۲۲۷۱۸۱
۵۰۷۴
۵۰۷۴
پ

دکتر رامبدصميمي

دکتر رامبدصميمي

دکتر رامبدصميمي

دکتر رامبدصميمي

همه چيز در مورد فيلرها(ژل هاي) هيالورونيکاسيد

فيلرهاي (ژل هاي) مورد تاييد FDA

استفاده از پركننده ها يا فيلرها كه در ايران عمدتا به نام ژل ها شناخته مي‏ شوند، هرروز بيشتر شده و تنوع محصولات هم به حدي است كه اكنون به پزشك اجازه انتخاب دقيقتر مي دهد؛ به شكلي كه اكنون در تمام دنيا در بسياري از بيماران همزمان از چند نوع ژل (فيلر) استفاده مي ‏شود. مقاله زير سعي در افزايش شناخت ژل هاي (فيلرها) مختلف و كاربردها و نحوه انتخاب آنها دارد.

دکتر رامبدصميمي

در حال حاضر ميان ژل‏ ها (فيلرها) عملا تركيبات هيالورونيك اسيد حاكم بلا منازع است و اين حكمراني را چند سال است كه با قدرت هر چه بيشتر ادامه داده اند، به شكلي كه روز به روز رقباي خود را بيشتر به حاشيه مي برند؛ اين ماده كه از تركيبات طبيعي بدن است و در تمام بافت ها يافت مي‏ شود، يك مولكول قندي است كه قند اصلي بافت همبندي تمام مهره داران است. به طور مثال ژلي كه داخل چشم هريك از ما را پر كرده است، از جنس هيالورونيك است و براي همين است كه سال هاست براي پر كردن چشم ضمن جراحي شبكيه از ژل‏ هاي هيالورونيك اسيد استفاده مي‏ شود اما كاربرد شايع هيالورونيك اسيد در زيبايي به حدود دو دهه پيش باز مي گردد كه توانست ظرف مدت كوتاهي در رقابت با كلاژن آن را شكست دهد و خود پادشاه عرصه زيبايي شود. امروز ده ها برند هيالورونيك اسيد در كشورهاي مختلف دنيا توليد مي‏ شود كه تنها سه نوع آن تاييديه سازمان دارويي آمريكا (FDA) را دارند.

۱. جوويدرم (juvederm)
2. رستيلن و پرلن (restylane perlan)
۳. belotero balance

۱. جوويدرم: اين ژل در حال حاضر در مالكيت شركت آلرگان آمريكاست اما كارخانه از ابتدا در فرانسه بوده است. اين ژل در سال ۲۰۰۶ تاييديه سازمان دارويي آمريكا را گرفت، خصوصيت اين ژل آبگيري قابل توجه و فرم پذيري بسيار خوب آن است. انواع مختلف آن داراي غلظت و اندازه هاي مولكولي متفاوت هستند. متاسفانه به علت عدم وجود نمايندگي رسمي اكثر قريب به اتفاق جوويدرم موجود در بازار قابل اعتماد نيستند و تنها در مواردي كه از كانال‏ هاي مشخص مستقيما توسط پزشك به دست آمده است، مي‏ توان به آن اطمينان كرد. اين ژل به علت آبگيري بسيار بالا، احتمال كم ناهمواري در سطح پوست و ماندگاري خوب آن از پرطرفدارترين ژل هاي هيالورونيك اسيد دنياست. انواع جديد اين دارو داراي داروي بيحسكننده ليدوكايين است.

دکتر رامبدصميمي


2 .رستيلن و پرلن: ساخت شركت Q_Med سوئد است که در اروپا توسط شرکت معظم گالدرما توزيع مي شود.اين ژل اولين و قديمي‏ترين هيالورونيك اسيد مورد تاييد سازمان دارويي آمريكاست. سال (2003) شكل جديد اين دارو كه حاوي ماده بيحسي ليدوكايين است، از طريق يك نماينده معتبر وارد شده و در بازار موجود است. خصوصيت اين دو ژل قوام قابل توجه آنهاست كه قابليت پرکنندگي و فرم دهي بسيار خوبي دارند. بنابراين از پرطرفدارترين ژل‏ هاي به كار رفته براي حجمدهي گونه ها است و اثر ليفتينگ بسيار قوي دارد.

دکتر رامبدصميمي

۳. belotero balance
جديدترين اسيد هيالورونيك مورد تاييد سازمان دارويي آمريكاست(2011). اين ژل توسط كمپاني انتيس سوييس (Antheis ) توليد مي‏ شود و در ايران هم نمايندگي معتبر دارد. اين ژل در ميان تمامي رقباي مورد تاييد FDA فرم پذيرترين ژل موجود است. به همين علت است كه اكنون در اكثر منابع معتبر جهت تزريق هاي سطحي و استفاده در دور چشم ژل انتخابي به شمار مي رود. در عين حال تنها ژلي است كه ادعا مي ‏کند در تزريق سطحي باعث ديده شدن رنگ آبي كبود (اثر تيندال Tydal effect) نمي شود.

دکتر رامبدصميمي

حال به كاربردهاي مختلف ژل مي‏ پردازيم
> از بين بردن خطوط پيشاني: كه همراه با تزريق همزمان بوتاكس باعث تغيير قابل توجه، نتايج طولاني و چشمگير مي‏ شود.
درمان خط اخم: كه در بسياري از بيماران وجود اين خط اثر ناخوشايندي روي اطرافيان مي‏گذارد و ميتوان با استفاده همزمان از بوتاكس و ژل تا حد بسيار زيادي آن را كاهش داد.

> درمان فرورفتگي ناحيه گيجگاهي: اين نقطه ناحيهاي است كه معمولا مورد غفلت قرار ميگيرد. وجود آن به شدت صورت را فرسوده و خسته نشان مي دهد و پركردن آن تاثيرات بسيار شگرفي روي زيبايي و طراوت كلي بيمار دارد.

> دور چشم: همانطور كه ذكر شد اكنون داروي Belotero balance داروي انتخابي اين منطقه است که بايد توجه داشت درمان دور چشم توسط فيلر نياز به مهارت و تجربه بسيار دارد. با اين حال يكي از نقاطي است كه تاثير بسياري در جوانسازي كلي صورت دارد.

> گونه ها: بسته به فرم صورت بيمار ناحيه گونه را مي‏ توان در قسمت‏ هاي جلو و طرفي به شكل مناسب و متناسب با اطراف حجم داد. پرهيز از اغراق و ايجاد ظاهر طبيعي از مهمترين نكاتي است كه بايد رعايت شود. كاهش عدم تقارن گونه ها از مزاياي بالقوه ژل‏ هاست.

> خط خنده: از اولين و قديمي‏ترين كاربردهاي ژل‏ هاست كه توصيه مي‏ شود آن را كم كرد، اما از بين نبرد تا مرز طبيعي بين دهان و گونه از بين نرود. درمان اين ناحيه بسيار مناسب و موثر است.
خط اندوه (خط حزن يا ماريونت): از نواحي استاندارد درمان با ژل‏ هاست كه درمان آن باعث كاهش افتادگي قسمت تحتاني صورت، گوشه دهان، فرم بهتر چانه و زاويه ما بين لب و چانه مي‏ شود.

> چانه: از مناطقي است كه اين روزها مورد توجه بسيار است و با كمك ژل‏ ها مي‏ توان انواع مختلف فرم را در آن ايجاد كرد.
حاشيه فك و زاويه فكي: باعث بهبود افتادگي قسمت تحتاني صورت، مشخص شدن حاشيه فك تحتاني، گوشه دار و زاويه دار شدن صورت مي‏ شود.

> لب ‏ها: اكنون تركيبات اسيد هيالورونيك بهترين روش بزرگ‏سازي آن هستند و مي ‏توان در آن عدم تناسب لب پايين و بالا را بهبود بخشيد. به علاوه مي توانيم حجم كل لب در نواحي مختلف را افزايش داده، در سنين بالاتر چارچوب از دست رفته لب را به آن بازگرداند و پژمردگي خود لب و اطراف آن را بهبود بخشيد.

> دست‏ ها: براي پر كردن و بهبود پژمردگي دست‏ ها از تركيبات مختلف هيالورونيك اسيد استفاده مي ‏شود. همانطور كه مي‏دانيد درمان دست‏ ها به وسيله روش هاي سطحي و انواع كرم‏ ها و داروها معمولا نتيجه قابل مشاهده‏اي ايجاد نمي كند.

> گردن: هم براي پركردن خطوط و چين ها، هم براي پژمردگي آن از تركيبات اسيد هيالورونيك استفاده مي‏ شود.
طراوتبخشي و آبرساني به بافت: كه اكنون توسط تركيباتي چون Restylane vital و juvederm hydrate به شكل موثري انجام مي‏ شود.

> بيني: اكنون در بسياري از موارد براي بهبود فرورفتگي ريشه بيني يا عدم تقارن‏ ها و فرورفتگي هاي پس از عمل بيني از فيلرها استفاده مي‏ شود كه به راحتي بيمار را از انجام يك عمل جراحي سنگين رها مي کند.


دکتر رامبدصميمي

» نكته اي كه در ابتداي مقاله به آن اشاره كردم و مجدد روي آن تاكيد مي‏ كنم آن است كه : بر خلاف گذشته كه معمولا هر پزشكي روي يك مارك ژل تاكيد داشت و آن را مورد استفاده قرار مي‏ داد اكنون مطالعات و تجارب طولاني مدت نشان‏ دهنده آن است كه هر كدام مزايا و كاربردهاي خاص خود را دارند و در نواحي و در سطوح مختلف سطحي و عمقي و در ضخامت‏ هاي مختلف پوست هر كدام مزاياي خاص خود را دارند. به همين دليل در سطح پيشرفته، پزشك ممكن است از چند نوع ژل مختلف در مناطق و سطوح مختلف استفاده كند كه اين امر كاملا وابسته به دانش و تجربه او است.

به طور معمول تزريق تركيبات مختلف اسيد هيالورونيك به صورت سرپايي با بي‏حسي موضعي از طريق ماليدن پماد بيحس كننده يا تزريق ليدوكايين انجام مي‏ شود. مقدار فيلر تزريق شده و سطحي يا عمقي تزريق شدن آن بستگي به عمق و محل چين مورد نظر دارد. تركيبات اسيد هيالورونيك به علت جذب آب زياد در اطراف خود و افزايش حجم حاصل از اين امر نياز به حجم كمتري براي تصحيح چين‏ ها و فرورفتگي ها دارند.

تزريق اسيد هيالورونيك چه عوراضي را به همراه دارد؟
عوارض ناشي از تزريق اسيد هيالورونيك بسيار نادر بوده و واكنش‏ هاي حساسيتي به آن كمتر از 10000/1 ديده مي‏ شود. علت آن است كه ساختمان اين مولكول در همه مهره داران يكسان است. تورم محل تزريق اندك بوده و تنها در بعضي از موارد كبودي محل تزريق ديده مي‏ شود كه ظرف مدت كوتاهي هم از بين مي‏ رود. طول مدت ماندگاري اين تركيبات بسته به غلظت دارو و بزرگي مولكول در نسل‏ هاي جديد، حدود 9 تا 12 ماه است.

آيا نکته ديگري در مورد تزريق اسيد هيالورونيک باقي مي ماند؟
نكته مهم در مورد تزريق تركيبات اسيد هيالورونيك آن است كه اين تركيبات به هيچ وجه اثر مضري بر بافت ندارد و حتي برعكس به طور تجربي مشاهده شده كه معمولا پس از جذب فيلر همچنين به شدت اوليه عود نمي كند؛ بلكه به علت بافت سازي ايجاد شده در محل معمولا در تزريقات بعدي نتيجه بهترو بهتر هم مي‏ شود.

آيا بعد از تزريق بايد مراقبت هاي خاصي را انجام داد؟
در مورد مراقبت هاي بعد از تزريق توصيه مي‏ شود 12 ساعت آب و 24 ساعت تركيبات آرايشي به محل نرسد. تا دو هفته از رفتن به سونا يا تحت حرارت‏ هاي شديد قرار گرفتن خودداري شود. استفاده از كمپرس سرد قبل و بعد از تزريق احتمال كبودي را كمتر مي كند.

دکتر رامبدصميمي خیابان آفریقا ، بعد از چهار راه جهان کودک ، جنب پارک خشایار ، برج افرا طبفه 10 ، واحد 1060

دکتر رامبدصميمي تلفن : ۷-۸۸۲۰۹۴۵۵ موبایل : ۰۹۱۲۲۹۶۸۴۰۳

دکتر رامبدصميمي

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج