جاباما
۲۲۴۲۰۶
۵۰۳۲
۵۰۳۲
پ

راهنمای زندگی و تحصیل در خارج از ایران

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ارمنستان

کشور ارمنستان، با وجود وضعیت اقتصادی ضعیفی که با آن رو به رو است، به دلیل هزینه‌های پایین تحصیلی و قابلیت‌های علمی نشأت گرفته از سیستم آموزشی روسیه، مقصدی برای شماری از ایرانیان جهت تحصیل در رشته‌های پزشکی و مهندسی در دو دهه اخیر شده است.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ارمنستان





برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد سلسله مقالاتی درباره فرآیند اخذ پذیرش در مقاطع عالی تحصیلی در کشورهای مختلف جهان را برای مخاطبان خود ارائه کند. این مقالات تلاش دارد تا به صورت عملی و مصور، اصول و مبانی فرآیند اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های مختلف جهان را آموزش دهد.

با توجه به اشتیاق گسترده جامعه جوان ایران برای کسب تجربه تحصیل و تحقیق در مقاطع عالی در دانشگاه های آسیا، اروپا و آمریکا و تخصصی بودن این موضوع، بخش سبک زندگی برترین ها هر هفته موضوعات مختلف مربوط به این فرآیند را به جامعه مخاطبان عزیز سایت ارائه می کند. امیدواریم مخاطبان برترین ها و کلیه عزیزانی که این محتواها را مشاهده می کنند، به راحتی بتوانند خود و دیگران را در امر پذیرش تحصیلی و اخذ بورسیه یاری دهند.


راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ارمنستان

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ارمنستان

کشور ارمنستان، با وجود وضعیت اقتصادی ضعیفی که با آن رو به رو است، به دلیل هزینه‌های پایین تحصیلی و قابلیت‌های علمی نشأت گرفته از سیستم آموزشی روسیه، مقصدی برای شماری از ایرانیان جهت تحصیل در رشته‌های پزشکی و مهندسی در دو دهه اخیر شده است.


در سلسله گفتارهای مربوط به معرفی فرصت‌های تحصیلی در خارج از کشور، تا کنون نکته‌های زیادی درباره اصول و مبانی فراهم کردن بسترهای لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی و گرفتن بورسیه، معرفی و بررسی شد که از طریق لینک بالا، قابل دسترس می‌باشد. معرفی فرصت‌های تحصیلی در کشورهای مختلف اروپا، از هلند، فنلاند، آلمان و فرانسه گرفته تا لهستان و مجارستان و اسپانیا درجنوب قاره سبز، در چند ماه اخیر مورد نظر پرتال برترین‌ها بوده است که خوشبختانه با استقبال خوب کاربران گرامی سایت نیز مواجه شده است.

هزار نکته ای که تا کنون برای معرفی فرصت‌های تحصیلی و زندگی در ده‌ها کشور مختلف اروپا، مورد بحث و بررسی قرار گرفت، فرصت‌های خوبی را برای ارتقای سطح آگاهی و دانش متقاضیان تحصیل در خارج از کشور فراهم می‌کند. امروز، به معرفی فرصت‌های تحصیلی در کشور ارمنستان می‌پردازیم.

این کشور به عنوان یکی از کشورهای نزدیک به مرزهای شمالی ایران، در سه دهه اخیر با استقبال دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در خارج از کشور مواجه شده است. اگر چه زبان ارمنی و سطح رفاه ضعیف این کشور در قیاس با کشورهای اروپایی قابل مشاهده است و از عوامل منفی برای جذب دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در خارج از کشور است، اما این دو فاکتور هم نتوانسته است از جذب شمار قابل توجهی از ایرانیان مشتاق در این کشور با دانشگاه‌های قدیمی بکاهد. هزینه تحصیل پایین به نسبت کشورهای شمال اروپا، موضوعی است که دانشجویان را به تحصیل در این کشور به خصوص رشته‌های مهندسی و پزشکی، ترغیب می‌کند. شمار دانشجویان ایرانی فعال به تحصیل در این کشور در سال 2008 میلادی، قریب به 1800 نفر اعلام شده بود که به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز، این تعداد به یک سوم کاهش یافته باشد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ارمنستان

پیش از ورود به بحث، توصیه می‌کنیم از طریق ویدئو زیر، درباره تحصیل و زندگی در ارمنستان، اطلاعات جامعی کسب کنید.

http://www.aparat.com/v/۸zctA/%D۸%AA%D۹%۸۸%D۸%B۱_%D۸%A۷%D۸%B۱%D۹%۸۵%D۹%۸۶%D۸%B۳%D۸%AA%D۸%A۷%D۹%۸۶

نکته ۸۹۵: دانشگاه دولتی ایروان ارمنستان، دانشگاه دولتی کشاورزی، آکادمی علوم هنر ایران، آکادمی ملی علوم، دانشگاه دولتی معماری و طراحی، دانشگاه دولتی مهندسی، کنسرواتور دولتی ایروان و دانشگاه دولتی زبان شناسی، از جمله مراکز علمی این کشور محسوب می‌شوند که بعضاً با مراکز اروپایی نیز دوره‌های مشترک برگزار می‌کنند.


نکته 896: دانشکده پزشکی دانشگاه ایروان پرطرفدارترین دانشکده ارمنستان می‌باشد. دانشکده پزشکی این دانشگاه پرطرفدارترین و معروف‌ترین دانشکده در این کشور است.. این دانشکده در سال 1920 یک سال پس از تأسیس دانشگاه افتتاح شده است. در ابتدا کلاس‌های این دانشگاه برای دانشجویان خارجی از قبیل هند، ایران، اتیوپی، بلغارستان و ... به زبان روسیه‌ای تدریس می‌شد اما از سال 2000 کلاس‌های دانشجویان خارجه به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شود. در حال حاضر طی جدیدترین آمار، 740 دانشجو خارجی از کشورهای هند، مورید، ایران، لبنان، اردن، عراق، کانادا، آمریکا، روسیه، قزاقستان، گرجستان، بلاروس، مولداوی، اوکراین، مالدیو، سری‌لانکا و موریتانی در این دانشگاه در حال تحصیل می‌باشد.

نکته 897: دوره‌ها و قیمت‌های دوره‌های پزشکی دانشگاه ایروان به این شرح است: دوره پزشکی عمومی شش ساله با شهریه سالانه 3.185 دلار، دوره دستیاری و داروسازی دو تا سه سال با شهریه سالانه 3.567 و 2.548 دلار، دوره پزشکی مقدماتی یک ساله است با شهریه سالانه 2.293 دلار.



نکته 898: معروف‌ترین دانشگاه ارمنستان، دانشگاه ایروان است که معمولاً مقصد نخست ایرانیان برای تحصیل در این کشور می‌باشد. دانشکده‌های این دانشگاه شامل دانشکده فیزیک، دانشکده فیزیک هسته‌ای، ریاضی کاربردی و فیزیک، دانشکده جغرافیا، دانشکده شیمی، دانشکده تاریخ، دانشکده فیزیک، دانشکده معدن‌کاوی، جامعه‌شناسی، فلسفه، نقشه‌نگاری و اطلاعات جغرافیایی، دانشکده اکولوژی و محیط زیست، حقوق و علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، ادبیات و زبان‌های خارجه، علوم انسانی و الهیات می‌شود.

این دانشگاه که به دانشگاه مادر کشور ارمنستان معروف است در خیابان ابوویان واقع شده و از سیستم آموزش از راه دور نیز استفاده می‌کند. این دانشگاه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فعالیت می‌کند.

نکته 899: زمان ثبت نام دانشگاه های ارمنستان هر سال تیر و مرداد ماه انجام می‌شود و شروع کلاس‌ها 15 شهریور ماه می‌باشد. علاقمندان به تحصیل در این کشور، حتماً به این زمان‌ها توجه داشته باشند.

نکته 900: طبق اعلام قبلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با توجه به طول و عرض دوره‌های تخصصی (بالینی، غیر بالینی و Ph.D) در دانشگاه‌های کشورهای روسیه، بلاروس،، آذربایجان، ارمنستان و عدم همخوانی با دوره‌های تخصصی داخل کشور، امکان انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره‌های تخصصی علوم پزشکی از دانشگاه‌های کشورهای مذکور به دانشگاه‌های داخل کشور وجود ندارد.

نکته 901: اولین موضوعی که برای تحصیل در کشور ارمنستان باید به آن توجه کنید، فاکتور زبان ارمنی و زندگی در شرایط سخت و سرما می‌باشد. این دو فاکتور، تأثیر زیادی در فرآیند تحصیل و زندگی شما دراین کشور خواهد داشت. زبان ارمنی، جز در ایران و ارمنستان، هیچ جای دنیا مخاطب ندارد و قطعاً یادگیری این زبان، نه در کوتاه مدت و نه حتی در بلند مدت، تاثیری در دنیای اقتصادی و علمی شما نخواهد داشت. بنابراین این زبان،، زبان مهمی در دنیای صنعت و کسب و کار و پزشکی نیست. نباید انتظاری که از زبان انگلیسی یا فرانسوی دارید، از زبان ارمنی یا روسی داشته باشید. تنها در صورتی که واقعاً علاقمند به زبان ارمنی و تحصیل دراین کشور هستید، این زبان و این کشور را انتخاب کنید.

مساله سرمای ارمنستان نیز، برای زندگی چند ساله در این کشور در نظر داشته باشید. سرمای زیر صفر چند ماهه، قطعاً برای کسانی که از مناطق مرکزی و جنوبی کشور قصد تحصیل در این کشور را دارند، مشکل ساز است. اما همه این‌ها، برای مشتاقان علم و تحصیل، مساله ای مهمی نیست. هدف، چیز دیگری است. شاید برای متقاضیان تحصیل در ایروان (پایتخت ارمنستان)، انجام یک سفر 1 یا 2 هفته ای به این شهر زیبا و بررسی شرایط مختلف آن، پیش از اخذ پذیرش، خالی از لطف نباشد. اخذ ویزای ارمنستان نیز، اصلاً دشوار نیست.


نکته ۹۰۲: اگر علاقمند به تحصیل در ارمنستان هستید، به این موضوع توجه کنید که برخی از مؤسسات و دانشگاه‌های این کشور، برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، مورد تأیید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم نیست. برای اطلاع از این مورد، همواره به پرتال این وزارتخانه مراجعه کنید و اطلاعات نهایی را کسب کنید. در صورتی که علاقمند به تحصیل در مقاطع پزشکی هستید، پیش از عزیمت از صلاحیت دانشگاه‌های پزشکی این کشور طبق آخرین سیستم ارزیابی وزارت بهداشت ایران، اطلاع حاصل کنید. عدم آگاهی بر این موضوع، سال‌ها تحصیل شما را بی فایده یا با مشکلات عدیده ای جهت تأیید مدارک تحصیلی و اخذ پروانه اشتغال، مواجه خواهد کرد.


نکته 903: متقاضیان تحصیل در کشور ارمنستان، اصلاً نیازی به ارائه مدارکی مانند جی آر ای‌ای و جی مت نیستند.

نکته 904: اکثر دانشگاه‌های ارمنستان، از دانشجویان دکترا، پیش از دریافت پذیرش تحصیلی، درخواست می‌کنند تا موضوعی که قصد دارند در این کشور به عنوان موضوع پایان نامه دکترا کار کنند، به صورت خلاصه و مکتوب، به همراه مدارک مورد نیاز پذیرش ارسال کنند. حتی اگر در زمان پذیرش چنین سندی از مشاء درخواست نشود، به محض ورود و تعیین استاد راهنما، چنین موضوعی باید در دستور کار شما باشد. طریق نوشتن بیانیه هدف را قبلاً توضیح دادیم. بعضاً، صحت مدارک صادر شده از دانشگاه‌های ارمنستان، باید به تأیید نظام آموزش عالی روسیه برسد. به این موضوع نیز توجه داشته باشید.

نکته 905: ارمنستان نیز مانند هر کشور دیگری در دنیا، برای متقاضی تحصیل در خارج از کشور که تجربه زندگی و تحصیل دران را ندارد، جای ناشناخته ای هست. برای کسب اطلاعات بیشتر و کافی، راه‌های زیادی وجود دارد که یکی از آن ها، ارتباط با فارغ التحصیلان و دانشجویان شاغل به تحصیل دراین کشور است که خوشبختانه شمار زیادی از ایرانیان عزیز در دانشگاه‌های معتبر این کشور، مشغول به تحصیل هستند. روش ارتباط را، قبلاً در نکته‌های قبلی توضیح دادیم.

نکته 906: در کشور ارمنستان نیز، بورسیه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی برای مقاطع مختلف و رشته‌های گوناگون ارائه می‌شود. دسترسی به این منابع هم از طریق سایت دانشگاه‌ها و هم از طریق پرتال‌های بین المللی امکان پذیر است. این منابع معتبر بورسیه های تحصیلی در اروپا را همواره بررسی بفرمایید. پیش تر، بیش از 10 سایت در این حوزه معرفی شد که مناسب است سایت‌های تکمیلی را نیز بررسی کنید. دانشگاه ایروان معمولاً فرصت‌های بورسیه برای متقاضیان خارجی، ارائه می‌کند.

نکته 907: دانشگاه‌های ارمنستان، بر خلاف دانشگاه‌های شمال اروپا و سوییس و حتی امریکا، معدل خیلی خوب برای پذیرش نیاز دارند و به متقاضیان با حداقل نمره نیز، پذیرش می‌دهند. اما اگر واقعااز معدل پایینی رنج می‌برید، گفتاری که درباره راهکارهایی برای متقاضیان تحصیل با معدل پایین ارائه شده است را، مجدداً مطالعه کنید.

نکته 908: اگر قصد دارید از طریق مؤسسات اعزام دانشجو، برای سفر به ارمنستان اقدام کنید، از مؤسسات مورد تأیید وزارت علوم استفاده کنید و از پرتال‌های مجازی بدون مجوز، اجتناب کنید. scholarship.saorg.ir مراجعه کنید.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ارمنستان

نکته ۹۰۹: دانشگاه‌های ارمنستان از طریق پرتال studyinarmenia.org قابل مشاهده می‌باشند. این پرتال، سایت اطلاع رسانی دانشگاه‌های این کشور می‌باشد که فهرست دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی معتبر را ذکر کرده است.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ارمنستان

نکته ۹۱۰: از طریق آدرس زیر نیز می‌توانید به فهرست بیش از ۱۰ دانشگاه این کشور در زمینه مختلف تحصیلی، دسترسی پیدا کنید. این آدرس، کمک زیادی برای پیدا کردن سریع دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف به شما دارد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ارمنستان

نکته ۹۱۱: فهرست زیر، دانشگاه‌های دولتی ارمنستان را معرفی می‌کند که در زمینه‌های مختلف علمی، رشته‌های متنوعی را ارائه می‌کنند و از طریق پرتال آن ها، می توانید به اطلاعات تکمیلی دسترسی پیدا کنید.


• Yerevan State University
• Yerevan State Medical University
• Yerevan Komitas State Conservatory
• Yerevan State University of Architecture and Construction
• Armenian State Pedagogical University
• Armenian State University of Economics
• Armenian National Agrarian University
• National Polytechnic University of Armenia
• Yerevan State Linguistic University
• Yerevan State Institute of Theatre and Cinematography
• Armenian State Institute of Physical Culture
• Crisis Management State Academy
• Gyumri State Pedagogical Institute named
• Goris State University
• Gavar State University
• Vanadzor State University

دانشکده پزشکی این دانشگاه پرطرفدارترین و معروف‌ترین دانشکده در این کشور است. این دانشکده در سال ۱۹۲۰ یک سال پس از تأسیس دانشگاه افتتاح شده است. در ابتدا کلاس‌های این دانشگاه برای دانشجویان خارجی از قبیل هند، ایران، اتیوپی، بلغارستان و ... به زبان روسیه‌ای تدریس می‌شد اما از سال ۲۰۰۰ کلاس‌های دانشجویان خارجه به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شود.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ارمنستان

دوره‌ها و قیمت‌های دوره‌های پزشکی دانشگاه به شرح ذیل است: دوره پزشکی عمومی شش ساله با شهریه سالانه ۳.۱۸۵ دلار، دوره دستیاری و داروسازی دو تا سه سال با شهریه سالانه ۳.۵۶۷ و ۲.۵۴۸ دلار، دوره پزشکی مقدماتی یک ساله است با شهریه سالانه ۲.۲۹۳ دلار. این دانشگاه در آدرس http://www.ysmu.am ارائه شده است.

گشتی اینترنتی در دانشگاه پزشکی ایروان را پیش از انتخاب این دانشگاه برای تحصیل، به شما پیشنهاد می‌کنیم

www.youtube.com/watch?v=ue۸aZUmurGM

یکی دیگر از دانشگاه‌های ارمنستان، دانشگاه دولتی ایروان، مطرح‌ترین دانشگاه این کشور می‌باشد و در سایت ysu.am دسترس است. هر ساله، ۱۵ جولای، نتایج پذیرش دانشجویان خارجی این دانشگاه اعلام می‌شود.

از ۹ هزار دانشجوی کارشناسی این دانشگاه، ۸۰۰ دانشجو را دانشجویان خارجی از جمله ایرانی تشکیل می‌دهند. به همین منظور سوای بر آموزش به زبان ارمنی، دروس این دانشگاه به زبان انگلیسی و روسیه نیز تدریس می‌شود..

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ارمنستان

ویدئو زیر درباره این دانشگاه، توضیحات خوبی ارائه کرده است.

www.youtube.com/watch?v=۲p۷MzDQq۳ts

دانشگاه ملی معماری و ساختمان ارمنستان، یکی دیگر از مراکز علمی معتبر این کشور است که از سال ۱۹۲۰ تا کنون فعالیت دارد. سایت در نشانی http://nuaca.am قرار دارد و رشته‌های متنوعی را به زبان‌های مختلف ارائه کرده است.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ارمنستان

نکته ۹۱۲: ارمنستان برای تحصیل در رشته‌های اقتصاد، مدیریت، فلسفه، علوم سیاسی و حقوق و روزنامه نگاری با استقبال ایرانیان مواجه شده است و پیشنهاد می‌کنیم برای تحصیل دراین نوع رشته‌های علوم انسانی، کشورهای دیگر اروپا مانند لهستان یا فرانسه را نیز در نظر داشته باشید.

نکته ۹۱۳: در صورتی که علاقمند به تحصیل در این کشور در زمینه‌های هوا و فضا و حتی خلبانی هستید، اعتبار مدارک اخذ شده را با مراکز رسمی کشور مانند سازمان هواپیمایی کشوری چک کنید تا در صورت علاقمندی به کار در نهادهای دولتی کشور، با مشکل رو به رو نشوید.

نکته ۹۱۴: هزینه‌های تحصیل در ارمنستان، بین ۱۰۰۰ دلار تا ۲۵۰۰ دلار در ترم، بستگی به نوع زندگی دانشجو و شهر محل اقامت، متفاوت است. اما با توجه به افزایش نرخ ارز در سال‌های اخیر، این هزینه‌ها خیلی کم نیست.

نکته ۹۱۵: سایت yerevanapartment.net/پرتال خوبی برای پیدا کردن مکان اقامت و دریافت اطلاعات عمومی برای زندگی در این کشور است.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ارمنستان

نکته ۹۱۶: سفارت ایران در ایروان yerevan.mfa.ir جدیدترین اطلاعات درباره تحصیل در این کشور را به شما ارائه می‌کنند.

نکته ۹۱۷: دانشگاه آمریکایی ایروان، در سال‌های اخیر، با استقبال دانشجویان خارجی مواجه شده است.
دانشگاه آمریکایی ارمنستان (به انگلیسی: American University of Armenia)، یک دانشگاه خصوصی و مستقل آمریکایی است که در سال ۱۹۹۱ میلادی در ایروان در ارمنستان تأسیس شد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ارمنستان

این دانشگاه ۲۶۸ دانشجو دارد، و دروس دانشگاهی در این دانشگاه به زبان‌های انگلیسی تدریس می‌شوند. دانشگاه آمریکایی ارمنستان نخستین نهاد آموزش عالی ارمنستان است که بر پایهٔ الگوی غربی شکل گرفته است. ایدهٔ تأسیس این دانشگاه به دوران پس از زمین‌لرزه ۱۹۸۸ لنیناکان برمی‌گردد. مهندسی، علوم اقتصادی، بازرگانی و مدیریت، از جمله رشته‌های فعال این دانشگاه می‌باشند.
این دانشگاه در نشانی http://aua.am قرار دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج