۲۲۴۰۷۸
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

دفاع تمام قد تلویزیون از «رستاخیز»

در آستانه اکران «رستاخیز» صفحات و گروه هایی در فضای مجازی علیه فیلم راه اندازی شده؛ همزمان تلویزیون با پخش تیزرهای متعدد و دعوت از عوامل به برنامه «امشب» قصد دارد جلوی این موج را بگیرد. در گفت و گویی با پخش کننده فیلم این مسئله را بررسی کرده ایم.

دفاع تمام قد تلویزیون از «رستاخیز»





روزنامه هفت صبح - احمد رنجبر: در آستانه اکران «رستاخیز» صفحات و گروه هایی در فضای مجازی علیه فیلم راه اندازی شده؛ همزمان تلویزیون با پخش تیزرهای متعدد و دعوت از عوامل به برنامه «امشب» قصد دارد جلوی این موج را بگیرد. در گفت و گویی با پخش کننده فیلم این مسئله را بررسی کرده ایم.

فیلم «رستاخیز» که از چهارشنبه روی پرده می رود چم و خم زیادی طی کرده تا به اکران رسیده. احمدرضا درویش حدود 10 سال برای آن وقت گذاشت و بالاخره سال 88 رسما کلید خورد. اخبار فیلم به شکل قطره چکانی به رسانه ها راه می یافت و کسی نمی دانست تلاش درویش و تیمش چه نتیجه ای به بار داده. «رستاخیز» برای نخستین بار در جشنواره سی و دوم فجر مورد قضاوت قرار گرفت. قضاوت فنی اما خیلی زود جایش را به بحث درستی یا نادرستی نمایش چهره حضرت ابوالفضل (ع) و نیز چگونگی روایت عاشورا داد.

برخی علما، مداحان و مردم (حتی کسانی که فیلم را ندیده بودند) معترض نشان دادن چهره ایشان شدند و برخی گفتند درویش روایت درستی از عاشورا تصویر نکرده. حالا و در آستانه اکران عمومی، یک بار دیگر این اعتراض ها در شبکه های مجازی به راه افتاده. برخی نگران اند و برخی از موقعیت پیش آمده سوءاستفاده می کنند و پیش از دیدن، کل فیلم را زیر سوال می برند. از آن سو تلویزیون به شکلی گسترده «رستاخیز» را مورد حمایت قرار داده. این مسئله را در گفت و گو با غلامرضا فرجی مدیر پخش حوزه هنری بررسی کرده ایم.

دفاع تمام قد تلویزیون از «رستاخیز»

اعتراض های دامنه دار

سال ۹۲ و درست یک روز پس از اکران «رستاخیز» در جشنواره فجر اعتراض ها نسبت به کیفیت فیلم و نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل (ع) کلید خورد. در ادامه مراجعی مثل آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله وحید خراسانی، آیت الله مقتدایی، آیت الله صافی گلپایگانی و مداحانی چون عبدالرضا هلالی، حاج منصور ارضی و مجید بنی فاطمه اعتراض خود را در این باره رسانه ای کردند (جزئیات آن در رسانه ها از جمله سایت رجا نیوز به تاریخ یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ موجود است.)

خیلی از مردم نیز در سایت های مختلف نگرانی خود را ابراز می کردند. این اتفاقات باعث شد سازندگان فیلم با احتیاط بیشتری برای ارکان فیلم اقدام کنند تا این که بالاخره سوم تیرماه سال پیش، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی از رفع مشکل «رستاخیز» و صدور پروانه نمایش آن خبر داد: «ما با ائمه جمع اثرگذار ملاقات کرده و مشکل فیلم حل شد.

هم چنین اصلاحاتی از دفاتر برخی مراجع و جاهای اثرگذار اعلام شد که باید از آقای درویش برای اعمال این اصلاحات تشکر کنم.» فیلم ابتدا قرار بود همزمان با ماه محرم اکران شود؛ حتی برای کاهش حساسیت ها پخش آن به حوزه هنری (به عنوان نهادی حکومتی) واگذار شد. اما فیلم اکران نشد. با این همه هنوز عده ای نگران کیفیت فیلم و همچنین نشان دادن چهره حضرت عباس (ع) هستند. برای همین در آستانه اکران «رستاخیز» با راه اندازی صفحاتی در اینستاگرام و گروه هایی در شبکه های اجتماعی خواهان جلوگیری از نمایش عمومی فیلم هستند.

دفاع تمام قد تلویزیون از «رستاخیز»

توهین!

حساب کسانی که نگران هستند، سوا. عده ای در صفحاتی که با عنوان «جنبش ضد فیلم رستاخیز» راه افتاده با سوءاستفاده از موقعیت پیش آمده، توهین می کنند. بگذریم.

حمایت تمام قد تلویزیون

درست روزی که هنوز خیلی ها نگران کیفیت «رستاخیز» هستند، تلویزیون در اقدامی نمادین فیلم را مورد حمایت قرار داده. همزمان با شب های قدر یعنی زمانی که تبلیغات تلویزیون تعطیل است، تیزرهای آن روی آنتن رفت و هنگام پخش «ماه عسل» شعار فیلم یعنی «روایتی سینمایی از نهضت امام حسین (ع)» زیرنویس می شد.

این شب ها هم تیزر آن مدام پخش می شود. احمدرضا درویش چند هفته پیش در برنامه «با تماشاگران» شبکه الکوثر، برنامه «اهالی بهشت» شبکه قرآن و برنامه «ارغوان» جام جم شرکت کرد و به تفصیل درباره فیلمش حرف زد. به احتمال خیلی زیاد دور جدید «هفت» هم با دعوت از عوامل «رستاخیز» روی آنتن خواهدرفت.

دفاع تمام قد تلویزیون از «رستاخیز»

اعتراض ها قدیمی است

وقتی با غلامرضا فرجی مدیر پخش حوزه هنری که مسئولیت اکران «رستاخیز» را برعهده دارد تماس می گیریم خیلی زود می گوید اعتراض هایی که در شبکه های اجتماعی شکل گرفت قدیمی است: «همه این اعتراض ها که در صفحات مجازی منتشر شده مربوط به سال ۹۲ است. ما طی جلساتی که با آقای درویش و آقای علیقلی زاده (تهیه کننده) داشتیم حسب چیزی که قانون می گوید عمل می کنیم.

فیلم پروانه نمایش دارد و طبق قانون اکران می شود. پس جای نگرانی نیست. البته در این مدت که در استان ها برای اکران فیلم برنامه ریزی کرده ایم این خبرها که الان در تهران مطرح شده، نیست.» می گوییم ولی برخی صفحات اینستاگرام علیه فیلم تازه راه اندازی شده اند: «بله ولی آن ها عکس های آقای حدادیان، حاج منصور ارضی و دیگر مداحان اهل بیت را استفاده و گفته های سال ۹۲ آن ها را اعلام می کنند. حتی گفته های آیت الله وحید خراسانی مربوط به قبل است. در یکی دو روز آینده مخصوصا امشب که افتتاحیه اکران فیلم در نمایشگاه قرآن است خیلی مسائل توسط آقای درویش روشن می شود.» می پرسیم یعنی نگرانی مداحان و علما رفع شده؟ «بله این نگرانی ها مرتفع شده؛ اگر غیر از این بود که پروانه نمایش فیلم صدر نمی شد.»

دفاع تمام قد تلویزیون از «رستاخیز»

حمایت تلویزیون ادامه دارد

تلویزیون و حوزه هنری در این چند روز حمایت شان از «رستاخیز» را به شکل گسترده تر نشان داده اند. نسبت این دو نهاد با حکومت به خوبی گویا است و می تواند برطرف کننده برخی نگرانی ها باشد. فرجی با اشاره به این نکته می گوید: «از مدت ها پیش برنامه ریزی گسترده ای برای تبلیغ فیلم داشتیم. تلویزیون هم استقبال کرد و از همه شبکه ها تیزر فیلم پخش می شود. حدود ۱۵۰ تیزر دیگر هم قرار است از شبکه های مختلف پخش شود.»

دفاع تمام قد تلویزیون از «رستاخیز»

نسخه سریالی رستاخیز

بحث پایانی با غلامرضا فرجی درباره میزان احتمال تدوین نسخه سریالی «رستاخیز» است. این فیلم در جشنواره ۱۶۷ دقیقه بود و در اکران عمومی شده ۱۲۷ دقیقه. درویش علاوه بر این ها مقدار زیادی راش استفاده نشده دارد که می تواند مبنای یک سریال تلویزیونی شود. فرجی پاسخ به این سوال را به کارگردان و تهیه کننده موکول می کند. او در برابر این پرسش که آیا در نسخه فعلی «رستاخیز» چهره حضرت عباس (ع) نشان داده می شود هم می گوید: «امشب خود آقای درویش در مراسم افتتاحیه فیلم درباره همه موارد توضیح می دهند.» ماجرا چیست؟ باید تا چهارشنبه صبر کرد.

دفاع تمام قد تلویزیون از «رستاخیز»

درباره رستاخیز

فیلمبرداری «رستاخیز» از ۱۶ بهمن ۱۳۸۸ همزمان با اربعین حسینی در شهرستان بم آغاز شد و پس از پشت سر گذاشتن بیش از ۲۵۰ جلسه فیلمبرداری در شهرها و مناطقی چون بم، کلوت های شهداد کرمان، شاهرود، اصفهان، کاشان، فومن، شهرک پرند تهران و شهرک سینمایی دفاع مقدس به پایان رسید. این فیلم به سه زبان و با سه نام متفاوت به نمایش درخواهدآمد؛زبان اصلی «رستاخیز» فارس است و به زبان عربی دوبله شده و نسخه ای هم با زیرنویس انگلیسی از این اثر آماده شده است. «رستاخیز» نام فارسی فیلم است. «القربان» هم نام عربی و نام انگلیسی آن «حسین آنکه گفت نه» است.

تمام مراحل فنی فیلم «رستاخیز» پس از فیلمبرداری طبق قرارداد با شرکت انگلیسی «مولینر» منعقد شد و یک سال و نیم در استودیویی در لندن تحت نظارت احمدرضا درویش به سرانجام رسید. طارق انوار، تدوینگر معروف و نامزد دریافت اسکار برای فیلم «سخنرانی پادشاه»، «رستاخیز» را تدوین کرده است و استفن واربک، آهنگساز برجسته و برنده اسکار نیز برای این فیلم که دو ساعت و ۵۰ دقیقه است و بیش از یک ساعت و نیم موسیقی دارد، موسیقی ساخته است. حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، مهتاب کرامتی، بابک حمیدیان، پوریا پورسرخ، بهادر زمانی و... از بازیگران «رستاخیز» هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      من هم کاملا مخالف نشان دادن چهره ها هستم --- من شخصا فیلم های ایرانی را قبلا زیاد می دیدم ولی وقتی می بینم هنرپیشه ها نقش های مذهبی آنچنان بازی می کنند ولی در زندگی واقعی برخی هاشان اصلا اعتقاد ندارند واقعا بهم میریزم و این خطر در خصوص چهره ه های شاخص مذهب و بازیگر نقش های آنان حساسیت بیشتری دارد -- نشان ندادن هیچ مشکلی برای فیلم ها ایجاد نمیکند .

    • بدون نام

      فيلم فوق العاده قشنگيه، من تو اكران جشنواره ديدم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج