جاباما
۲۲۷۲۷۳
۵۰۵۳
۵۰۵۳
پ

ایده‌های دیجیتالی خوب، برای کاربران خوب(۱۰)

ایده خوب برای کاربران خوب. فرصتی عالی برای راه اندازی کسب و کارهایی هست که کم تر در بازار چند ده میلیونی پرتال‌های اینترنت، به آن پرداخته شده است.

ایده‌های دیجیتالی خوب، برای کاربران خوب(10)
برترین ها: باشگاه کارآفرینی دیجیتالی پرتال برترین‌ها، نخستین پایگاه اطلاع رسانی درباره معرفی کسب و کارهای موفق ایرانی و بین المللی در حوزه کسب و کارهای آی تی می‌باشد که در ظرف چند ماه گذشته، پرونده ده‌ها پرتال موفق کسب و کار اینترنتی در عرصه‌های مختلف از علی بابا و توییتر گرفته تا expedia و donedeal.ie، مورد بررسی واقع شده است و این روال همچنان ادامه دارد. معرفی برترین‌های کسب و کار در عرصه کارآفرینی دیجیتالی (Digital Entrepreneurship) دنیا، در واقع معرفی الگوهای موفق و فعال در این عرصه به کارآفرینان و علاقمندان به راه اندازی استارت آپ (Start-up) می‌باشد.

شاید برای خیلی از کاربران محترم و همراهان همیشگی باشگاه کارآفرینی دیجیتالی برترین‌ها، این سؤال پیش آمده باشد که با چه ایده‌هایی می‌توان کسب و کار خوب در فضای مجازی راه اندازی کرد و با ثبت دامنه و انتخاب سرور مطلوب، این کسب و کار را به پیش برد. ما قبلاً، در بخش مبانی کارآفرینی دیجیتالی، صدها نکته درباره اصول و مبانی راه اندازی یک پرتال موفق را تشریح کردیم.

تا کنون ۹ قسمت از سلسله گفتارهای ایده‌های دیجیتالی خوب برای کاربران خوب ارائه شد. در این ۹ قسمت، قریب به ۱۰۰ ایده دیجیتالی جالب و موفق برای راه اندازی و راهبری یک کسب و کار اینترنتی به کاربران فارسی زبان معرفی گردید. در بخش پایانی، به جمع بندی موضوعاتی که پیش تر اشاره کردیم، می‌پردازیم.

۱۰۰ ایده خوب برای کاربران خوب. فرصتی عالی برای راه اندازی کسب و کارهایی هست که کم تر در بازار چند ده میلیونی پرتال‌های اینترنت، به آن پرداخته شده است. تجربه نشان داد، کسب و کارهای اینترنتی که ایده‌های جالب و خلاقانه ای را در اختیار مخاطبان این سرزمین دیجیتالی قرار می‌دهند، نه تنها درآمد بیش تر و کسب و کار قوی تر دارند، بلکه، برای مدت زمان طولانی، می‌توانند طیف گسترده ای از مخاطبان را با خود همراه کنند. این همراهی طیف زیادی از مخاطبان در وب، یک برگ برنده محسوب می‌شود که کم تر پرتالی در اینترنت، می‌تواند چنین قابلیت و ظرفیتی را برای بلند مدت حفظ کند.

اگر مشاهده می‌کنید که پرتال‌هایی چون فیس بوک، توییتر، گوگل و حتی آمازون، در صدر پر بیننده‌ترین و پر مخاطب‌ترین سایت‌های وب هستند، یکی از دلایل عمده‌اش، توجه به همین نکته می‌باشد. وقتی بتواند خلاقیت دیجیتالی (digital creativity) را با ابزارهای این عرصه همراه کنید، مخاطبان، وفاداری خود را به کسب و کار شما به اثبات می‌رسانند. اثبات رساندن آن‌ها نیز، با ایجاد کد کاربری و همراهی دائمی و همیشگی و به اشتراک گذاشتن مطالب خود در پرتال شما با دیگران همراه می‌شود.

پس، برگ برنده در سرزمین دیجیتالی را برای هر ایده و کسب و کاری، خلاقیت دیجیتالی می دانیم. خلاقیت دیجیتالی می‌تواند کارآفرینی دیجیتالی (Digital Entrepreneurship) را مدیریت کند و زمینه را برای درآمد زایی مولد فراهم کند. این امتیازهای رقابتی (competitive advantage)، کسب و کارهای جدید دنیای وب را تشکیل می‌دهد.

ایده‌های دیجیتالی خوب، برای کاربران خوب(10)

درآمد زایی مولد یعنی این که شما بتوانید از طریق پرتال خود، بستری فراهم کنید تا دیگران نیز در کسب و کارها و سلایق مختلف، بتوانند برای توسعه فعالیت خود اقدام کنند. مانند گروه‌هایی که در فیس بوک راه اندازی می‌شود یا فرصت‌هایی که یوتیوب در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی برای پخش ویدئو اینترنتی می‌دهد یا پرتال‌هایی که به برندهای (brand) مطرح جهان، فرصت معرفی محصولات و خدمات در فضای مالتی مدیا می‌دهند. همه این‌ها، فرصت آفرین و فرصت ساز است.

فرصت آفرینی دیجیتالی به این معنا هست که شما تلاش کنید تا ظرفیت‌هایی برای معرفی بهتر و اثربخش دیگران از طریق پرتال خود فراهم کنید. فرصت آفرینی دیجیتالی در واقع ابزاری تصور می‌شود که دیگران توسط آن، خود را مطرح، معرفی و تبلیغ کنند و از طرفی دیگر، زمینه تبلیغ غیر مستقیم کسب و کار شما را نیز ایجاد کنند. فکر می‌کنید میلیون‌ها دلاری که یاهو از سال ۱۹۹۵ میلادی تا کنون برای ارائه خدمات پست الکترونیک رایگان ۵ گیگابایتی به میلیون‌ها مخاطبش می‌دهد، بی هدف است؟

خیر. وقتی شما از پست الکترونیک Yahoo استفاده می‌کنید، در واقع این فرصت را به کل کسب و کار Yahoo می‌دهید تا به صورت رایگان، خود را در سراسر اینترنت تبلیغ و معرفی کند. از طرفی، وقتی به سرویس پست الکترونیک این سایت چه از طریق گوشی هوشمند و چه از طریق دسکتاپ، متصل می‌شوید، میلیون‌ها آگهی اینترنتی در کنار صفحه برای شما در هر لحظه به نمایش در می‌آید که یاهو از این بستر فوق العاده، درآمد زایی چند صد میلیون دلاری را در سال، تجربه می‌کند. این در واقع تعریف فرصت آفرینی دیجیتالی می‌باشد.

ایده‌های دیجیتالی خوب، برای کاربران خوب(10)

پس، فرصت آفرینی دیجیتالی، از طریق کارآفرینی دیجیتالی ایجاد می‌شود و کارآفرینی دیجیتالی، از طریق ایده‌ها و خلاقیت دیجیتالی و نوآورانه، طراحی و بنیان گذاری می‌شود. این، در واقع زنجیره و فرآیند فعالیت بزرگان کسب و کار جهان را تشکیل می‌دهد که می‌توان از آن به عنوان DNA کسب و کارهای اینترنتی نام برد. ما تلاش کردیم در این سلسله مطالب ۱۰ گانه، راه حل‌هایی به مخاطبان عزیز ارائه کنیم تا در این دیان ای موفق، ایده‌های جالبی را به صورت مستند و مستدل مشاهده کنیم.

بیش از ۵۰ پرتال موفقی که در این سلسله مطالب ارائه شد، در واقع فرصتی برای آشنا شدن با ایده‌های جالب است. ایده‌هایی مانند: شبکه سراسری مترجمان، شبکه سراسری تایپیست‌ها، پرتال معرفی کسب و کارهای موفق، خبر رسانی وبلاگ‌ها، آموزش‌های پکیجی، خدمات گردشگری آنلاین و صدها ایده دیجیتالی که معرفی شد، هر یک، توانایی راه اندازی کسب و کار جالبی را دارد که می‌تواند در بلند مدت، درامد زایی خوبی برای علاقمندان و راهبرانش ایجاد کند.

ایده‌های دیجیتالی خوب، برای کاربران خوب(10)

در ادامه، به ۳۰ نکته در باب جمع بندی مطالبی که تا کنون اشاره کردیم، می‌پردازیم. به هر حال، سرویس دیجیتال برترین‌ها در بخش باشگاه کارآفرینی دیجیتالی خود، به ادامه معرفی کسب و کارهای موفق دنیای وب در ایران و اقصی نقاط جهان خواهد پرداخت و علاقمندان این عرصه می‌توانند، با بررسی تجارب کسب و کار بزرگان وب، ایده‌های خوبی را استخراج و خلق کنند.

نکته ۱: خلاقانه فکر دیجیتالی بکنید. بررسی موفق‌ترین کسب و کارهای اینترنتی نشان می‌دهد، پرتال‌هایی در صدر پربیننده‌ترین سایت‌های اینترنت هستند، که توانسته‌اند ایده جذاب و خلاقانه و بکری را در اختیار صدها میلیون مخاطب پهنه جهانی وب قرار دهند. از فیس بوک و توییتر گرفته تا یوتیوب و آمازون و ای بی. همه و همه، ایده‌های دیجیتالی متفاوت هستند که هر کدام، نیازهایی از مخاطبان را پوشش می‌دهند.

نکته ۲: به دنبال روش‌های خلاقانه باشید. فکر خلاق، روش خلاق و نوآورانه می‌خواهد. با روش‌های سنتی و روتین، بعضاً نمی‌توان ایده‌های خلاق را پیش برد و نیاز به نگاه تلفیقی و میان رشته ای می‌باشد تا شما، فناوری اطلاعات را با بازاریابی و تجارت و هنر و مدیریت عجین کرده و ایده نو خلق و راه اندازی کنید. روش خلاقانه، یعنی اینستاگرام، کاربران تصاویر خود را به اشتراک بگذارند. روش خلاقانه، یعنی بلاگ اسپات که میلیون‌ها کاربر در آن وبلاگ نویسی رایگان بکنند.

روش خلاقانه یعنی airbnb.com که افراد بتوانند خانه‌ها یا اتاق‌های خالی خود را در اختیار گردشگران بین المللی قرار دهند تا با هزینه کم تر از هتل، بتوانند صرفه جویی در هزینه‌های خود داشته و همچنین، درامد زایی دو جانبه ای را برای سایت و ارائه دهندگان اتاق، ایجاد کند. روش خلاقانه یعنی couchsurfing.com که بستری برای آشنایی توریست‌ها با یکدیگر هست.

ایده‌های دیجیتالی خوب، برای کاربران خوب(10)

نکته ۳: کارآفرینی دیجیتالی، تحمل می‌خواهد. کارآفرینی دیجیتالی، مانند کارآفرینی سنتی نیست که شما یک فرش فروشی یا سوپرمارکت را در محلی یا بازار یا پاساژی راه‌اندازی می‌کنید، و کسب و کار شما به واسطه پا خور مغازه‌های اطراف، دیده و شاید به رونق خوبی برسد. این گونه نیست. شما در فضای مجازی، تا معرفی نشوید و معرفی نکنید، کسی شما را نخواهد دید. ده‌ها میلیون پرتالی که در وب وجود دارند و بعضاً درامد زا نیستند، بخاطر این هست که کسی آن ها را نمی‌شناسد یا ظرفیت‌هایی برای معرفی مستقیم و غیر مستقیم خود ایجاد نکرده‌اند.

بنابراین باید مانند هر کار دیگری،کارآفرینی دیجیتالی را با صبوری و نگاه بلند مدت دنبال کنید. به تاریخچه کسب و کارهایی مانند DoneDeal.ie و گوگل و حتی آمازون نگاه کنید. در سال‌های اولیه، اتفاق خیلی خاصی دران ها روی نداده است.

نکته ۴: فرصت سازی دیجیتالی برای فرهیختگان موضوع مهمی است. این واقعاً یک ایده خوبی هست که در گفتار اول، به آن اشاره کردیم. فرهیختگان در دنیای وب، بستر خوبی برای تعامل و آشنایی با هم ندارند. در شبکه‌های اجتماعی عمومی هم، بعضاً رغبتی برای فعالیت گسترده نداشته یا فرصت مطلوبی برای معرفی ندارند. به نویسندگان، شاعران، مترجمان، ورزشکاران، هنرمندان و افرادی که فکر می‌کنید، راه اندازی وبلاگ و پرتال برای ان‌ها بتواند مثمر ثمر باشد و شما نیز قابلیت همراهی آن‌ها در این مسیر را دارید، پیشنهاد حضور آنلاین بدهید.

از طریق ناشران و انجمن‌های صنفی این قشر، می‌توانید به اطلاعات تماس افراد مورد علاقه دسترسی پیدا کرده و با آنان جهت بررسی پیشنهادات اینترنتی خود رایزنی کنید. این هم راهی برای درامد زایی اینترنت می‌باشد! حتی می‌توانید برای آن‌ها در یک سایت خاص، صفحه ای درست کنید و آن‌ها را به مشاهده این صفحات ترغیب کنید. این، جریان سازی دیجیتالی را به همراه خواهد داشت.

ایده‌های دیجیتالی خوب، برای کاربران خوب(10)

نکته ۵: درآمد زایی با خدمات رایگان، یک اصل راهبردی است. یاهو، ام اس ان، هات میل، گوگل و خیلی از بزرگان اینترنت، با ارائه خدمات رایگان در فضای اینترنت به طیف میلیونی کاربران، معروف و معتبر و موفق شده‌اند. نیاز نیست شما جی میل راه اندازی کنید. اما می‌توانید، به افرادی که بلد نیستند چطوری یک پوشه مجازی عکس و فایل موسیقی و ویدئویی شخصی در وب برای خود داشته باشند، خدمات رایگان بدهید. آن هم در ۴ گام. یعنی کاربر بتواند در ۴ گام ساده، فایل‌های خود را در فضایی که در اختیارش می‌دهید بارگذاری و مدیریت کند به اشتراک بگذار و السلام. خیلی آسان و راحت و معمولی.

قطعاً، چنین افرادی که از این فضا و سرویس‌ها استفاده می‌کنند، متخصص هاستینگ و کارشناس رایانش ابری نیستند! پس باید با ساده سازی، و خلاقیت آفرینی، خدمات رایگان بدهید و با ارائه تبلیغات بر روی فضاهای معرفی شده، درامد کسب کنید. هر روز هم این پرتال‌ها مخاطب مدار تر می‌شوند.

نکته ۶: هراس نداشته باشید. حتی مسخره فکر کنید! قبلاً عرض کردیم در گفتار دوم که، مسخره‌ترین ایده‌ها هم توانستند، کسب و کار بزرگی شوند. بررسی پرونده تاریخ کارآفرینی دیجیتالی جهان در دو دهه اخیر نشان می‌دهد که حتی مسخره‌ترین ایده‌ها هم، توانسته است میلیون‌ها و بعضاً میلیاردها دلار، ارزش بازاری کسب کند. پرتالی که شما فقط ۱۴۰ کاراکتر دران اجازه داشته باشید بنویسید! (Twitter.com) یا پرتالی که مردم، کالاهای دست دوم خود را درآن به فروش برسانند (donedeal.com). فقط خلاق باشید و پشتکار داشته باشید. این‌ها، اهرم‌های موفقیت در کارآفرینی دیجیتالی است.

نکته ۷: درس‌های آنلاین، یک نیاز قرن بیست و یکمی هست. باور کنید! الان اکثر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در ایران و سراسر جهان، از طریق فضای وب، به معرفی خدمات و محصولات و آموزش‌های الکترونیکی خود می‌پردازند. بازار کارآفرینی دیجیتالی در حوزه آموزش مجازی، یک بازار بکر و پر رونقی است که می‌توانید به آن ورود پیدا کنید. درس‌های آنلاین راه اندازی کنید و از کاربران بخواهید برای دریافت اطلاعات بیش تر درباره دروسی که در اختیار دارند، باید ثبت نام کرده و هزینه ای پرداخت کنند.

راهکارهای که در یک دهه اخیر در حوزه آموزش الکترونیک در دنیا، بسیار مرسوم شده و مخاطب زیادی کسب کرده است. مثلاً آموزش از راه دور زبان فارسی به علاقمندان به یادگیری این زبان و یا کلاس‌های اینترنتی آشپزی، گل آرایی، حسابداری و موضوعات هنری، می‌تواند مخاطبانی را به سمت آموزشگاه اینترنتی شما سوق دهد.

نکته ۸: ترفند بازی. کسب و کاری موفق! بله! ترفند بازی! ترفند بازی یعنی این که کاربری که بلد نیست روش‌های حذف یک کاربر در شبکه‌های اجتماعی را انجام دهد، شما ترفند آن کا را یاد بدهید یا در فلان بازی ویدئویی، به راحتی گام‌ها را پشت سر بگذارد یا در اینستاگرام، فالوور زیاد پیدا کند. همه در این دوره و زمونه، دنبال ترفند هستند. هر زمینه ای که فکر می‌کنید. عنوان خوبی برای یک وبلاگ یا پرتال اطلاع رسانی مخاطب پذیر است. چطور، خود را از حالت deactivate در فیسبوک خارج کنیم. به‌طور بفهمیم چه کسانی در یاهو مسنجر، invisible تشریف دارند.

چطور بفهمیم سایت سیان آن در ۱۵ سال پیش چطور بوده است. چطور، افراد را فالو کنیم و فالوور زیاد کسب کنیم. چطور بفهمیم پر بیننده‌ترین سایت‌های وب کجاست. چطور بفهمیم که کجا بورسیه‌های تحصیلی ارائه می‌شود. آخرین فرصت‌های شغلی در فنلاند کجاست. چطور می‌شود نان بربری در خانه درست کرد. چطور می‌شود تارت توت فرنگی هلندی درست کرد... این‌ها نمونه ای از میلیون‌ها موضوع جذاب و جالبی است که می‌توان در قابل ترفندهای جالب و جذاب و کوتاه، به کاربران ارائه کرد. یادتان باشد که خیلی‌ها دنبال نکات سریع هستند. دنیایی از ترفندها و حقه ای و مشاوره‌ها را می‌توان در داخل یک سایت، دسته بندی کرد و ارائه نمود و از قبالان، کار ایجاد کرد. سایت helpingyouonline.net نمونه خوبی است.

ایده‌های دیجیتالی خوب، برای کاربران خوب(10)

نکته ۹: خبرنامه اینترنتی، خبرنامه اینترنتی، خبرنامه اینترنتی! بله! خبرنامه اینترنتی بسیار مهم است. ۳ بار تکرار کردیم که اهمیت موضوع را متوجه شوید. خیلی‌ها، حال ندارند به سایتی مراجعه کنند، اما صبح تا شب با فولدر اینباکس پست الکترونیک مشغول هستند.-ایده ای آسان برای انتشار اخبار و محتواهای جالب بر روی پست الکترونیک صدها یا صدها هزار نفر در سراسرجهان. بعضی از خبرنامه‌های اینترنتی، امروزه از یک سایت خبری بیش تر درامد و مخاطب دارند. خیلی‌ها دوست دارند، دسته بندی اخبار و اطلاعات را از طریق یک پست الکترونیکی که هر از گاهی دریافت می‌کنند، مشاهده کنند.

خبرنامه‌های اینترنتی، چنین فرصتی را فراهم می‌کند. فرصت مشاهده اطلاعات دسته بندی شده از یک منبع قابل اعتماد. چنین بستری را فراهم کنید و خبرنامه اینترنتی جذاب و تخصصی راه اندازی کنید. از سرویس‌هایی چون mailchimp.com و creativebloq.com و http://join.bartarinha.ir ایده بگیرید.

نکته ۱۰: مامان جون و آخ جون! ایده جالبی هست! کارهای جالب و مطالب خوب پر کاربرد که به درد مسائل روزمره مردم بخورد! به دنیای اپلیکیشن ها هم ورود کنید. شاید تا ۱۰ سال دیگه، شمار مخاطبان دسکتاپی سایت‌ها، کاهش یابد و همه، گوشی هوشمند باز شوند و مشاهده دسکتاپی پرتال‌ها، نوستالژیک می‌شوند. البته، در گفتار قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم الان هم تکرار می‌کنیم. اپلیکیشن های موبایل را جدی بگیرید. هر کسب و کاری، باید نسخه موبایلی قوی داشته باشد.

نیمی ازمخاطبان، از موبایل به شما متصل می‌شوند و باید در کارآفرینی دیجیتالی خود، به آن توجه داشته باشید. مثلاً، اپلیکیشن "مامان جون" طراحی و راه اندازی کنید! اگر مثل یک کودک چهار ساله به دنیای اینترنت نگاه کنید، همه چیز برای شما جالب توجه است و برای تغییر و ارائه شیوه جدیدی از ارائه خدمات و محتوا، می‌تواند ایده بدهید. چون ذاتاً خلاق آفریده شده‌اید و خالق شما خلاق بوده است. ایده آخر، توجه به کودک درون و توجه به چگونگی بر آورده کردن آن در راستای فرصت سازی در محیط دیجیتال است.

پرتال‌هایی برای کودکان و نوجوانان ایرانی با قابلیت‌های اطلاع رسانی، خدماتی و فنی متنوع و کاربر پسند، موضوعی است که قبلاً اشاره کردیم و این بار، باز تاکید می‌کنیم که موضوع کودکان در فضای مجازی، با طیف گسترده ای از خدمات و محصولات همراه است که می‌تواند بستر یک کسب و کار آنلاین را فراهم کند.

صدها نکته و صدها پرتال موفق خلاق، در زمینه‌های مختلف به کاربران عزیز در سلسله گفتارهای ایده‌های خوب برای کاربران خوب، معرفی کردیم. این برای نخستین بار در پرتال‌های فارسی است که این تعداد ایده دیجیتالی جالب، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و ما خرسند هستیم که برترین‌ها را به برترین مخاطبان خود، معرفی کردیم.

در صورتی که پیشنهاد یا ایده ای‌ دارید به نشانی پست الکترونیک ما ارسال کنید.

ICT@Bartarinha.ir
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج