۲۲۱۳۹۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

دفتر دورکاری باید این شکلی باشه

اگر دوست داريد توی خانه کار كنيد يا بعضي از كارهاي محل كارتان را در خانه انجام دهيد اين گزارش براي شماست.

دفتر دورکاری باید این شکلی باشه
مجله منزل - اشكان خسروپور: اين گزارش براي دو دسته از آدم‌هاست؛ يكي آنهايي كه به دوركاري علاقه دارند و مي‌خواهند كارهاي مربوط به شغل‌شان را در خانه انجام دهند و دسته دومي كه ترجيح مي‌دهند بعضي از كارهاي زمين‌مانده‌شان را در محلي مجزا در خانه انجام دهند که اين‌كار شايد كامل كردن يك گزارش كاري باشد يا سر زدن به اي‌ميل‌هاي روزانه، پرداخت قبوض، برنامه‌ريزي براي يك سفر و تعطيلات يا حتي كمك به بچه‌هاي‌شان تا تكاليف مدرسه را زودتر - و البته بهتر - تمام كنند. زندگي جديد طوري شده كه بعضي از كارها را بايد در خانه انجام داد. این‌طور که مي‌گويند، مسائل كاري را بايد در جايي غير از اتاق خواب و محل استراحت خانواده انجام داد. منظور اين گزارش هم، همين است؛ كمك به ساخت يك دفتر كار خانگي.

در اين مطلب سراغ عكس‌هايي رفته‌ايم كه ساختمان‌سازها، معماران و طراحان برجسته در اينترنت منتشر كرده‌اند. از ميان همه آنها، سه‌تاي‌شان را انتخاب كرده‌ايم تا اطلاعات به درد بخوري به دست آوریم كه براي طراحي يك دفتر كار خانگي به شما ايده دهد.

انعطاف پذیر

‌صاحبخانه چه مي‌خواست؟

آنها دنبال فضايي مي‌گشتند كه روشن و دلباز باشد جاي بيشتري نسبت به وضعيت فعلي داشته باشد و در عين داشتن فضاي بيشتر براي كار، جايي براي قرار دادن كاغذها و اسناد مربوط به پروژه‌هاي مختلف را هم فراهم کند. صاحبخانه خيلي نوگراست و دوست ندارد، جا پاي قديمي‌ها بگذارد. او می‌خواست كار تازه‌اي انجام دهد و از اينكه براساس يك رسم قديمي بايد بهترين مبلمان را براي مشتري فراهم می‌كرد، خوشش نمي‌آمد و دوست داشت به جاي مبلمان مشتري‌پسند- كه يك‌جور اتلاف هزينه‌ است- پولش را صرف چيز ديگري كند. براي همين هم طراح مجبور بود به شكل ديگري كارش را پيش ببرد.

دفتر دورکاری باید این شکلی باشه

‌مشتري كه بود؟

مشتري اين دفتر كار خانگي، خانواده جواني بودند كه از نظر كاري، زندگي گيج‌كننده‌اي داشتند ولي زندگي خانوادگی‌‌شان براساس اولويت‌بندي‌ها شكل گرفته بود. آنها جوانان كارآزموده‌اي بودند كه اواخر دهه سي‌ام زندگي‌شان را سپري مي‌كردند و يك بچه هشت ساله هم داشتند. اين زن و شوهر گاهي در كنار هم كارهاي‌شان را انجام مي‌دادند و در بقيه زمان‌ها، اينجا درست مثل يك اداره خانوادگي اداره مي‌شد. بچه در دفتر مي‌نشست و به تكاليفش مي‌رسید و مادر هم به كارهاي خودش.

كار چه بود؟

كار با ساخت يك ميز مخصوص كنفرانس كوچك و خودماني شروع شد كه قرار بود مشتري پشت آن بنشيند و با كارفرما گفت‌وگو كند. اتودهاي مختلفي زده شد تا هم بتوان محيط راحتي براي كاربران فراهم كرد و هم اينكه يك فضاي كوچك به اندازه كافي دلباز نشان داده شود. يكي از بهترين گزينه‌ها براي بهتر كردن اتاق، استفاده از ‌چيزهايي بود كه قبلا در اتاق وجود داشت. طراحان نيمكت‌ها را كه در گوشه‌اي چيده شده بود به كناري هول دادند تا آدم‌هاي بيشتري از فضاي ايجاد شده استفاده كنند.

صندلي‌ها كنار ديوار بود. ‌براي همين اگر كسي تنها بود هم مي‌توانست با خيال راحت پاهايش را دراز كند و به ديوار تكيه دهد. يك ميز پايه بلند و فولاد ضدزنگ صيقلي هم در اتاق قرار داده شد. اين‌طوري هم يك فضاي صميمي ساخته شده بود و هم اينكه مي‌شد سر فرصت به كارهاي اداري رسيدگي كرد. بقيه چيزها مثل مبلمان، رنگ ديوارها يا نورپردازي هم جوري انتخاب شد كه همان احساس روشن بودن را به مشتري بدهد.

دفتر دورکاری باید این شکلی باشه

‌چرا نتيجه‌بخش بود؟

با اجراي اين ايده، چند محل كار تعريف‌شده، شكل گرفته است كه هركدام به خاطر ارتفاع‌هاي مختلف‌شان، وسعت زياد و منظره الهام‌بخشي كه دارند به مشتري احساس جداگانه‌اي را القا مي‌كنند. اين دفتر كار كوچك خانگي پر از رنگ‌هاي روشن است و بدون اينكه حجمي را اشغال كند، حس خوبي به آدم مي‌دهد. استفاده از صندلي‌هايي با رنگ روشن و صندلي‌هاي فولادي صیقل‌خورده، كشوها را به طرزي ستودني در معرض ديد قرار داده است.

رازهاي كوچك

استفاده از مبلمان روشن و ميزهاي مشتري با طرح‌بندي خاص‌شان باعث ‌شد فضا بازتر به نظر برسد. طراحي خاص پنجره‌ها به الگوها و رنگ‌ها جلوه طبيعي خاصي مي‌داد. استفاده از فضاي خالي پشتي اتاق كه بلااستفاده مانده بود هم خيلي كمك كرد كه فضاي بهتر و دلبازتري ايجاد شود.

صرفه‌جويي ها‌، خرج‌تراشي ها

خود صاحبخانه‌ها مي‌خواستند ميزشان از جنس بامبو باشد ولي بفهمي نفهمي گران بود و پول‌شان را بي‌خودي هدر مي‌داد. براي همين طراح پيشنهاد داد كه وسايل را از MDF بسازند و از بامبو به عنوان نماي دكورها يا درها استفاده شود. اين‌طوري هم هزينه‌شان كمتر مي‌شد، هم محل كارشان نمايي كه دوست داشتند را پيدا مي‌كرد. اينجا را صرفه‌جويي كردند ولي در عوض، پول ذخيره شده، صرف نورپردازي اتاق شد تا محيط به شكل اغراق‌آميزي بزرگ‌تر به نظر برسد.

البته يك صرفه‌جويي ديگر هم كرده بودند؛ استفاده از ميز شيشه‌اي در دو فضاي جداگانه اتاق باعث شد مقدار ديگري هم در هزينه‌هاي‌شان صرفه‌جويي كنند: «يك كارگر هم گرفتيم كه يك ساعتي آمد و قفسه‌هايي از چوب درخت افرا براي‌مان درست كرد. همان‌جا هم رنگ شان كرد. درواقع به جاي اينكه سراغ يك كابينت‌ساز خيلي حرفه‌اي برويم يا همه‌چيز اتاق را پر از بامبو كنيم، با اين کار كلي صرفه‌جويي كرديم و كار درست را انجام داديم.»

دفتر دورکاری باید این شکلی باشه

درس طراحي

هميشه وقتي مي‌خواهيد چيزي را طراحي كنيد، اندازه‌ها را چندين بار چك كنيد. مطمئن شويد دقيقا منظور مشتري از كاري كه مي‌خواهد انجام دهد، چيست. بايد بدانيد هر چيزي را دقيقا كجا بگذاريد تا دسترسي به‌ آن آسان باشد. جاپاي كافي براي استفاده‌كنندگان فراهم كنيد. بهترين كاري كه مي‌توانيد انجام دهید، اين است كه بتوانيد فضاي شخصي براي هر كدام از كاربران به صورت جداگانه فراهم كنيد تا بتوانند كارهاي روزانه‌شان را به بهترين نحو انجام دهند.

هزينه‌ها كجا صرف شد؟

بيشترين هزينه صرف وسايل الكتريكي شد كه تقريبا تمامش به نورپردازي مربوط بود و البته دستمزد برق‌كار. كل هزينه مبلمان هم به اندازه جمع وسايل نورپردازي و برق‌كار درآمد. كفپوش‌ها عوض شدند و تمام ديوارها و سقف هم مجددا نقاشي شد.

اتاق پرستار بچه


صاحبخانه چه مي‌خواست؟

اينجا يك خانه نسبتا بزرگ سه طبقه است كه قرار است يكي از اتاق‌هايش به اتاق خواب ‌مهمان تبديل شود. اتاقي كه وقت بچه‌دار شدن زوج جوان به عنوان محل زندگي پرستار سرخانه از آن استفاده شود و بعدتر، وقتي بچه بزرگ‌تر شد و ديگر به حضور پرستار نيازي نبود، از آن به عنوان اتاق ‌مهمان استفاده شود. اتاق كوچك است و قرار است با جادوي طراحي، بزرگ‌تر به نظر برسد. در عين حال چون پدر و مادر آينده، پرستار رويايي كودكي‌شان، مري‌ پاپينز، پرستار قصه‌هاي والت‌ديزني بوده، دوست دارند اتاق پرستار بچه‌شان هم رنگ و بوي قديم را
داشته باشد.

دفتر دورکاری باید این شکلی باشه

ترفندهاي طراحي

خوشبختانه خود خانه و فضايي كه داشت به القاي سبك و سياق قديمي كمك مي‌كرد. البته قديمي از نظر اين مشتري‌هاي آمريكايي يعني اوايل قرن ۲۱. براي همين هم طراحي چنين فضايي آن‌قدرها چالش‌برانگيز نبود. فقط كافي بود از پارچه‌هاي كتان‌ طبيعي و مبلمان‌هاي سبك قديمي استفاده شود. كمي هم نورپردازي‌ها بايد متفاوت مي‌شد. با توجه به تلفيق سنت و مدرنيته، ميز تحرير و جاي لپ‌تاپ يا تبلت را در نظر گرفتيم و يك جعبه كوچك هم براي قرار دادن وسايل اضافه تعبیه شد. براي مدرن‌تر شدن فضا، چراغ داخل كمد لباس‌ها هم برداشته شد و جایش را به نوار باريكي از لامپ‌هاي ريز LED داد.

چرا نتيجه داد؟

دليل اينكه طراحي اتاق مورد پسند صاحبخانه قرار گرفت، چند چيز بود؛ يكي اينكه فضاي اتاق طوري طراحي شده بود كه هم شبيه به فضاي قديمي كه دوست داشتند، باشد و هم اينكه رنگ و بويي از مدرنيته در اختيار كاربر قرار دهد؛ يعني نه آن‌قدر قديمي بود كه توي ذوق بزند و ‌نه آن‌قدر مدرن و نو كه آدم سرگيجه بگيرد. در عين حال كه كنار اتاق بچه قرار داشت و دسترسي پرستار را به نوزاد راحت مي‌كرد، بعدها با بزرگ‌تر شدن بچه هم مي‌توانست به محلي ايده‌آل براي يك ‌مهمان تازه‌وارد تبديل شود. همین طور ‌وسايل داخل اتاق حس روشني را به مخاطب منتقل مي‌كرد و پارچه‌ها و چيدمان خاص اتاق هم باعث آسودگي و راحتي مي‌شد.

‌راز طراح چه بود؟

فضاي اتاق گوشه‌هاي اضافه و به‌درد نخور زيادي داشت و پر از زاويه‌هايي بود كه از نظر خيلي‌ها ممكن است فضاي مرده و بلااستفاده به نظر برسد. حداقل كاري كه طراحان براي بهبود اين فضاهاي مرده انجام دادند، روشن‌تر كردن آنها بود و اينكه كاري كنند، فضا بزرگ‌تر به نظر برسد.

صرفه‌جويي‌ها و خرج‌تراشي‌ها

طراح ارشد مي‌گويد: ‌«روي پارچه‌هاي كتان و نوع منسوجاتي كه مي‌خواستيم خيلي وقت و هزينه گذاشتيم. همين‌طور براي متكاهاي تزئيني كه قرار بود فضا را قديمی‌تر جلوه دهد. از طرف ديگر، قاب پنجره را با پارچه‌هاي روسري كه بلااستفاده مانده بود، ‌تزئين كرديم تا اين‌طوري در هزينه صرفه‌جويي شود.»

دفتر دورکاری باید این شکلی باشه

چرا خوب شد؟

اولين تجربه‌اي كه ‌مهمان تازه‌وارد از حضور در اين اتاق داشت، ‌اين بودكه «دوست دارم در اين اتاق بمانم.» طراح ارشد خانه در اين باره مي‌گويد: «از نظر من، يك طرح وقتي خوب و ستودني است كه در عمل اين‌طور باشد. خانه‌ يا اتاقي كه عكس قشنگي داشته باشد، ‌لزوما چيز قشنگي از آب درنمي‌آيد ولي زماني كه در دنياي واقعي با يك خانه خوب و دوست‌داشتني روبه‌رو باشيم، آن‌وقت يك طراح موفق هستيم.»

كجا، چقدر هزينه شد؟

همان‌طور كه از عكس‌ها پيداست، اين اتاق يك‌جور حس و حال قديمي دارد. براي همين هم بيشتر روي آثار هنري، قاليچه‌ها و به‌طور كلي وسايل آنتيك اتاق هزينه شده است. نورپردازي، هزينه طراح، نقاشي، تزئين قاب پنجره با تمام وسايل داخلي خانه چيزي حدود ۲۴ هزار دلار خرج روي دست صاحبخانه گذاشت. البته اين يك هزينه ايده‌آل است كه به خواست مشتري و با كم و زياد كردن وسايل مي‌تواند كمتر يا بيشتر شود.

آرامش بخش، مثل ساحل

درخواست صاحبخانه

صاحبخانه‌ها يك زوج جوان هستند با نوزادي در راه که نخستين خانه‌شان را در جنوب كاليفرنيا خريده‌اند. آنها مي‌خواهند خانه‌اي آرامبخش داشته باشند كه دكوراسيونش حس خوب آرامش را به خودشان و مشتريان‌شان القا كند. آنها دنبال يك فضاي كاري به روز شده هستند كه در اتاق مهمان‌خانه باشد. به اين دليل ‌مهمان‌خانه را در نظر گرفتند چون از بقيه جاهاي خانه روشن‌تر و راحت‌تر است. بخشي از فضاي كار را هم بايد به جايي براي پنهان كردن اسناد، فايل‌ها و بقيه چيزها اختصاص می‌دادند.

دفتر دورکاری باید این شکلی باشه

وضع خانه چطور بود؟

اتاق ‌مهمان‌خانه از قبل يك دفتر خانگي داشت كه در گوشه‌اي تاريك قرار گرفته بود و با آن‌ چيزي كه صاحبخانه دنبالش مي‌گشت، خيلي فرق داشت. آنها دنبال يك دفتر كار روشن‌تر بودند كه رنگش قهوه‌اي روشن باشد؛ چيزي در مايه‌هاي رنگ چوب طبيعي که كمي رنگ سفيد و آبي روشن هم در آن به کار رفته باشد. يك كلام اينكه، دنبال يك اتاق كار خيلي‌خيلي روشن بودند ولي چيزي كه طراحان در همان اول كار با آن روبه‌رو شدند، يك اتاق پردرد سر و تاريك، در گوشه‌اي از يك خانه نسبتا تاريك بود.

راز كار چه بود؟

تمام رنگ‌ها و طراحي‌ها به كنار، راز اصلي طراحي به يك قاليچه كوچك یک‌و‌نیم در دو متری بازمي‌گشت. اين‌طور كه طراح اصلي اتاق مي‌گويد، اين تكه كوچك بافتني نوعی شخصيت خاص و جداگانه به فضا داد و باعث شد، حس و حالي متفاوت از يك ‌مهمان‌خانه داشته باشد؛ يك‌جور حس گرم و دنج بودن.

دفتر دورکاری باید این شکلی باشه

صرفه‌جويي ها و خرج‌تراشي‌ها

براي طراحي وسايل اتاق و ميزها از چوب درخت انبه استفاده و دو قفسه كوچك هم روي ديوار نصب شد. اين‌طوري هم مي‌شد وسايل اضافي اطراف اتاق را جايي قرار داد و در دسترس گذاشت و هم اينكه بعضي آثار هنري را قاب گرفت و جلوي چشم مشتري قرار داد. قبل از اينكه طراحي خانه شروع شود، يك جفت پاتختي سياه از مد افتاده هم در اتاق بود و همين‌طور يك بدنه خالي تختخواب دونفره كه در ظاهر به هيچ دردي نمي‌خورد و بايد دور انداخته مي‌شد. اما طراحان تصميم گرفتند آنها را رنگ كرده و در گوشه‌اي از اتاق استفاده كنند. اين‌طوري هم آن ظاهر كهنه و قديمي‌شان را نداشتند و ‌هم با رنگ روشن و سفيدشان به فضا روح مي‌بخشیدند.

چقدر هزينه شد؟

بيشتر هزينه‌ها به خريد تجهيزات اتاق برمي‌گشت و بخش قابل توجهي از آن هم صرف بيرون بردن چيزهاي قديمي و البته هزينه دستمزد طراحان شد. بقيه پول براي قفسه‌بندي‌ها، درست كردن كمدها، سر هم كردن قطعات مختلف، دستمزد كارگران و مواردي از اين دست هزينه شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج