكانات بيشتري برخوردار هستند، اسباب‌بازي‌هاي بيشتري دارند و در عين حال والدين‌شان نيز با آنها بيشتر كار مي‌كنند. همه اينها دست به دست هم داده‌اند تا بچه‌هاي امروزي زودتر از بقيه زبان باز كرده و بهتر صحبت كنند.

دخترها جلوترند؟

به‌ طور كلي هم دخترها و هم پسرها بایدتا سه‌سالگي بتوانند حرف بزنند اما اگر در اين رده سني جمله بگويند يا جواب سوالات ساده را بدهند، والدين بايد به يك متخصص گفتاردرمان مراجعه كنند چراكه بسياري از مشكلات كودكان در بحث صحبت كردن، هم مربوط به مسائل گفتاردرماني است و هم به مسائل عاطفي. اگر پاي مشكلات عاطفي و شناختي در ميان نباشد، براي رفع مشكل بهتر است به يك روانشناس مراجعه شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج