۲۲۱۰۳۳
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

آینده اینترنت با رقابت‌ فضایی گوگل و فیس بوک

دو غول سیلیکون ولی کالیفرنیا، در قالب پروژه Loon و Internet.org، برای توسعه سیطره فعالیت‌های مجازی خود در سراسر جهان تلاش می‌کنند و عرصه رقابت‌های آینده خود را به اعماق فضا کشیده‌اند.

آینده اینترنت با رقابت‌ فضایی گوگل و فیس بوک



برترین ها: آینده کسب و کار بزرگان دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات جهان چگونه خواهد بود؟ استراتژی توسعه کسب و کار غول‌های اینترنت، چه مقاصدی را هدف گرفته است؟ این‌ها پرسش‌های مهمی هست که تحلیل گران فناوری اطلاعات را به خود مشغول کرده است و بعضاً، مقالات و پایان نامه‌های زیادی در این عرصه، در سراسر جهان توسط مراکز تحقیقاتی علوم کسب و کار نوین منتشر شده است.

به گزارش برترین ها؛ پرتال خبری کوارتز qz.com در گزارشی درباره رقابت‌های فضایی گوگل و فیس بوک در زمینه توسعه کسب و کار دیجیتالی نوشت: چه کسی هست که از مشاهده رقابت‌های فضایی فیس بوک و گوگل در ارسال ماهواره به مدار سطح پایین جو، هیجان زده نشود؟

آینده اینترنت با رقابت‌ فضایی گوگل و فیس بوک
(گزارش پرتال کوارتز درباره رقابت های فضایی گوگل و فیس بوک)

هر دو شرکت در تلاش هستند تا جاه طلبی خود را برای توسعه اینترنت ماهواره ای در دنیا، در بتونه آزمایش قرار دهند. این گزارش می‌افزاید که گوگل از برنامه خود برای توسعه ظرفیت‌های اینترنت از طریق ماهواره‌های زمینی geo-stationary satellite، دست برداشته و تلاش دارد تا به اعماق جو کره زمین برود. استخدام Greg Wyler در سال 2013 که کارآفرین در زمینه تولید ماهواره می‌باشد (که در سال 2014 از این شرکت به دلایل نامعلومی جدا شد و به Space Exploration Technologies Corp پیوست)، نشان از عزم این شرکت برای ورود جدی به عرصه رقابت‌های فضای در عرصه ارتباطات دارد.

اگر چه استفاده از ماهواره برای توسعه خدمات اینترنت، معمولاً پروژه‌های موفق نیست، اما گوگل تلاش دارد تا با همکاری با ماهواره‌های کوچک، ضریب نفوذ اینترنت درکشورهای کم تر توسعه یافته را بیش تر کرده و در این رهگذر، مخاطبان بیش تری کسب کند. ورود گوگل و فیس بوک به عرصه فضایی، اگر چه برای کارهای بشر دوستانه برنامه ریزی شده است، اما خیلی از ناظران، از کلمه more customers یعنی مشتری بیش تر به عنوان هدف اصلی این برنامه‌های جاه طلبانه در عرصه کارآفرینی دیجیتالی هوایی غول‌های اینترنت خبر می‌دهند.

فیس بوک و گوگل، دو غول و برند اینترنتی، در تلاش هستند تا در برنامه‌های جدید خود برای توسعه کسب و کار اقتصاد آنلاین، وارد مختصات نوینی در دنیای فناوری اطلاعات شوند تا گوی سبقت را از رقبای سر سخت و سنتی خود، همچون مایکروسافت و اپل، بربایند. رقابت در فضا، عنوان استراتژی جدیدی است که گوگل و فیس بوک در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، بر رویان فعالیت دارند. رقابت‌های فضایی غول‌های اینترنت جهان، فرصتی است که می‌تواند راهگشای توسعه خدمات این شرکت‌ها به طیف وسیع تری از مخاطبان در سراسر جهان باشد. از طرفی دیگر، عاملی برای ترویج اقتصاد مشارکتی در فضای دیجیتالی قلمداد می‌شود که افق‌های جدیدی را در کارآفرینی دیجیتالی ، به تصویر خواهد کشید.

فیس بوک در راستای تداوم سیطره خود در فضای شبکه‌های اجتماعی، به دنبال ارتقای شمار مخاطبان سرویس‌ها و محصولات جدید خود است تا در بازارهایی که تا کنون مورد غفلت بزرگان کسب و کار دیجیتالی جهان قرار گرفته است، فرصت‌هایی را برای ارائه خدمات فراهم کند. مناطق کم تر توسعه یافته آسیا و آفریقا، در فهرست مناطق هدف فیس بوک برای توسعه کسب و کار این غول اینترنتی، عنوان شده است. البته اخیراً، توقف موقت این پروژه به دلایل نامعلوم، صحبت می‌شود.

آینده اینترنت با رقابت‌ فضایی گوگل و فیس بوک
(گزارش پرتال آی تی پرو درباره توقف برنامه توسعه اینترنت ماهواره ای فیس بوک - خرداد ۹۴)

اما به هر حال، بعید است که زوکربرگ و همکارانش، از قابلیت‌های فضایی در رقابت‌های آینده خود با غول‌های سیلیکون ولی کالیفرنیا استفاده نکند. چندی پیش، فیس بوک توسط مؤسس و مدیرعامل میلیاردش، مارک زوکربرگ، عنوان کرد که در قالب کنسرسیومی موسوم به Internet.org قصد دارد تا با سرمایه گذاری 1 میلیارد دلاری، نسبت به پرتاب ماهواره اختصاصی خود به فضا اقدام کند. جزییاتی از این کنسرسیوم در ویدئو زیر ارائه شده است.



زوکربرگ که این کنسرسیوم را متشکل از ۶ برند مطرح جهان از جمله نوکیا، اریکسون، مدیاتک، اپرا، کوالکام و سامسونگ، در سال ۲۰۱۳ میلادی تأسیس کرده است، هدف خود را توسعه اینترنت پر سرعت و خدمات اینترنتی در کشورهای آفریقایی برشمرد. موضوعی که می‌تواند فرصت‌های جدیدی را در اختیار غول شبکه‌های اجتماعی قرار دهد. البته فیس بوک، تنها در پروژه‌های رؤیایی خود برای نیمه اول قرن بیست و یکم، تنها به این موضوع بسنده نکرده است و در تلاش است تا سیطره دیجیتالی خود را به محصولات و خدمات متنوع تری ارتقا دهد.

آینده اینترنت با رقابت‌ فضایی گوگل و فیس بوک
(زوکربرگ در کنفرانسی درباره کنسرسیوم Internet.org صحبت می‌کند)

خرید Instagram.com و Whats App مشهور به مبلغ چند میلیارد دلار و هم چنین شرکت Oculus Touch که در زمینه طراحی و ساخت عینک‌ها و محصولات واقعیت مجازی Virtual Reality فعالیت دارد، طیف وسیعی از فرصت‌ها و خدمات را در اختیار این شرکت برای فرصت آفرینی مولد در کارآفرینی دیجیتالی امروز جهان فراهم کرده است.

فناوری‌های پوشیدنی، عنوان محصولاتی است که فیس بوک به دنبال خلقان ها برای 1 میلیارد کاربر خود در سراسر جهان است. شاید نسخه‌های بعدی فیس بوک را باید از طریق عینک های سه بعدی و به طور کل توسط فن آوری های پوشیدنی فیس بوک، دنبال کرد. موضوعی که مایکروسافت را بر آن داشته است تا از این عینک ها در پروژه‌های آینده شاتل‌های فضایی ناسا استفاده کند.

به هر حال، حضور همزمان در شبکه‌های اجتماعی متنی و تصویری و ویدئویی و هم چنین ارائه اینترنت پر سرعت ارزان و بعضاً رایگان به کشورهای کم تر توسعه یافته جهان در کنار خدمات دیگر، استراتژی پیچیده و چند لایه فیس بوک را برای یک دهه آینده تشکیل داده است.

از فیس بوک موزیکال تا پرتاب پهبادهای مختلف به سراسر جهان، فیس بوک به سمت و سوی افق‌های جالبی در کسب و کار آنلاین در حرکت است. پهباد aquila و ارسال اطلاعات از طریق پرتوهای لیزری ، به عنوان بازوی محرک عملیاتی فیس بوک در رقابت‌های فضایی و در ارتفاع‌های پایین سطحی جو، کاربر دارد. برای کسب اطلاعات بیش تر درباره اقدامات جاه طلبانه فضایی فیس بوک، به پرتال کنسرسیوم به نشانی Internet.org مراجعه کنید.

آینده اینترنت با رقابت‌ فضایی گوگل و فیس بوک
(تصاویری از پهباد جدید فیس بوک)

ویدئو زیر تلاش می‌کند تا شما را با یکی از برنامه‌های فضایی فیس بوک آشنا کند.

www.youtube.com/watch?v=PxI0xRhV3r8

البته این تنها گوگل و فیس بوک نیستند که برای توسعه فضای کسب و کار آنلاین خود، از قابلیت‌های فضایی استفاده می‌کنند. amazon ، غول کتاب فروشی اینترنت نیز در کنار alibaba ، غول خدمات تجاری در چین نیز، پیش تر از علاقه خود به استفاده از ظرفیت‌های پهباد برای انتقاد خدمات و محصولات خبر داده بودند که جالب توجه است.

آینده اینترنت با رقابت‌ فضایی گوگل و فیس بوک
(تصاویری از پهبادهای مورد استفاده در آمازون و علی بابا)

در همین حال، شرکت گوگل نیز که امروزه به گزارش فوربس ، بیش از 173 میلیارد دلار ارزش بازاری دارد، به فعالیت‌های فضایی علاقمند شده است و برنامه‌های جاه طلبانه ای را در دستور کار خود قرار داده است که بخش‌هایی از آن رونمایی و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است. بالون‌های اینترنتی، موضوعی است که گوگل برای توسعه خدماتش به نقاط مختلف جهان، به دنبال این رویارویی فضایی می‌باشد.

این بالون‌ها که هم اکنون در سردخانه‌هایی در سیلیکون ولی کالیفرنیا قرار دارد، قطری به طول 15 متر دارد که گوگل پیش از رها سازی آن‌ها در هوا، در حال بررسی میزان نشت هوای آن‌ها در فشارهای اتمسفری مختلف می‌باشد. پروژه ای موسوم به پروژه لون Project Loon، برنامه جاه طلبانه گوگل در جهت ارائه اینترنت پر سرعت از طریق بالون‌های غول پیکر است که در اتمسفر زمین قرار می‌گیرد.

آینده اینترنت با رقابت‌ فضایی گوگل و فیس بوک
(تصویر یکی از بالن‌های غول پیکر پروژه Loon گوگل)

بالون‌های سردخانه یا اینترنت گوگلی ، عنوان پروژه فضایی جاه طلبانه گوگل است که در قالب پروژه لون دنبال می‌شود. پروژه ای که می‌تواند رقیب جدی برای پروژه ائتلافی فیس بوک و هم پیمانانش در دنیای کارآفرینی دیجیتالی هوایی باشد.

آینده اینترنت با رقابت‌ فضایی گوگل و فیس بوک

البته پروژه Google Earth که امکان جست و جوی گسترده و تخصصی بر روی نقشه‌های سه بعدی و واقعی کره زمین را برای کاربران گوگل فراهم می‌کرد، همکاری گوگل با سازمان هوا فضای امریکا (ناسا) را از ذهن‌ها دور نکرده است. برای همین، سابقه فعالیت‌های گوگل در برنامه‌های فضایی، بیش تر از فیس بوک می‌باشد که بیش تر در زمینه شبکه‌های اجتماعی متنی و تصویری، فعالیت دارد.

آینده اینترنت با رقابت‌ فضایی گوگل و فیس بوک

گوگل در جدیدترین اقدام خود که در سالگرد دهمین سال راه اندازی یکی از سرویس‌های خود ارائه کرده است، در پروژه گوگل ارث، تلاش کرده است تا قابلیت‌های فضایی خود را در این پروژه جاه طلبانه، به دسکتاپ کاربران خود نیز بکشاند و آن ها بتوانند دنیا را بر روی نوت بوک های خود به صورت سه بعدی و لحظه ای، و با کلیک موس، مشاهده کنند.

ابزار جدید گوگل ارث که Voyager نام دارد، تلاش می‌کند تا تصاویر سه بعدی، مشاهده خیابانی، مشاهده کشوری و حتی اطلاعات مربوط به روز رسانی تصاویر ماهواره ای Satellite imagery updates, را در اختیار کاربرانش در این آپشن قرار دهد. تصاویر خیابانی، مشهورترین نقاط و خیابان‌ها را در کشورهای مختلف به صورت عکس‌هایی که ماهواره ناسا در اختیار گوگل قرار دارد، به تصویر می‌کشد. در تصاویر Earth View، در واقع برترین چشم اندازها در یک کشور به نمایش در می‌آید.


آینده اینترنت با رقابت‌ فضایی گوگل و فیس بوک
(تصویری از محیط گوگل ارث- پروژه جاه طلبانه فضایی گوگل)

برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره پروژه های فضای گوگل در این سامانه، به نشانی earth.google.com مراجعه کنید. اگر می‌خواهید بدانید که سامانه گوگل ارث چطور کار می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم ویدئو زیر را که مستندی در این باره می‌باشد، مشاهده کنید.



این که تا چه اندازه رویارویی بزرگ غول‌های آی تی جهان، فضای کسب و کار را تغییر می‌دهد، پرسشی است که تا چند سال آینده، چشم انداز روشن تری از آن را می‌توان مشاهده کرد. رویارویی بزرگی که لستر تارو ، اقتصاد دان شهیر آمریکایی در اواخر قرن بیستم میلادی، در کتاب خود به عنوان رویارویی شرق و غرب و شرکت‌های اقتصادی بزرگ خبر داده بود و به نظر می‌رسد بخش‌هایی از آن پیش بینی‌ها، امروز به منصه ظهور رسیده است.

آینده اینترنت با رقابت‌ فضایی گوگل و فیس بوک
(کتاب مشهور "رویارویی بزرگ"، نوشته لستر تار که توسط عزیز کیاوند در ایران منتشر شد)

اقدام فیس بوک و گوگل در برنامه‌های جاه طلبانه فضایی، پیام‌های زیادی را می‌تواند در خود داشته باشد.

یکی آن که کسب و کار در دنیای نه چندان دور، از دنیای متن خارج، و بیش تر به دنیای ویدئو و حتی وبلاگ نویسی ویدئویی سمت و سو پیدا خواهد کرد و این موضوع، مرهون اینترنت پر سرعت در سراسر جهان است.

مسئله بعدی، به موضوع کارآفرینی دیجیتالی هوایی اشاره دارد که به اعماق فضا نیز راه می‌یابد و کسب و کارهای مختلفی در دنیا، برای ارائه خدمات به شرکت‌های بزرگ، فعال خواهند شد. پزشکی از طریق گوشی‌های هوشمند و انتقال داده‌ها، قطعاً از طریق سامانه‌هایی تعاملی و تبادلی دو سویه غول‌های اینترنت، توسعه خواهد یافت.

البته نباید فراموش کرد که رویارویی فضایی غول‌های اینترنت جهان، ارتقای توان جاسوسی شبکه‌های اطلاعاتی و امنیتی غرب را نیز به همراه خواهد داشت. موردی که برای فعالیت‌های جاسوسی این شبکه‌ها، مسبوق به سابقه بوده است و شاید آدام فعالیت‌های فضایی این شرکت‌ها در مناطقی از جهان، در هاله ای از ابهام مواجه کند. اسناد ویکی لیکس و اسنودن درباره شنود آمریکایی‌ها از سران اروپا به ویژه رییس جمهور فرانسه و صدر اعظم آلمان، مقوله ای است که حداقل در روزگار امروزی، دولت‌های غربی از فناوری‌های دیجیتالی امریکایی، خاطره خوبی در ذهن ندارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج