۲۲۲۷۰۱
۵۱۳۳
۵۱۳۳
پ

شله زرد پزون

می دونم از بچگی پای دیگ مادر بزرگ و خاله و مامانت کمین می نشستی تا کار تموم بشه و بشینی و با انگشت، تموم دیگو تمیز کنی. اصلا خوردن شله زرد پای دیگ نذری رو با هیچ کار خوشمزه دیگه ای نمیشه عوض کرد.

شله زرد پزون
مجله آشپزی مثبت: می دونم از بچگی پای دیگ مادر بزرگ و خاله و مامانت کمین می نشستی تا کار تموم بشه و بشینی و با انگشت، تموم دیگو تمیز کنی. اصلا خوردن شله زرد پای دیگ نذری رو با هیچ کار خوشمزه دیگه ای نمیشه عوض کرد. اون طعم همزمان گلاب و زعفرون و اون خلالهای بادوم و پسته رو فقط تو شله زرد اونم تو شله زردای نذری مامان و مامان بزرگ میشه پیدا کرد. می دونم الان کلی دلت هوس شله زرد کرده. اگه دوست داری واسه افطار برای خودت یه دسر خوشمزه و نوستالژیک درست کنی، پاشو دوباره تو آشپزخونه هنرنمایی کن.

شله زرد پزون

مواد لازم برای ۴-۵ نفر

  • ۲ پیمانه برنج
  • ۵ پیمانه شکر
  • ۱ پیمانه گلاب
  • ۱ ق چ نمک
  • ۱۰۰ گرم کره
  • ۱ ق م زعفران ساییده
  • ۲/۱ لیوان خلال بادام
  • پودر پسته و دارچین به اندازه دلخواه

طرز تهیه:

1. برنج رو باید از شب قبل بشوری و با 1 پیمانه گلاب و 3 پیمانه آب بذاری تا خیس بخوره. این جوری برای پخت شله زرد دیگه زمان زیادی طول نمی کشه که برنجت بپزه و هی دست و دلت بلرزه که وای ته نگیره و اینا. این فوتای کوزه گری رو که ارزون به دست نیاوردم داداش!

2. ‌ حالا یه قابلمه بزرگ بردار و 8 تا پیمانه آب بریز توش و اونو بذار روی اجاق گاز تا جوش بیاد. وقتی آب جوش اومد، اون برنجی رو که با گلاب خیس کردی و بوش آشپزخونه رو برداشته بریز توش. حواست هم باشه وقتی برنج رو ریختی ممکنه که کف روی قابلمه جمع بشه. باید مدام هم بزنی و اون کفارو با کف گیر جمع کنی. حالا حرارت رو کم کن تا برنج خوب بپزه .

3. ‌ الان باید شکر رو اضافه کنی. این جا دیگه خیلی مهمه ها. شل بگیری شله زردت از دست رفته. وقتی شکر رو ریختی، باید چهار چشمی وایسی سر قابلمه و هی هم بزنی. وقتی شکر رو بریزی تو برنج دیگه ولش کنی ته می گیره. یه همچین چیزیه شکر. جنبه نداره سریع ته می گیره.

4. وقتی شکر حل شد، باید زعفرون رو که از قبل دم کردی بریزی روی برنجت.

5. ‌ خلال بادوم رو هم همین جا به بقیه موادت اضافه کن تا شله زردت خوشمزه تر بشه.

6. ‌ آخرین مرحله هم اینه که کره رو اضافه کنی و هم بزنی. بعد از ده دقیقه هم باید از روی حرارت برداری و توی ظرف بکشی و با دارچین، خلال بادوم و پسته تزیین کنی. تموم شد!

نکته

به هیچ وجه به جای کره تو شله زردت روغن نریز. واسه اینکه روغن باعث میشه شله زرد بعد از پخت ترک بخوره و قیافش به هم بریزه.

حواست باشه

قبل از اینکه شکر رو بریزی، از پخت برنج مطمئن شو. شکر رو که بریزی دیگه لعاب می اندازه و برنج دیگه نمی پزه و کارت خراب میشه.

کلک مرغابی

دیدی بعضی از شله زردها همون جا تو کاسه آب می اندازن و قیافشون قشنگ نمیشه؟ پس اگه میخوای این اتفاق واسه شله زرد تو نیفته، شله زردت رو بعد از پخت بذار روی شعله پخش کن و حرارت خیلی کم تا آب اضافه اش بخار بشه.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج