جاباما
۲۲۰۲۷۲
۱ نظر
۵۰۵۱
۱ نظر
۵۰۵۱
پ

استرس ات را قورت نده!

تحقیقات فراوانی درخصوص جویدن آدامس و تاثیر آن در کاهش استرس و اضطراب انجام شده و نتایج اغلبشان نشان داده این عادت می تواند سلاح مخفی شما برای مبارزه با استرس باشد.

استرس ات را قورت نده!



هفته نامه زندگی مثبت - مستانه تابش:

دکتر پرویز رزاقی، روان شناس بالینی و عضو هیات علمی دانشگاه: گاهی پیدا کردن راهی که با آن بشود استرس را دور زد و به اصطلاح یک نفس راحت کشید، اصلا ساده نیست. تصور کنید در یک جلسه کاری نشسته اید و استرس از سر و رویتان می ریزد.

در این موقعیت ها خیلی از توصیه های ضداضطراب شاید کاربرد نداشته باشد ولی معنایش این نیست که هیچ راه حل دیگری وجود ندارد و شما قرار است آنقدر روی صندلی تان پیچ و تاب بخورید که زیر بار فشار استرس له شوید. ته جیب یا توی کیف تان را بگردید شاید یک بسته آدامس پیدا کنید و با آن روی آتش استرس درونتان یک پارچ آب یخ بریزید! تحقیقات فراوانی درخصوص جویدن آدامس و تاثیر آن در کاهش استرس و اضطراب انجام شده و نتایج اغلبشان نشان داده این عادت می تواند سلاح مخفی شما برای مبارزه با استرس باشد.

استرس ات را قورت نده!

آدامس جویدن و استرس

ضرب الاجل های شغلی، روابط عاطفی، مسائل مالی، امتحان، خانواده و... هرکدام می توانند به یک منبع استرس در زندگی روزمره ما تبدل شوند. واقعا تفاوتی نمی کند که ریشه استرس ما در خانه است یا در مدرسه و محل کار چون به هر حال نتیجه خوبی ندارد و حس خوشایندی هم به ما نمی دهد ولی خیلی از کارشناسان جویدن یک قطعه آدامس با هر طعم و مزه ای را راهی ایده آل برای کاهش استرس البته از نوع کوتاه مدت آن می دانند.

مطالعاتی که نتیجه آن در مجله استرس و سلامت منتشر شده با بررسی بیش از ۲۲۰۰ فرد بالغ و بزرگسالی که عادت به جویدن آدامس داشته اند، نشان داده اند سطح استرس و سلامت این افراد تفاوت زیادی با کسانی دارد که آدامس نمی جوند و علاقه ای به این کار ندارند. براساس نتایج این تحقیقات افرادی که آدامس می جوند معمولا در کار و زندگی شخصی شان کمتر استرس دارند و البته اگر اضطرابی هم داشته باشند افراط گونه نیست.

علاوه بر این، سطح افسردگی در این افراد پایین تر است و کمتر ممکن است دچار به اصطلاح سرماخوردگی روانی شوند. جالب تر اینکه میزان فشار خون و کلسترول خون بد این افراد هم پایین تر بوده است. ۲ عاملی که به طور مستقیم با سطح استرس روزانه ما در ارتباط هستند.

مطالعه دیگری هم در این زمینه روی ۷۲ دانشجو که روزانه عادت به جویدن آدامس های بدون قند داشتند انجام گرفت و نتایج آن در مجله علمی اپتایت یا اشتها به چاپ رسید.

در این مطالعه شرکت کنندگان ملزم بودند روزانه حداقل ۲ بار و هر بار دست کم به اندازه ۲۰ دقیقه آدامس بجوند و پس از آن باید میزان خستگی، توانایی انجام کار علمی و سطح استرس، اضطراب و افسردگی خود را به محققان گزارش می کردند. براساس این مطالعه هم دانشجویانی که بیشتر آدامی می جویدند در مقایسه با گروه دیگر در انجام تکالیف درسی و پروژه های خود موفق تر بودند و همچنین کمتر احساس افسردگی می کردند.

چرا آدامس جویدن ما را آرام می کند؟

آیا این راز در مواد تشکیل دهنده آدامس نهفته است یا اصلا عادت به جویدن است که می تواند استرس و اضطراب را رفع کند و آرامش بیشتری به فرد بدهد؟ اگر به حدود ۷۰ سال قبل برگردیم و نگاهی به تحقیقات انجام شده در آن زمان بیندازیم، متوجه می شویم که در سال ۱۹۳۹ مجله ساینس نتایج پژوهشی را گزارش کرده که براساس آن آدامس جویدن باعث می شود احساس استرس، اضطراب و تنشی که روی فرد است از طریق جویدن و انقباضات ماهیچه های که برای جویدن لازم است از بین برود.

در سال ۲۰۰۲ نیز مجله توانبخشی دهانی در یکی از شماره های خود به تاثیر جویدن آدامس بر استرس پرداخت و این طور نوشت که انقباض عضلانی لازم برای جویدن آدامس نوعی ورزش محسوب می شود و یک شکل از فعالیت فیزیکی است که بر سیستم خودکار عصبی تاثیر می گذارد و باعث تحریک عصب واگ در مغز می شود و نتیجه آن کاهش ضربان قلب و افزایش احساس آرامش در فرد است.

استرس ات را قورت نده!

همچنین تحقیق دیگری که باز هم نتایج آن در مجله اشتها منتشر شده نشان می دهد جویدن آدامس با کاهش علائم افسردگی از جمله بی اشتهایی و سستی و کرختی در ارتباط است و اگرچه نمی تواند مساله ای را که باعث بروز استرس و اضطراب در فرد شده حل کند ولی در کاهش علائم نقش مهم و پررنگی دارد. در همین راستا گروهی از محققان ژاپنی نیز پژوهشی درخصوص تاثیر مصرف آدامس بر عملکرد شناختی انجام داده و اعلام کرده اند حداقل ۳۰ دقیقه آدامس جویدن در روز باعث افزایش برانگیختگی و جریان خون در مغز می شود و تاثیر قابل توجهی بر عملکردهای شناختی مغز دارد.

مشاهیر دوستدار آدامس

احمدرضا عابدزاده

دروازه بان افسانه ای فوتبال ایران و البته آسیا از جمله مشهورترین سلبریتی های ایرانی است که خیلی ها می گویند اصلا او آدامس جویدن را زمان بازی فوتبال در ایران مد کرد و بعدها خیلی به نوعی از او تقلید می کردند و آدامسی گوشه دهانشان داشتند. اگرچه قبل از عابدزاده هم آدامسی زیاد داشتیم اما او با آرامش خاص و عکس العمل هایش در دروازه برای همه خاطره شد.

بریتنی اسپیرز

خیلی از افراد مشهور، ستاره های هالیوودی و... آدامس می جوند ولی شاید کمترکسی در عشق به آدامس به پای بریتنی اسپیرز برسد که روزی ۳ بسته آدامس بادکنیک می خرد و می جود و عاشقانه این نوع آدامس را دوست دارد. او انقدر آدامس جویدن را دوست دارد که در سال ۲۰۰۷ موهای سرش را به دلیل مخالفت با ممنوعیت جویدن آدامس در مکان های عمومی در سنگاپور از ته تراشید. خواندن آهنگ عاشقانه در مورد آدامس هم در کارنامه او به چشم می خورد.

سر الکس فرگوسن

انگار آدامس جویدن میان فوتبالی ها خیلی محبوب است. چون در جستجو برای افراد مشهوری که عاشق آدامس جویدن هستند نام الکس فرگوسن بیش از هر شخصیت ورزشی دیگری در دنیا به چشم می خورد. به گفته خودش، او آدامس می جویده تا آرامشش را به دست بیاورد و این هم به نفع خودش بوده و هم بازیکنان! شایعه جالبی هم در این زمینه وجود دارد؛ قبل از یکی از بازی های منچستر یونایتد فرگوسن متوجه می شود که فقط یک بسته آدامس نصفه ته جیبش دارد. بنابراین از دیود بکام می خواهد یک بسته آدامس برایش بخرد که بکام فراموش می کند و همین زمینه دلخوری فرگوسن را فراهم می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عابدزاده یه دونه است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج