۲۲۸۲۳۶
۲ نظر
۶۱۴۵
۲ نظر
۶۱۴۵
پ

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

هرساله در لیگ‌های اروپایی پول‌های هنگفتی خرج خرید بازیکن می‌شود و بسیاری از آن‌ها برباد می‌رود.

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

روزنامه قانون: هرساله در لیگ‌های اروپایی پول‌های هنگفتی خرج خرید بازیکن می‌شود و بسیاری از آن‌ها برباد می‌رود، بازیکنان زیادی از لیگی به لیگ دیگر، از تیمی به تیم دیگر کوچ می‌کنند اما نمی‌توانند در تیم و فضای جدید جا بیفتند اما بازیکنانی به هماهنگی لازم می‌رسند و تبدیل به مهره‌های تاثیرگذار تیم‌های خود می‌شوند گاهي آنقدر خوب کار می‌کنند که تبدیل به ستاره‌های تیم برای کسب عناوین جدید می‌شوند و هرافتخار جدید آنقدر پول به حساب باشگاه سرازیر می‌کند که این چرخه معیوب و گاه عجیب که آلوده به بسیاري مسائل عجیب و غریب، تبلیغاتی و تجاری است همچنان می‌چرخد و هرساله سیاه‌چاله ای عظیم‌تر می‌شود و پول بیشتری می بلعد. نگاهی به بهترین‌ها و بدترین خرید‌های باشگاه‌های معتبر اروپایی می‌اندازیم و سازوکار آن‌ها را برای خرید بررسی می‌کنیم.

لیگ برتر انگلستان

لیگ آقای رئیس. در انگلستان همه چیز تحت هدایت سرمربی است، آن‌ها از ترکیب تیم در درون زمین تا برنامه‌های تبلیغاتی و حتی اقتصادی دخالت دارند. بازیکنان با نظر مستقیم آن‌ها انتخاب می‌شوند و مدیران بیشتر نقش چانه زنی را ایفا می‌کنند. آن‌ها مربی یا سرمربی صدا زده نمی‌شوند بلکه رئیس خطاب می‌شوند و گاه در نقش خود آنقدر پیشرفت می‌کنند که پدرخوانده باشگاه می‌شوند مثل الکس فرگوسن در منچستریونایتد، آرسن ونگر در آرسنال و خوزه مورینیو در چلسی. اما همین پدرخوانده‌ها نیز کم‌پول‌های باشگاه را با خرید بازیکنان بی‌کیفیت به هدر نداده اند اما با یک خرید خوب و با یک عنوان توانسته‌اند همه چیز را جبران کنند. رویکرد رئیس مآبانه سرمربیان لیگ برتر انگلستان تقریبا در تمام تیم‌ها رعایت می‌شود و سرمربیان ارکان اصلی باشگاه‌ها هستند و مدیران اغلب ثابت و در حاشیه فعالیت می‌کنند. در لیگ برتر تنها منچسترسیتی حداقل در سیاست نقل و انتقالات به شیوه‌ای متفاوت اداره می‌شود و مدیران عرب و متمول باشگاه می‌توانند فارغ از نظر سرمربی دست روی هر بازیکنی که اراده می‌کنند بگذارند.

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

بهترین خریدهای باشگاه منچستریونایتد

۱- اندی کول

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

یکی از بهترین گلزنان تاریخ لیگ برتر انگلستان. کول از نیوکاسل در ژانویه ۱۹۹۵ به یونایتد پیوست. تنها با ۶میلیون پوند، درحالی که زمان چندانی برای اثبات خود در تیم بزرگی مثل منچستریونایتد نداشت اما توانست ۱۲گل در ۱۸بازی در آن فصل به ثمر برساند. او در جریان پیروزی ۹-۰ شیاطین سرخ در برابر ایپسویچ تبدیل به تنها بازیکنی شد که در لیگ برتر انگلستان موفق به زدن پنج گل در یک بازی شده است، اوج درخشش او در فاصله سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰بود و زوج موفق او با دوایت یورک از معروف‌ترین زوج‌های خط حمله در تاریخ فوتبال است.

۲-پارک جی سونگ

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

حتی خوشبین‌ترین هوادار منچستریونایتد نیز گمان می‌کرد که امضای قرارداد با بازیکن کره ای پی‌اس وی آیندهوون تنها یک حرکت تبلیغاتی و یک طرح بازاریابی است و تلاش یونایتد برای فتح قلب هواداران در آسیا و شرق دور. تنها ۴میلیون پوند، برای بازیکنی که در هنگام عقد قرارداد با مشکل مصدومیت هم مواجه بود، اما این بازیکن خستگی ناپذیر تبدیل به یکی از ارکان موفقیت تیم فرگی شد. او مجموعه ای از اولین‌ها را رقم زد، اولین بازیکن آسیایی فاتح لیگ برتر انگلستان، او چهار مدال لیگ برتر را دارد، اولین آسیایی فاتح لیگ قهرمانان اروپا، او تجربه سه فینال لیگ قهرمان اروپا را با یونایتد به دست آورد و یک بار نیز این جام را بالای سر برد.

۳- رود فن نیستلروی

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

او با ۱۹میلیون پوند در سال ۲۰۰۱ از آیندهوون به منچستریونایتد پیوست. بازگشت او از مصدومیت زانو شک‌های زیادی را در باره موفقیت او به بارآورد اما این مهاجم هلندی در همان فصل اول با زدن ۲۳گل تمام شک‌ها را برطرف کرد و عنوان بهترین بازیکن جزیره را در همان فصل به دست آورد. فصل بعد ۲۵گل زد و با نمایش‌های فوق العاده لقب ماشین گلزنی را به خود اختصاص داد ماشینی که اولترافورد با گذشت چندین سال هنوز نتوانسته است جانشینی برایش پیدا کند. او ۱۵۰گل در ۲۱۹ بازی برای یونایتد به ثمر رساند و سپس راهی تیم کهکشانی رئال مادرید شد.

۴- مایکل کریک

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

پس از جام جهانی ۲۰۰۶ سرالکس فرگوسن به سرعت‌هافبک دفاعی با استعداد سابق تیم‌های وستهام و تاتنهام را که توانایی بازیسازی نیز دارد با مبلغ ۱۸.۶ میلیون پوند به خدمت گرفت و شماره ۱۶روی کین را برتن او کرد. توانایی کنترل نبض بازی و بازیسازی از راه دور و جمع کردن منتطقه جلوی مدافعان او را تبدیل به بازیکنی تاثیرگذار کرده است و بازی اش به چشم نمی‌آید. در چندسال گذشته هربار که او مصدوم شد منچستریونایتد در میانه میدان به مشکل برخورد.

۵- نمانیا ویدیچ

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

مدافع وسط صربستانی منچستریونایتد در ژانویه ۲۰۰۶ با مبلغ ۷میلیون پوند به اولترافورد قدم گذاشت. مدتی طول کشید تا او خودش را در تیم پیدا کند اما پس از عادت کردن به فضای اولترافورد و لیگ برتر انگلستان یکی از بهترین زوج‌های دفاعی تاریخ فوتبال را در کنار ریو فردینانند تشکیل داد. او پنج عنوان لیگ و یک لیگ قهرمانان را با منچستریونایتد کسب کرد و به مدت دو سال کاپیتان اول سرخ‌ها بود.

۶- اوله گانر سولسشیر

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

اوله چی چی؟ به ندرت کسی خارج از نروژ نام این مهاجم تیم مولده را شنیده بود. سرالکس فرگوسن به توصیه یکی از استعدادیاب‌های باشگاه که گفته بود این بازیکن با قیافه بچگانه‌اش ارزش خریدن را دارد گوش کرد و ریسک ۵/۱میلیون پوندی را پذیرفت. سولسشیر در نخستین فصل حضورش ۱۸گل به ثمر رساند درحالی که در خیلی از بازی‌ها نیز از ابتدا به میدان نرفته بود. او لقب ذخیره طلایی را گرفت و تا روزهای پایانی بازی‌اش آن را حفظ کرد، بدون کوچک‌ترین حاشیه سازی روی نیمکت می‌نشست هرلحظه‌ای که فرگوسن اراده می‌کرد وارد زمین می‌شد و کارش را به بهترین نحو انجام می‌داد، گل دقیقه ۹۱ او به بایرن مونیخ زمینه ساز یکی از به یادماندنی‌ترین قهرمانی‌های یک تیم فوتبال در تاریخ ورزش شد.

۷- ادوین وندرسار

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

فرگوسن که از سال ۱۹۹۹ و پس از خداحافظی پیتراشمایکل نتوانسته بود جانشین مناسبی برای او پیدا کند درسال ۲۰۰۵ دست روی گزینه عجیبی گذاشت. دروازه بان ترکه ای و بلندقامت ۳۴ ساله هلندی، ادوین فن درسار. این دروازه بان که قبل‌ترها نشان داده بود در تیم‌های بزرگ به مشکل برمی‌خورد اما در فولهام فوق العاده کار می‌کرد به یونایتد آمد و در عرض شش سال تمام افتخارات ممکن را با این تیم به دست آورد و با مهار پنالتی آنلکا در فینال موسکو قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را برای شیاطین به ارمغان آورد. فرگوسن بعدها گفت آرزو می کرده که پس از خداحافظی اشمایکل در سال ۱۹۹۹ فن درسار را می خرید.

۸- وین رونی

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

پس از دوفصل حضور در اورتون فرگوسن با خرج ۲۵.۶ میلیون پوند این نوجوان ۱۸ساله را از گودیسون پارک به تئاتر رویاها آورد. این بچه در هفته ۵۰هزار پوند حقوق می‌گرفت بچه ای که گفته بود از هیچکس جز مادرش نمی‌ترسد و بعدها اعلام كرد که از فرگوسن هم می‌ترسد. او بازیکنی بود که با حواشی و پرخاش گری‌هایش قابلیت تبدیل شدن به یک پل گاسکویین دیگر را داشت اما زیر بال و پر فرگی رشد کرد، از همه لحاظ. رونی در روزهای اول حضورش در اولترافورد با هت‌تریک در برابر فنرباغچه در لیگ قهرمانان اروپا ارزش‌های خود را اثبات کرد و در تمام سال‌ها به عنوان بازیکن اصلی یونایتد در کنار مهاجمین زیادی بازی کرد و در دوران فن خال به کاپیتانی یونایتد رسید.


9- ریو فردیناند

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

در جولای ۲۰۰۲، فردیناند با عنوان گران‌ترین مدافع تاریخ لیگ برتر با مبلغ ۳۴میلیون پوند از لیدز یونایتد به منچستریونایتد پیوست اما او نشان داد که ارزش هر پنی که برای او خرج شد را داشت. تعصب، جنگندگی، تکنیک و جایگیری‌های او در قلب خط دفاع منچستریونایتد این منطقه از زمین را بیمه کرده بود. او ۱۲ فصل رهبری خط دفاعی یونایتد را برعهده داشت. ون درسار در مورد او می‌گفت انگار او چندثاینه جلوتر بازی می‌کند، قدرت بازی خوانی او فوق العاده است. او در سال ۲۰۱۴ توسط فن خال کنار گذاشته شد و پس از یک سال بازی در کویینزپارک رنجرز چند وقت پیش از دنیای فوتبال کناره گیری کرد.

۱۰- روی کین

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

یکی از بهترین‌هافبک‌های دفاعی جهان و یک رهبر واقعی در درون زمین با قیمتی معادل ۳.۷۵میلیون پوند از ناتینگهام فارست به منچستریونایتد پیوست. او پس از خداحافظی اریک کانتونا بازوبند کاپیتانی منچستریونایتد را به بازو بست و رهبری و هدایت اعضای کلاس ۹۲ را به عهده گرفت. او نقشی تعیین کننده در سه‌گانه سال ۱۹۹۹ منچستریونایتد داشت. وی با اینکه بارها و بارها پیراهن یونایتد را بوسیده بود به علت نحوه جدایی اش از یونایتد و دعوایی که با فرگوسن گرفت بعدها اعلام کرد که هیچ وقت طرفدار این تیم نبوده است.

۱۱- کریستیانو رونالدو

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

چه کسی می دانست جان اوشی می تواند تاثیر شگرفی بر دنیای فوتبال بگذارد. نمایش نوجوان ۱۸ساله اسپورتینگ لیسبون در دیدارهای دوستانه پیش فصل در برابر جان اوشی او را به سردرد انداخته بود، اوشی کاملا در برابر او گیج بود و نمی توانست او را مهار کند. فرگوسن در پایان نیمه اول مدیران تیمش را خبرکرد و اعلام کرد که بدون این بچه لیسبون را ترک نمی‌کند، تفاهم‌ها همان جا انجام گرفت و کریستیانو رونالدو پیراهن شماره ۷ منچستریونایتد را به تن کرد. رونالدو همواره رابطه خوب و دوستانه‌ای با یونایتدی‌ها و فرگوسن داشته و پیرمرد اسکاتلندی را پدر دوم خود می داند.

۱۲- اریک کانتونا

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

بعد از روزهای پرسروصدا در لیگ فرانسه کانتونا به انگلیس مهاجرت کرد و یک سالی را در لیدز یونایتد سپری کرد، در انگلستان می‌گفتند او بازیکن بسیار خوبی است اما هیچکس نمی‌تواند او را مهار کند، فرگوسن خواستار خرید او شد و سرمربی لیدز با خوشحالی گفت: «مرا از این سردرد نجات بده.» او با انتقالی ۲/۱میلیون پوندی راهی یونایتد شد و تبدیل به سردردی شیرین در منچستر شد، او چهار لیگ و دو جام حذفی را برای یونایتد به ارمغان آورد و تاریخ‌ساز شد. فرگی باید خوشحال باشد که در آن سال دوید هیرث مهاجم شفیلد ونزدی پیشنهاد سه میلیون پوندی او را رد کرد تا او به سراغ غول فرانسوی برود.

بدترین خریدهای باشگاه منچستریونایتد

۱- ماسیمو تیابی

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

فرگوسن پس از خداحافظی اشمایکل پست دروازه بانی را جدی نگرفت و به سراغ یک گزینه ارزان رفت، او با ۵/۴ میلیون پوند خرج یک فاجعه رقم زد. او در سال ۱۹۹۹ دروازه‌بان ایتالیایی ونیز را به خدمت گرفت، او فقط ۴بار پیراهن یونایتد را پوشید و ۱۱ گل دریافت کرد که بدترین آن‌ها توپی بود که از میان دوپایش عبور کرد. او پس از ۶ماه در نقل و انتقالات زمستانی به رجینا فروخته شد.

۲- اریک جمباجمبا

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

پس از این خرید جوکی در اطراف اولترافورد به راه افتاده بود و مردم می‌گفتند جمباجمبا آنقدر بد است که اسمش را دوبار صدا می‌کنند. او در سال ۲۰۰۳ با ۵/۳میلیون پوند به عنوان روی کین جدید به هواداران معرفی شد اما روی کین جدید پس از ۳۹ نمایش ناموفق و ناامید کننده در سال ۲۰۰۵ به استون ویلا واگذار شد.

۳- زوران توسیچ

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

وینگر صربستانی قرار بود جاپای رونالدو بگذارد و با مبلغ ۹میلیون پوند در سال ۲۰۰۹ از پارتیزان بلگراد به منچستریونایتد پیوست و تنها پنج بار به عنوان بازیکن تعويضی وارد زمین شد و تمام توپ‌ها را با قدرت لو داد. او کمتر از یک سال بعد به زسکا مسکو فروخته شد.

۴- ویلفرد زاها

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

آخرین خرید فرگوسن برای منچستریونایتد یکی از بدترین آن‌ها بود. فرگوسن برای شکست آرسنال در رقابت برای خرید زاها ۱۲ میلیون پوند از کیسه منچستریونایتد را به باد داد. در ژانویه ۲۰۱۳ او به صورت قرضی به زلاتان بازگشت بدون اینکه آینده ای در اولترافورد بتوان برای او متصور شد و سپس به صورت رسمی به پالاس پیوست. او تنها ۴دیدار برای تیم ذخیره‌های یونایتد انجام داد.

۵- ببه

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

او یکی از عجیب‌ترین خریدهای فرگوسن بود هنوز معلوم نیست فرگی با آن شمه و بازیکن شناسی چه چیزی در ببه دید که او را به خدمت گرفت. ببه در تیم بی خانمان‌های پرتغال بازی می‌کرد که مورد توجه باشگاه گیمارش پرتغال قرار گرفت و سپس با انتقالی ۴/۷میلیون پوندی راهی اولترافورد شد. او به عنوان وینگر تنها هفت بار پیراهن یونایتد را پوشید و آنقدر ضعیف ظاهر شد که هربار تعویض شد. او چندسال به تیم‌های مختلف قرض داده شد تا در نهایت به بنفیکا فروخته شد و در آن‌جا نیز دوام نیاورد و به صورت قرضی به تیم‌های دیگر فرستاده شد.

۶- اندرسون

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

در تابستان ۲۰۰۷ از لیگ پرتغال و از پورتو به عنوان یک استعداد ناب برزیلی با ۲۶میلیون پوند راهی منچستریونایتد شد. او را جانشین بلند مدت اسکولز می‌دانستند اما تنها نکته مثبت او در تمام سال‌های حضورش پنالتی ای بود که در برابر چلسی در فینال لیگ قهرمانان ۲۰۰۸ به گل تبدیل کرد. او در هفت سال حضورش در اولترافورد یک نیمکت نشین صرف بود.

۷- کلبرسون

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

اگر بخواهیم یک برزیلی بدتر از اندرسون را در یونایتد نام ببریم به کلبرسون می‌رسیم. او با عنوان قهرمان جام جهانی ۲۰۰۲ به منچستریونایتد پیوست. یونایتد ۵/۶ میلیون پوند به اتلتیکو پاراننزه برای این بازیکن پرداخت و پس از ۳۰نمایش مضحک و خنده آور تنها با ۲میلیون پوند او را به بشیکتاش فروخت.

۸- مارک بوسنیچ

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

دروازه بان خوشتیپ استرالیایی در سال ۱۹۹۹ به یونایتد پیوست و بسیار خوش شانس بود که رقیب فاجعه ای به نام تیابی داشت وگرنه امکان نداشت بتواند ۲۳بار پیراهن یونایتد را برتن کند. سال بعد او جای خود را به فاجعه ای دیگر به نام فابین بارتز داد.

۹- خوان سباستین ورون

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

به عنوان یکی از بهترین‌هافبک‌های سری آ ایتالیا در سال ۲۰۰۱ با ۲۸ میلیون پوند از لاتزیو به یونایتد پیوست. ستاره آرژانتینی اما خیلی ساده نتوانست خود را در لیگ برتر انگلستان وفق دهد و تنها ۱۱ گل در ۸۲ بازی برای یونایتد به ثمر رساند و دوسال بعد با ۱۵میلیون پوند به چلسی فروخته شد.

۱۰- اوون‌هارگریوز

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

فرگوسن دو سال به دنبال این بازیکن چندپسته و چندملیتی بود و برای خرید او تا جایی پیش رفت که روابط خوب او با سران بایرن مونیخ را به هم بریزد و سرانجام در سال ۲۰۰۷ این بازیکن را با ۱۷میلیون پوند به خدمت گرفت.‌هارگرویز در سال اول بیشتر ذخیره نشین بود اما اوج کار او در فصل ۲۰۰۸ بود که با نظر کارلوس کیروش به دفاع منتقل شد و بازی‌های خوبی انجام داد اما مصدومیت‌های زانوی پیاپی نگذاشت این بازیکن نمایش‌هایش را تداوم بخشد و سرانجام پس از دوران طولانی مصدومیت و پس از ۳۹بازی یونایتد را ترک کرد.

۱۱- دیمیتار برباتوف

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

او پیشنهاد منچسترسیتی را رد کرد تا با مبلغ ۳۰.۷۵میلیون پوند از تاتنهام در سپتامبر ۲۰۰۸ به یونایتد بپیوندد. مبلغ بالای قرارداد این بازیکن همواره فشار روانی زیادی روی او وارد می‌کرد. این مهاجم بلغاری همواره در کشمکش با رسانه‌ها و تماشاگران بود و حتی هت تریک او در برابر لیورپول هم نتوانست او را نجات دهد. آلن اسمیت مفسر انگلیسی معروف بازی او را برای یونایتد بسیار کند می‌دانست و در جمله کنایه ای و معروف گفت: «نیم ساعت طول می‌کشد تا او یک توپ را از محوطه ۶ قدم وارد دروازه کند.»

۱۲- آنخل دی ماریا

بهترين و بدترين خريد‌هاي تاريخ منچستر يونايتد

خرید ۶۰میلیون پوندی منچستریونایتد که رکورد نقل و انتقالات لیگ جزیره را شکست با شروع طوفانی‌اش امیدهای هواداران منچستریونایتد را زنده کرد اما بعد از یک مصدومیت کوتاه مدت انقدر ضعیف کار کرد که رفته رفته به نیمکت و حتی به سکوهای اولترافورد منتقل شد. هرچند او یک فصل دیگر فرصت دارد تا ثابت کند بدترین خرید تاریخ منچستریونایتد نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عالیییییییی بووووود .برترین ها دمت گرم .... منچستر محبوب ترین تیم جهانه ..........

    • amir

      عالی بود لطفا لیست تیم لیورپول هم بزارین مرسی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج