جاباما
۲۲۳۱۳۶
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

استرس داريد؟ رژلب بزنيد!

براي رها شدن از استرس راه‌هايي وجود دارد كه شاید هيچ وقت به فكرتان نرسيده است.

استرس داريد؟ رژلب بزنيد!
مجله سیب سبز - محبوبه عطايي: همه ما راه‌هايي براي به تعادل رساندن بدن و ذهن‌مان در لحظه‌هاي پراضطراب داريم. محققان مي‌گويند راه‌هايي وجود دارد كه مي‌تواند ما را به بهترين شكل از اضطراب نجات دهد.

دست‌هاي‌تان را با آب گرم بشوييد

براي كم كردن استرس راه‌هاي بيشماري وجود دارد. برخي از اين راه‌ها تنها در چند ثانيه بر سيستم عصبي بدن تاثير مي‌گذارند و آرامشي كه به‌خاطر اضطراب از دست رفته به بدن شما برمي‌گردانند. كمك گرفتن از آب گرم يكي از اين راه‌هاست. اگر اضطراب داريد، مي‌توانيد با يك دوش آب گرم حال خود را بهتر كنيد يا در واني كه از آب گرم پر شده، چند دقيقه دراز بكشيد و براي آرام كردن فكرتان تلاش كنيد؛ اما در صورتي كه امكان دوش گرفتن نداريد، مي‌توانيد تنها با شستن دست‌هاي‌تان با آب گرم يا چند ثانيه قرار دادن دست‌تان زير چنين آبي، حال خود را بهتر كنيد. وقتي شما بدن‌تان را به آب گرم مي‌سپاريد، سيستم عصبي پاراسمپاتيك بدن‌تان آرام مي‌گيرد و بدن شما ترشح هورمون‌هاي استرس را متوقف مي‌كند.

استرس داريد؟ رژلب بزنيد!

«جان مريم» بخوانيد

تنها شنيدن موسيقي دلخواه‌تان نيست كه مي‌تواند حال‌تان را بهتر كند. تا به حال دقت كرده‌ايد كه آدم‌هاي شاد و آرام اغلب زير لب يك آهنگ را زمزمه مي‌كنند؟

اگر شما تا به حال چنين تجربه‌اي را نداشته‌ايد، از همين امروز هر زمان كه احساس كرديد آرامش‌تان مختل شده، يكي از ترانه‌هاي محبوب‌تان را بخوانيد. محققان مي‌گويند زمزمه كردن يك آهنگ، مي‌تواند راهي اثربخش براي كم كردن استرس شما باشد.

دليلش هم اين است كه آواها و ارتعاش صدای شما بر فشارخون اثر مي‌گذارد و نمي‌گذارد تسريع جريان فشارخون بدن‌تان استرس شما را چند برابر كند.

ادا در بياوريد

براي رها شدن از استرس، گاهي چاره‌اي جز زشت شدن نداريد. وقتي كه فشار رواني به بدن شما حمله مي‌كند، بايد عضلات صورت، فك، گردن و سرتان را رها كنيد تا آرامش‌تان را دوباره به دست بياوريد. اين كاري است كه در كلاس‌هاي يوگا هم براي انجامش تلاش مي‌شود. اما نگران نباشيد؛ كار پيچيده‌اي نيست. در خانه شما مي‌توانيد به همان شكلك درآوردن خلاصه‌اش كنيد و با كمي ادا درآوردن حال خود را بهتر كنيد.

مهم اين است كه عضلات چهره‌تان را به شكل‌هاي عجيبي حركت دهيد؛ حالت دهان‌تان را تغيير دهيد و گردن‌تان را از اين طرف به آن طرف ببريد. اگر مي‌خواهيد اين كار را با چاشني خنده هم همراه كنيد، مي‌توانيد هنگام شكلك درآوردن جلوي آينه بايستيد تا هم استرس‌تان كم شود و هم به قيافه‌هاي عجيبي كه به خود مي‌گيريد، بخنديد.

كرفس بجويد

چهره احمدرضا عابد‌زاده را يادتان هست؟ در مسابقات فوتبال هميشه با جويدن آدمس استرسش را كم مي‌كرد. محققان مي‌گويند شيوه او واقعا در كاهش اضطراب تاثير دارد اما بررسي‌هاي آنها نشان مي‌دهد كه راه بهتري هم براي خلاص شدن از استرس وجود دارد.

شما براي رسيدن به چنين هدفي، بايد دستگاه گوارش‌تان را فريب دهيد و وانمود كنيد كه در حال غذاخوردن هستيد. اگر يكي از نزديكان شما اضافه وزن داشته باشد، حتما ديده‌ايد كه وقت عصبي شدن بيشتر غذا مي‌خورد يا به هله‌هوله‌خوري رو مي‌آورد. چنين فردي دقيقا با كمك دستگاه گوارشي كه مشغول هضم غذاست، براي آرام شدن تلاش مي‌كند.

در چنين شرايطي، اگر شما با هويج، كرفس و خوراكي‌هايي از اين دست دستگاه گوارش‌تان را فريب دهيد و گذشته از آن با كمك‌شان انقباض‌هاي بيشتري را در فك‌تان ايجاد كنيد، تنش‌هاي‌تان به شكل قابل توجهي كم مي‌شود. البته در كرفس ماده آرامش‌بخشي هم وجود دارد كه مي‌تواند تلاش شما براي كاهش استرس را ثمربخش‌تر كند.

خط‌خطي كنيد

وقتي در يك جلسه مهم با قلم و كاغذ حاضر شده‌ايد و اضطراب داريد، تنها به نوشتن نكات مهم جلسه كفايت مي‌كنيد يا اينكه روي كاغذي كه جلوي‌تان گذاشته‌ايد، نقاشي مي‌كشيد و خط‌خطي مي‌كنيد؟ اگر روش دوم را انتخاب كنيد، استرس شما هر لحظه كمتر مي‌شود. محققان مي‌گويند منطقه‌اي از مغز شما كه مسوول خلاقيت است با هجوم استرس فعال‌تر مي‌شود و شما وقتي اين خلاقيت را ابراز مي‌كنيد، اضطراب‌تان هم كمتر مي‌شود.

به همين دليل محققان معتقدند اگر وقت اضطراب داشتن يك كار خلاقانه انجام دهيد و تمركز كنيد يا حتي كاغذي كه جلوي‌تان گذاشته‌ايد را خط‌خطي كنيد، زودتر به آرامش مي‌رسيد.

خودتان را بغل كنيد

اغلب ما وقتي اضطراب داريم، به پناه‌بردن در آغوش مادرمان يا یکی از اعضای خانواده، آرام مي‌گيريم اما اگر در لحظه‌اي كه اضطراب به جسم و روان شما حمله‌ور شده تنهاييد، مي‌توانيد با در آغوش گرفتن خودتان تنشي كه عذاب‌تان مي‌دهد را كم كنيد. ماساژ دادن قسمت‌هاي مختلف بدن‌تان و حتي لمس كردن بخش‌هايي كه احساس مي‌كنيد به‌خاطر استرس منقبض شده‌اند، مي‌تواند حال شما را بهتر و اضطراب‌تان را كمتر كند.

فاصله ابروهاي‌تان را نيشگون بگيريد

وقتي اضطراب به بدن شما حمله مي‌كند، بدن‌تان براي كاهش اضطراب به دندان‌ها فشار مي‌آورد و فك‌تان منقبض مي‌شود. در چنين شرايطي مغزتان با فشار خوني كه اطرافش بيشتر مي‌شود، براي واكنش نشان دادن به اضطراب آماده مي‌شود.

اين واكنش طبيعي كه بدن شما نشان مي‌دهد، باعث مي‌شود مستعد ابتلا به سردردهاي تنشي اطراف پيشاني شويد. شايد تصور كنيد براي جبران اين اتفاقات كه يكباره در بدن و مغز شما مي‌افتد، كاري نتوانيد بكنيد اما محققان مي‌گويند اگر با انگشتان‌تان، فاصله ابروهاي خود را ماساژ دهيد، مي‌توانيد انقباضي كه به‌خاطر تنش در ماهيچه‌هاي‌تان اتفاق افتاده را كمتر كنيد. گذشته از اينكه مي‌توانيد از بين ابروها تا انتهاي ابروي‌تان را با كشيدن انگشت ماساژ دهيد، بد نيست كه اين ماساژ را تا پشت گوش‌ها و گردن‌تان ادامه دهيد تا زودتر به آرامش برسيد.

رژلب بزنيد

وقتي استرس داريد، بعيد نيست كه دست‌هاي‌تان را به سمت دهان‌تان ببريد و به جاي اينكه با غذا خوردن به جنگ استرس برويد، لب‌ها و دهان‌تان را لمس كنيد. لمس كردن لب مي‌تواند آرامش از دست رفته را به شما برگرداند اما در مقابل، مي‌تواند با ساختن لب‌هايي ترك ترك و آسيب ديده، اعتماد به نفس شما را كم كند. از آنجايي كه استرس به‌طور ناخودآگاه ميل شما به نفس كشيدن از دهان را بيشتر مي‌كند، در زماني كه دچار تنش‌هاي عصبي هستيد، لب‌هاي‌تان خشك‌تر و پوسته‌تر مي‌شود و كندن پوست اضافه هم مي‌تواند ذهن‌تان را مشغول كند و به شما آرامش دهد. با اين وجود تصور نكنيد كه چاره‌اي نداريد. شما مي‌توانيد روي لب‌هاي‌تان را با رژلب يا كرم‌هاي مرطوب‌كننده چرب كنيد تا پوست اضافه‌اي پيدا نشود كه به‌خاطرش هوس دست به دهان شدن به سرتان بزند.

استرس داريد؟ رژلب بزنيد!

سالاد بخوريد

وقتي كه استرس داريد ممكن است ميل‌تان به خوردن شيريني يا سيب‌زميني سرخ كرده چند برابر شود. مغز شمايي كه با استرس درگير هستيد، بيشتر از هر زماني دوست دارد قند يا كربوهيدرات را به خود جذب كند اما هميشه براي پاسخ دادن به اين نياز، قرار نيست سراغ هله‌هوله برويد.

براي اينكه استرس به چاق‌تر شدن شما يا از دست رفتن سلامت‌تان ختم نشود، مي‌توانيد به سالاد خوردن رو بياوريد. اگر سالاد كاهو درست كنيد، به‌خاطر ماده آرامش‌بخشي كه در اين سبزي وجود دارد، حال‌تان بهتر مي‌شود و اگر به سالادتان كمي پروتئين و روغن‌هاي سرشار از اسيدهاي چرب غيراشباع مثل روغن زيتون استفاده كنيد، مغزتان آرامش بيشتري پيدا مي‌كند.

كفش‌هاي‌تان را دربياوريد

اگر با رئيس‌تان بحث كرده‌ايد و حسابي استرس داريد، پشت ميزكارتان برگرديد و بلافاصله كفش‌هاي‌تان را در بياوريد. وقتي كفش پاي‌تان است، گردش خون‌تان دچار اختلال مي‌شود و استرس بدن‌تان هر لحظه بيشتر مي‌شود اما اگر كفش‌ها را در بياوريد و در عين اينكه اجازه مي‌دهيد پاهاي‌تان نفس بكشند، انگشت‌هاي خود را هم تكان دهيد، با فعال كردن ماهيچه‌هاي‌تان به كم شدن استرس خود هم كمك مي‌كنيد.

امتحانش مجاني است. در روزهاي سخت كاري يا كفش جلوباز بپوشيد كه امكان تكان دادن انگشت‌ها را از شما نگيرد يا اينكه هر چند ساعت يك‌بار براي چند دقيقه هم كه شده كفش‌هاي‌تان را دربياوريد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پریسا

      آقا رژ لب بزنید! :) ترجیحا رنگ صورتیش برای استرس بهتره!

    • زهره اندروید

      قابل توجه آقایون.........رژ لب و حومه بزنین دیگه حالتون حسابی جا میاد!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج