جاباما
۲۲۷۶۹۵
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

قند بخوري پير مي‌شوی؟

اگر به حفظ سلامت و جواني خود مي‌انديشيد حتما بايد مصرف قندهاي ساده مثل قند و شكر معمولي، انواع شيريني‌جات و. . . را محدود كنيد.

قند بخوري پير مي‌شوی؟
مجله سیب سبز: بسياري از ما اعتراف مي‌كنيم كه سن آدم‌ها فقط يک عدد است و سن ما را روحيات و احساسات دروني‌مان بهتر نشان خواهد داد. افرادي را ديده‌ايم كه با وجود مسن بودن هنوز جوان به نظر مي‌رسند يا حداقل از درون خود احساس جواني مي‌كنند. اگر پاي صحبت اين افراد نشسته باشيد حتما شنيده‌ايد كه گذشت، كمك به ديگران، رضايت از زندگي و به‌طور كلي داشتن خصلت‌هاي خوب، جزيي از زندگي آنها شده است.

به علاوه اكثر افرادي كه جوان‌تر از سن خود نشان مي‌دهند، سالم زندگي كرده و برنامه غذايي متنوعي دارند. اين افراد را بيشتر در حال مصرف غذاهاي سالم مي‌بينيم تا در فست‌فودفروشي‌ها. شايد اين سوال براي‌تان پيش آمده باشد كه آيا داشتن خصلت‌هاي خوب اخلاقي واقعا مي‌تواند در حفظ جواني تاثيرگذار باشد؟ براي حفظ سلامتي بايد چه نكات تغذيه‌اي را رعايت كرد؟ براي پاسخ به اين پرسش‌ها سراغ دكتر روشنك امامزاده، روانشناس و دكتر نياز محمدزاده، متخصص تغذيه رفتيم و پاسخ را از آنها شنيديم.

قند بخوري پير مي‌شوی؟
دكتر نياز محمدزاده، متخصص تغذيه:

جواني، مثل آب خوردن

مهم‌ترين عاملي كه مي‌تواند در سلامت، زيبايي پوست و جواني تاثيرگذار باشد، دريافت ميزان كافي از مايعات خصوصا آب است. بنابراين هركسي كه درباره سلامتي پوست و جوان ماندن خود نگران است بايد در روز هشت ليوان مايعات مصرف كند كه حتما بايد نصف اين ميزان آب باشد. اگر فردي از چاي، چاي سبز يا آبميوه استفاده مي‌كند بهتر است بداند كه اين مايعات بايد نصف ميزان توصيه شده يعني تا چهار ليوان باشد؛ به علاوه آبميوه مصرفي حتما بايد طبيعي باشد. در عين حال بايد توجه داشت كه مصرف بيش از حد آبميوه‌ها سبب چاقي شده و همان‌طور كه مي‌دانيد چاقي مي‌تواند بر سلامت و جواني تاثير مخرب داشته باشد.

ويتامين بزن به بدن

عامل بعدي كه مي‌تواند تا حد زيادي بر سلامتي و جواني افراد تاثير گذار باشد، دريافت ميزان كافي از انواع ويتامين‌ها خصوصا ويتامين‌هاي E و C است. در گذشته ويتامين E را به عنوان ويتامين جواني مي‌شناختند اما امروزه در اين خصوص شبهه‌هايي به وجود آمده است؛ بنابراين مصرف ويتامين E در قالب روغن‌هاي خوب مثل روغن زيتون و روغن كانولا مي‌تواند توصيه مناسب‌تري براي دريافت اين نوع ويتامين باشد تا آنكه بخواهيد مكمل ويتامين E را مصرف كنيد. ويتامين C هم به دليل تامين كلاژن پوست، براي حفظ جواني از سمت متخصصان تغذيه توصيه مي‌شود. همچنين لازم است بدانيد كه ويتامين C بيشتر در ميوه و سبزيجات وجود دارد.

مراقب تغذيه‌ات باش

اگر كسي مي‌خواهد پوستی سالم داشته باشد بايد يك رژيم غذايي متعادل و متنوع شامل انواع مواد غذايي داشته باشد. مصرف ميوه و سبزيجات و روغن‌هاي مفيد را درنظر داشته باشيد؛ البته حتما مي‌دانيد كه مصرف بيش از حد روغن‌ها به هيچ عنوان توصيه نمي‌شود. همچنين در مورد لبنيات هم توصيه مي‌كنيم نوع كم چرب اين محصولات را استفاده كنيد.

با سبوس آشتي كن

ويتامين‌هاي گروه B بر سلامت پوست و حفظ جواني تاثير زيادي دارد. سبوس گندم و برنج منبع غني اين گروه از ويتامين‌هاست. بنابراين براي مصرف نان بهتر است از نوع سبوس‌دار آن مثل نان سنگك استفاده كنيد؛ برنج قهوه‌اي هم مي‌تواند اين نياز بدن را تامين كند.

قند بخوري پير مي‌شوي

از سوي ديگر اين قضيه مواد غذايي هستند كه مي‌توانند بر حفظ جواني اثر مخرب داشته باشند مثل قندهاي ساده. اگر به حفظ سلامت و جواني خود مي‌انديشيد حتما بايد مصرف قندهاي ساده مثل قند و شكر معمولي، انواع شيريني‌جات و. . . را محدود كنيد.

بخار پز بهتر است

مي‌توان گفت روش پخت غذا نيز مي‌تواند بر حفظ جواني و شادابي موثر باشد. بهترين روش طبخ غذاها براي حفظ ويتامين‌ها، بخارپز كردن است و توصيه مي‌شود از اين روش استفاده شود اما اگر افرادي نمي‌توانند دائما از اين روش استفاده كنند يا به غذاهاي سرخ كردنی تمايل دارند، حداقل توجه داشته باشند كه از روغن‌هاي سالم استفاده كرده و ميزان سرخ كردن را به حداقل برسانند.

با فلفل قرمز خداحافظي كن

درباره ادويه‌جات و مصرف آن بايد بگويم كه برخي از ادويه‌جات مي‌توانند روند پير شدن را كند و برخي ديگر از ادويه‌جات اين روند را تند‌تر كرده و تاثير مخرب دارند. ادويه‌جاتي مثل زردچوبه، آويشن و نعناع مي‌توانند تاثير مثبتي بر سلامت بدن به ويژه سلامت پوست كه مهم‌ترين فاكتور جواني است، داشته باشند اما برخي تحقيقات نشان داده كه فلفل قرمز براي سلامت پوست چندان مناسب نيست. اين را هم بايد اضافه كرد كه مصرف روزانه چاي سبز هم براي جلوگيري از پيري پوست توصيه مي‌شود.

دكتر روشنك امامزاده، روانشناس:

احساسات دروني در چهره متجلي مي‌شود

كهنسالي يك فرآيند طبيعي است كه به هرحال اتفاق خواهد افتاد و نمي‌توان در مقابل روند طبيعت ايستاد اما مي‌بينيم كه برخي افراد با آنكه سن زيادي دارند و دوران ميانسالي و كهنسالي را مي‌گذرانند به لحاظ روحي شاداب و جوان هستند. عكس اين قضيه هم صادق است؛ يعني برخي افراد با آنكه در سنين جواني به سر مي‌برند اما به لحاظ روحي سالخورده و فرتوت هستند. اين است كه سن عددي و سن روحي انسان‌ها ممكن است با هم متفاوت و متناقض باشد.

برخي كارها مي‌تواند در احساس جواني و شادابي روحي موثر باشد؛ كارهايي مثل رسيدگي به اموري كه به لحاظ فرهنگي، اخلاقي، اعتقادي و. . . براي فرد مهم و باارزش است. وقتي يك نفر براي كاري كه آن را ارزشمند مي‌داند، وقت صرف مي‌كند و آن را انجام مي‌دهد احساس رضايت دروني و شادابي مي‌كند. داشتن خصوصيات خوب و پسنديده انساني مثل گذشت و مهرباني هم به نوبه خود مي‌تواند باعث آرامش روحي فرد شود.

وقتي كسي به ديگران كمك مي‌كند، حس خوب و زيباي گذشت مي‌تواند باعث احساس جواني شود؛ همين احساس دروني هم بر چهره اثر مي‌گذارد. برعكس اين قضيه زماني كه فردي دچار بخل و كينه باشد و حسد بورزد طبيعتا روان آسيب‌ديده‌اي خواهد داشت و همين آسيب‌ديدگي در جاي جاي زندگي فرد، چهره يا حتي راه رفتن او تجلي پيدا مي‌كند. شايد ديده باشيد راه رفتن كساني كه احساس شادابي و جواني مي‌كنند، محكم‌تر و صاف‌تر است اما كساني كه از دورن احساس كهولت دارند، خميده و مايوسانه راه مي‌روند. مسلما احساسات دروني انسان‌ها بر چهره، ميميك صورت، نوع لبخند، حرف زدن، قد و قامت و حتي انگيزه آنها تاثيرگذار است.

بنابراين اگرفردي مي‌خواهد احساس جواني و شادابي داشته باشد و تاثير اين احساس را در چهره خود نيز ببيند بهتر است از آنچه كه هست و آنچه كه دارد، راضي باشد و از مشكلات خود كوه نسازد و آرامش دروني را تجربه كند. به علاوه لازم است اين را به خاطر داشته باشيد كه ذات و اصل وجود انسان بر شادي و رضايت نهاده شده است. اگر ويژگي‌هاي اخلاقي و رفتارهاي ما به سمت اصل خلقت حركت كند، احساس موفقيت و شادابي را به همراه خواهد داشت. اين است كه تلاش براي شاد بودن و كسب آرامش مي‌تواند بذر بالقوه درون ما را به ميوه بالفعل شادي برساند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج