جاباما
۲۲۳۵۲
۱ نظر
۵۱۲۰
۱ نظر
۵۱۲۰
پ

باید و نبایدهای شنا برای کودکان

شنا ورزشی سلامت بخش است اما محیط عمومی استخرها می تواند آسیب هایی را به تندرستی کودکان وارد کند.

باید و نبایدهای شنا برای کودکان

هفت صبح: نوزادان از بدو تولد تا حدود یک سالگی توانایی شناکردن ذاتی در آب را دارا هستند. این توانایی به دلیل حضور 9 ماهه آنها در محیط آب گونه رحم مادر ایجاد می شود. بعد از چندی یعنی وقتی نوزاد به مرحله خردسالی می رسد این توانایی از بین می رود او باید با فراگیری فنون شنا در استخر شنا کند. کودکان تا سن چهار سالگی آمادگی جلسات شنا را ندارند و امکان غرق شدن آنها هنگام یادگیری شنا وجود دارد.

باید و نبایدهای شنا برای کودکان

با وجود اینکه شنا ورزشی سلامت بخش است اما محیط عمومی استخرها می تواند آسیب هایی را به تندرستی کودکان وارد کند. به تازگی دانشمندان بلژیکی اعلام کرده اند که برخی بیماری های ریوی در کودکان بر اثر ازدیاد کلر آب استخرها ظاهر می شود و کودکان زیر سن چهار سال را با خطر آسم و برونشیت مزمن مواجه می کند.

گاز مفید یا مضر!

کلر یک گاز منحصر به فرد است که بویی تند و زننده و رنگ سبز متمایل به زرد دارد و محرک قوی پوست، مخاط ها و دستگاه تنفسی است. در صنعت از کلر برای ضدعفونی کردن آب آشامیدنی و استخرها، تهیه ترکیب های کلردار آلی و معدنی و کلرید فلزی، تولید حلال ها و حشره کش ها، تولید پودرهای سفیدکننده و در صنایع کاغذسازی و نساجی و پلیمرها استفاده می شود.

گاز کلر به راحتی با رطوبت پوست و بدن ترکیب می شود و اسید کلریدریک تولید می کند. کلر باعث انقباض شدید ماهیچه های حنجره و تورم مخاط آن می شود و به همین دلیل یک ماده خفه کننده نیز هست. دانشمندان دانشگاه لووین بلژیک متوجه شده اند که کلر موجود در آب استخر خطر ابتلا به آسم و آلرژی را زیاد می کند و شنا در استخرهایی که با کلر ضدعفونی می شوند، کودکان را بیشتر در معرض این بیماری ها قرار می دهد. کودکان و نوجوانانی که کل مدت شنای آنها در این استخرها بیش از هزار ساعت بوده بیش از هشت برابر دیگران در معرض ابتلا به آسم هستند. سرپوشیده یا باز بودن استخرها تاثیری در این آمار ندارد. اما استخرهایی که با روش مس- نقره ضدعفونی شده اند، ایمن هستند.


واکنش های آسیب رسان

زمانی که آب کلردار با ادرار، عرق و یا سایر مواد آلی بدن شناگران واکنش انجام می دهد تری کلرید نیتروژن یا همان تری کلرامین آزاد می شود. این یک ماده محرک گازی است که به راحتی وارد ریه ها می شود. رییس این تیم تحقیقاتی می گوید افزایش بروز بیماری های آلرژیک تناسب قابل توجهی با وجود کلر در آب استخر دارد و تری کلرید نیتروژن عامل اصلی افزایش شیوع آسم در استخرهای سرپوشیده است. او معتقد است اگر مقدار و روش صحیح برای افزودن کلر به آب استخر لحاظ شود. خطری کودکان را تهدید نخواهد کرد. با وجود این کلر بسیار زیادی برای ضدعفونی کردن آب یا فضای استخرهای سرپوشیده استفاده می شود که شناگران دایمی را مستعد ابتلا به آلرژی ها و آسم می کند و باعث تحریک پذیری اعضای بدن می شود.


آسیب های پوستی و چشمی

کلر آب استخر آسیب های پوستی و چشمی را نیز باعث می شود زیرا کلر با پروتئین های پوست بدن انسان واکنش می دهد و سلول های لایه شاخی پوست را دچار عدم پیوستگی و کارایی می کند. به همین دلیل در اثر تماس با کلر، قرمزی، خشک یو در موارد شدیدتر خارش پوست در افرادی که پوست خشک و حساس دارند ایجاد می شود. کلر همچنین می تواند موجب تحریک، خارش، سوزش و التهاب چشم ها شود که این مورد در استخرهای کشور ما بسیار شایع است. محققان توصیه می کنند از عینک های مخصوص شنا استفاده کنید.


خطر سرطان را جدی بگیرید

خطرناک ترین بخش این تحقیقات ثابت کرده است که ترکیب مواد گندزدا در آب استخرها می تواند با ضدآفتاب ها، ادرار، مو و عرق بدن شناگرها واکنش داده، مواد شیمیایی سمی تولید کند و منجر به سرطان شود. آنها دریافته اند ضدآفتاب ها و روغن های بدن که نیتروژن دارند با گندزداها واکنش می دهند و مواد حاصله باعث جهش ژنی و آسیب های ژنتیکی می شوند. جهش های ژنی این چنینی نیز نواقص مادرزادی را سبب می شود، روند پیرشدن پوست را تسریع می کند و مشکلات تنفسی ایجاد می کند.


بهترین راه کدام است؟

دوش گرفتن قبل از واردشدن به آب استخر و پاک کردن مواد آرایشی و کرم های ضدآفتاب از روی پوست مطمئن ترین راه برای کاهش تاثیر مواد شیمیایی و پیشگیری از این بیماری هاست. در مورد روش های گندزدایی نیز به ضدعفونی با روش مس- نقره اشاره کردیم اما بررسی ها نشان می دهد استفاده از اشعه ماورای بنفش به همراه اضافه کردن کلر بهترین راه برای ضدعفونی کردن آب استخرها است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Anita

      جالب بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج