۲۲۱۰۲۴
۵۳۶۵
۵۳۶۵
پ

تست حاملگی با سنسورهای گوشی هوشمند

محققان مرکز فناوری‌های نوری هانوفر آلمان بر روی پروژه ای مشغول به کار هستند که در آینده ای نزدیک، تست بارداری و دیابت را از طریق گوشی‌های هوشمند برای خانم‌ها امکان پذیر می‌کند.

تست حاملگی با سنسورهای گوشی هوشمند
برترین ها: آیا فکر می‌کنید توانمندی گوشی‌های هوشمند، تنها محدود به سیستم‌های جدید مالتی مدیا و اینترنتی آن جهت استفاده دز فضای وب می‌باشد؟ محققان مرکز تحقیقاتی اپتیکی هانوفر، اخیراً اعلام کرده‌اند که قصد دارند سامانه ای بر روی گوشی‌های هوشمند نصب کنند تا نسبت به تست بارداری و دیابت در خانم اقدام کند.

تست حاملگی با سنسورهای گوشی هوشمند
(قرار دادن سامانه تست بارداری و دیابت بر روی گوشی‌های هوشمند، انقلابی در پزشکی ایجاد می‌کند)

پرتال بیزینس وایر به نقل نشریه پزشکی معتبر اپتیک اکسپرس اعلام کرد، محققان مرکز فناوری‌های اپتیکی دانشگاه هانوفر آلمان، یک سنسور فیبرنوری پیشرفته ای را برای گوشی‌های هوشمند طراحی و ساخته اند که قادر است، در زمینه های مختلف از جمله تست‌های بیو مولکولی مورد استفاده قرار بگیرد. این سنسورهای نوری، توانایی تست بارداری و میزان ابتلای خانم‌ها به مرض دیابت را نیز دارا می‌باشد. اطلاعاتی که این سنسورها دریافت می‌کنند، به اپلیکیشنی که در گوشی‌های هوشمند به این منظور نصب شده است انتقال پیدا می‌کند.

اطلاعات منتقل شده به گوشی‌های هوشمند، این امکان را به دارنده گوشی می‌دهد تا از حرکت مایعات در داخل بدن خود، جریان خون، فرآیند تنفس و مواردی از این جمله به صورت سه بعدی، اطلاع یابد. همانند روشی که در سونوگرافی از آن استفاده می‌شود. محققان قصد دارند تا از این روش خلاقانه، برای انتقال اطلاعات دریافتی از سنسورها به سامانه‌های پیشرفته پزشکی در مراکز درمانی کشورهای مختلف جهان استفاده کنند تا پزشکان را در معاینات بالینی بیماران، از راه دور، یاری کند. این خدمات از طریق جی پی اس منتقل می‌شود.

گفته می‌شود سنسوری که در گوشی هوشمند به کار می‌رود و انتقال دهنده اطلاعات دریافتی به اپلیکیشن نصب شده بر روی گوشی‌های هوشمند می‌باشد، از پدیده ای به نام سطح رزونانس پلاسمون یا surface plasmon resonance (SPR استفاده می‌کند. این پدید، هنگامی اتفاق می‌افتد که نور اطراف الکترون‌ها روی سطحی از غشای فلزی نازک در تماس با مایع به آهستگی تکان می‌خورد. از طریق آهسته تکان خوردن مولکول‌ها، امکان کار کردن روی فرمول (ترکیب) مایع یا حضور مولکول‌های خاص و یا گازها می‌باشد.

به طور معمول این فرایند نیازمند تجهیزات حجیم آزمایشگاهی است، اما این تیم تحقیقاتی دانشگاه هانوفر، تلاش دارند تا "فناوری‌های اپتیکی"، آن را به سنسوری که در پشت گوشی‌های هوشمند قرار دارد مرتبط کنند. این فلش، نور را از طریق یک کابل فیبر نوری فراهم می‌کند و از طریق یک توری پراش آن را به دوربین منعکس کرده و آن را به طیف‌های رنگی تجزیه می‌کند. از راه روشنایی رنگ‌های مختلف امکان گفتن اینکه چه چیزی در مایع وجود دارد می‌باشد.

برنارد روث، مدیر مرکز تحقیقات اپتیکی دانشگاه هانوفر گفته است که این مرکز توانایی دارد تا دستگاه‌هایی که با تراشه‌های کوچک بر روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود، توسعه دهد. بنابراین سنسورهای رزونانس سطح پلاسمون، قابلیت فراگیری بیش تری در آینده خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جزییات این دستاورد مهم علمی، به سایت انجمن اپتیکال امریکا به نشانی osa.org مراجعه کنید.

تست حاملگی با سنسورهای گوشی هوشمند

درباره این سامانه در ویدئو زیر اطلاعات خوبی مشاهده کنید.



رزونانس پلاسمون سطح (SPR) یک پدیده نوری است و ابزاری برای مشاهده برهم کنش‌های بین یک آنالیت و بیومولکول تثبیت شده بر روی سطح می‌باشد. این پدیده به پیوند بین آنالیت و بیومولکول حساس است. از این نظر رزونانس پلاسمون سطح نوعی بیوسنسور محسوب می‌گردد. نوسانات الکترون‌های موجود در سطح مشترک دو ماد ه (ورقه فلزی وهوا) پلاسمون سطح نامیده می‌شود. پلاسمون های سطح توسط فوتون‌های نورمرئی یا فرابنفش برانگیخته می‌شوند که به این پدیده رزونانس پلاسمون سطح گفته می‌شود.

در تکنیک عملی، نور تک طول موج با زوایای مختلف به نانو فیلم فلزی (عمدتاً از جنس طلا) برخورد کرده و در یک زاویه خاص که زاویه رزونانس یا زاویه SPR نامیده می‌شود پلاسمون های سطح برانگیخته شده، نور جذب می‌شود و شدت نور منعکس شده از فیلم فلزی در این زاویه مینیمم است. زاویه رزونانس به ضریب شکست محیط اطراف فلز بستگی دارد. (منبع: mitra-varnaseri.blogfa.com)

البته تست بارداری از طریق موبایل، مورد خیلی جدید نیست. پیش تر، شرکت سلامت دیجیتال Welltwigs اپلیکیشن بارداری و سنسورهای مانیتورینگ بارداری خود را رونمایی کرده است. اپلیکیشن بارداری این شرکت علاوه بر نظارت بر چرخه بارداری زنان، دو کاربرد جانبی دیگر را نیز به همراه خود دارد. این اپلیکیشن قابلیت نظارت بر دمای پایه بدن را دارد و این کار را با استفاده از محصولی به نام Thermotwig انجام می‌دهد.

تست حاملگی با سنسورهای گوشی هوشمند

همچنین یک کاربرد دیگر این اپلیکیشن پایش سطح هورمون به وسیله دستگاهی به نام Labtwig می‌باشد.

تست حاملگی با سنسورهای گوشی هوشمند
(اپلیکیشن بارداری شرکت Welltwigs)

اگرچه شرکت‌هایی دیگر مثل Kindara و Duofertility دارای محصولاتی مشابه Thermotwig به منظور اندازه گیری دمای پایه بدن می‌باشند اما پایشگر سطح هورمون کمتر متداول بوده است و این شرکت‌ها توجهی به این قضیه نداشته‌اند.

فناوری اطلاعات و ارتباطات، امروزه نقش زیادی در توسعه علم پزشکی و ارتقای سطح معاینات و تشخیص درست و دقیق بیماری‌ها و چالش‌های جسمی افراد داشته است و به نظر می‌رسد، کارآفرینی دیجیتالی در عرصه پزشکی، نقش بسیار مهمی در توسعه علم پزشکی در روزگار کنونی دارد. استفاده از قابلیت‌های مختلف گوشی‌های تلفن همراه هوشمند برای انتقال اطلاعات پزشکی و بالینی دارنده آن به سامانه‌های بیمارستانی در اقصی نقاط جهان، به نظر می‌رسد در پدیدار کردن انقلابی در عرصه پزشکی، مؤثر باشد.

موضوعی که سبب می‌شود تا بیماران، با کم‌ترین هزینه و در سریع‌ترین زمان ممکن، مورد معاینه پزشکی توسط پزشک معالج خود قرار گرفته و از طریق سامانه‌های هوشمند از راه دور، دستورالعمل‌های پزشکی دقیق متناسب با بیماران، برایان‌ها ارسال شود. موضوع فناوری‌های اینترنتی پزشکی یا medical internet technologies در توسعه سبک زندگی دیجیتالی مردمان روزگار ما نقش زیادی ایفا خواهند کرد. در ویدئو زیر، شماری از این فناوری هارا مشاهده می‌کنید که جالب توجه است.


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج