۲۲۷۱۱۶
۱ نظر
۵۰۶۸
۱ نظر
۵۰۶۸
پ

روند تکامل ویندوز در ۳۰ سال

از زمان عرضه اولین نسخه از ویندوز تا به حال چیزی حدود ۳۰ سال گذشته است. مدت زمان زیادیست و بدون شک تغییرات بسیار زیادی هم در ظاهر و هم در عملکرد این سیستم عامل محبوب اتفاق افتاده.

وب‌سایت برسام: از زمان عرضه اولین نسخه از ویندوز تا به حال چیزی حدود ۳۰ سال گذشته است. مدت زمان زیادیست و بدون شک تغییرات بسیار زیادی هم در ظاهر و هم در عملکرد این سیستم عامل محبوب اتفاق افتاده. اولین نسخه از ویندوز در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۵ و به عنوان یک پوسته گرافیکی سیستمی برای MS-DOS عرضه شد. مایکروسافت توانست به کمک ویندوز، بیش از ۹۰ درصد از بازار رایانه های شخصی را در دست داشته باشد. این روند تا سال ۲۰۱۲ و پس از عرضه اندروید هم ادامه داشت. البته اندروید یک سیستم عامل چند پلتفرمه است و ویندوز تا قبل از عرضه ویندوز ۷ کاملا مجزا از ابزارهای دیجیتال مانند تلفن های هوشمند به حساب می آمد. در ادامه با ما همراه باشید تا با هم نگاهی به سیر پیشرفت سیستم عامل محبوب مایکروسافت در ۳۰ سال گذشته تا به حال بیندازیم.

windows ۱٫۰

روند تکامل ویندوز در 30 سال

همان طور که گفتیم اولین نسخه از ویندوز با نام تجاری ویندوز ۱٫۰ در بیستم نوامبر ۱۹۸۵ عرضه شد. این نسخه در واقع پوسته ای گرافیکی برای MS-DOS بود. شاید ظاهر این ورژن خیلی ابتدایی به نظر برسد اما در ویندوز ۱٫۰ بود که بسیاری از استانداردهایی که در حال حاضر نیز از آنها استفاده می شود معرفی شدند. استانداردهایی نظیر منوهای drop down، کلیک کردن و اسکرول بارها. پشتیبانی از ویندوز ۱٫۰ در سال ۲۰۰۱ و ده سال پس از تاریخ عرضه آن متوقف شد.

windows ۲٫۰

روند تکامل ویندوز در 30 سال

نسخه دوم ویندوز در دسامبر ۱۹۸۷ معرفی شد. مهم ترین قابلیتی که به این ورژن اضافه شده بود، پنجره هایی بودند که می توانستند روی هم قرار بگیرند. همین قابلیت باعث شد اپل از مایکروسافت به خاطر تقلید از ظاهر سیستم عامل آنها شکایت کند که البته رای دادگاه به نفع مایکروسافت صادر شد. ویندوز ۲٫۰ که می توانست بدون هارد درایو اجرا شود محبوبیتی بیش از نسخه اول ویندوز به دست آورد.

windows ۳٫۰

روند تکامل ویندوز در 30 سال

در ویندوز ۳٫۰ بود که کم کم المان های ظاهری شناخته شده ویندوز معرفی شدند. این نسخه در سال ۱۹۹۰ به بازار عرضه شد و برای اولین بار کاربران شاهد بهبود چشمگیر عملکرد کلی سیستم عامل مایکروسافت بودند. ویژگی های جدیدی مانند پشتیبانی از CD-ROM و کارت صدا نیز برای اولین بار در نسل سوم ویندوز به آن اضافه شدند. جالب است بدانید نصب ویندوز ۳٫۰ تنها به ۵ مگابایت فضا روی هارد احتیاج داشت و برنامه هایی مانند notepad، ویرایشگر متنی به نام write و بازی solitaire نیز از ابتدا روی آن نصب بودند.

windows ۹۵

روند تکامل ویندوز در 30 سال

سال ۱۹۹۵ یکی از محبوب ترین قابلیت های ویندوز یعنی دکمه استارت به آن اضافه شد. ویندوز ۹۵ که گرافیکی ترین سیستم عامل مایکروسافت تا آن زمان به حساب می آمد ویژگی های جدیدی مانند taskbar و windows explorer را نیز در اختیار کاربران قرار می داد. ویندوز ۹۵ با قیمت ۱۹٫۹۵ دلار و روی دیسک های فلاپی به فروش می رسید. همچنین اینترنت اکسپلورر نیز بعدها به عنوان یک افزونه به ویندوز ۹۵ اضافه شد.

windows ۹۸

روند تکامل ویندوز در 30 سال

شاید بتوان ویندوز ۹۸ را یکی از موفق ترین نسخه های سیستم عامل ویندوز مایکروسافت نامید که تا همین چند سال پیش هم در بعضی اداره ها و نهادهای داخل کشور از آن استفاده می شد. مایکروسافت در این نسخه از ویندوز بهبودهایی را در عملکرد سیستم عامل ایجاد کرده بود و حالا کاربران می توانستند اینترنت اکسپلورر را به صورت پیش فرض در اختیار داشته باشند. همچنین یک سال بعد (یعنی در سال ۱۹۹۹) windows ۹۸ SE نیز به بازار عرضه شد که تعدادی از مشکلات نسخه اولیه در آن بر طرف شده بود. از دیگر قابلیت های ویژه ویندوز ۹۸ هم می توان به برتامه disk Cleanup، تنظیمات دستگاه های USB و قابلیت استفاده از چند مانیتور اشاره کرد.

windows ME

روند تکامل ویندوز در 30 سال

ME که در واقع کوتاه شده Millennium Edition یا نسخه هزاره بود در سپتامبر ۲۰۰۰ و در اصل برای کاربران خانگی عرضه شد و برای کاربران تجاری نسخه ای با نام ویندوز ۲۰۰۰ عرضه شده بود. ویندوز ME همیشه زیر سایه ویندوز ۹۸ قرار داشت و نتوانست محبوبیت خاصی پیدا کند. به همین دلیل هم بود که یک سال بعد با نسخه جدید ویندوز جایگزین شد. ویندوز ME دارای سریعترین زمان بوت شدن بود اما بسیاری از برنامه های ویژه MS-DOS توسط آن پشتیبانی نمی شدند.

windows XP

روند تکامل ویندوز در 30 سال

شاهکار مایکروسافت که با آن تصویر زمینه پیش فرض تپه های سر سبز هوش و حواس کاربران را می برد و در اکتبر ۲۰۰۱ وارد بازار شد. ویندوز XP را می توان محبوب ترین سیستم عامل مایکروسافت نامید و هنوز پس از گذشت نزدیک به ۱۴ سال از عرضه آن بسیاری از کاربران در سرتاسر جهان از آن استفاده می کنند. بهبوهای بسیار گسترده، وجود نسخه های متفاوت برای کاربران خانگی و تجاری باعث فراگیر شدن ویندوز XP شده بودند.

windows Vista

روند تکامل ویندوز در 30 سال

ویندوز ویستا یک فاجعه به تمام معنا بود. مایکروسافت پس از مدت ها تاخیر و تعویق سر انجام در سال ۲۰۰۷ ویستا را روانه بازار کرد اما بسیاری از کاربران ترجیح دادند همچنان به XP وفادار باقی بمانند. ویستا بیش از هر چیزی به ویژگی ظاهری جدیدی که مایکروسافت آن را Aero می نامید متکی بود. اما ظاهر شفاف پنجره ها و بروزرسانی های مداوم برای بهبوبد کارایی سیستم هم نتوانستند ویستا را نجات دهند. همین اتفاق باعث شد ردموندی ها بسیار سریع به فکر جایگزین کردن آن باشند.

windows ۷

روند تکامل ویندوز در 30 سال

ویندوز ۷ بازگشتی شکوهمند برای مایکروسافت بود. آنها جزئیات اضافه و بلا استفاده ویندوز ویستا را حذف کردند و به خط XP برگشتند. ویندوز ۷ در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد و تمرکز اصلی آن بر روی افزایش سرعت، بهبود عملکرد و دادن تجربه ای بی نقص به کاربران بود. آمار فروش ویندوز ۷ بسیار عالی بود و پیش فروش آن توانست رکورد فروش ویستا در ۱۷ هفته اول را پشت سر بگذارد.

windows ۸

روند تکامل ویندوز در 30 سال
مایکروسافت تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۲ منوی استارت دوست داشتنی ویندوز را با مدلی متفاوت و کاشی مانند تعویض کند. ویندوز ۸ برای دستگاه های لمسی بهینه شده بود و ظاهری بسیار شبیه به ویندوز ویستا داشت. با وجود به روزرسانی ها، ویندوز ۸ نتوانست محبوبیت ویندوز ۷ را تکرار کند و به همین دلیل نسخه ۸٫۱ از سوی مایکروسافت ارائه شد و در آن شاهد حضور مجدد منوی استارت بودیم.

windows ۱۰

روند تکامل ویندوز در 30 سال

آخرین نسخه از سیستم عامل ویندوز مایکروسافت که قصد دارد نه تنها تمامی مشکلات موجود در نسخه قبلی را بر طرف کند، بلکه می خواهد تمام دستگاه های ویندوزی مانند رایانه های شخصی، تبلت ها، تلفن های هوشمند و حتی Xbox را زیر یک سقف جمع کند. باید دید مایکروسافت می تواند موفقیت نسخه هایی مانند XP و ۷ را در این ورژن نیز تکرار کند یا خیر.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      با تشکر از مطالبتون، بد نبود در مورد 95 به این موضوع اشاره میکردین که به طور کامل سیستم عامل مستقل بود و دیگه پوسته dos حساب نمیشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج