جاباما
۲۲۵۷۷۶
۳ نظر
۱۰۰۴۸
۳ نظر
۱۰۰۴۸
پ

۱۰۰ کارتون خاطره انگیز دهه شصتی‌ها

میشا و کارتون دهکده حیوانات

کارتون دهکده حیوانات، یکی از کارتون‌های نوستالژیک دهه شصت است که بسیاری با آن خاطر دارند. میشا و ناتاشا، از جمله شخصیت‌های مشهور این مجموعه کارتونی بود که سمبل المپیک مسکو در سال ۱۹۸۰ نیز به شمار می‌آمدند.

میشا و کارتون دهکده حیوانات
برترین ها: سلسله گفتاری‌هایی که با نام مروری بر کارتون‌های خاطره انگیز کودکان دهه شصتی در سایت برترین‌ها، ارائه شده است، فرصت مغتنمی است برای تجدید خاطره با دوران نوستالژیک دهه شصت که برای میلیون‌ها جوان امروزی ایران، مملو از خاطرات تلخ و شیرین بسیاری است. یکی از این خاطرات، کارتون‌های جذابان دوران بود که به زعم بسیاری، تکرار نشدنی و غیر قابل فراموشی است. در سلسله گفتارهای ۱۰۰ کارتون خاطره انگیز کودکان دهه شصت، کارتون‌های بسیاری از واتو واتو و گوریل انگوری، تا زبل خان و هایدی و جیمبو،، مورد بحث و بررسی قرار دادیم و بخش‌هایی از این کارتون‌ها را به صورت فایل‌های ویدئویی فارسی یا زبان اصلی، ارائه کردیم که خوشبختانه با استقبال مخاطبان نیز مواجه شد.

میشا و کارتون دهکده حیوانات

امروز، یکی دیگر از کارتون‌های خاطره انگیز آن دوران را مرور می‌کنیم. کارتون به یاد ماندنی ماجراهای دهکده حیوانات، یکی دیگر از کارتون‌های نوستالژیک دهه شصت و اوایل دهه هفتاد بود. این کارتون توسط کمپانی نیپون ژاپن در ۲۶ قسمت و به مناسبت المپیک ۱۹۸۰ مسکو ساخته شده است. بین سری‌های کارتونی که تلویزیون پخش می‌کرد، «دهکده حیوانات» و «پسر شجاع» شباهت‌های زیادی به هم داشتند.

میشا و کارتون دهکده حیوانات
(سمت راست - کارتون نوستالژیک پسر شجاع - سمت چپ: کارتون نوستالژیک دهکده حیوانات)

تیتراژ کارتون پسر شجاع، یکی از به یاد ماندنی‌ترین تیرازهای کارتونی است که شاید در چند دهه اخیر از تلویزیون پخش شده است. ویدئو زیر، یادآوری آن دوران است.



میشا، شخصیت اصلی در بازی‌های المپیک تابستانی مسکو، پایتخت روسیه نیز شد.

میشا و کارتون دهکده حیوانات
(تصویر میشا، شخصیت اصلی کارتون دهکده حیوانات در المپیک مسکو)

مجسمه‌های میشا در المپیک مسکو، فروش خوبی داشت.

میشا و کارتون دهکده حیوانات
(عروسک‌هایی از میشا در المپیک مسکو)

نام اصلی کارتون koguma no misha می‌باشد که توسط کارخانه کارتون سازی نیپون ساخته شده است که بسیاری از کارتون‌های دهه شصت، ساخته این کمپانی ژاپنی بود.

میشا و کارتون دهکده حیوانات

ساکنین دهکده در هر دو داستان، حیوان‌های مختلفی بودند شبیه انسان. از طرز زندگی‌شان گرفته تا لباس پوشیدن و راه رفتنشان مثل آدم‌حسابی‌ها بود. جدا از فرم قصه‌ها، شخصیت‌های دو قصه هم شباهت‌های زیادی داشتند. بچه‌ها دو دسته می‌شدند: خوب‌ها (که خوب بودنشان بی‌نهایت روی اعصاب بود) و بدها (که ما با آن‌ها حال می‌کردیم!).

خودمانیم، می‌شد از جذابیت غیرقابل انکار تیم خلاف دراگو، گربه (تمام خانواده گربه زندانی بودند به خاطر خلاف!) و روباه گذشت و مثلاً میشا و ناتاشا و میلا را که کفر آدم را درمی‌آوردند، دوست داشت؟ یا یک تار موی شیپورچی عزیز و دوست‌داشتنی را با صدتا مثل پسر شجاع با آن سارافون یک‌بندی‌اش که هنوز هم معطل مانده‌ایم که چرا نمی‌اُفتاد، عوض کرد؟

میشا و کارتون دهکده حیوانات
(این دو شخصیت منفی کارتون را یادتونه؟)

شباهت‌های دو کارتون، باز هم بیشتر از این حرف‌ها است. هر دو کاراکتر خوبِ نقشِ اصلی، پدرهای فیلسوف و دنیا دیده‌ای داشتند و جالب است که هر دو هم پیپ می‌کشیدند. باز هم بگویم؟ دوبلور جفت پدرهای پسرشجاع و میشا، پرویز ربیعی بود! عمده تفاوت دو کارتون، این بود که منفی بودن بچه بدها در «دهکده حیوانات»، ریشه در خانواده‌هایشان داشت و مثل دار و دسته شیپورچی از بُته به عمل نیامده بودند.

پدر دراگو و پدر و مادر روباه به بچه‌هایشان خط مشی می‌دادند و کل خانواده گربه که اصلاً مهمان همیشگی زندانبان فلک‌زده دهکده بودند. ماجرا این‌طور شروع می‌شود که روزی خانواده میشا با قطار به دهکده می‌آیند. سال‌ها است هیچ‌کس به آن منطقه نیامده و همه از روی کنجکاوی به ایستگاه می‌آیند. پدر میشا فکر می‌کند همه برای خوشامدگویی به آن‌ها آمده‌اند. از مردم آنجا خوشش می‌آید و تصمیم می‌گیرد در دهکده بماند.

کارتون «دهکده حیوانات» توسط کمپانی نیپون در 26 قسمت (هر قسمت 26 دقیقه) تهیه شده بود که بارها از شبکه‌های سیما پخش شد. میشا و ناتاشا، در این کارتون، رفتار خوبی با هم داشتند و همواره، برخورد مطلوب آن ها با دیگران نیز پیام های اخلاقی خوبی برای مخاطبان کودک این کارتون نوستالژیک داشت.

میشا و کارتون دهکده حیوانات

اما میشا جور دیگری هم مشهور است. سال ۱۹۸۰ نشان المپیک مسکو بوده و طراحی به نام ویکتور چیژیکف که برای کتاب‌های کودکان نقاشی می‌کرده، طرح این سمبل ورزشی را داده است. «میشا خرسه» یکی از اولین نشانه‌های ورزشی روسی است که موفق شد روی بسیاری از کالاهای تجاری قرار بگیرد و عامل فروش آن‌ها بشود.


دوبله این کارتون، خیلی خاطره انگیز است. عوامل شرکت کننده، به شرح زیر می‌باشد:

سرپرست گویندگان: ژاله علو

نوشابه امیری: میشا

پرویز ربیعی: پدر میشا

بدری نور الهی: مادر میشا/ببر مادر

زنده یاد منصور غزنوی: کدخدا/گربه

آزیتا یار احمدی: ناتاشا

شهروز ملک آرایی: ببر آهنگر

زنده یاد احمد هاشمی: پسر ببر آهنگر

تورج نصر: روباه

ژاله علو: روباه مادر

محمد عبادی: بچه روباه

عباس نباتی: گربه

زنده یاد مرحومه آذر دانشی: گربه مادر

زهرا هاشمی: بچه گربه

مهوش افشاری: فیل پسر

ناهید امیریان: فیل دختر

دهکده حیوانات، در جریان داستان طنز گونه و جذابش پیام های اخلاقی خوبی را به مخاطب ارائه می‌داد که جالب توجه بود. صبوری، کمک و مشارکت، کار تیمی و هم چنین، ادب و نزاکت، موضوعی بود که در دهه شصت، در کارتون‌های ژاپنی‌ها به ویژه کمپانی نیپون، مشاهده می‌شد. موضوعی که در کارتون‌های امروزی، خیلی به آن توجه نمی‌شود.

بخش‌هایی از کارتون دهکده حیوانات



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محسن

      اون موقع ها دوبلرها بهترین بودند و واقعا با عشق و علاقه دوبله میکردند.نمونه اش همین دهکده حیوانات که اگر به خاطر دوبله فوق العاده اش نبود الان هیچکش یادش نبود همچین کارتونی رو دیده.بیچاره بچه های الان با این دوبله های الکی و سطحی کارتونهای امروزه.راستی حتی الان هم نمیدونم بعضی از اون حیوونها چی بودن

    • رها

      کسی میدونه شغل پدر میشا چی بود؟

      پاسخ ها

      • راد

        نویسنده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج