۲۲۴۵۸۴
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

الفباي مراقبت از پوتوس در آپارتمان

براي كساني كه به گياهان رونده علاقه‌ دارند و از تماشاي ديوارهايي كه با ريسه‌هاي سرسبز و خوش آب و رنگ مثل پيچ امين‌الدوله، عشقه و پيچ اناري هوش از سرشان مي‌رود و احساس جواني در جان‌شان ريشه مي‌كند داشتن يك گياه آپارتماني مانند پوتوس فوق‌العاده است.

الفباي مراقبت از پوتوس در آپارتمان
مجله سیب سبز: براي كساني كه به گياهان رونده علاقه‌ دارند و از تماشاي ديوارهايي كه با ريسه‌هاي سرسبز و خوش آب و رنگ مثل پيچ امين‌الدوله، عشقه و پيچ اناري هوش از سرشان مي‌رود و احساس جواني در جان‌شان ريشه مي‌كند داشتن يك گياه آپارتماني مانند پوتوس فوق‌العاده است. تماشاي برگ‌هاي قلبي‌شكل پوتوس كه قابليت بالارونده دارند در چهارديواري خانه بسيار هيجان‌انگيز است. آنها در مدت زماني كوتاه سراسر ديوار يا ستون را از قلب‌هاي ريز و درشت پر مي‌كنند و فضاي خانه را از اين رو به آن رو مي‌كنند.

اين روزها كه پوتوس ايراني بيشترين حجم صادرات گل آپارتماني را به خود اختصاص داده و پوتوس پرورش يافته در محلات يكي از بهترين انواع پوتوس است بد نيست شما هم داشتن آن را تجربه كنيد. اگرچه بيشتر مردم پوتوس‌هاي سبز رنگ را ترجيح مي‌دهند اما يكي از مهم‌ترين ارزش‌هاي پوتوس مرهون رنگ‌هاي ابلق اين گياه است كه تركيبي از رنگ‌هاي زرد، سبز ، نارنجی و سفيد را در خود جاي داده است.

الفباي مراقبت از پوتوس در آپارتمان

چه نوري مناسب است؟

انواع مختلف پوتوس طيف وسيعي از نورهاي محيطي را تحمل مي‌كنند بنابراين بايد به نوع پوتوسي كه در خانه داريد توجه كنيد. پوتوس ابلق نور محيطي قابل ملاحظه‌اي مي‌خواهد بنابراين بهتر است در نزديك‌ترين مكان به پنجره‌ها باشد اما بايد مراقب بود تا نور مستقيم آفتاب گياه را آزار ندهد. درصورتي‌كه در آپارتماني زندگي مي‌كنيد كه امكان استفاده از نور طبيعي و غيرمستقيم خورشيد را نداريد، مي‌توانيد از نور مصنوعي استفاده كنيد. بهترين ابزار براي داشتن نور مصنوعي لامپ مهتابي آفتابي و سفيد است. بهترين شرايط براي داشتن نور محيطي آن است كه به فاصله نيم‌متر از گياهان مهتابي قرار دهيد و دست كم لامپ‌ها را در طول روز به مدت ۱۴ ساعت روشن نگه داريد تا در اين مدت نور مورد نياز گياه تامين شود. البته اين در شرايطي است كه شما در موقعيتي كه گياه‌تان قرار گرفته پنجره‌اي نداشته باشيد و فضاي خانه‌تان فضاي كم‌نور و فاقد نور كافي باشد.

پوتوس بيمار را تيمار كنيد

برگ‌ريزي و خم‌شدن ساقه‌هاي پوتوس يكي از شايع‌ترين مشكلاتي است كه دارندگان پوتوس از آن شكايت دارند.

يكي از محتمل‌ترين دلايل بروز اين مشكل تشنه بودن گياه و خشك بودن هواي محيط است. فراموش كردن نوبت‌هاي آبياري گياه و خشك بودن خاك آن خيلي سريع روي ساقه و برگ‌هاي گياه تاثير مي‌گذارد. گياه در شرايط كم‌آبي با كمبود مواد غذايي مواجه مي‌شود و اين مساله موجب مي‌شود ساقه نازك و سريع رشد كند و فاصله بين برگ‌ها آنقدر زياد باشد كه گياه تنك و زشت به نظر برسد.

لك‌هاي برجسته قهوه‌اي و سياه يكي ديگر از بيماري‌هاي پوتوس است كه ظاهر گياه را زشت مي‌كند. تابش نور مستقيم خورشيد یا آفت موجب بروز این لکه‌ها می‌شود كه با سم‌پاشي و تامين نور كافي گياه قابل درمان است.

بهترين روش آبياري

پوتوس از آن دست گياهاني است كه به محيط مرطوب احتياج دارد، بنابراين هفته‌اي سه تا چهار مرتبه بايد آن را آبياري كنيد.

در فاصله ميان آبياري‌ گياه مطمئن باشيد كه خاك خشك شده، سپس گياه‌تان را آب دهيد. براي چك كردن خشكي خاك به سطح آن اكتفا نكنيد انگشت‌تان را تا يك بند داخل خاك فرو ببريد، اگر احساس رطوبت كرديد گياه را آبياري نكنيد. با سرد شدن هوا دفعات آبياري را كاهش دهيد و آن را به هفته‌اي يك بار برسانيد، اما در روزهاي گرم سال علاوه بر آنكه در دفعات منظم گياه‌تان را آبياري مي‌كنيد حتما با آب روي برگ‌هاي آن را اسپري كنيد. مراقب باشيد تشنگي گياه به خميده شدن ساقه و پژمردگي برگ‌ها منتهي مي‌شود. دماي مناسب براي پوتوس هم ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتي‌گراد است، بنابراين درصورتي‌كه دماي محيطي كه اين گياه در آن قرار دارد از ۱۰ درجه كمتر شود برگ‌هاي گياه شروع به زرد شدن مي‌كند. در اين شرايط گياه دچار آسيب جدي شده و لكه‌هاي نارنجي يا قرمز رنگي روي آن ظاهر مي‌شود.

الفباي مراقبت از پوتوس در آپارتمان

چطور قلمه بزنيم؟

يكي از ويژگي‌هاي پوتوس راحتي قلمه‌زدن و تكثير كردن آن است. اين گياه بالا رونده به راحتي تكثير مي‌شود و مدت زماني كه براي ريشه‌دهي اين گياه لازم است بسيار كوتاه است. بهترين روش آن است كه قلمه‌هايي كه از آن جدا مي‌شوند سريع در گلداني كاشته شوند. در هفته‌هاي اول بهترين روش براي تغذيه گياه استفاده از كودهاي مايع است. براي قلمه زدن گياه توجه داشته باشيد كه پيش از بريدن ساقه ۱۰ سانتي‌متر از آن را براي گياه جديد در نظر بگيريد و در خاك مناسب و مرطوب قرار دهيد. قرار دادن قلمه‌هاي جديد در فضايي كه نور كافي داشته باشد به رشد بهتر گياه و انبوه‌تر شدن آن كمك مي‌كند.

ريزه‌كاري‌هايي كه نمي‌دانيد

• پوتوس از آن دست گياهان رونده‌ای است كه براي بالا رفتن احتياج به قيم‌دارد. بنابراين اگر در زمان مناسب از قيم مناسب استفاده نكنيد، نمي‌توانيد انتظار داشته باشيد يك پوتوس زيبا و خوش منظر را در آپارتمان‌تان داشته باشيد. براي شروع از نخ استفاده كنيد و با بزرگ‌شدن ساقه گياه از قيم‌هاي خز‌دار كمك بگيريد .

• اگر پوتوسي كه در خانه‌تان داريد از نوع ابلق است، بايد مراقب آفت‌هايي مانند شپشك آرد آلود و كنه تارعنكبوتي باشيد. در شرايطي كه پوتوس به ارتفاع نزديك به چهار متر برسد احتمال ابتلا به اين نوع آفت‌ها در آن زياد مي‌شود كه براي پيشگيري از ابتلا به اين آفت‌ها بايد با مشاوره گياه‌شناس آن را سم‌پاشي كنيد.

• براي پيشگيري از ابتلاي برگ‌هاي پوتوس به قارچ و باكتري بايد مراقب باشيد هر روز هواي محيط را تهويه كنيد، روزي نيم ساعت پنجره اتاق را باز بگذاريد و اجازه دهيد هواي تازه در خانه جريان داشته باشد.

قبل از خريد بدانيد

براي آنكه هميشه گياه پوتوس سالم و بانشاطي داشته باشيد بهتر است از خاك ليموني كه يكي از سازگارترين خاك‌ها با ريشه اين گياه است استفاده كنيد و براي تقويت خاك و جبران كمبود عناصر غذايي گياه از كودهاي مايع يا جامد محلول مخصوص گياه پوتوس استفاده كنيد. اين كودها را مي‌توانيد از برندهاي مختلفي كه در بازار است تهيه كنيد اما مراقب باشيد اين كودها را به جاي يك وعده آبياري گياه انجام دهيد تا ميزان و قدرت جذب كود را توسط خاك بالا ببريد و خاك را براي تغذيه بهتر گياه تقويت كنيد.

الفباي مراقبت از پوتوس در آپارتمان

با يك تير دو نشان بزنيد

اگرچه با انتخاب پوتوس براي خانه‌تان در وهله اول به افزايش زيبايي و تغيير دكوراسيون داخلي خانه‌تان فكر مي‌كنيد اما مطمئن باشيد از داشتن اين گياه هرگز پشيمان نمي‌شويد. فرقي نمي‌كند از ميان پتوس‌هاي رونده يا پوتوس‌هاي نقلي و روميزي كدام يك را انتخاب مي‌كنيد، مهم اين است كه با داشتن چنين گياهي در خانه به تسويه هواي خانه كمك کرده و گردش جريان هوا در خانه را بيشتر و گازهاي سمي موجود در فضاي منزل را مهار مي‌كنيد. يكي از مهم‌ترين قابليت‌هاي پوتوس آن است كه امكان خنثي كردن گازهايي مانند فورمالدئيد و مونواكسيد كربن را دارد. از طرفي جذب اين گازهاي سمي توسط گياه كمي شرايط را خاص مي‌كند. اين گياه مي‌تواند براي كودكان و حيوانات خانگي سمي باشد بنابراين بايد مراقب باشيد كه آنها ناخواسته اين گياه را نخورند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج