جاباما
۲۲۶۲۱
۵۰۲۳
۵۰۲۳
پ

راهنمايی هايی برای باغبانی در بهار

چکمه‌های باغبانی خود را به‌ پا كنيد و برای كثيف كردن دست‌های خود، آماده شويد. بهار فصلی مناسب برای سر و سامان دادن به وضع باغچه‌هاست.

راهنمايی هايی برای باغبانی در بهار

راهنمايی هايی برای باغبانی در بهار

برترین ها: چکمه‌های باغبانی خود را به‌ پا كنيد و برای كثيف كردن دست‌های خود، آماده شويد. بهار فصلي مناسب براي سر و سامان دادن به وضع باغچه‌هاست. در اين مطلب، راهنمايي‌هايي براي شما داريم تا با كمك آنها بتوانيد در طول فصل بهار، مراقبت‌هاي لازم را براي باغچه خود به‌عمل آوريد و اقدامات لازم را در زمان‌هاي مناسب انجام دهيد.

اوایل بهار: بررسي خاک

ابتدا خاك را بررسي كنيد. خاك از لحاظ ميزان خشكي و رطوبت بايد در شرايطي مناسب باشد. كمي خاك را در دست بگيريد و آن را با فشار دست خود به‌صورت توپكي در آوريد. اگر خاك از ميان دست شما خارج شد، هنوز بيش از اندازه خيس است، اما اگر هرچه سعي كرديد، خاك به توپك تبديل نشد، خاك بيش از حد خشك است. در صورتي ميزان رطوبت و خشكي خاك، مناسب است كه در دست شما تبديل به توپك شود.

تميز كردن فضاي باغچه

به تميز كردن باغچه بپردازيد. شاخ و برگ‌هاي ريخته شده روي خاك را جمع‌آوري كرده، بستر باغچه را بخوبي و با صرف وقت و حوصله، تميز كنيد. اين كار، مهم‌ترين اقدام براي رسيدگي به باغچه است.

از شر علف‌هاي هرز خلاص شويد

علف‌هاي هرز باغچه خود را با حوصله وجين و حذف كنيد. بهترين روش براي اين كار، وجين با دست است. اطمينان حاصل كنيد كه آنها را از ريشه از خاك بيرون آوريد تا دوباره رشد نكنند. هدف اصلي اين كار جلوگيري از مصرف مواد معدني و غذاي خاك توسط علف‌هاي هرز است تا اين مواد معدني به‌راحتي در دسترس گياهان اصلي باغچه قرار گيرد.

اكنون، هرس كنيد تا بعد، لذت ببريد

درختان، درختچه‌ها و بوته‌هاي موجود در باغچه نياز به هرس دارند تا شكلي مرتب و زيبا به خود بگيرند و از آشفتگي نجات يابند. علاوه بر اين، هرس كردن به سرعت رشد آنها كمك مي‌كند. هرس كردن درختان و بوته‌ها را مي‌توان به كوتاه كردن موهاي انسان تشبيه كرد. هرس كردن گياهان مي‌تواند به رويش و ادامه حيات گياه كمك كند. به خاطر داشته باشيد كه برش‌ها را هميشه با زاويه ۹۰ درجه روي شاخه‌ها وارد كنيد. در اين صورت، آسيبي به شاخه‌ها وارد نخواهد شد. اگر درخت‌ها و بوته‌ها شكوفه داشته باشند، بهتر است صبر كنيد تا شكوفه‌ها كاملا شكفته شوند. سپس، كار هرس را انجام دهيد و مراقب باشيد كه شكوفه‌ها و غنچه‌هاي جوان را هرس نكنيد.

شروع خريد بذر و كاشت آن

فراموش نكنيد كه اكنون، زمان آن است كه براي گياهاني كه مي‌خواهيد در باغچه خود داشته باشيد، تصميم بگيريد و جاي مناسب كاشت آنها را در باغچه، تعيين و بذر آنها را خريداري كنيد. در مورد بذر هر گياه و بهترين زمان كاشت آن، پرس‌وجو و در مورد نياز آنها به نور خورشيد نيز اطلاعات كسب كنيد تا بهترين جا را در باغچه براي آن در نظر بگيريد. بذرها را خريداري كنيد و در قسمت‌هاي كاشته شده، به‌صورت اصولي بكاريد.

نيمه بهار: درختان و درختچه‌ها

اگر قصد كاشت نهال درخت یا درختچه را داريد، قاعده كلي اين است كه گودالي دو تا سه برابر بزرگ‌تر از توپ ریشه گیاه حفر كنيد، خاک را با مواد آلی تقويت كنيد و سپس به كاشت نهال بپردازيد. به یاد داشته باشید كه ریشه براي رشد به خاک نياز دارد و خاك سخت براي رشد گياه و درخت ايده‌آل نيست.

رسيدگي به گياهان ماندگار

اين نوع گياهان، مانند بوته گل‌هاي داوودي، گیاهانی هستند كه سال به سال از ريشه مي‌رويند و ريشه آنها با پايان فصل رويش، نمي‌ميرد و نياز به كاشت مجدد ندارند. تنها كاري كه بايد بكنيد اين است كه آنها را هر سال، پيش از رويش مجدد، بررسي كنيد و اگر نياز بود، قسمت‌هاي پير و مرده را هرس كنيد.

كاشت سبزيجات سرمادوست

نخود فرنگی، هویج، تربچه، شلغم، کلم، کاهو، اسفناج، کلم پیچ و برگ چغندر از سبزیجات سرمادوست هستند كه می‌توانید نيمه بهار بكاريد. البته، كاشت اين نوع سبزيجات در اسفند ماه نيز ممكن است.

حفاظت از گیاهان

گياهان در خاك بسيار خشك، عذاب مي‌كشند. پس، مدام به آنها سر بزنيد و نگذاريد خاك آنها خشك و تشنه شود. بهترين كار براي اين كه خاك گياهان از لحاظ رطوبت در بهترين شرايط (نه زياد خشك و نه بيش از حد خيس) باشد، استفاده از روش آبياري قطره‌اي است.


اواخر بهار: كاشت گياهان و سبزيجات گرمادوست

گل‌هاي اطلسي، شمعداني و بگونيا از جمله گياهان زيبا و گرمادوست هستند كه بهترين زمان براي كاشت آنها، اواخر بهار است.

هرس كردن شكوفه بهاري بوته‌ها

به محض اين كه گل‌ها و شكوفه‌هاي بهاري بوته‌هايي مانند بوته گل ياس، تمام شد، زمان هرس كردن اين بوته‌ها فرا مي‌رسد. در اين ميان، بوته‌هاي توت استثنا هستند و نبايد هرس شوند زيرا ديگر ميوه نخواهند داد .

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج