۲۲۸۶۷۴
۳ نظر
۵۰۰۰
۳ نظر
۵۰۰۰
پ

حجم نقدینگی در کشور سر به فلک زد!

نقدینگی کشور بهار امسال را با بیش از ۸۱۶ هزار میلیارد تومان به پایان رساند.

خبرگزاری ایسنا: نقدینگی کشور بهار امسال را با بیش از ۸۱۶ هزار میلیارد تومان به پایان رساند.

در حالی آمارهای بانک مرکزی از افزایش حجم نقدینگی به ۸۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در پایان خرداماه سال جاری خبر می دهد که این متغیر در مقایسه با پایان سال گذشته با رشد ۳۴ هزار میلیارد تومانی همراه است.

بر این اساس، حجم نقدینگی نسبت به ۷۸۲ هزار میلیارد تومان انتهای سال ۱۳۹۳ حدود۴.۴ درصد و نسبت به خردادماه سال قبل ۲۲.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین در سه ماهه اول سال جاری ضریب فزاینده نقدینگی ۳.۹ درصد و پایه پولی۰.۴درصد رشد داشته است.

این در حالی است که میزان نقدینگی از ۷۸۲ هزار میلیارد تومان پایان سال گذشته به ۷۷۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد در فروردین، ۸۰۰ هزار میلیارد در اردیبهشت و ۸۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در خرداد ماه افزایش یافته است.

اما رشد نقدینگی در دوازده ماهه منتهی به خردادسال ۱۳۹۳ به صورت غیر همگن ۴۰.۷ درصد بوده که ۱۳.۵ واحد درصد آن به افزایش پوشش آماری مربوط بوده است. از این‌رو پس از همگن کردن رقم مزبور رشد همگن نقدینگی در دوازده ماهه منتهی به خردادسال ۱۳۹۳ معادل ۲۷.۲ درصد بوده است.

افزایش بدهی دولت پایه پولی را افزایش داد
همچنین حجم پایه پول در پایان خرداد امسال نیز با رشدی معادل0. 4 درصد نسبت به پایان اسفند 1393 با رشد 13.6 درصدی به 131 هزار و 700 میلیارد تومان رسید.

در میان اجزای مختلف پایه پولی، خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی با سهمی فزاینده معادل6.1 واحد درصد، مهمترین عامل فزاینده رشد پایه پولی بوده است. آنطور که بانک مرکزی توضیح داده است افزایش بدهی بخش دولتی به شبکه بانکی در سه ماهه ابتدایی سال 1394، عمدتا به استفاده دولت از منابع بانک مرکزی در قالب حساب‌ تنخواه‌گردان خزانه بوده که مطابق روال سالهای قبل و الزامات قانونی موجود در این زمینه، تا پایان سال تسویه خواهد شد.

از سویی دیگر خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی به عنوان دومین عامل افزایش پایه پولی در سه ماهه اول سال جاری، سهمی فزاینده معادل5.2 درصد در رشد پایه پولی داشته که بخش زیادی از افزایش نرخ ارز ناشی شده و فاقد اثر پولی است. این در حالی است که جزء خالص سایر اقلام سهم کاهنده ای معادل 7.5 درصد در رشد پایه پولی در سه ماه اول سال 1394 داشته است.

در شرایطی در حدود دوسال گذشته حجم نقدینگی حدود 330 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و انتقاداتی در این رابطه مطرح می شود کهپیمان قربانی-معاون اقتصادی بانک مرکزی- معتقد است که مقایسه میزان نقدینگی باید بر اساس رشد آن باشد نه مقدار ریالی.

در عین حال که با توضیحات قبلی بانک مرکزی، به نظر می‌رسد بیش از 80 هزار میلیارد تومان از رشد نقدینگی در دو سال گذشته به افزایش پوشش آماری شش بانک و موسسه اعتباری در چند سال گذشته تحت نظارت بانک مرکزی قرار گرفته‌اند مربوط می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همش چرته.پرته

    • بدون نام

      پس چرا ما پول نداریم

    • بدون نام

      خودتان مسخره اید یا مردم هر روز حجم نقدینگی را به پیش می کشید مئسولان رده بالا میلیارد میلیارد وام می گیرند بعدا می اندازند گردن مردم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج