۲۲۸۵۴
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

چقدر خرج کنیم تا فرهنگی باشیم؟

یک خانواده ایرانی اگر بخواهد از بسته های فرهنگی مانند سینما، کنسرت، تئاتر و کتاب استفاده کند برای این منظور باید چقدر پول کنار بگذارد؟

چقدر خرج کنیم تا فرهنگی باشیم؟

هفت صبح: یک خانواده ایرانی اگر بخواهد از بسته های فرهنگی مانند سینما، کنسرت، تئاتر و کتاب استفاده کند برای این منظور باید چقدر پول کنار بگذارد؟ اگر همین خانواده بخواهد خرج های فوق را در کشورهای خارجی انجام دهد چه مقدار باید هزینه کند؟

اصولا هزینه های فرهنگی در ایران بالاتر است یا کشورهای دیگر؟ چرا در کشورهای آمریکایی و اروپایی بازه قیمت های بلیت سینما و کنسرت به مقدار زیادی گسترده است و هر نوع قیمتی را می توان پیدا کرد؟ پاسخ به همه این سوالات و تقریبی از قیمت بلیت های سینما و... در کشورهای دیگر در گزارش امروز هفت صبح!

پول های برای فرهنگ

اولاز همه از دور و اطراف خودمان و سینماها شروع می کنیم. در حال حاضر چند نوع سینما در کشور وجود دارند که هرکدام با توجه به موقعیت خود و امکاناتشان قیمت های متفاوتی را تعیین کرده اند. سینماهای مدرن (پردیس ها)، ممتاز، درجه یک و... طبق اعلام مسوولین امر در حال حاضر بیشتر مخاطبان سینما، پردیس ها را برای فیلم دیدن ترجیح می دهند و اکثر فروش فیلم ها خصوصا در تهران توسط همین سالن هاست.

در سال جدید هر پردیس سینمایی نفری 5200 تومان بابت بلیت خود دریافت می کند. سایر سینماهای ممتاز و درجه یک هم بین چهار تا پنج هزار تومان قیمت دارند. اگر میانگین قیمت بلیت را 4500 تومان درنظر بگیریم، یک خانواده چهار نفره با ید چیزی حدود 18 هزار تومان بابت یک سانس فیلم هزینه کند.

چقدر خرج کنیم تا فرهنگی باشیم؟

کنسرت های موسیقی در ایران هم که عموما قیمت های بالایی دارند و هر قشری از عهده پرداخت آن برنمی آید. کنسرت های خوانندگان پاپ در تهران عموما از بازه قیمتی ۳۰ تا ۷۰ هزار تومان بسته به خواننده، سالن و ردیف های صندلی متغیر است. در شهرستان ها و یا خوانندگان کمتر شناخته شده البته قیمت های کمتری برای کنسرت های خود تعیین می کنند.

به عنوان مثال محسن یگانه در کنسرت هفته آینده خود در بومهن قیمت های بلیتش را بین ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان عیین کرده در حالی که همین خواننده در تهران بلیت های خود را ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان قیمت گذاری می کند. با تمامی این احوالات بهتر است میانگین قیمت بلیت موسیقی در ایران را نفری ۴۰ هزار تومان در نظر بگیریم. با این حساب یک خانواده چهار نفره باید چیزی حدود ۱۶۰ هزار تومان بابت بلیت خود هزینه کند.

تئاترها هم به چند نوع مختلف تقسیم می شوند. بلیت تئاترهای اجراشده در تئاتر شهر عموما بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان قیمت دارد. تئاترهای موزیکال و کمدی سطح شهر هم بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان قیمت دارند. در کنار این موارد، تئاترهای دیگری مانند تئاترهایی که در سالن ایرانشهر اجرا می شود، عموما بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان قیمت دارند. حالا اگر قیمت بلیت تئاتر را میانگین ۱۵ هزار تومان درنظر بگیریم یک خانواده چهار نفره باید ۶۰ هزار تومان بابت یک اجرای تئاتر پرداخت کند.

کتاب و محصولات مکتوب در چند سال اخیر با افزایش قیمت زیادی رو به رو بوده اند و دیگر مانند سابق نمی توان به راحتی خرید انجام داد. قیمت کتاب ها مسلما به فاکتورهای زیادی مثل تعداد صفحات و... بستگی دارد اما بگذارید قیمت هر کتاب را به طور میانگین پنج هزار تومان درنظر بگیریم.

باتوجه به توضیحات بالا اگر یک خانواده چهار نفری بخواهد یک بار در ماه به سینما برود، یک تئاتر ببیند، به یک کنسرت موسیقی برود و دو کتاب در ماه خریداری کند، این خانواده برای حداقل هزینه های فرهنگی خود در یک ماه باید چیزی حدود ۲۵۰ هزار تومان کنار بگذارد! حقوق شما چقدر است؟!

چقدر خرج کنیم تا فرهنگی باشیم؟


سینما در کشورهای دیگر

پس از حساب و کتاب های بالا بهتر است به کشورهای دیگر سری بزنیم و ببینیم در آنجا چه خبر است. بلیت سینما در کشورهای مختلف باتوجه به نوع سالن، موقعیت سالن در شهر، نوع فیلم و سایر پارامترها متغیر است. در این جا مروری می کنیم بر برخی قیمت بلیت ها در کشورهای مختلف:

اول از همه سری می زنیم به مرکز فیلم های روز دنیا، آمریکا. در این کشور بلیت ها بر حسب سن، ساعت نمایش، روز هفته و نوع سینما قیمت های مختلفی دارد. به طور میانگین اما قیمت های بلیت سینما در این کشرو چیزی در حدود 10 تا 15 دلار است. سینماهای 15 دلاری و بالاتر البته مربوط به سینماهای ویژه (که در آنها پذیرایی هم وجود دارد) و یا فیلم های سه بعدی است. در این صورت یک خانواده چهار نفره برای رفتن به سینما به پول ما باید 68 هزار تومان هزینه کند. قیمت بلیت ها در کانادا هم دقیقا به همین صورت است.

در کشورهای اروپایی مانند هلند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و... بلیت سینماها در حدود 6 تا 10 یورو متغیر است. در اکثر کشورهای اروپایی سینماها مانند هتل ستاره دارند و قیمت آنها باتوجه به ستاره ها تعیین می شود. در نتیجه یک خانواده چهار نفره باید چیزی در حدود 70 هزار تومان بابت سینمارفتن خود هزینه کند.

چقدر خرج کنیم تا فرهنگی باشیم؟

در کشور انگلیس اما اوضاع کمی متفاوت است و قیمت ها بالاتر است. در این کشور بلیت سینماها بین ۱۰ تا ۱۵ پوند متغیر است و سینماهای ویژه هم تا ۲۵ پوند هم دریافت می کنند. اگر میانگین قیمت بلیت سینما در این کشور از ۱۳ پوند درنظر بگیریم یک خانواده چهارنفره چیزی در حدود ۱۴۵ هزار تومان باید بابت بلیت خود هزینه کند!

در کشورهای دور و اطراف خودمان اما قیمت ها متعادل تر می شود. در کشور ترکیه بلیت سینماهای معمولی ۷ تا ۱۰ لیر است اما سینماهای سه بعدی به ۱۵ لیتر هم می رسد. اگر ۱۰ لیر را مبنای محاسبه خود قرار دهیم یک خانواده چهار نفره باید چیزی در حدود ۴۰ هزار تومان بابت سینمارفتن خود هزینه کند. در کشور هند هم قیمت بلیت سینماها از ۴۰ روپیه تا ۲۵۰ روپه متغیر است. اگر قیمت معمول را ۱۵۰ روپیه در نظر بگیریم سینمارفتن در این کشور برای یک خانواده چهار نفری حدود ۲۴ هزار تومان هزینه برمی دارد.


کنسرت های گران

کنسرت در کشورهای خارجی دارای بازه عجیب و غریبی است و برآورد یک قیمت میانگین کار بسیار مشکل. برخلاف سینما که قیمت بلیت آن باتوجه به مکان و کشور سالن مشخص می گردد، این خواننده است که قیمت بلیت کنسرت را مشخص می کند و قیمت بلیت های کنسرت ارتباط زیادی به کشور مورد نظر ندارد. به عنوان مثال خواننده های پاپ مشهور (مانند انریکه) برای بلیت کنسرت های خود حداقل 180 دلار می گیرند و قیمت های بلیت این دسته از خواننده ها (بسته به موقعیت صندلی انتخابی) به 800 دلار هم می رسد!

این قیمت ها در اکثر کشورهای دنیا ثابت است و هرجا که سر بزنید همین است. اگر میانگین قیمت بلیت ها را 300 دلار در نظر بگیریم، بلیت یک نفر در حدود 500 هزار تومان می شود! یعنی یک خانواده چهار نفره باید حدود 2 میلیون بابت این کنسرت هزینه کند.

بلیت کنسرت خوانندگان کمتر مشهور و یا خوانندگان محلی بالطبع از این مقدار بسیار پایین تر می آید. قیمت بلیت این دسته از خوانندگان از 40 دلار شروع می شود و تا 300، 400 دلار هم می رسد. در کشورهای اروپایی هم کنسرت های این دسته از خوانندگان بین 800 یورو تا 200 یورو متغیر است. در کشور ترکیه هم کنسرت ها از 50 لیر تا 500 لیتر متغیر است.


تئاتر

چقدر خرج کنیم تا فرهنگی باشیم؟

در کشورهای آمریکایی و کانادا قیمت بلیت های تئاتر در حدود ۳۰ تا ۶۰ دلار است و اگر ستاره های مشهور در آن به ایفای نقش بپردازند قیمت بلیت ها تا ۱۰۰ دلار هم می رسد. در کشورهای اروپایی هم قیمت بلیت تئاترها بین ۲۰ تا ۹۰ یورو متغیر است. در کشور ترکیه بلیت تئاتر بین نفری ۲۰ تا ۵۰ لیتر متغیر است و در هند هم ۵۰ تا ۲۰۰ روپیه است.


کتاب

کتاب جزو معدود لوازم فرهنگی است که قیمت آن در اکثر کشورهای جهان تقریبا یکسان است و کمتر دستخوش نوسان می شود. کتاب های داستان و رمان های معمول در کشورهای خارجی 15 تا 50 دلار قیمت دارد. کتاب های علمی و معتبرتر البته قیمت های هنگفتی دارند و خوانندگان ترجیح می دهند آنها را از کتابخانه ها امانت بگیرند.

چقدر خرج کنیم تا فرهنگی باشیم؟


نکته مهم!

باید توجه داشت برای مقایسه بهتر هزینه های فرهنگی ایران با سایر کشورهای دنیا، باید به سرانه درآمدی مردم آن کشور هم توجه ویژه داشت تا مقایسه ما دقیق تر باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • SOBHAN

      MA MARDA K FARHANGI HASTIM DOKHTARARO NEMIDOONM CHE GHD BAYD KHARJ KONAN TA FARHANGI B6N

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج