۲۲۱۴۲
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

اختلاف قیمت درخرید سکه۷۰هزار تومانی شد

برخلاف وعده بانک در خرید سکه ها با قیمت روز قیمت پیشنهادی بانک ملی با حدود ۷۰ هزار تومان اختلاف ۶۳۶ هزار تومان تعیین شد

اختلاف قیمت درخرید سکه70هزار تومانی شد

هفت صبح: بانک ملی وعده خود را عملی کرد و از دیروز سکه های پیش فروش شده را از خریداران مجددا خریداری می کند. این طرح که همزمان با نزدیک شدن به توزیع دور اول سکه های پیش فروش و به ادعای خود بانک به دلیل جلوگیری از گسترش نگرانی کاهش احتمالی قیمت سکه در سطح جامعه مطرح شده بود، در حالی دیروز شکل اجرایی به خود گرفت که برخلاف وعده بانک در خرید سکه ها با قیمت روز قیمت پیشنهادی بانک ملی با حدود 70 هزار تومان اختلاف 636 هزار تومان تعیین شد و این در حالی بود که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد با قیمتی حدود 700 هزار تومان به متقاضیان فروخته می شد.

این اختلاف قیمت که موجی از اعتراضات را به همراه داشت، باعث شد تا خریداران نسبت به انجام طرح های پیشنهادی تردید نشان داده و دیروز در بیشتر شعب منتخب بانک ملی صف فروش تشکیل نشود.

براساس این گزارش خریداران سکه های پیش فروش با دوره تحویل چهار ماهه هر قطعه سکه را با قیمت 546 هزار تومان خریداری کرده اند که این مبلغ بدون احتساب 27 هزار تومان سهم مالیات بر ارزش افزوده بوده است. در حقیقت هر قطعه سکه پیش فروش در هنگام تحویل قیمتی معادل 573 هزار تومان تمام شده است. به عبارتی اگر قیمت تمام شده را از قیمت پیشنهادی بانک کسر کنیم سودی که خریداران در این مدت عایدشان می شود فقط 63 هزار تومان یا به عبارتی ماهانه سودی کمتر از سه درصد را شامل شده است. با اعلام قیمت پیشنهادی خرید سکه از سوی بانک ملی که با نارضایتی گسترده خریداران همراه بود، عباس کمره ای عضو هیات مدیره بانک ملی به مهر گفت:

قیمت سکه هایی که توسط بانک ملی از پیش خریداران سکه، خریداری می شود، از سوی بانک مرکزی تعیین می شود.

وی گفت: بخش اقتصادی بانک مرکزی نرخ سکه را تعیین و به بانک ملی ایران اعلام کرده است.
وی با اعلام اینکه قیمت ۶۳۶ هزار تومانی مختص روز جاری بوده و نرخ ها روزانه تعیین می شود، افزود:

این نرخ برای روزهای هفته با توجه به شرایط، قیمت جهانی طلا و غیره تعیین می شود و عوامل مختلفی در تعیین این نرخ دخیل هستند. این مدیر اسبق بانک مرکزی گفت: به عنوان مثال ممکن است فردا این نرخ باتوجه به مولفه هایی که توسط بانک مرکزی در نظر می گیرد، تغییر کند یا بدون تغییر باشد.

ضمن آنکه پول سکه ها همان موقع و به صورت نقدی به افرادی که خواستار فروش سکه هستند پرداخت می شود و این مبالغ به هیچ حسابی واریز نخواهد شد. کمره ای در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه بخش اعتباری بانک مرکزی نرخ ۲۴ درصدی را برای نرخ سود گواهی سپرده در نظر گرفته است، گفت:

در نظر گرفتن گواهی سپرده یک برنامه ویژه و خاص از سوی بانک مرکزی است و نرخ سود ۲۴ درصد بالاترین نرخی است که تاکنون بانک مرکزی اعمال کرده است.

اعلام نرخ سود ۲۴ درصدی و ویژه بودن طرح گواهی سپرده که از سوی معاون سابق نشر و ریالی بانک مرکزی تاکید شده است، نشان دهنده اهمیت اجرای هرچه سریعتر این طرح بوده و این ذهنیت را در بین فعالان بازار به وجود آورده که اعلام قیمت سکه پایین تر از قیمت موجود آن در بازار آزاد در حقیقت سیاستی است که بانک مرکزی قصد دارد به واسطه آن خریداران را مجبور کند تا سکه های خود را با اوراق گواهی سپرده عوض کنند.

در این خصوص یکی از صرافان راسته خیابان جمهوری به هفت صبح گفت: قیمت سکه در بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که مهمترین این عوامل قیمت جهانی طلا و قیمت دلار است.

وی که علاقه ای به فاش شدن نامش نداشت، گفت: بنابراین این دلیل که کارشناسان بانک مرکزی براساس آیتم های دخیل در قیمت سکه قیمت ها را روزانه تعیین می کنند و به همین جهت با قیمت موجود در بازار متفاوت است درست نیست.

چون قیمت سکه در بازار آزاد نیز براساس همین عوامل تعیین می شود.

وی تصریح کرد: ممکن است قیمت سکه در بازار آزاد با قیمت آن در بانک قدری تفاوت داشته باشد اما قطعا این اختلاف در حد ۷۰ هزار تومان نیست و شاید کمتر از ۱۰ هزار تومان باشد که آن هم می تواند به جهت برهم خوردن عرضه و تقاضا باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بهنام

      سکه ای که 5 درصد سود داره و احتمالا وزن کمتری نسبت به 86 داره , قیمتش همینه دیگه !!!
      اصولا اقتصاد دولتی جایی نمیشینه و نباید هم بشینه که زیر پاش آب بره !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج