جاباما
۲۲۳۴۴۸
۱۰ نظر
۵۰۰۵
۱۰ نظر
۵۰۰۵
پ

راهنمای زندگی و تحصیل در خارج از ایران

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ترکیه

کشور ترکیه، با وجود چالش‌های اخیری که با آن رو به رو بوده است، به دلیل هزینه‌های پایین تحصیلی و قابلیت‌های علمی نشأت گرفته از سیستم آموزشی مرتبط با اروپا، مقصدی برای شماری از ایرانیان جهت تحصیل در رشته‌های پزشکی و مهندسی در سه دهه اخیر بوده است.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ترکیه





برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد سلسله مقالاتی درباره فرآیند اخذ پذیرش در مقاطع عالی تحصیلی در کشورهای مختلف جهان را برای مخاطبان خود ارائه کند. این مقالات تلاش دارد تا به صورت عملی و مصور، اصول و مبانی فرآیند اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های مختلف جهان را آموزش دهد.

با توجه به اشتیاق گسترده جامعه جوان ایران برای کسب تجربه تحصیل و تحقیق در مقاطع عالی در دانشگاه های آسیا، اروپا و آمریکا و تخصصی بودن این موضوع، بخش سبک زندگی برترین ها هر هفته موضوعات مختلف مربوط به این فرآیند را به جامعه مخاطبان عزیز سایت ارائه می کند. امیدواریم مخاطبان برترین ها و کلیه عزیزانی که این محتواها را مشاهده می کنند، به راحتی بتوانند خود و دیگران را در امر پذیرش تحصیلی و اخذ بورسیه یاری دهند.


راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ترکیه

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ترکیه

کشور ترکیه، با وجود چالش‌های اخیری که با آن رو به رو بوده است، به دلیل هزینه‌های پایین تحصیلی و قابلیت‌های علمی نشأت گرفته از سیستم آموزشی مرتبط با اروپا، مقصدی برای شماری از ایرانیان جهت تحصیل در رشته‌های پزشکی و مهندسی در سه دهه اخیر بوده است.

در سلسله گفتارهای مربوط به معرفی فرصت‌های تحصیلی در خارج از کشور، تا کنون نکته‌های زیادی درباره اصول و مبانی فراهم کردن بسترهای لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی و گرفتن بورسیه، معرفی و بررسی شد که از طریق لینک بالا، قابل دسترس می‌باشد. معرفی فرصت‌های تحصیلی در کشورهای مختلف اروپا، از هلند، فنلاند، آلمان و فرانسه گرفته تا لهستان و مجارستان و اسپانیا درجنوب قاره سبز، در چند ماه اخیر مورد نظر پرتال برترین‌ها بوده است که خوشبختانه با استقبال خوب کاربران گرامی سایت نیز مواجه شده است. هزار نکته ای که تا کنون برای معرفی فرصت‌های تحصیلی و زندگی در ده‌ها کشور مختلف اروپا، مورد بحث و بررسی قرار گرفت، فرصت‌های خوبی را برای ارتقای سطح آگاهی و دانش متقاضیان تحصیل در خارج از کشور فراهم می‌کند.

امروز، به معرفی فرصت‌های تحصیلی در کشور دوست و همسایه، ترکیه می‌پردازیم که در چند سال اخیر با تنش‌های سیاسی مختلفی رو به رو بوده است. دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه استانبول، قدمتی ۶۰۰ ساله دارد. برای همین، این دانشگاه همواره مد نظر ایرانیان برای تحصیل در این کشور بوده است. قانون لغو روادید سفر به ترکیه برای ایرانیان در چند دهه اخیر سبب شده است، تا این کشور همواره با استقبال ایرانیان برای تجارت و تحصیل راحت، مواجه شود.

آن چه مسلم است، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ترکیه در هر سال تحصیلی موظف به پذیرش سهمیه‌ای بالغ بر ۵۰۰۰ دانشجوی خارجی (غیر ترک) هستند. در این راستا سازمان ÖSYM (مرکز انتخاب و جایگزینی دانشجو) ترکیه متولی برگزاری آزمونی به نام YÖS (آزمون دانشجویان خارجی) شده که همه ساله در ماه آوریل در کشور ترکیه و چند کشور منطقه به‌طور همزمان برگزار می‌شود. این مرکز، در نشانی osym.gov.tr ارائه شده است.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ترکیه

با توجه به سطح معلومات دبیرستانی دانش آموزان ایرانی در مقایسه با داوطلبان سایر کشورهای منطقه و همچنین اعتبار علمی بسیار بالای دانشگاه‌های ترکیه، هزینه‌های تحصیلی و هزینه‌های زندگی بسیار پائین این کشور، برگزاری آزمون به زبان انگلیسی، سهل‌الوصول بودن تردد به کشور ترکیه و عوامل بسیاری از این قبیل فرصت استثنایی برای داوطلبان ایرانی مهیا شده است تا با شانس قبولی بسیار بالا امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه نصیبشان شود.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ترکیه

نکته ۸۶۵: در صورتی که متقاضی تحصیل در ترکیه هستید، باید به آزمون‌های تومر، آلس و یوس آشنایی داشته باشید و پیش از عزیمت به این کشور، اطلاعات خوبی درباره دانشگاه‌های ممتازان از جمله دانشگاه آنکارا، دانشگاه اژه، دانشگاه عثمان قاضی، دانشگاه آتاتورک، دانشگاه بیکلت و حتی حاجت تپه، کسب کنید. چرا که احتمال دارد رشته‌های مورد نظر شما برای ادامه تحصیل، در این دانشگاه‌های ممتاز ترکیه وجود داشته باشد و شما راز بررسی سایت دیگر دانشگاه‌ها، برحذر دارد.


نکته 868: دوره‌های تحصیلی در ترکیه به شرح زیر می‌باشد:

• Lisans Diplomas. شامل چهار سال تحصیل و گذراندن حداقل 147 واحد است.

• Yuksek Lisans Diplomasi. شامل دو سال تحصیل تمام وقت است. برای ورود به این دوره داشتن مدرک Lisans Diplomasi الزامی است. این دوره شامل دو نیم سال کلاس درس و دو نیم سال پایان نامه پژوهشی می‌شود.

• Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi. شامل پنج سال تحصیل تمام وقت در رشته دامپزشکی بعد از دیپلم دبیرستان است.

• DOKTORA (Ph. D.) شامل سه تا چهار سال تحصیل تمام وقت است. برای ورود به این دوره داشتن مدرک Yuksek Lisans Diplomasi الزامی است. این دوره شامل دو تا چهار نیم سال کلاس درس و حداقل 4 نیم سال برای پژوهش است. قبل از شروع پژوهش، دانشجو باید امتحان جامع را با موفقیت بگذراند. نوشتن پایان نامه دوره دکترا و دفاع موفقیت‌آمیز از پژوهش انجام شده، شرط اعطای مدرک دکتراست

نکته 869 : اعتبار علمی دانشگاه‌های ترکیه، به اندازه سوئد و آلمان و فرانسه نیست. اما در بعضی شرایط، از کشورهایی مانند فیلیپین و پرتغال و اوکراین، بهتر است. دانشگاه‌های ترکیه در سال‌های گذشته اعتبار علمی بالایی در مجامع بین‌المللی کسب کرده‌اند به گونه‌ای که مدارک علمی این دانشگاه‌ها در کلیه کشورهای دنیا شناخته شده است. در رشته پزشکی پس از فارغ‌التحصیلی کارت طبابت بین‌المللی اعطا می‌شود. در تمامی رشته‌ها برای دانشجویان ممتاز امکان بورسیه شدن توسط سازمان‌ها و مؤسسات آموزش آمریکایی و اروپایی میسر است و حتی در برخی دانشگاه‌ها از ترم دوم به بعد می‌توان به‌صورت انتقالی به دانشگاه‌های آمریکا در همان رشته و ترم تحصیلی منتقل شد.

نکته 870: اولین موضوعی که برای تحصیل در کشور ترکیه باید به آن توجه کنید، فاکتور زبان ترکی استانبولی می‌باشد. این فاکتور، تأثیر زیادی در فرآیند تحصیل و زندگی شما دراین کشور خواهد داشت. زبان ترکی استانبولی، زبان خیلی مهمی در دنیای صنعت و کسب و کار و پزشکی نیست. در صورتی که قصد دارید در دانشگاه‌هایی که زبان تحصیل، به جز انگلیسی، ترکی استانبولی است شرکت کنند، باید مانند جی آر ای‌ای، مدرک صلاحیت زبان و هوش داشته باشید. برای این کار، باید در آزمون موسوم به "یوس" شرکت کنید.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ترکیه

آزمون YÖS شامل دو قسمت است. قسمت اول: آزمون YÖS جهت سنجش استعدادهای آموزشی پایه شامل هوش و استعداد تحصیلی، ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و جغرافیا در حد دوره دبیرستان و شامل ۸۰ سؤال تستی ۵ گزینه‌ای در مدت ۹۰ دقیقه به دو زبان انگلیسی و ترکی طراحی می‌شود و مبنای اصلی پذیرش دانشجو است.
قسمت دوم: سنجش سطح اطلاعات داوطلب به زبان ترکی است که در این آزمون به هر داوطلب نمره A یا B یا C داده خواهد شد.


نکته ۸۷۱: اگر علاقمند به تحصیل در ترکیه هستید، به این موضوع توجه کنید که برخی از مؤسسات و دانشگاه‌های این کشور، برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، مورد تأیید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم نیست. برای اطلاع از این مورد، همواره به پرتال این وزارتخانه مراجعه کنید و اطلاعات نهایی را کسب کنید. در صورتی که علاقمند به تحصیل در مقاطع پزشکی هستید، پیش از عزیمت از صلاحیت دانشگاه‌های پزشکی این کشور طبق آخرین سیستم ارزیابی وزارت بهداشت ایران، اطلاع حاصل کنید. عدم آگاهی بر این موضوع، سال‌ها تحصیل شما را بی فایده یا با مشکلات عدیده ای جهت تأیید مدارک تحصیلی و اخذ پروانه اشتغال، مواجه خواهد کرد.

نکته ۸۷۲: متقاضیان تحصیل در کشور ترکیه، اصلاً نیازی به ارائه مدارکی مانند جی آر ای‌ای و جی مت نیستند. اما اگر در دوره ای‌ که مشترک بین دانشگاه‌های اوکراین و دیگر دانشگاه‌های اروپا برگزار می‌شود، چنین مدرکی از شما درخواست شد، قبلاً در این باره توضیح داده‌ایم و به بخش جی ار ایی و جی مت مراجعه کنید.

نکته ۸۷۳: اکثر دانشگاه‌های ترکیه، از دانشجویان دکترا، پیش از دریافت پذیرش تحصیلی، درخواست می‌کنند تا موضوعی که قصد دارند در این کشور به عنوان موضوع پایان نامه دکترا کار کنند، به صورت خلاصه و مکتوب، به همراه مدارک مورد نیاز پذیرش ارسال کنند. حتی اگر در زمان پذیرش چنین سندی از مشاء درخواست نشود، به محض ورود و تعیین استاد راهنما، چنین موضوعی باید در دستور کار شما باشد. طریق نوشتن بیانیه هدف را قبلاً توضیح دادیم. بعضاً، صحت مدارک صادر شده از دانشگاه‌های اوکراین، باید به تأیید نظام آموزش عالی روسیه برسد. به این موضوع نیز توجه داشته باشید.

نکته ۸۷۴: ترکیه نیز مانند هر کشور دیگری در دنیا، برای متقاضی تحصیل در خارج از کشور که تجربه زندگی و تحصیل دران را ندارد، جای ناشناخته ای هست. برای کسب اطلاعات بیشتر و کافی، راه‌های زیادی وجود دارد که یکی از آن ها، ارتباط با فارغ التحصیلان و دانشجویان شاغل به تحصیل دراین کشور است که خوشبختانه شمار زیادی از ایرانیان عزیز در دانشگاه‌های معتبر این کشور، مشغول به تحصیل هستند. روش ارتباط را، قبلاً در نکته‌های قبلی توضیح دادیم.

نکته ۸۷۵: در کشور ترکیه نیز، بورسیه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی برای مقاطع مختلف و رشته‌های گوناگون ارائه می‌شود. دسترسی به این منابع هم از طریق سایت دانشگاه‌ها و هم از طریق پرتال‌های بین‌المللی امکان پذیر است. این منابع معتبر بورسیه های تحصیلی در اروپا را همواره بررسی بفرمایید. پیش تر، بیش از ۱۰ سایت در این حوزه معرفی شد. مناسب است سایت‌های تکمیلی را نیز بررسی کنید.

نکته ۸۷۶: دانشگاه‌های ترکیه، بر خلاف دانشگاه‌های شمال اروپا و سوییس و حتی امریکا، معدل خیلی خوب برای پذیرش نیاز ندارند و به متقاضیان با حداقل نمره نیز، پذیرش می‌دهند. اما اگر واقعااز معدل پایینی رنج می‌برید، گفتاری که درباره راهکارهایی برای متقاضیان تحصیل با معدل پایین ارائه شده است را، مجدداً مطالعه کنید.

نکته ۸۷۷: اگر قصد دارید از طریق مؤسسات اعزام دانشجو، برای سفر به ترکیه اقدام کنید، از مؤسسات مورد تأیید وزارت علوم استفاده کنید و از پرتال‌های مجازی بدون مجوز، اجتناب کنید. scholarship.saorg.ir مراجعه کنید.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ترکیه

نکته ۸۷۸: دانشگاه‌های ترکیه از طریق پرتال meb.gov.tr قابل مشاهده می‌باشند. این پرتال، سایت رسمی وزارت علوم و آموزش این کشور می‌باشد که فهرست دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی معتبر خود را ذکر کرده است.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ترکیه

نکته ۸۷۹: از طریق آدرس زیر نیز می‌توانید به فهرست بیش از ۱۰۰ دانشگاه این کشور در زمینه مختلف تحصیلی، دسترسی پیدا کنید. این آدرس، کمک زیادی برای پیدا کردن سریع دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف به شما دارد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ترکیه

نکته ۸۸۰: برخی از دانشگاه‌های کشور ترکیه، برای اعطای بورس تحصیلی جهت مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا هم به دانشجویان داخلی و هم خارجی، شرط سنی و معدل را هم ارائه می‌کنند که باید به این موضوع، پیش از اقدام برای کسب بورس، اطلاع لازم را از طریق مسئولان پذیرش دانشگاه، کسب کنید.

نکته ۸۸۱: دانشگاه‌هایی چون: Karadeniz، marmara، istanbul، cokoruva، Akdeniz و Yildizteknik و دانشگاه اژه، در اردیبهشت ماه هر سال، برای دانشجویان جدید، آزمون ورودی برگزار می‌کنند و هزینه ثبت نام در آن ها نیز، حدود ۶۰ تا ۱۰۰ دلار آمریکا متغیر است.

نکته ۸۸۲: همان طور که عرض شد، دانشگاه استانبول یکی از مقاصد اصلی ایرانیان در این کشور می‌باشد. این دانشگاه در نشانی istanbul.edu.tr/english ارائه شده است.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ترکیه

دوره‌های فوق لیسانس این دانشگاه، پزشکی، مدیریت و اقتصاد، علوم دریایی و علوم اجتماعی را شامل می‌شود.

دانشگاه آنکارا نیز از دیگر دانشگاه‌های معتبر ترکیه به شمار می‌رود. در نشانی http://en.ankara.edu.tr در دسترس می‌باشد. این دانشگاه را معتبرترین دانشگاه ترکیه معرفی می‌کنند.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ترکیه

ویدئو زیر هم اطلاعات خوبی درباره دانشگاه بزرگ ترکیه می‌دهد

www.youtube.com/watch?v=eS۱xMlSnCZw

نکته ۸۸۳: همانطور که در شکل زیر ملاحظه می‌کنید، رشته‌های زیر در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه معتبر آنکارا، قابل دسترس می‌باشد. دانشجو می‌بایست بر اساس شرایط پذیرش و نیازمندی‌های هر یک، نسبت به ثبت نام اقدام کند. توصیه می‌شود پیش از ثبت نام، با مسئول هر یک از گروه‌های آموزشی ۸ گانه ذیل الذکر، جهت کسب اطلاعات تکمیلی و رایزنی‌های علمی مربوطه، تعامل کنید.

- فناوری‌های پیشرفته صنعتی

- علوم کاربردی

- بیوفناوری

- علوم آموزشی و تربیتی

- علوم بهداشتی

- علوم هسته ای

- علوم اجتماعی

- تاریخ انقلاب ترکیه

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ترکیه

ویدئو زیر، درباره دانشگاه آنکارا اطلاعات خوبی می‌دهد

www.youtube.com/watch?v=۹fjvFFtHj۸o

نکته ۸۸۶: هزینه زندگی در ترکیه، در شهرهای بزرگ مانند آنکارا و استانبول، بیشتر می‌باشد. یکی از مزایای تحصیل در کشور ترکیه، مخصوصاً در غرب این کشور، هزینه مناسب دانشگاه‌ها است و همچنین برخی از دانشگاه‌های ترکیه از لحاظ علمی در جهان رتبه‌های بالایی دارد. خوابگاه‌های دانشگاه‌های ترکیه، نسبتاً مرتب و امنیت کاملی دارد و از نظر تجهیزات آزمایشگاهی و کتابخانه و آموزشی عملی بسیار مجهز و پیشرفته‌اند و امکانات بسیار خوبی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

ویدئو زیر اطلاعات خوبی درباره تحصیل در ترکیه می‌دهد




نکته 887: سفارت ایران در ترکیه http://iranembassy-tr.ir و سفارت ترکیه در ایران http://tehran.emb.mfa.gov.tr a، همواره مراجع خوبی برای کسب اطلاعات موثق برای متقاضیان تحصیل در این کشور است. اگر برای سفر به ترکیه و تحصیل، دنبال سایتی برای اجاره محلی می‌گردید، سایت زیر می‌تواند، کمک خوبی باشد

http://www.housetrip.com/en/turkey

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ترکیه
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ویدا

      چقدر آدم میخواد مفلوک و بدبخت باشه که برای ادامه تحصیل بره ترکیه.بی کیفیت ترین دانشگاه آزاد خودمون ارزشش بیشتر اوناست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اشتباه مثبت دادم.
        شما قطعا توی بی کیفیت ترین دانشگاه خودمون درس خوندین.
        ما که توی با کیفیت ترین دانشگاههای کشور خودمون درس خوندیم میدونیم چقد اوضاع علمی بعضی از دانشگاههای خودمون خرابه. مخصوصا آزاد.

      • سیما

        ویدا جون
        برخی از دانشگاه های ترکیه، رتبه جهانی داره.

    • بدون نام

      ویدا جان شما تو همون دهاتتون به تحصیلتون ادامه بده،بنده با کله میرم ترکیه.

    • بن هور

      ببخشيد در ليست سايت وزارت علوم فقط دو تا از دانشگاهاي تركيه ممتاز اند:
      بيلكنت و Middle East technical uni.
      بعد ايا به نظر شما ادامه تحصيل در دانشگاه هايي به جز اين دو حتي در مقاطهع پايين تر كار درستي ست؟؟!!
      تازه اگه بخاين از تركيه براي جاهاي ديگه مثل امريكا اپلاي كنيد كار بسيار سختتر خواهد شد چون دانشگاه هاي تركيه رو ادم حساب نميكنن
      براي اطلاعات جامع تر و دقيق تر به سايت applyabroad.org مراجعه كنيد

    • morteza

      وقتی آدم واسه تحصیل میره خارج از کشور و سختی هاشو به جون میخره، یه جای درست حسابی میره نه ترکیه. البته اگر قصد، تحصیل علم باشه.
      ضرب المثلی میگه همیشه ساده ترین راه حل بهترین راه حل نیست.

    • بدون نام

      اونهایی که در حال کوبیدن دانشگاههای ترکیه هستند با ترکها مشکل دارند و کامنت های سرشار از عقده گذاشتند.ترکیه به شما فکر هم نمیکنه.

    • بدون نام

      سلام امتهان يوس دانشگاههاي ترکيه اغلب تقلبي است و موسسات بسياري از مواقع با نيرنگ و فريب و دادن رشوه به دانشگاههاي ترکيه اغلب براي نفرات خود قبولي مي گيرند مانند امتهان دانشگاهسليمان دميرل و سامسول که رشوه مي گيرند

    • باران

      بی نام عزیز اولا اون امتهان نیست بلکه امتحان هیت.ثانیا سامسول نیست سامسون هست.. ثالثا امتحان یوس اصلا تقلب نداره

    • nadere

      سلام. من میخوام برای زندگی دائم اقامت کشور ترکیه رو بگیرم و البته به دانشگاه هم برم. مدرک کارشناسیم چون غیر انتفاعیه مورد قبول دانشگاه های ترکیه نیست اما مدرک ارشدم چون دانشگاه ازاده مورد قبئل دانشگاه ترکیه هست. کسی میدونه در این حالت شرایطمن به چه صورت میشه ؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج