۲۲۳۸۵۶
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

عجيب‌ترين داستان‌هاي دنياي فوتبال

قرن‌ها از معرفی ورزشی که ما امروزه آن را فوتبال می‌نامیم گذشته است. فوتبال، ورزشی ساده اما یک تاریخ‌ساز بلامنازع است به طوری که گاهی تقویم تاریخ را با اتفاقات فوتبالی به یاد می‌آورند.

روزنامه قانون: در ذهن همه ما لحظاتی از این ورزش حک شده است از شیرین‌ترین و به یادماندنی‌ترین خاطرات تا تلخ‌ترین و زجرآورترین. اما آنچه نمي‌دانیم برخی از داستان‌هاي عجیب و غریب تر، معمولی‌تر و کم زرق و برق‌تر است. مانند هر دستاورد بشری فوتبال و‌حواشی آن سرشار از داستان‌ها و شایعاتی است که با شنیدن آن سرهایتان را به نشانه ناباوری تکان خواهید داد.

همه چیز در مه

آرسنال در یک بازی دوستانه در سال ۱۹۴۵ در ورزشگاه وایت‌هارت لین در برابر دینامو موسکو قرار گرفت. برخلاف تمام بازیکنان که فکر می‌کردند این‌بازی به خاطر مه سنگین متوقف خواهد شد داور تصمیم به ادامه مسابقه می‌گیرد. مه به حدی غلیظ بود که بازی برای هر دو تیم به یک کوشش بیهوده تبدیل شد. دینامو موسکو اقدام به تعویض می‌کند اما بازیکنی از زمین بیرون نمی‌رود در مقطعی از مسابقه تماشاگران اعتقاد داشتند که بازیکنان دینامو حتی با ۱۵ بازیکن در حال بازی هستند. یکی از بازیکنان آرسنال هم که از زمین بازی اخراج شده بود آرام آرام از گوشه زمین به بازی برگشت. شاهدان می‌گفتند غلظت مه به حدی رسید که دروازه بانان جلوتر از محوطه ۶قدم خود را نمی‌دیدند.

نه به کرفس!

تمام داستان‌هاي این مجموعه مربوط به اتفاقاتی نیست که در گذشته ای دور اتفاق افتاده باشد بلکه این داستان‌ها ویژه هوادارن متعصب تیم چلسی است که تا همین چند وقت پیش هم ادامه داشت. هوادارن این تیم عادت داشتند که برای تحقیر رقیب با خود کرفس به ورزشگاه می‌آوردند و آن را به بازیکنان حریف نشان می‌دادند تا اینکه در سال ۲۰۰۷ مقامات تیم چلسی این سبزی را درلیست اشیای خطرناکی قرار دادند که تماشاگران در هنگام ورود به ورزشگاه نمی‌توانند با خود همراه داشته باشند و حمل کردن آن برای فرد خاطی می‌تواند مجازات ممنوعیت مادام العمر از ورود به‌ورزشگاه را در پی داشته باشد.

واقعیات آنفیلد

امروزه داربی مرسی ساید بین لیورپول و اورتون یکی از هیجان‌انگیزترین داربی‌های اروپا به حساب می‌آید که دیدن آن در تقویم هر فوتبال‌دوستی گنجانده می‌شود. گودیسون پارک ورزشگاه اختصاصی اورتون در نقطه ای دورتر از آنفلید ورزشگاه قرمزها قرار دارد. اما ممکن است ندانید قبل از اینکه این رقابت شدید بین دو باشگاه دربگیرد، آنفیلد زمین اختصاصی آبی‌ها بود. در سال‌ ۱۸۰۰ مالکیت باشگاه اورتون در دستان برادران اورل بود، تافی‌ها اولین مسابقه خود را در آنفیلد و دربرابر ایرلستون در ۲۷سپتامبر ۱۸۸۴ انجام دادند. اولین بازی رسمي‌آن‌ها در لیگ انگلستان نیز در همین زمین و در تاریخ ۸ سپتامبر ۱۸۸۸ انجام شد یعنی چهار سال قبل از تاسیس باشگاه لیورپول. در ۲۵ژانویه ۱۸۹۲ اورتونی‌ها آنفیلد را به مقصد شمال شهر و در مکانی که اکنون گودیسون پارک نامیده می‌شوند ترک کردند. لیورپول که در آن زمان مي‌خواست اورتون اتلتیک خوانده شود به آنفیلد کوچ کرد و مسیر تاریخ را در این زمین رقم زد. اما حقیقت این است که اورتون زودتر از لیورپول در یکی از مشهورترین استادیوم‌های دنیای فوتبال بازی کرده است.

به تساوی رضایت دهید

به تعویق افتادن بازی حتی در فوتبال مدرن هم چیز عجیبی نیست و گهگاه به خاطر شرایط جوی به خصوص در زمستان این اتفاق می‌افتد. اما حدس بزنید دیدار لینکلن سیتی و کاونتری سیتی در فصل ۶۳-۱۹۶۲ چندبار به تعویق افتاد؟ دو تیم قرار بود در ۵ ژانویه ۱۹۶۳ به مصاف هم بروند اما به خاطر بارش برف این بازی به چند روز بعد موکول شد، اما انگار این بازی طلسم شده بود، در مجموع ۱۵بار زمان بازی تغییر کرد، تا در نهایت ۵۵ روز بعد در ۶ مارچ کاونتری سیتی موفق شد ۵-۱ در برابر حریف پیروز شود.

یک نفر باید خراب کند

اطلاعات شما از دسته چهارم لیگ آرژانتین احتمالا به اندازه سایر لیگ‌ها در سرتاسر دنیا نیست. در فصل ۱۰-۲۰۰۹ در دیدار پلی آف بین یوونتود آلیانز و جنرال پاز جونیوز بازی در جریان مسابقه با تساوی پرگل ۳-۳ به پایان رسید، تا اینجا همه چیز عادی بود. اما ضیافت پنالتی‌ها فرارسید و بالاترین رکورد ضربات پنالتی در تاریخ به ثبت رسید، جونیورز با نتیجه ۲۱-۲۰ در ضربات پنالتی به برتری رسید. نکته شگفت انگیزتر این بود که تنها یک پنالتی از دست رفت، آخرین ضربه، پنالتی چهل و یکم که توسط دروازه بان مهار شد. گنزالس دروازه بان یوونتود هم با دریافت ۲۱ پنالتی متوالی رکورد دیگری خلق کرد.

خلق یک رویا

برگشت به بازی‌ها زیاد در تاریخ فوتبال خلق شده است اما شاید هیچ‌کدام به اندازه این دیدار عجیب و دراماتیک نباشد. دیدار چارلتون اتلتیک و‌هادرسفلید در فصل ۵۸-۱۹۵۷ در لیگ دوم انگلستان. در دقیقه ۲۷ تیم چارلتون با مصدومیت کاپیتانش که راهی بیمارستان شد ۱۰ نفره به بازی ادامه داد، در آن روزها قانون تعویض هنوز وجود نداشت، درحالی که ۲۷ دقیقه به پایان بازی مانده بود چارلتون بازی را ۵-۱ به نفع حریف می‌دید و همه چیز از دست رفته به نظر مي‌رسید. توفان چارلتون آغاز شد و از دقیقه ۷۳تا ۸۱ نتیجه ۶-۵ به نفع این تیم شد. پنج دقیقه مانده به پایان بازی دوباره بازی مساوی شد. تنها چند ثانیه قبل از سوت پایان بازی یک گل دیگر به ثمر رسید، چارلتون ۷-۶ بازی را به سود خود پایان داد تا بیل شنکلی، مربی‌هادرسفیلد بگوید: «هیچ چیز نمي‌توانم درباره این جهنم خونین بگویم».

یک دقیقه سکوت طولانی

لیگ منطقه ای شمال انگلستان در سال ۱۹۹۳ قرار بود با یک دقیقه سکوت انجام شود، اما تماشاگران تصمیم گرفتند که این یک دقیقه را خاطره انگیزتر کنند، همه تماشاگران به داخل زمین هجوم آوردند و نیروهای امنیتی مجبور شدند که سکوت و بازی را متوقف کنند.

چهار گل در یک مسابقه

برای هر بازیکنی که در یک دیدار ۴گل به ثمر برساند این یک موفقیت بزرگ به حساب می‌آید اما نه برای کریس نیکل، مدافع استون ویلا، او در ۲۰مارس ۱۹۷۶ چهارگل در برابر لسترسیتی به ثمر رساند اما فقط یک مشکل وجود داشت او دو گل برای لسترسیتی زده بود تا بازی با تساوی ۲-۲ به پایان برسد. نیکل ابتدا تیم لستر را با دوگل پیش انداخت و سپس گل سوم بازی و گل اول تیمش را که به عنوان یکی از زیباترین گل‌های انگلستان انتخاب شد را از راه دور وارد دروازه حریف کرد و سپس با یک گل دیگر در دقایق پایانی بازی را به تساوی کشاند. خنده و گریه برای او در این بازی توأمان اتفاق افتاد. او درباره این بازی می‌گوید: «گل‌هایی زدم که هیچ دروازه‌بانی نمی‌توانست آن‌ها را مهار کند، درپایان بازی رفتم سراغ داور و گفتم توپ بازی را به من بده امکان ندارد در یک بازی دیگر بتوانم حتی هت تریک کنم اما او گفت این آخرین بازی من است و می‌خواهم توپ را برای خودم نگه دارم».

سوت لعنتی را زدی یا نه؟

لیگ دانمارک بازی بین تیم‌های ابلتافت و نوراگر، بازی تا لحظات پایانی با نتیجه ۴-۳ به سود نوراگر پیش می‌رفت. ابلتافت سراسر حمله بود، داور مسابقه هنینگ اریکتروپ سوت را به دهانش نزدیک می‌کند تا پایان بازی را اعلام کند که ناگهان بر اثر یک برخورد دندان مصنوعی اش به زمین می‌افتد. او بدون دندان نمي‌تواند سوت را به صدا درآورد در همان لحظات که او گیج این اتفاق است ابلتافت بازی را ۴-۴ مساوی می‌کند. داور دندان مصنوعی را پیدا می‌کند و به دهان می‌گذارد و سوت را به صدا در می‌آورد. آیا بازی ۴-۴ شد؟ اریکتروپ اجازه ثبت شدن گل چهارم را نمی‌دهد و بازی را ۴-۳ به سود نوراگر اعلام می‌کند. تیم ابلتافت به فدراسیون فوتبال دانمارک شکایت می‌کند اما این اعتراض مورد قبول واقع نمی‌شود. نتیجه نهایی حکم به‌پیروزی نوراگر می‌دهد.

هت تریک واقعی

بازیکنان زیادی در دوران فوتبال خود هت تریک کرده اند، اما هیچ کدام به اندازه این هت تریک عجیب نیست. آلوین ماتلر، مدافع تیم وستهام در آپریل ۱۹۸۶ در دیدار خانگی مقابل تیم نیوکاسل موفق به زدن سه گل در برابر سه دروازه بان مختلف شد و تنها بازیکنی است که در این حالت هت تریک کرده است. او اولین گل خود را وارد دروازه مارتین توماس کرد که به علت مصدومیت جای خود را به کریس هدورت داد. مارتین یک گل به این دروازه‌بان تعویضی زد و پس از تعویض مجدد دروازه بان پیتربرزلی وارد سنگر دروازه نیوکاسل شد که او هم یک گل از مارتین توماس خورد تا هت تریک عجیبش را تکمیل کند.

کمي‌به یکدیگر استراحت دهید

لیگ جزایر سیلی به طور رسمي‌کوچک‌ترین لیگ فوتبال در جهان را دارد. این لیگ شامل دو تیم است، گریسون گانرز و وولپک واندررز که هر هفته با هم دیدار می‌کنند تا قهرمان در انتهای فصل مشخص شود. فصل لیگ این جزایر از اواسط نوامبر تا انتهای مارس ادامه دارد و دو تیم ۱۷بار با هم مصاف می‌دهند.

این دو تیم در جام‌های حذفی زیادی نیز با هم رقابت می‌کنند. دو جام حذفی موسوم به جام عمده‌فروشان و جام عرشه نشینان که هردوی این‌جام‌‌ها به صورت رفت و برگشت انجام می‌شود و جام خیریه نیز پیش از آغاز فصل جدید برگزار می‌شود باز بین این دو تیم. تنها زمانی که امکان دارد این دو تیم با یکدیگر رقابت نکنند وقتی است که در کاپ قرعه‌کشی انجام می‌شود، کاپی که تنها همین دو تیم در آن شرکت دارند.

تمرین گل به خودی

این داستان مورد علاقه من است درست مثل کارتون مورد علاقه من که در ماداگاسکار می‌گذرد. در لیگ ماداگاسکار، لیگ دیگری که احتمالا چیز زیادی در مورد آن نشنیده اید، تیم آس آدما توانست استید المپیکو را با نتیجه ۱۴۹-۰ شکست دهد بدون اینکه حتی یک گل را خودشان به ثمر برسانند. در یک هفته مانده به پایان رقابت‌ها تیم استیدالمپیکو درحالی که با نتیجه ۱-۲ از حریف پیش بود با یک پنالتی مشکوک در لحظات پایانی گل مساوی را دریافت کرد و با این نتیجه شانس قهرمانی‌اش را ازدست داد، آن‌ها تصمیم گرفتند در دیدار پایانی دربرابر آس آدما به نشانه اعتراض گل به خودی بزنند، بارها و بارها، ۱۴۹ بار! این انوع اعتراض باعث شد فدراسیون فوتبال ماداگاسکار «زاکا به» سرمربی استیدالمپیکو را سه سال و چهار بازیکن این تیم را به‌مدت یک فصل محروم کند و سایر بازیکنان دو تیم نیز با اخطار رسمي‌به علت مشارکت در آن صحنه‌ها روبه‌رو شدند. این اعتراض نه تنها احمقانه‌ترین شیوه طرح دعوا در تاریخ فوتبال در سرتاسر جهان بود بلکه بزرگ‌ترین شکست یک تیم در تاریخ فوتبال حرفه ای را نیز رقم زد.

فوتبال روی بمب

هزاران بازیکن آماتور فوتبال در زمینی چمنی که در زیر آن بمب عمل نکرده آلمانی از زمان جنگ جهانی دوم باقی مانده بود بازی کرده بودند تا اینکه بمب در آوریل ۱۹۹۵ و طی عملیات کاشت مجدد چمن در زمانی که حدود ۴۰۰۰نفر در پورتلند و در اطراف این زمین فوتبال سکونت داشتند، کشف شد. چند گروه از متخصصان خنثی‌‌سازی بعد از عملیاتی طولانی موفق به خنثی کردن بمب شدند و سپس استادیومي‌مجهز به نام قربانیان جنگ در آن محل ساخته شد و به تیم محلی پورتلند تحویل داده شد.

اعدام به خاطر جاسوسی

فرانسه در اولین دوره جام جهانی فوتبال (۱۹۳۰) کاپیتانی داشت به نام الکس ویلاپلان. بازیکنی که در خط‌هافبک بازی مي‌کرد. بازی‌ها در اروگوئه برگزار شد فرانسه تیم خوبی داشت اما نتوانست به قهرمانی برسد. درآلمان و فرانسه نیز به جنگ یکدیگر رفتند و خرابی‌های بیشماری در اروپا پدید آمد. در سال‌های آخر جنگ، خبر عجیبی به دست رسانه‌های فرانسوی افتاد. ویلاپلان سال‌ها برای آلمانی‌ها جاسوسی مي‌کرد و اطلاعات کشورش را به آنها مي‌فروخت. این خبر باعث شد اولین کاپیتان تاریخ فرانسه در جام‌های جهانی به دار آویخته شود. حکم دادگاه، به سرعت اجرا شد تا دیگر هیچکس هوس جاسوسی به‌سرش نزند، حتی فوتبالیست‌ها.

بازیگرانی که خیلی خوب بازی کردند

در سال ۲۰۰۹ در جریان بازی تیم‌های وستهام ومیلوال، عکس‌هایی از تماشاگرانی پرخاشگر معروف به هولیگان‌ها در رسانه‌های جمعی انگلستان منتشر شد و پلیس بلافاصله نسبت به این عکس‌ها اقدام و عده ای از تماشاگران را دستگیر کرد. سپس مشخص شد این عکس‌ها مربوط به بازیگرانی بوده که برای بازی در بخش‌هایی از یک فیلم اکشن انتخاب شده بودند و آن روز در ورزشگاه بازی می‌کردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج