جاباما
۲۲۱۱۱۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (۲)

آشپزخانه را هم مانند يكي از اتاق‌هاي خانه تصور كنيد. اين مكان هيچ فرقي از نظر زيبايي با بقيه جاها نبايد داشته باشد بنابراين همان‌قدر كه به رنگ در و ديوار اتاق‌هاي خانه توجه داريد بايد به اين مكان عزيز هم دقت كنيد.

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (2)
مجله منزل - ليدا هادي:

مطلب مرتبط:

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (1)


کفپوش

قالي‌ها مال هال است

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (2)

آشپزخانه را هم مانند يكي از اتاق‌هاي خانه تصور كنيد. اين مكان هيچ فرقي از نظر زيبايي با بقيه جاها نبايد داشته باشد بنابراين همان‌قدر كه به رنگ در و ديوار اتاق‌هاي خانه توجه داريد بايد به اين مكان عزيز هم دقت كنيد؛ نه كمتر كه حتي بيشتر. براي اينكه آشپزخانه‌هاي امروزي با طراحي خاص‌شان ديگر كم‌كم دارند به قسمتي از سالن پذيرايي تبديل مي‌شوند و نزديكي اين دو قسمت با هم آن‌قدر زياد است كه نمي‌توان براي هر كدام يك طراحي جدا در نظر گرفت. پس به طراحي آشپزخانه بي‌توجه نباشيد؛ مثلا چرا هيچ‌وقت به رنگ سقف آشپزخانه دقت نمي‌كنيد. آشپزخانه تنها مكان خانه است كه غير از روزهاي آخر سال كسي نگاهي به آن نمي‌اندازد.

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (2)

در حالي كه به خاطر همان عنصر نزديكي به سالن پذيرايي مي‌توان با رنگ كردن سقف آشپزخانه زيبايي منزل را دوبرابر كرد. حتي براي سطح زمين آشپزخانه هم بايد درست تصميم بگيريد. جنس سطح آشپزخانه بايد با جنس باقي سطوح خانه هم‌خواني داشته باشد. حالا از نظر بافت نشد اما از نظر رنگ، بهتر است رنگ سراميك‌هاي آشپزخانه با سراميك يا لمينیت‌هاي بيرون يكي باشد. فقط يادتان باشد براي كف آشپزخانه هر انتخابي مي‌كنيد درست! اما دست از سر قالي و قاليچه‌ها ‌برداريد. ديگر خيلي وقت است كه مادربزرگ‌ها هم زيراندازهاي آشپزخانه را به زيرزمين برده‌اند!

میز

ميز غذاخوري برود انباري

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (2)

پيش از اينها همه در آشپزخانه‌هاي‌شان يك ميز غذاخوري كوچك داشتند به‌خصوص آن زمان كه آشپزخانه‌ها بزرگ بودند و مانند باقي اتاق‌هاي خانه چهار ديواري محسوب مي‌شدند، نه حالا كه ديگر آشپزخانه ها به سبب حضور جزيره‌ها تا دل هال و پذيرايي هم كشيده شده‌اند و تقريبا هيچ ديوار پوششي خاصي ندارند. الان آشپزخانه‌ها در مقايسه با گذشته فضاي كمتري از خانه را اشغال مي‌كنند كه البته با وجود پيشرفت طراحي‌ها از كارآيي كابينت‌ها و فضاسازي آنها چيزي كم نشده فقط اين روزها ديگر آشپزخانه‌ها آن‌قدر بزرگ نيستند كه بتوانند همه اعضاي خانواده را با هم در خودشان جای دهند.

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (2)

بنابراين گذاشتن يك نيمكت بزرگ يا ميزغذاخوري در آشپزخانه نه ديگر باب ميل است و نه مناسب با فضا. البته خودتان هم حتما تا امروز متوجه شده‌ايد كه ميز آشپزخانه غير از اينكه جلوي كار راحت را مي‌گيرد و به انبار سبدهاي قرص و خرده‌ريزهاي دم‌دستي آشپزخانه تبديل مي‌شود هيچ كاربرد ديگري ندارد. طراحان داخلي در بازسازي خانه‌ها اولين كاري كه انجام می‌دهند این است که ميز آشپزخانه را برمي‌دارند و به جاي آن از يك ميز اپن بزرگ‌تر با صندلي‌هاي خاص استفاده مي‌كنند يا جزيره‌ها را به آشپزخانه مي‌آورند و دور تا دورش صندلي مي‌گذارند. آنها يك عقيده جالب هم دارند؛ اينكه ميز برای اداره است نه آشپزخانه!

اندازه

يك وجب جاي خالي تا سقف

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (2)

فقط كافي است چشم‌هاي‌تان را ببنديد و با اصرار به كابينت‌ساز محترم يك جمله را تكرار كنيد: «مي‌خواهم كابينت‌هايم با سقف هيچ فاصله‌اي نداشته باشند.» هر قدر هم او از سختي كار يا هزينه زيادش گفت، باز هم گوش ندهيد. حتي ممكن است او براي شما پيشنهاد وسوسه كننده‌اي هم داشته باشد؛ اينكه مانند سابق مي‌توانيد از بالاي كابينت‌ها به عنوان محلي براي قرار دادن وسايل برقي بدون استفاده يا باقي لوازمي كه كمتر به آن احتياج داريد، استفاده كنيد.

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (2)

هر وقت شك سراغ‌تان آمد فقط كافي است نگاهي به كابينت‌هاي فعلي‌تان بيندازيد و بعد با خودتان تكرار كنيد كه اين روزها ديگر كابينت‌ها را كوتاه نمي‌سازند. كابينت‌هاي امروزي همه بلند هستند و نزديك به سقف. اگر هم خيلي نگران بلند شدن كابينت‌ها هستيد مي‌توانيد قسمت‌هاي بالا را بوفه‌اي شيشه‌اي درست كنيد اما اينكه چيزي بالاي كابينت‌ها بگذاريد واقعا اشتباه بزرگي است؛ مگر اينكه واقعا وسیله ارزشمندي داشته باشيد كه بخواهيد همه با نشستن در سالن مستقيم به آن خيره شوند وگرنه گذاشتن قابلمه‌هاي اضافي يا وسايل برقي يا گل‌هاي مصنوعي بدترين بلايي است كه مي‌توانيد با دست خودتان بر سر آشپزخانه عزيزتان بياوريد.

جزیره

کوچک زیباست

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (2)

مطابق روز بودن كار خوبي است اما در اين تطبيق بايد اول از همه به شرايط فيزيكي خانه توجه كرد و بعد به امكان طراحي‌هاي خاص؛ مثلا در هر آشپزخانه نبايد از جزيره‌ها استفاده كرد. درست است كه جزيره‌ها اين روزها بسيار باب ميل هستند و نشانه‌اي از طراحي مدرن آشپزخانه‌ها ولی اگر به قدر كافي براي جا دادن آنها فضا در اختيار نداشته باشيد، آن وقت آشپزخانه نه فقط مدرن و امروزي نمی‌شود بلكه محل تنگ و باريكي به‌نظر می‌رسد كه فقط كار كردن در آن سخت‌تر شده است.

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (2)

جزيره‌ها معمولا فضاي زيادي اشغال مي‌كنند و انتخاب يك جزيره نامناسب با ابعاد ناجور و حتي بد قرار دادن آن در فضا ممكن است خيلي براي‌تان گران تمام شود. يك جزيره نامناسب جز شلوغي هيچ فايده‌اي ندارد. جزيره‌هايي كه مانع رفت و آمد به سينك، يخچال، اجاق گاز و. . . هستند، يك جور مزاحم به حساب مي‌آيند. يك جزيره بايد حداقل ۹۰ سانتي‌متر طول و حدود ۴۵ سانتي‌متر عرض داشته باشد ضمن اينكه جزيره‌ها مناسب آشپزخانه‌هايي با حداقل ۱۸۰ سانتي‌متر عرض و ۳۶۰ سانتي متر طول هستند.

اگر آشپزخانه‌تان ابعادي كوچك‌تر از اين دارد قيد جزيره را بزنيد و به همان ميز كانتر اكتفا كنيد. بماند كه اين وسط قرار دادن جزيره در جاي مناسب هم خودش داستاني است. جزيره‌ها بايد حداقل یک متر با كانتر روبه‌رو فاصله داشته باشند.

وسایل برقی

ميز كارتان كجاست؟

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (2)

گذاشتن وسايل برقي روي كانتر آشپزخانه يا باقي ميزهاي كار يعني بزرگ‌ترين اشتباه؛ يعني اينكه شما به دست خودتان بزرگ‌ترين دارايي آشپزخانه‌تان را از بين ببريد. در هر آشپزخانه‌اي غير از فضاي كابينت‌ها و طراحي خاص‌شان مهم‌ترين نكته داشتن ميز كار است. هرقدر اين ميزهاي كار در آشپزخانه بيشتر باشند، آنجا محل راحت‌تري براي آشپزي كردن است. حالا اين وسط گذاشتن وسايل برقي بزرگ و كوچك روي ميزها يعني به باد دادن همه زحمات طراح براي راحتي شما؛ به‌خصوص مايكروفر، چاي‌ساز و. . . كه اين روزها در هر خانه‌اي وجود دارند و عامل اصلي به باد دادن فضاها هستند.

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (2)


پس به جاي اينكه همه وسايل برقي خانه را روي كابينت‌ها بچينيد آنها را به داخل كابينت‌ها ببريد. براي مايكروفر و بقيه هم مي‌شود فكر خوبي كرد. ساختن يك كمدديواري به عرض ۶۰ سانتي‌متر كلا مشكل عمده را حل مي‌كند؛ كمدي كه از طبقات مختلف تشكيل شده باشد و در كنار يكي از ميزهاي كار آشپزخانه تعبیه شود.

نظافت

ياد وسواس‌تان كه هستيد

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (2)

همه دوست دارند آشپزخانه‌اي چوبي و گرم داشته باشند اما اين گرما به مراقبت خيلي بيشتر از كف آشپزخانه نمي‌ارزد. اگر از لمينيت و پي‌وي‌سي براي كف آشپزخانه استفاده كنيد راه آب آشپزخانه بسته مي‌شود و نمي‌توانيد كف آشپزخانه آب بريزيد. پس حواس‌تان باشد كه زيبايي آشپزخانه‌تان را با چه عنصر مهمي عوض مي‌كنيد. كفپوش‌ها هم اگرچه بسيار مقرون به‌صرفه هستند و بيشتر آنها چند سال گارانتي دارند اما شايد براي آنهايي كه اهل شست‌وشو هستند انتخاب خوبي نباشند.

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (2)

در همه حال يادتان باشد كه رطوبت و چوب رابطه خوبي با هم ندارند و چوب بسيار قابل اشتعال است. عده‌اي كه لمينيت يا كفپوش را براي كل خانه انتخاب مي‌كنند براي هماهنگ بودن آشپزخانه را هم لمينيت کرده و سعي مي‌كنند كف آشپزخانه آب نريزند يا مواد شوينده استفاده نكنند. اما براي راحتي بيشتر در منزل‌تان بهتر است اين كار را انجام ندهید تا هميشه نگران كثيف شدن كف آشپزخانه نباشيد. اگر هم نه، خيال‌تان راحت است كه آب روانه زير كابينت‌ها نمي‌كنيد كه انتخاب با خودتان است اما يادتان باشد راه برگشت هميشه راحت نيست!

خلوتی

كابينت بيشتر، خفقان بالاتر



مهم‌ترين كاركرد كابينت‌ها در آشپزخانه جادادن وسايل است پس با اين اوصاف هرقدر آشپزخانه‌اي كابينت بيشتري داشته باشد بهتر است و باب دل خيلي‌ها. اما داستان اينجاست كه آشپزخانه‌ها را نبايد از كابينت‌ها پر كرد. درست است كه زياد بودن اين كابينت‌ها در هر آشپزخانه‌اي يك امتياز به حساب مي‌آيد اما بايد اجازه داد در بين كابينت‌ها هم فضاي خالي وجود داشته باشد. چيدن كابينت‌ها در كنار هم بدون اينكه فضايي براي طاقچه‌ها يا باقي لوازم جانبي وجود داشته باشد، باعث مي‌شود سقف آشپزخانه پايين‌تر از حد معمول به نظر برسد.

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (2)

اين‌جور مواقع آشپزخانه هرقدر هم كه بزرگ باشد و مرتب، باز هم شلوغ و به هم ريخته و البته كوچك‌تر از اندازه واقعي‌اش به نظر مي‌رسد. كمدهاي خاص جا دادن وسايل برقي، اكسسوري‌هاي خاص آشپزخانه مانند بار و. . . يا حتي خالي گذاشتن يكي از ديوارها و نصب يك تابلو روي آن كارهايي است كه به آشپزخانه شما فرصت نفس كشيدن مي‌دهد؛ اين‌طوري شما هم يك عاشق انباري جلوي دوست و آشنا معرفي نمي‌شويد.

اشتباهات رایج دکوراسیونی در آشپزخانه (2)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج