۲۲۱۳۰۵
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

سرکشی به حساب‌ پزشکان برای مالیات

یک مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد، به‌دلیل ابطال تفاهم‌نامه مالیاتی، سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی از این پس برای تعیین مالیات پزشکان سازمان امور مالیاتی به اظهارنامه‌های پزشکان رجوع می‌کند.

روزنامه شرق: یک مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد، به‌دلیل ابطال تفاهم‌نامه مالیاتی، سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی از این پس برای تعیین مالیات پزشکان سازمان امور مالیاتی به اظهارنامه‌های پزشکان رجوع می‌کند و برای بازبینی صحت این اظهارنامه‌ها مجبور به ورود به حساب پزشکان می‌شود. اتفاقی که به‌نظر می‌رسد، می‌تواند اعتراضاتی را در جامعه پزشکی ایجاد کند.

بااین‌حال، دلیل این مسئله به‌گفته حسین وکیلی، معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی، ابطال تفاهم‌نامه مشترک میان این دو سازمان است. آن‌طور که خبرگزاری ایسنا گزارش داده است، چهار سال پیش سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی به توافق مشترکی در مورد تعیین مالیات پزشکان دست یافتند که براساس آن قرار شد پزشکان در طبقات مختلف براساس تفاهم انجام‌شده با سازمان امور مالیاتی اظهارنامه خود را تکمیل کنند و بر این اساس دیگر سازمان امور مالیاتی به حساب پزشکان سرکشی نکند.

اما پس از سه سال از گذشت این تفاهم‌نامه و تمدید هرساله آن، سازمان نظام پزشکی به نحوه اجرای این تفاهم‌نامه، عدم‌پایبندی سازمان امور مالیاتی به مفاد آن و البته حجم مالیات تعیین‌شده برای برخی گروه‌های پزشکی اعتراض کرد. حتی سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به وزارت اقتصاد به چندبرابرشدن مالیات برخی اقشار پزشکی اعتراض کرد.

در نهایت شکایت یک پزشک از دستورالعمل مشترک سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان نظام پزشکی کشور درباره خوداظهاری درآمد مشمول مالیات، منجر به ابطال این توافق‌نامه از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شد. شاکی در متن شکایت خود در این مورد خواستار الزام سازمان مالیاتی به افزایش سالانه مالیات پزشکان در حد معقول و قانونی و حداکثر معادل میزان افزایش درآمد پزشکان که معادل افزایش تعرفه‌های پزشکی است، شده بود.

در پی این اعتراض، دیوان عدالت اداری رأی به غیرقانونی‌بودن و خارج‌بودن این تفاهم‌نامه از حدود اختیارات سازمان امور مالیاتی پس از چهار سال اجرا داد و به این ترتیب این تفاهم‌نامه ابطال شد. ابطال تفاهم‌نامه مالیاتی سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی در مهلت تحویل اظهارنامه مالیاتی باعث می‌شود سازمان امور مالیاتی از این پس برای تعیین مالیات پزشکان به اظهارنامه‌های آنها رجوع کند و برای بازبینی صحت این اظهارنامه‌ها مجبور به ورود به حساب پزشکان شود.

حسین وکیلی، معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی درباره نحوه تعیین مالیات پزشکان پس از ابطال این تفاهم‌نامه اعلام کرد از این پس لازم است سازمان امور مالیاتی تک‌تک به پرونده پزشکان رسیدگی کند تا مشخص شود هر پزشک چقدر مراجعه دارد. وی با بیان اینکه برای این کار سازمان امور مالیاتی نیروی لازم را ندارد، گفت: ‌ای کاش دیوان عدالت چنین رأیی نمی‌داد. وکیلی همچنین نبود قانون مشخص و ابزار شناسایی پردرآمدها را از جمله مشکلات نظام مالیاتی کشور دانست و افزود: باید کشور به این موضوع برسد که آیا می‌خواهد مالیات را عادلانه دریافت کند یا نه، قانون مالیات کنونی عادلانه نیست. وی همچنین از دریافت ٥٨ هزار میلیارد تومان مالیات مستقیم در سال گذشته خبر داد.

سازمان نظام پزشکی: سرکشی به حساب پزشکان غیرقانونی است

این اتفاق در شرایطی است که معاون سازمان نظام پزشکی کشور این اقدام از سوی سازمان امور مالیاتی را غیرقانونی و نقض مرام‌نامه صنفی پزشکان می‌خواند. او می‌گوید: «هنوز فرصت نشده است درباره این تصمیم‌گیری با مسئولان سازمان امور مالیاتی مذاکره کنیم، اما باید گفت سرکشی به حساب افراد طبق قوانین مالیاتی کشور نباید صورت بگیرد و مسئله مربوط به صنف پزشکان یا مهندسان و غیره نیست».

محمد جهانگیری در ادامه می‌افزاید: «بالای ٩٠ درصد از جامعه پزشکان اقدام به پرداخت مالیات می‌کنند و می‌توان گفت پزشکان خوش‌حساب‌ترین صنف‌های کشور در پرداخت مالیات هستند و این اتفاق در شأن صنف پزشکان نیست و ما در روزهای آینده این موضوع را پیگیری خواهیم کرد».

پیش از این نیز رئیس سازمان نظام پزشکی از برخورد‌های مالیاتی با پزشکان انتقاد کرده بود. علیرضا زالی دراین‌باره عنوان کرده بود: «گزارشات حاکی از این است که دفاتر مالیاتی از اجرای این تفاهم‌نامه استنکاف کرده‌اند و برخوردهای نامتناسبی با جامعه پزشکی دارند که متناسب با شأن این قشر فرهیخته نیست. در بسیاری از استان‌ها، از جمله استان خراسان، کرمانشاه و فارس که حضور پیدا کردیم، مهم‌ترین ترجیع‌بند شکایت پزشکان از فرایند فعلی مالیاتی است».

زالی با بیان اینکه براساس گزارشات، بالاترین میزان پرداخت مالیات در بین اصناف، پزشکان بوده‌اند، بر این نکته تأکید کرد که اعتراض جامعه پزشکی به معنی عدم‌تمایل آنها برای پرداخت مالیات نیست و ادامه داد: «در برخی از گروه‌های پزشکی افزایش مالیات پزشکان بیش از ١٠ برابر بوده و برخی گروه‌های پزشکی که به عین تفاهم‌نامه مالیاتی عمل کرده‌اند صددرصد رشد مالیاتی داشته‌اند». وی با بیان اینکه ابهامات و عدم شفاف‌سازی مالیاتی، فرارهای مالیاتی را رقم زده است؛ گفت: «به‌عنوان نمونه در مجتمعی ٢٢ واحدی که ٢١ واحد به ‌کارهای تجاری از تاتو تا لیزینگ مشغول بودند، فقط پزشکی که در این مجتمع مطب داشت مالیات پرداخت می‌کرد و بقیه واحدها که تابلویی نصب نکرده بودند، از پرداخت مالیات فرار می‌کنند».

وی با انتقاد از اقدام ادارات مالیاتی درباره ملزم‌کردن پزشکان به صدور فهرست صورت‌حساب معاملات خریدوفروش خود، گفت: «خدمات پزشکان در مطب‌ها هیچ سنخیتی با معاملات بنگاه‌های اقتصادی ندارد». علاوه‌بر این موضع، بخش زیادی از پزشکان عمومی نیز به بی‌عدالتی در پرداخت مالیات در میان پزشکان اعتراض دارند. به‌طوری‌که گفته می‌شود بخش بزرگی از پزشکان عمدتا جوان و کم‌درآمد، به‌ویژه پزشکان عمومی، مالیات متعارف می‌پردازند، اما مبلغ مالیات پرداختی برخی از مشهورترین پزشکان از رقم پرداختی مالیات کارکنان نیز کمتر است. علاوه‌بر این وجود دریافت‌های غیررسمی در نظام بهداشت و درمان یکی دیگر از مسائلی است که پرداخت مالیات از سوی پزشکان را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است، به‌طوری‌که گفته می‌شود بخش زیادی از ابهامات مالیاتی در میان پزشکان در شهر تهران صورت می‌گیرد. جایی که بخشی از هزینه‌های عمل‌های جراحی از سوی برخی پزشکان در ابتدا به حساب مباشران پزشکان واریز می‌شود و این روند در خارج از سیستم اداری بیمارستان‌ها رخ می‌دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج