۲۲۲۸۲۰
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

آرزوهای دیجیتالی هوشمندترین شرکت جهان

در فهرست ۵۰ شرکت هوشمند برتر جهان که هر ساله توسط MIT Technology Review منتشر می‌شود، شرکت xiaomi چین بعد از شرکت تسلا موتوز، در جایگاه دومین شرکت هوشمند جهان قرار گرفته است. امروز، به بررسی رویاهای دیجیتالی این شرکت چینی، می‌پردازیم.

آرزوهای دیجیتالی هوشمندترین شرکت جهان
برترین ها: برترین تولید کننده گوشی‌های هوشمند در اقتصاد اول دنیا، چه بازارهایی را هدف گرفته است؟ دومین شرکت هوشمند جهان، چه استراتژی‌های کسب و کار را در دنیای دیجیتال، دنبال می‌کند؟ این‌ها بخشی از صدها پرسشی است که تحلیلگران و فعالان فناوری اطلاعات و ارتباطات جهان، در پی رمزگشایی از دیان ای کسب و کار شرکت شیائومی مطرح می‌کنند.

آرزوهای دیجیتالی هوشمندترین شرکت جهان
( دو تصویر از آقای lei jun، مدیرعامل جوان و میلیاردر شرکت شیائومی)

شرکت xiaomi چین ،که بر اساس جدیدترین رتبه بندی 50 شرکت هوشمند برتر جهان توسط موسسه‌ام ای آی تکنولوژی آمریکا، در جایگاه دوم قرار گرفته است، بازارهای مختلفی را از گوشی‌های هوشمند تا خودروهای الکتریکی نسل آینده، در نظر دارد. این شرکت هوشمند در تلاش است، با سرمایه گذاری میلیارد دلاری در بخش تحقیق و توسعه خود، به رقیب جدی برترین‌های فناوری جهان مانند اپل و گوگل، در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند، خودروهای برقی و پهپادهای خورشیدی، تبدیل شود. رویاهای دیجیتالی این غول فناوری هوشمند چین، با تسخیر بازارهای جدیدش در آمریکا جنوبی، رنگ و روی تازه ای به خود گرفته است. xiaomi، امروزه نه تنها عنوان دومین شرکت هوشمند جهان را به خود اختصاص داده است، بلکه جایگاه سومین تولید کننده گوشی‌های هوشمند جهان، پس از Lenovo و LG را نیز در اختیار دارد.

آرزوهای دیجیتالی هوشمندترین شرکت جهان
(خیلی‌ها رویای دیجیتالی رهبر شیائومی را، کپی برداری از ذهن کاریزماتیک استیو جابز می‌دانند)

عنوانی که می‌تواند، قابلیت و توان افزایی شیائومی را در فتح بازارهای مرتبط با فناوری گوشی‌های هوشمند، بیش از گذشته افزایش دهد. این شرکت در سال مالی 2014 میلادی ،توانست بیش از 12 میلیارد دلار درامد عاید کند که برای شرکتی که در آوریل 2010 تأسیس شد و تنها 8 هزار پرسنل دارد، رقم فوق العاده ای به شمار می‌رود. این شرکت در سال 2014، بیش از 60 میلیون گوشی هوشمند به فروش رساند و سبب شد تا Lei Jun مدیرعامل 45 ساله‌اش، با 13 میلیارددلار دارایی، بیست و سومین میلیاردر چین بر اساس آمار فوربس باشد. ارزش بازاری این شرکت، هم اکنون بالغ بر 45 میلیارد دلار برآورد شده است. تبلت، موبایل، گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های الکترونیکی هوشمند، در کنار ساخت پهپاد و تلویزیون هوشمند، از جمله موفقیت‌های این شرکت جوان ،در سال‌های اخیر می‌باشد.

آرزوهای دیجیتالی هوشمندترین شرکت جهان
(مدیرعامل شیائومی در حال معرفی محصولات این شرکت)

طبق اعلام مؤسسه Strategy Analytics و به نقل از بخش فارسی شیائومی سنتر در ایران، در آبان ماه 93 فروش شیائومی طی یک سال سه برابر شده و در سه ماهه سوم ۲۰۱۴ به ۱۸ میلیون دستگاه رسیده و این شرکت بعنوان سومین تولیدکننده بزرگ تلفن همراه در دنیا معرفی شده است. مدیرعامل شیائومی، اصلاً دوست ندارد که او را، استیو جابز چین بنامند ،اما ژست های او، خیلی شبیه به استیو جابز فقید است!

آرزوهای دیجیتالی هوشمندترین شرکت جهان
(تشابه فیگورهای لی جون با استیو جابز، رهبر اسبق اپل)

شیائومی را یکی از کمپانی‌های تقلیدی از اپلApple copycat می‌دانند اما این کمپانی با اینکه زیر بار این ادعا نمی‌رود اما شرکت اپل را الهام بخش خود می‌داند. زمانی که به بازار گجت‌های هوشمند نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که شیائومی رشد بسیار فزاینده‌ای را شروع کرده و به تازگی با پشت سر گذاشتن اپل در بازار چین تبدیل به دومین کمپانی پر فروش گوشی‌های هوشمند در این کشور شده است.

آرزوهای دیجیتالی هوشمندترین شرکت جهان
(بررسی تفاوت‌های اپل و شیائومی در یک نگاه)

این شرکت، سال پیش ،ساعت هوشمند خود را روانه بازار کرد که بسیاری، آن را نمونه کپی شده اپل واچ می‌دانند. برای بررسی تفاوت اپل یا نسخه‌های شیائومی ، ویدئو زیر را ملاحظه کنید.



بر اساس گزارش فایننشال تایمز، در جدیدترین اقدام، این شرکت گوشی هوشمند موسوم به Redmi ۲ را در شهر سائوپائولو برزیل، رونمایی کرد که تنها ۱۶۰ دلار قیمت دارد و با حفظ همان ظاهر و کارکرد، نصف قیمت گوشی‌های مشابه رقبایش مانند ساموسنگ و لنووو می‌باشد. همکاری شیائومی با شرکت Foxconn صورت گرفته است تا تعرفه‌های مالیاتی، کاهش پیدا کند.

آرزوهای دیجیتالی هوشمندترین شرکت جهان
(گزارش تک بایت درباره گسترش سیطره شیائومی در برزیل)

شیائومی، بازار برزیل را، یک دروازه ورود طلایی به منطقه آمریکای لاتین می‌داند. منطقه ای که به نسبت دیگر بخش‌های قاره آمریکا، از سطح درامدی و رفاه کم تری ،شهروندان این خطه برخوردار هستند. با وجود موفقیت‌های شیائومی در بازار گوشی‌های هوشمند، اما گزارش سیان بی سی CNBC نشان می‌دهد که این شرکت، با فروش 34.7 میلیون گوشی هوشمند در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، قادر نخواهد بود، اهداف از پیش تعیین شده خود را برای فروش 80 تا 100 میلیون گوشی هوشمند در سال 2015، محقق کند.

البته این شرکت مدعی هست که برخی از فعالان گوشی‌های هوشمند در کشور چین، نسخه‌های جعلی گوشی‌های شیائومی را ساخته و با قیمت کم تر، به فروش می‌رسانند. البته این موضوع، فقط به گوشی هوشمند مرتبط نمی‌شود. چند ماه پیش نیز، شیائومی ادعا کرده نسخه جعلی باتری‌های پشتیبان این شرکت که با نام Mi Power Bank در بازار شناخته می‌شوند در بازار با فروش خوبی مواجه شده است. به گزارش بلومبرگ، شیائومی تاکنون 14.6 میلیون عدد از Mi Power Bank را در بازار به فروش رسانده در حالی که پیش بینی می‌کرد دو برابر این تعداد را به فروش برساند. ضرری که از این بابت متوجه شیائومی شده 115 میلیون دلار برآورد شده است. این شرکت، بارها به کپی کاری از محصولات شرکت‌های بزرگ، متهم شده است ،اما به نظر می‌رسد، آرام آرام خودش ،قربانی کپی کاری در دنیای دیجیتال شود.

شرکت شیائومی، هنوز به فروش گوشی‌های هوشمند خود در قاره اروپا و ایالات متحده آمریکا اقدام نکرده است. اما در ماه می سال جاری میلادی، سرویس فروش آنلاین محصولات وایرلس و سخت افزاری خود را در امریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا آغاز کرد. محصولات سازگار با اپل، یکی از اصلی‌ترین محصولاتی است که در فروش آنلاین شیائومی، در دستور کار می‌باشد.

پرتال اندروید هد لاین، اخیراً از طرح محرمانه شیائومی، خبر داد که این غول گوشی‌های هوشمند در چین، قصد دارد تا در تولید خودروهای الکترونیکی هوشمند نیز ،وارد شود. بر اساس این گزارش، شیائومی مشغول کار بر روی خودروی الکتریکی هوشمندی به نام Mistla می‌باشد که نزدیک به 6400 دلار قیمت خواهد داشت. اگر چه مدیرعامل این شرکت در واکنش به اخبار مربوط به خودروهای الکتریکی این شرکت اعلام کرد که تا 5 سال آینده، این شرکت دراین عرصه کار جدی و بازاری نخواهد کرد، اما ناظران دنیای فناوری، استراتژی دیجیتالی شیائومی را بسته و پنهان می‌دانند.

لی جون، رهبر شیائومی اظهار داشته بود که برنامه 5 سال آینده این شرکت، آماده و روی میز می‌باشد و مجموعه تحت امرش فکرهای بسیاری برای انجام دادن دارند که محدودیت منابع، از فعالیت جدی آنان بر روی خودروهای الکتریکی، ممانعت می‌کند. با وجود همه این حرف و حدیث‌ها ،اخیراً خودروی قرمز زنگی در چین دیده شده است که نام شیائومی و خودروی الکترونیکی لی جون، بر روی درب عقبان، حک شده است. برخی‌ها، این خودرو را بی ارتباط با شیائومی و یک کار فوتوشاپی می‌دانند.

آرزوهای دیجیتالی هوشمندترین شرکت جهان
(خودرویی که ادعا شده است، نسخه برقی خودروی ساخت شیائومی می‌باشد)

با وجود تکذیبیه‌هایی که در چند وقت اخیر، مبنی بر عدم علاقه شیائومی برای تولید خودروهای برقی در این کشور به گوش رسید، امروز اسنادی منتشر شد که نشان می‌دهد، شیائومی در تلاش است تا پتنت های مربوط به برخی از خودروها را به دست آورد.

آرزوهای دیجیتالی هوشمندترین شرکت جهان
(خبر رسانه‌ها مبنی بر افشای اسناد مربوط به علاقمندی شیائومی در زمینه خودروی الکترونیکی)

این اسناد که در زیر به زبان چینی نیز ارائه شده است، مشخص می‌کند که شیائومی قصد دارد، 12 پتنت خودرو را به نام خود ثبت کند. اسناد به خوبی نشان می‌دهد که این شرکت، در تلاش جدی حقوقی و صنعتی، برای ساخت و طراحی و تجاری سازی خودروهای الکترونیکی می‌باشد.

آرزوهای دیجیتالی هوشمندترین شرکت جهان
(تصویر سند درخواست شرکت شیائومی مبنی بر ثبت پتنت خودرو از دولت چین)

فعالیت‌های شیائومی در چند سال اخیر نشان می‌دهد ،که الهام بخشی این شرکت از شرکت اپل و دیگر رقبای بازار، به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است و حتی ، رهبر این شرکت، در استایل های خو، علاقه بسیاری به پیروی از رفتار حرکتی، تجاری و کسب و کار استیو جابز، رهبر فقید اپل دارد. اقدام شیائومی، برای ثبت پتنت خودروهای برقی نیز، دلیلی آشکار بر برنامه‌های آینده آن جهت ورود به دنیای خودروهای هوشمند است، دنیایی که به نظر می‌رسد، گردش مالی فراوانی را تا یک دهه آینده، نصیب فعالان این صنعت بکند. پیش تر ؛گوگل، غول جست وجوی اینترنت، با معرفی نسل‌هایی از خودروهای بدون راننده خود در چندسال اخیر، از علاقمندی جدی، برای ورود به این عرصه خبر داده بود. دنیای رویاهای دیجیتالی شیائومی ،فقط به خودروهای هوشمند مربوط نمی‌شود، رونمایی از نسل‌های اولیه پهپادهای این شرکت، یادآور مسیری است که آمازون، فیس بوک و علی بابا، قصد دارند در حوزه کارآفرینی دیجیتالی هوایی طی کنند.

آرزوهای دیجیتالی هوشمندترین شرکت جهان
(تصاویری از پهپادهای کنترل شونده شیائومی- کوئاد کوپتر )

رویاهای دیجیتالی شیائومی، بازار مصرف کنندگان متوسط را هدف گرفته است و به فکر این قشر از مخاطبان است. به نظر می‌رسد، تجاری سازی خودروهای برقی این شرکت، بتواند انقلابی را در آینده خودروهای چینی ایجاد کند. کشوری که با آلودگی شدید هوا در کلان شهرهای خود، رنج می‌برد.

برای اطلاع از فعالیت‌های شرکت شیائومی ،به سایت شرکت در نشانی http://www.mi.com/en مراجعه کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج