جاباما
۲۲۳۱۰۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

چگونه عوارض یائسگی را به تاخیر بیندازیم؟

خانم‌ها در اواسط زندگي‌شان معمولا تغييراتي را احساس مي‌كنند كه به دليل پايين بودن سطح استروژن اتفاق مي‌افتد با آگاهی از این تغییرات می‌توان عوارض این مرحله از زندگی را کاهش داد.

چگونه عوارض یائسگی را به تاخیر بیندازیم؟
مجله سیب سبز: خانم‌ها در اواسط زندگي‌شان معمولا تغييراتي را احساس مي‌كنند كه به دليل پايين بودن سطح استروژن اتفاق مي‌افتد با آگاهی از این تغییرات می‌توان عوارض این مرحله از زندگی را کاهش داد.

موهاي‌تان مي‌ريزد

تغييراتي مانند رشد موهاي زائد صورت يا حتي كچلي در اين دوره به احتمال زياد اتفاق مي‌افتد. اما اغلب از دست دادن موهاي سر، ساق پا، ناحيه تناسلي و ريزش موي زير بغل گزارش شده است. معمولا رشد موهاي زائد روي صورت بيشتر از هر جاي ديگري است و همين تناقض گاهي خانم‌ها را حسابي گيج مي‌كند.

چه كار كنيد؟

هورمون درماني خوراكي در كنترل رشد موهاي صورت مي‌تواند موثر باشد. استفاده از كرم‌ها و روش‌هايي براي از بين بردن موها از جمله ليزردرماني و داروهاي ضدتستوسترون مي‌تواند مفید باشد. درباره آلوپسي پوست سر هم می‌توان به صورت موضعي از ماينوكسيديل براي درمان استفاده شود.

چگونه عوارض یائسگی را به تاخیر بیندازیم؟

خواب مختل مي‌شود

هنگامي كه گرگرفتگي و تعريق شبانه بروز مي‌كند، خواب شبانه هم مختل شده، سبب بيدار شدن فرد از خواب مي‌شود. به هم خوردن ميزان طبيعي خواب باعث مي‌شود فرد روز بعد احساس ضعف و خستگي كند و كلافه باشد.

چه كار كنيد؟

هورمون‌درماني دوره يائسگي در كاهش مشكلات خواب موثر است. حواس‌تان باشد اختلال خواب در خانم‌هاي يائسه را نبايد به عنوان يك پديده طبيعي اين دوره تلقي كرد و حتما لازم است در صورت بروز آن به پزشك متخصص مراجعه شود.

پوست‌تان نازك مي‌شود

يكي از مهم‌ترين علائم كمبود استروژن در يائسگي خشكي پوست و از دست دادن خاصيت ارتجاعي آن است. قرار گرفتن در معرض نور خورشيد و البته استعمال دخانيات در افزايش چين و چروك بسيار موثر است. به همين دليل بايد تا جای ممکن از قرار گرفتن در معرض آفتاب و البته مصرف سيگار اجتناب كرد.

چه كار كنيد؟

از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید. اگر هم خواستيد دوش بگيريد بايد آب را ولرم كنيد و تا زماني كه پوست‌تان هنوز خشك نشده كرم مرطوب‌كننده به پوست‌تان بزنيد.

استخوان‌ها محكم نيست

درد مفاصل و عضلات از علائم مهم و قابل توجه دوران يائسگي است. واقعيت اين است به همين دليل خطر بروز شكستگي‌هايي در زنان يائسه زياد مي‌شود.

چه كار كنيد؟

ورزش احتمال پوكي استخوان را كاهش داده و موجب حفظ توده استخواني مي‌شود. محققان توصيه مي‌كنند زنان در سنين قبل از يائسگي و پس از آن به‌طور منظم و حداقل سه تا چهار روز در هفته ورزش كنند.

دندان‌ها سفت نيست

يائسگي بر بخش‌هاي مختلفي از بدن از جمله دهان و دندان اثر مي‌گذارد. التهاب لثه و خشكي دهان از جمله شايع‌ترين مشكلات است ضمن آنكه بزاق هم كاهش پيدا مي‌كند و حتي احتمال خونريزي لثه‌ها هم زيادتر است.

چه كار كنيد؟

براي حل اين مشكل بايد از مسواك‌هاي «خيلي نرم» استفاده شود و خمير دندان مورد استفاده نيز نبايد تركيبات سفيدكننده داشته باشد. دهان‌شويه‌ها نيز نبايد الكل داشته باشند يا اينكه الكل خيلي كمي داشته باشند. به نظر مي‌رسد هورمون‌درماني مي‌تواند بر استخوان‌ها تاثیر بگذارد و مانع از دست دادن دندان‌ها و متعاقب آن استفاده از دندان مصنوعي شود. هورمون درماني همچنين در كاهش خونريزي لثه‌ها و تحليل استخوان‌ها و البته بهبود جريان بزاق موثر است.

از ظاهرتان خوش‌تان نمي‌آيد

بسياري از خانم‌ها يائسگي را مترادف با اتمام دوران زنانگي‌شان مي‌دانند. تعداد زيادي از خانم‌ها احساس مي‌كنند بعد از يائسگي جذابيت خود را از دست داده‌اند. براساس آمارها، جراحي‌هاي پلاستيك بين زنان ۵۱ تا ۶۴ ساله ۴۷ درصد بيشتر گزارش شده است.

چگونه عوارض یائسگی را به تاخیر بیندازیم؟

چه كار كنيد؟

اولين كار اين است كه به پيام‌هاي منفي‌ای كه درباره يائسگي هر جا مي‌شنويد، گوش نكنيد. شما خيلي راحت مي‌توانيد بين ذهن و بدن‌تان براي اين تغيير صلح برقرار كنيد. پيشنهاد ما به شما انجام حركات كششي همراه آرام كردن ذهن است.

چاقي‌ سيبي پيدا مي‌كنيد

در دوران پيش از يائسگي به‌طور متوسط يك تا سه كيلوگرم به وزن افراد اضافه مي‌شود كه اين چاقي بيشتر در ناحيه پايين شكم است. مهم‌ترين دليل آن هم اين است كه ميزان هورمون استروژن در بدن كاهش مي‌يابد. سلول‌هاي چربي در ناحيه لگن، ران و باسن‌گيرنده‌هاي استروژن دارند. با بالا رفتن سن سطح استروژن شروع به كاهش مي‌كند. در زنان يائسه چاقي به صورت چاقي شكمي (سيبي شكل) خواهد بود.

چه كار كنيد؟

بعد از يائسگي، فرم بدن زنان (به‌جز كساني كه مراقب رژيم غذايي خود هستند.) به دليل عدم ترشح هورمون استروژن دستخوش تغيير مي‌شود. براي پيشگيري از اين موضوع كافي است روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ كالري از ميزان دريافت كالري‌تان را كاهش دهيد بنابراين بهتر است تعداد وعده‌هاي غذايي را زيادتر و حجم غذاي مصرفي را كم کنید.

بي‌اختياري غلبه مي‌كند

بي‌اختياري ادرار ممكن است همراه با نياز به سريع‌تر رفتن به دستشويي باشد يا اينكه هنگام سرفه، خنده يا بلند كردن اجسام ايجاد شود.

چه كار كنيد؟

استفاده از كرم‌هاي موضعي استروژن‌دار براي واژن در كوتاه‌مدت مي‌تواند بي‌اختياري ادرار را بهبود بخشد اما درمان قطعي براي اين مشكل نيست. بايد توجه داشته باشيد كه هورمون‌درماني ممكن است بي‌اختياري را حتي بدتر كند. روش‌هايي مانند استفاده از فيزيوتراپي و در صورت لزوم عمل جراحي از جمله گزينه‌هاي بعدي براي حل اين مشكل است.

دستگاه تناسلي خشك مي‌شود

تغييرات بدن طي دوران گذر يائسگي و بعد از يائسگي ممكن است خشكي واژن را باعث شده و رابطه زناشويي را دردناك كند يا فرد دچار خونريزي بعد از رابطه شود.

چه كار كنيد؟

به هيچ عنوان نبايد از صابون و شامپوي بدن براي شست‌وشوي واژن استفاده كرد جايگزين‌هايي كه مي‌توان براي صابون در نظر گرفت لوسيون‌هاي پاك‌كننده و گليسیرين هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج