۲۲۸۹۰۹
۱ نظر
۵۰۲۸
۱ نظر
۵۰۲۸
پ

شگرد جدید زرگرها در روزهای کساد بازار

طلافروشان به فروش طلاهای خاص مثل کمربند، پستانک و ماسک های طلا روی آورده اند.

شگرد جدید زرگرها در روزهای کساد بازار



روزنامه هفت صبح: اگر بتوانید لابلای صف خانم هایی که جلوی طلافروشی ها جمع می شوند و طلاها را نگاه می کنند، جایی پیدا کنید، شاید چشم تان به جمال زیورآلات خاصی روشن شود که تا به حال ندیده باشید. کمربند طلا، پستانک طلا، تاج طلا، ماسک طلا و خیلی چیزهای دیگر. البته شاید مثل ما ندیده باشید. از بین آنها، تاج طلا را خانم ها در جشن های عروسی بر سر عروس خانم احتمالا دیده اند و چیز غریبی نیست اما دیگر پستانک طلا نوبر است.

خانم های قدیمی کمربند طلا را استفاده می کردند و در شهرستان ها دیده می شد که خانم ها در مجالس زنانه از این زیورآلات عجیب، برای جلب توجه خانم های دیگر استفاده می کردند اما اینکه در خیابان های تهران هم از این جور طلاها فروخته شود، باید علتی پشتش باشد.

کارشناسان و مسئولان صنف طلا و جواهر می گویند ارزان تر شدن قیمت طلا و تصور اینکه فعلا بازار طلا با سیر صعودی قیمت مواجه نخواهد شد، طلاسازان و فروشندگان را به فکر پیاده کردن ایده های جدید انداخته است؛ ایده هایی که بتواند مشتریان ناامید را به خرید مدل های خاص تر طلا ترغیب کند.

بعضی از مسئولان اتحادیه های فروش و ساخت و حتی صادرات طلا به هفت صبح می گویند تا الان کمربند طلا ندیده اند اما دسته دیگری هم هستند که از خط تولید پستانک طلا در کشور خبر می دهند. به گفته بعضی از آنها، مردم جنوب و جنوب شرق کشور، بیشتر استفاده کنندگان این شکل از طلا بوده اند اما اخیرا در خیابان های شمال شهر تهران هم از این طلاها دیده می شود. شاید شما هم دیده باشید.

بازار طلا در چند ماه گذشته ریخته و نزدیک شش هزار تومان قیمت هر گرم طلا افت داشته است. با این وجود چون خیلی از خریداران طلا منتظر کاهش بیشتر قیمت طلا هستند همچنان بازار راکد است. سرمایه گذارها هم از ترس ارزانی بیشتر، دل و جرأت ورود به این بازار را ندارند اما طلافروش ها یک خلاقیت تازه در بازار خود به کار برده اند و به کسادی بازار رکب زده اند.

آنها با فروش زیورآلات خاص و نمایش آنها در ویترین های خود مشتریان جدیدی برای خود دست و پا کرده اند. طلافروشان برای این کار به فروش کمربندهای طلا، پستانک طلای نوزاد، ماسک طلا و خیلی چیزهای عجیب و غریب دیگر روی آورده اند. با این حال شاید بگویید دیگر تاج طلای عروس دمده شده و برای شما چیز عجیبی نیست.

قیمت کمربندهای طلا از 8-7 میلیون تومان شروع می شود و تا 60 میلیون تومان فی می خورد. ماسک های طلا هم قیمت هایی تا حدود 10 میلیون تومان دارند اما ارزان تر از همه، پستانک طلاست که به نوزاد هدیه داده می شود. از این رو یک پس انداز خوب است. هدیه ای که بین 100 تا 500 هزار تومان قیمت دارد و می توانید در خیلی از طلافروشی های تهران و شهرستان ها پیدایش کنید.

طلاسازهای قدیمی می گویند قیمت زیاد این نوع زیورآلات به خاطر اجرت بالای آنهاست. آنها به طراحی و اجرای پر زحمت و ساخت کمربند و تاج های طلا اشاره می کنند و می گویند برای چنین کار دشواری باید هم به ازای هر گرم طلا 70-60 هزار تومان اجرت دریافت کرد.

تولیدکننده های طلا به هفت صبح می گویند کمربندهای طلا بیشتر در شهرستان ها مشتری دارد اما در بازارهای طلای جردن، میرداماد و اقدسیه تهران هم اخیرا طلافروشی ها کمربند، ماسک و تاج طلا هم می فروشند و کم کم از حالت یک کالای خاص به زیورآلاتی عادی تبدیل می شود. آنها می گویند فقط پستانک و تاج های طلا در داخل کشور تولید می شوند و مابقی از کشورهای دیگر وارد می شوند.

بین کارشناسانی که هفت صبح با آنها گفتگو کرده است در مورد محل واردات این طلاهای خاص اختلاف وجود دارد. عده ای می گویند این طلاها از هندوستان وارد کشو رمی شوند و عده ای دیگر می گویند کشورهای حاشیه خلیج فارس مبدأ این واردات هستند. در مورد ماسک هم گفته می شود بیشتر آنها از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و البته آمریکا وارد کشور می شوند.

قرار نیست همیشه به طلافروشی بروید تا یک انگشتر بخرید یا به فروشنده بگویید آن گوشواره را برایتان بیاورد. بعضی از خریدارها که خاص پسندتر هستند و دنبال جلب توجه دیگرانند، با چشم شان دنبال زیورآلات خاص هستند.

پستانک طلا یا کمربند طلا چیزی نیست که همه دنبالش باشند. ماسک طلا که از آن هم عجیب تر است. سلیقه های خاص دنبال آن هستند. حتی بعضی از طلاسازان و تولیدکننده های طلا هم می گویند به عمرمان از این جور چیزها ندیده ایم.

مثلا عبادالله محمدولی که رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلاست به ما می گوید تا به این ساعت پستانک طلا ندیده است اما اعتراف می کند که در بازار طلا هر چیزی ممکن است ساخته شود و مردم بخرند. او البته به خلخال به عنوان یک زیورآلات که قدیمی ها از آن بیشتر استفاده می کردند اشاره می کند و می گوید خلخال امروزه هم طرفدار زیادی پیدا کرده و فروش خوبی در طلافروشی ها دارد اما برای محمد کشتی آرا، رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور، اینگونه طلاها خیلی هم خاص نیست. او می گوید امثال کمربند طلا را پیش از این هم دیده و چیز جدیدی نیست.

اسدالله کاوه منش، مخراج کار، طلاساز و مدرس دانشگاه به خبرنگار ما می گوید بیشتر اینگونه طلاها در کشورهایی مثل هندوستان و کشورهای عربی استفاده می شود. او البته اضافه می کند که می شود نمونه های این جور طلاها و زیورآلات را در خوزستان و هرمزگان و کلا مناطق جنوب کشور هم دید.

او ادامه می دهد که عرب ها وقتی برای دختران شان جهیزیه تهیه می کنند، برای او تاج و کمربند طلا هم کنار می گذارند.

قیمت کمربند طلا چند؟ ماسک طلا را چند بخریم؟

شاید فکر کنید مانور تجمل باشد. باید یک کیسه پر از پول داشته باشید یا یک چراغ جادو که غول آن برایتان کلی پول بادآورده هدیه بدهد اما نه می شود این حرف را رد کرد و نه تایید چون قیمت ها با هم تفاوت دارد.

از گران ترین آنها شروع می کنیم؛ کمربند طلا به خاطر وزن زیادی که دارد و در ساخت آن باید نزدیک به یک کیلو طلا استفاده کرد، فوق العاده گران است. مثلا نمونه هایی از آن در بازار دیده شده که 60 میلیون تومان قیمت دارد. البته نمونه های ارزان تر آن هم در بازار وجود دارد که وزن کمتری دارد. می توانید با نصف آن پول، یک کمربند طلا بخرید. حتی هفت - هشت میلیون تومانی آن هم در بازار دیده شده است.

احمد وفادار رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید می کند که اگر در بازار کمربند طلا پیدا کنید، فروشنده برای هر گرم آن 160 هزار تومان قیمت می گذارد اما ارزان ترین آنها، پستانک طلاست. می توانید حتی با 300-200 هزار تومان یک پستانک طلا برای نوزاد خود بخرید. البته نمونه هیا گران تر آن هم در بازار وجود دارد.

حسین عزیزیان عضو هیات امنای بازار و از طلافروشان قدیمی بازار به هفت صبح می گوید، می شود در بازار با 150 هزار تومان یک پستانک طلا خرید. احمد وفادار، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز به خبرنگار ما می گوید در میان همکاران او کسانی هستند که پستانک طلا می فروشند که قیمتی حول و حوش 300-200 هزار تومان دارد.

اسدالله کاوه منش، مخراج کار، طلاساز و مدرس دانشگاه می گوید: «خود من برای تاج های طلایی که سفارش می گیرم، قیمتی بین 4 تا 10 میلیون تومان تعیین می کنم.»

چرا فروش طلاهای خاص رونق گرفته؟

اوضاع در بازار طلا جوری شده که خیلی از مردم دست به عصا وارد آن می شوند. آنها که به قصد مصرف وارد بازار می شوند، می گویند شاید قیمت طلا از این که هست هم ارزان تر شود؛ برای همین دست نگه می دارند و در انتظار آینده کوتاه مدت باقی می مانند. آنها که قصد سرمایه گذاری دارند، ناامید شده اند. آنقدر طلا روند نزولی داشته که این افراد هم می ترسند برای خرید به بازار طلا بروند.

حالا در این بازار خراب، طلافروشان چه می کنند. رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور می گوید در این بازار، کمی خلاقیت می تواند طلافروش ها را نجات دهد. محمد کشتی آرا تاکید می کند که فروش زیورآلات خاص همیشه یک راه برای رونق بازار بوده و حالا شاید فروشنده های خوش فکر بازار با استفاده از حربه فروش کالاهایی مثل کمربند طلا یا ماسک طلا و پستانک طلا بخواهند رونقی به بازار خودشان بدهند.

این طلاها را به کجا می فروشند؟

شاید کمی باید به گذشته بازگشت. مثلا 20 سال پیش، آن موقع خانم ها در مجالس زنانه از این جور طلاها استفاده می کردند که آن زمان اینقدرها هم خاص نبود و کسی با دیدن آنها تعجب نمی کرد. احمد وفادار رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران به هفت صبح می گوید، خانم های عرب منطقه های جنوبی کشورمان از این طلاها زیاد استفاده می کردند و حتی همین الان هم در آن مناطق، کمربند طلا و حتی ماسک طلا استفاده می شود و بازار خوبی دارد. او از بازارهای میرداماد، اقدسیه و تجریش تهران به عنوان مکان هایی که می شود در طلافروشی های آنجا، زیورآلات خاص خرید کرد، نام می برد.

حسین عزیزیان عضو هیات امنای بازار طلافروشان می گوید برای خرید این طلاها باید به خیابان هایی مثل جردن و گاندی تهران مراجعه کرد. اسدالله کاوه منش، مخراج کار، طلا ساز و مدرس دانشگاه به حاجی افشار اشاره می کند که یک فروشنده و طلاساز قدیمی در بازار زرگرهای تهران بوده که پستانک طلا تولید می کرد. او اضافه می کند که گرچه حاجی افشار از دنیا رفته اما همچنان می شود در بازار زرگرها پستانک طلا پیدا کرد.

این طلاها از کجا می آیند؟

محمد کشتی آرا رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور می گوید من کمربندهای طلا را در بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس دیده ام. او با اشاره به این موضوع تاکید می کند که این زیورآلات خاص در کشورمان مانند تهران و اصفهان که محل تجمع تولیدکنندگان است اصلا تولید نمی شود و هر چه در بازار وجود دارد، واردات از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است. اما او به پستانک طلا اشاره می کند و می گوید همکاران تولیدکننده اش، این زیورآلات نوزاد را تولید می کنند و هنوز خط تولید داخلی برای آن وجود دارد.

احمد وفادار، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز به هفت صبح می گوید مبدأ این طلاهای خاص، دبی امارات است. حسین عزیزیان، عضو هیات امنای بازار طلافروشان به خبرنگار ما تاکید می کند که بیشتر کمربندهای طلا از دبی و کویت می آیند. او در مورد پستانک طلا اضافه می کند که این نوع طلا هم از ایتالیا وارد می شود و هم در تهران تولید می شود.

اما عبدالله محمدولی که رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر کشور است، واردات از دبی و کویت را به شدت رد می کند و می گوید این کشورها محل نقل و انتقال کالاهای کشورهای دیگر است و فقط نقش ویترین عرضه کالاهای اروپایی و سایر نقاط جهان را دارند. او می گوید بیشتر کمربندهای طلا در هند ساخته و به ایران و سایر کشورهای عربی صادر می شود.

اسدالله کاوه منش، مخراج کار و طلاساز در مورد ماسک های طلا می گوید این نوع طلا بیشتر از کشورهای اروپایی و آمریکایی وارد کشور ما می شود که بیشتر یک ژست است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • صبا

      سلام ،با احترام وعرض پوزش از جسارت من ,,,,,,از اينكه علاوه بر نويسنده حتي فعالان بازار طلا هم از اطلاعات كافي در مورد استفاده از اين موارد بر خوردار نيستند واقعا متاسفم چه اين موارد كه بعنوان خاص نام بردهايد در همه حال جز سفار شات بوده وشايد براي افراد خاص و نوظهور نيست وسوغات كشور هاي ديگرى نيست چون من نمونههاي زنده از انها را براي ارايه دارم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج