۲۲۳۴
۳ نظر
۵۰۱۵
۳ نظر
۵۰۱۵
پ

دلايل گريه نوزاد را بشناسيد و از آن‌ها پيشگيري كنيد

چگونه گريه نوزاد را بند بياوريم؟

براي گوش‌هاي بي‌تجربه، گريه بچه، فقط گريه بچه است! صداي بلندي دارد، آزاردهنده است و پايان‌ناپذير! اما اگر مامان شده باشيد مي‌دانيد گريه فرزندتان انواع مختلف دارد اما جالب اينجاست كه تا مي‌آييد معناي هر مدل گريه را كشف كنيد، فرزندتان نوع جديدي اختراع مي‌كند!

چگونه گريه نوزاد را بند بياوريم؟
براي گوش‌هاي بي‌تجربه، گريه بچه، فقط گريه بچه است! صداي بلندي دارد، آزاردهنده است و پايان‌ناپذير! اما اگر مامان شده باشيد مي‌دانيد گريه فرزندتان انواع مختلف دارد اما جالب اينجاست كه تا مي‌آييد معناي هر مدل گريه را كشف كنيد، فرزندتان نوع جديدي اختراع مي‌كند! براي آرام كردن گريه ني‌ني راهنماي زير را به دقت بخوانيد تا بدانيد چه چيزي باعث گريه آنها مي‌شود و براي آرام كردن گريه فرزندتان چه كار بايد بكنيد.


چگونه گريه نوزاد را بند بياوريم؟

از نوزادي تا 6 ماهگي

  • چرا گريه مي‌كنند؟
نوزاد شما خودش را خيس كرده؟ پس گريه مي‌كند! درد دارد؟ پس گريه مي‌كند! شير مي‌خواهد؟ پس گريه مي‌كند! بايد بدانيد همان‌قدر كه شما مي‌توانيد سكسكه‌تان را كنترل كنيد، نوزادان هم قادرند گريه‌شان را كنترل كنند.
در هفته‌هاي اول پس از تولد، گريه فقط يك رفتار طبيعي است ولي با وجود اين باز هم باعث مي‌شود والدين جوان بترسند و هول كنند: «يعني چه اتفاقي افتاده؟! چطوري بايد گريه‌اش را بند بياورم؟» اولين كار مهم در اين موارد آن است كه يك قدم به عقب برداريد، يك نفس عميق بكشيد و به ياد بياوريد نوزادان «بايد» گريه كنند. گريه آن‌ها هم نمي‌تواند ذاتا خوب يا بد باشد، آن‌ها با اين كار ارتباط برقرار مي‌كنند.
خوشبختانه به‌دليل رشد شگفت‌انگيز مغز و سيستم اعصاب در ۶ هفتگي، كودك شما مي‌تواند گريه‌اش را اندكي كنترل كند البته اين كنترل چندان زياد نيست ولي آن‌قدر هست كه كودك‌تان بفهمد وقتي گريه مي‌كند شما ظاهر مي‌شويد! آن هم با يك پوشك يا شيشه‌شير در دست يا نوازش آرامش‌بخش مادرانه. هر ماه كه مي‌گذرد او بيشتر ارتباط بين گريه‌هاي خودش و واكنش‌هاي شما را درك خواهد كرد. مي‌توانيد اميدوار باشيد.


چه بايد كرد؟

  • ني‌ني را قنداق كنيد و تكان دهيد
نوزاد شما قبل از اينكه به دنيا بيايد 9 ماه را در يك محيط گرم و نرم و آرام گذرانده. به همين دليل وقتي او را در يك قنداق گرم مي‌پيچيد و آرام‌ آرام تكان مي‌دهيد و هيس هيس مي‌گوييد آرام مي‌شود. در ضمن نوزاد شما هنوز نمي‌تواند ماهيچه‌هاي بدنش را كنترل كند. تكان دادن آرام شما سبب مي‌شود تا دست و پاي او به‌صورت دنج و راحتي كنار بدنش قرار گيرند و او به خواب رود.
  • زيادي تلاش نكنيد!
شايد براي شما هم پيش آمده باشد كه وقتي به‌شدت تلاش مي‌كنيد تا نوزادتان را آرام كنيد او بيشتر و شديدتر گريه مي‌كند. بعضي از مادرها در چنين مواقعي نوزاد را در تختش در يك اتاق تاريك و آرام به حال خود رها مي‌كنند. نتيجه جالب است: گريه نوزاد خيلي زود بند مي‌آيد. گاهي اوقات نوزادان از محرك‌هاي زياد و شديد اطراف خود خسته مي‌شوند و نياز به استراحت دارند.
  • كودك را از دنياي واقعي محروم نكنيد
درست است كه نوزادان گاهي به‌دنبال آرامش و استراحت مي‌گردند اما مواقعي هم هست كه دوست دارند دنياي واقعي را تجربه كنند. حس شنوايي نوزادان از زماني كه داخل رحم زندگي مي‌كنند تكامل مي‌يابد و آنها حتي وقتي در شكم مادر هستند صداي حرف زدن مادر يا آواز خواندن پدر را مي‌شنوند. بنابر اين هيچ لزومي ندارد حالا كه به دنيا آمده‌اند در اطراف آنها صداي‌تان را پايين بياوريد يا وقتي نزديك او هستيد پچ‌پچ كنيد. با صداي معمولي حرف بزنيد و مثل گذشته آواز بخوانيد. بعضي نوزادان حتي با صداي يكنواخت جاروبرقي آرام مي‌شوند!


نکته : خواب شبانه كه براي ما يك موضوع عادي است براي كودك نوپا مي‌تواند منشا ترس و اضطراب باشد بنابراين او زمان خواب گريه مي‌كند


از ۶ ماهگي تا يك سالگي

  • چرا گريه مي‌كنند؟
در 6 ماهگي كودك وقتي دست‌هايش را باز مي‌كند، شما او را در آغوش خواهيد گرفت يا وقتي توپ كوچولويش را به گوشه اتاق پرت مي‌كند شما حتما آن را برايش خواهيد آورد. او در ذهنش در حال ترتيب دادن فهرستي از علت و معلول‌هاست! همزمان شما مي‌توانيد برخي تغييرات شخصيتي را در فرزندتان مشاهده كنيد: ني‌ني شما كه شديدا گريه مي‌كرد، اين روزها خوشحال‌تر به‌نظر مي‌رسد يا برعكس! اگر نگاهي به لثه‌هاي ملتهب او بيندازيد هم علت گريه‌اش را مي‌فهميد و هم گاز گرفتنش را ! نخستين دندان شيرخواران معمولا در سنين 6 تا 10 ماهگي ظاهر مي‌شود و اين موضوع براي آنها بسيار دردناك است. به علاوه در اين سن كودك در حال آموختن يك مفهوم شناختي نيز هست و آن «دائمي بودن اشيا» است. وقتي شما از جلوي ديد او كنار مي‌رويد، او فكر مي‌كند شما از بين مي‌رويد! بنابراين هر بار كه اتاق را ترك مي‌كنيد مي‌ترسد كه ديگر شما را نبيند! و چون نمي‌تواند شما را صدا كند يا از شما بپرسد كه آيا برمي‌گرديد يا خير؟ از تنها ابزار ارتباطي خودش استفاده مي‌كند: گريه مي‌كند. كم‌كم او ياد مي‌گيرد كه وقتي گريه مي‌كند شما دوان‌دوان به سراغش خواهيد آمد.


چه بايد كرد؟
  • به او ياد بدهيد خودش را آرام كند
يكي از انواع گريه‌ها كه به سادگي قابل شناسايي است گريه ناشي از خستگي است. اين مدل گريه معمولا قطع و وصل مي‌شود. اگر اجازه دهيد تا كودك خودش خودش را آرام كند درس ارزشمندي به او داده‌ايد. اگر دقيقا هر بار كه شما اتاق را ترك مي‌كنيد او گريه مي‌كند سعي كنيد با بازي‌هايي مثل «دالي» مفهوم دائمي بودن اشيا را به او ياد بدهيد. به اين ترتيب هر وقت شما اتاق را ترك مي‌كنيد او مي‌فهمد كه هنوز وجود داريد!
  • هر بار يك چيز را تغيير دهيد
سعي كنيد توجه او را آرام آرام به يك چيز جديد معطوف كنيد اما نبايد كودك را با اسباب‌بازي‌هاي جديد بمباران كنيد! آهسته و قدم‌به قدم پيش برويد.
  • به او دندان‌گير بدهيد
هر چند دندان در آوردن نشانه‌هايي مانند زياد شدن آب دهان، التهاب لثه‌ها يا گاز گرفتن دارد اما اين نشانه‌ها در همه نوزادان ظاهر نمي‌شوند؛ بعضي از آنها فقط با گريه كردن نشان مي‌دهند كه در حال دندان درآوردن هستند. مي‌توانيد با قرار دادن دندان‌گير در يخچال و خنك كردن آن به كم شدن درد كودك كمك بزرگي كنيد.


ازيك سالگي تا 2سالگي

  • چرا گريه مي‌كنند؟
در اين سن كودكان شروع به حرف زدن مي‌كنند اما همچنان براي بيان همه احساسا‌ت‌شان ناتوانند مثلا اگر يكي از همبازي‌ها زمان بازي اسباب‌بازي آنها را بردارد ممكن است احساس درماندگي و ناراحتي كنند و به همين دليل شروع به گريه مي‌كنند. در اين سن همچنين ترس‌هاي كودك هم شروع مي‌شود: ترس از تاريكي، از سگ و رعد و برق. در اين سن كودك نوپاي شما تلاش دارد تا گريه‌اش را كنترل كند اما شما نبايد بيش از حد از او انتظار داشته باشيد. مثلا خواب شبانه كه براي ما يك موضوع عادي است براي كودك نوپا مي‌تواند منشا ترس و اضطراب باشد بنابراين او زمان خواب گريه مي‌كند.



چه بايد كرد؟

  • خونسرد باشيد
كودكان در اين سن ياد مي‌گيرند با گريه كردن مي‌‌توانند شما را متوجه خود كنند و به خيلي از خواسته‌هاي‌شان برسند بنابراين گاهي اين كار را با اشتياق انجام مي‌دهند. شما نبايد به گريه كودكان در اين سن بيش از حد اهميت بدهيد چرا كه اين كار او را تشويق به گريه بيشتر مي‌كند. خونسرد باشيد.
  • حواس‌تان به كودك‌تان باشد
هيچ‌چيز خجالت‌آورتر از اين نيست كه يك فسقلي جيغ‌جيغو در وسط جمع نگاه همه را به طرف شما جلب كند اما در چنين مواقعي شما نبايد به اطرافيان توجه كنيد؛ آن‌ها با نگاه ملامت‌بارشان يا پيشنهادهاي غير مفيدشان به شما هيچ كمكي نمي‌كنند. فقط ممكن است حواس شما را از توجه به فرزندتان پرت كنند و باعث شوند شما براي ساكت كردن فرزندتان كاري انجام دهيد كه در درازمدت به ضررتان است. سعي كنيد با كودك‌تان به يك گوشه خلوت برويد و مشكل را در آرامش و فقط بين خودتان حل كنيد.
  • كلمات را به او ياد بدهيد
در چند سال آينده مجبور خواهيد بود حدود يك ميليون بار به كودك‌تان يادآوري كنيد كه با شما «حرف بزند»! سعي كنيد به او ياد بدهيد به جاي گريه كردن احساسات و خواسته‌هايش را با كلمات بيان كند. اين كار هر چند خيلي سخت است ولي به كودك ياد مي‌‌دهد كه احساساتش را با كلمات پيوند دهد.سعي كنيد براي كودك‌تان مدل خوبي باشيد. مثلا مي‌توانيد بگوييد: «من امروز بي‌حوصله‌ام چون دلم درد مي‌كند.» مادري تعريف مي‌كرد كه به دخترنوپايش ياد داده بود بگويد: «من كمك مي‌خواهم!» اين كار باعث مي‌شود شما بفهميد كه كودك‌تان به چه چيزي نياز دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرشاد

      واقعا عالي بود ممنون

    • امیر

      بخدا شکایت میبرم .
      گریه سوزناک بچه ام رو هیچ کسی حتی فوق تخصص های دروغین نفهمیدند تا اینکه خانم دکتر تفضلی احتمال وجود سنگ کلیه را داد و درست درآمد ! کدوم ادم نادانی میگه که نوزاد الکی گریه میکنه . تورو به خدا اطلاع رسانی کنید و به همه بگوید که کلیه نوزادانشان رو حتما" حتما" چک کنند .

    • نازی

      عالیعععععععععععععععععععععععععخخه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج