جاباما
۲۲۱۳۳۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

تماس تصویری همچنان ممنوع و بلاتکلیف

بیش از دو سال از ممنوعیت و قطع شدن تماس‌های تصویری تلفن همراه می‌گذرد و هنوز تصمیمی برای تعیین تکلیف این موضوع اتخاذ نشده است.

خبرگزاری ایسنا: بیش از دو سال از ممنوعیت و قطع شدن تماس‌های تصویری تلفن همراه می‌گذرد و هنوز تصمیمی برای تعیین تکلیف این موضوع اتخاذ نشده است.

اوایل سال ۱۳۹۲ بود که به دنبال پاره‌ای مسائل به تنها اپراتور ارائه دهنده خدمات نسل سه در آن دوران اینگونه ابلاغ شد که لازم است تماس‌های تصویری خود را مسدود کند و بدین ترتیب تماس‌های تصویری که بخش عمده‌ای از جذابیت سیم‌کارت‌های رایتل را شامل می‌شدند تا آینده‌ای نامشخص در محاق قرار گرفت.

اما از همان زمان که بحث محدودیت تماس‌های تصویری مطرح شد این نکته نیز اعلام شد که در آینده با ارائه‌ پیوست فرهنگی و مشخص شدن ضوابط، ارائه‌ی این سرویس از سر گرفته خواهد شد.

حال بیش از دو سال می‌گذرد و در این مدت وزرای مختلفی از "نامی" گرفته تا "واعظی" در این باره اظهارنظر کرده‌اند. حتی پیوست‌های فرهنگی مختلفی در وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی تدوین و برای ریاست جمهوری ارسال شده است اما همچنان سرنوشت این سرویس مشخص نیست.

این در حالی است که اکنون نرم‌افزارهای ارتباطی موبایل به راحتی برای کاربران خود امکان استفاده از تماس‌های تصویری را فراهم کرده اند. نکته‌ی دیگر آنکه اگرچه اپراتورها تاکید دارند تماس‌های تصویری بخش قابل توجهی از درآمدهای آنها را در بر نخواهد گرفت، اما در شرایطی که نرم‌افزار‌های ارتباطی موبایل در رقابت شدید با اپراتورهای تلفن همراه قرار گرفته و بعضا حاشیه سود اپراتورها را با مخاطراتی همراه می‌کنند قطعا ارائه‌ی سرویس‌های جدیدی مانند تماس تصویری در توان رقابتی اپراتورها بی‌تاثیر نخواهد بود.

البته طی این مدت بارها از سوی مسوولان مختلف درباره تدوین پیوست فرهنگی و حل این مشکل اظهارنظرهایی صورت گرفته و وعده‌های مختلفی داده شده است اما همچنان دسترسی به این سرویس برای کاربران میسر نیست.

در آخرین اظهارنظرهایی که در خصوص پیوست فرهنگی صورت گرفته، علی‌اصغر عمیدیان - معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات - اردیبهشت ماه سال جاری در این باره اعلام کرد: چندی پیش وزارت ارتباطات پیوست پیشنهادی خود را به ریاست‌جمهوری ارسال کرد و حال از سوی دفتر ریاست‌جمهوری این پیوست به مرکز ملی فضای مجازی ارجاع داده شده تا آنها هم نقطه‌نظرات خود را روی این پیوست اعلام کنند.

وی با بیان اینکه در گذشته درباره اینترنت باند پهن موبایل قسمت اول این پروسه انجام نشده اظهار کرد: ما به دلیل ارزشی که برای فرهنگ خانواده و فرهنگ ایرانی - اسلامی خود قائل هستیم، براساس پیوستی که پیش از این از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای MMS ابلاغ شده بود، پیوستی را با کمک مشاوران مختلف تدوین و تکمیل و آن را به دولت ارسال کردیم. اکنون نیز همان‌طور که اشاره شد، مدتی است که دولت، پیوست ارسالی را به مرکز ملی فضای مجازی فرستاده است.

عمیدیان ادامه داد: در مرکز ملی فضای مجازی نیز با حضور معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، جلساتی تشکیل شده و روی مشکلاتی که در پیوست بود کارهای کارشناسی صورت گرفت و اکنون پیوست نهایی که بنده به تازگی دیدم، مشکل خاصی نداشته و قرار است که این هفته این پیوست با نماینده ما نهایی شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات همچنین ابراز امیدواری کرد که این مساله در اسرع وقت در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار گیرد و پیوست مذکور نهایی و ابلاغ شود.

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که با توجه به دستور جلسه‌های متعددی که از مدت‌ها پیش برای شورای عالی فضای مجازی تعریف می‌شود، آیا بررسی موضوع پیوست فرهنگی تا مدت‌ها به تاخیر خواهد افتاد، تصریح کرد: این‌گونه نیست که موضوعات جلسات شورای عالی فضای مجازی از مدت‌ها قبل تعیین شده باشد چرا که معمولا یک هفته پیش از تشکیل جلسه، دستور جلسه پیشنهادی برای معاون اول ریاست‌جمهوری یا شخص رئیس‌جمهوری ارسال می‌شود و در نهایت از جانب ریاست‌جمهوری از بین موارد مطرح‌شده چند مورد برای بررسی در جلسه در اولویت قرار می‌گیرد. اکنون نیز همه به دنبال تصویب و نهایی شدن پیوست فرهنگی هستند.

عمیدیان در پاسخ به این سوال که در چه تاریخی احتمال تصویب این پیوست وجود دارد، گفت: فکر می‌کنم حداکثر ظرف یک تا دو ماه آینده این پیوست نهایی شود و احتمالا در اولین یا دومین جلسه شورای عالی فضای مجازی نهایی خواهد شد چرا که اکنون همه اتفاق‌نظر دارند که باید این پیوست هرچه سریع‌تر نهایی شود.

وی متذکر شد: تاکنون نیز در این زمینه منتظر کار کارشناسی بودیم که ما نیز در گذشته حسب وظیفه دولتی خود در این زمینه اقداماتی انجام دادیم و پیوست پیشنهادی خود را ارسال کردیم که حال با بررسی مجدد این پیوست با متصدیان مرکز ملی فضای مجازی، امیدواریم بحث پیوست فرهنگی در جلسات آتی شورای عالی فضای مجازی به نتیجه برسد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز چندی پیش در گفت و گو با رسانه ها در این زمینه اینگونه اعلام کرده بود: بزودی پیوست فرهنگی تصویب و به اپراتورهای موبایل برای ارائه این خدمات، ابلاغ می شود.

محمدحسن انتظاری با تاکید بر اینکه این پیوست در مراحل نهایی کار قرار دارد و با بیان اینکه سعی شده در پیوست فرهنگی بحث های ایجابی هم مد نظر قرار داده و صرفا اقدامات سلبی صورت نگیرد خاطرنشان کرد: براساس آیین نامه تدوین شده، افراد باید با مسئولیت خودشان وارد شبکه های نسل سوم و چهارم شوند.

وی گفت: شورای عالی فضای مجازی این دیدگاه را ندارد که افراد قصد انجام کار مجرمانه دارند؛ ما در این پیوست با این دیدگاه جلو رفته ایم که بستری فراهم شود تا مردم به امور ارتباطی و نیازهایشان بپردازند. با این دید که این تکنولوژی ابزار جرم خواهد بود به موضوع نگاه نکرده ایم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج