جاباما
۲۲۹۱۵۲
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

کار آفرینی دیجیتالی

کارآفرینی دیجیتالی شبکه‌های اجتماعی ایرانی

یکی از روش‌های جدید در کسب و کار اینترنتی در جامعه اطلاعاتی کشورمان، طراحی و راه اندازی پرتال‌های شبکه‌های اجتماعی هست که در سال‌های اخیر، بااستقبال فراوان مخاطبان ایرانی نیز رو به رو شده است.

کارآفرینی دیجیتالی شبکه‌های اجتماعی ایرانی


برترین ها: باشگاه کارآفرینی دیجیتالی پرتال برترین‌ها، ظرف چند ماه اخیر، توانسته است تا پرونده برخی از سایت‌های موفق اینترنت در عرصه کارآفرینی دیجیتالی را مورد بررسی و معرفی مخاطبان پرتال برترین‌ها قرار دهد. بررسی پرونده سایت‌های موفق اینترنت، فرصتی است برای شناسایی و آگاهی از روش‌های خلاقانه موفق در عرصه درامد زایی از طریق اینترنت. در سلسله مباحث ۱۰۰ ایده دیجیتالی خوب برای کاربران خوب، در واقع تلاش شد تا DNA برخی از این پرتال‌ها در قالب ایده‌های نوآورانه، به کاربران علاقه‌مند به کسب و کارهای اینترنتی معرفی شود. در این گفتار، به معرفی قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی ایرانی در عرصه کارآفرینی دیجیتالی می‌پردازیم.

اصلاً تصور نکنید که همه مردم جهان، فیس بوک باز و توییتر باز و اینستاگرام باز هستند. بسیاری از کاربران اینترنت در روسیه، چین، ژاپن و حتی آمریکای لاتین، از شبکه‌های اجتماعی خاص کشور خودشان بهره می‌برند و شمار مخاطبان چنین شبکه‌های اجتماعی محلی به زبان‌های غیر انگلیسی، به صدها میلیون نفر نیز بالغ می‌شود. کافی است، نگاهی به فهرست ۱۰۰ پرتال پر بیننده اینترنت بکنید، درخواهید یافت که چه تعداد شبکه اجتماعی غیر انگلیسی زبان محلی، در فهرست پرتال‌های پر بیننده وب قرار دارد. به هر حال، شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی مشهوری که می‌شناسیم، همه ظرفیت‌ها و واقعیت‌های شبکه‌های اجتماعی بازی مردمان روزگار ما نیست.

کارآفرینی دیجیتالی شبکه‌های اجتماعی ایرانی

در کشور ما نیز، اگر چه فعالیت حجم قابل ملاحظه ای از کاربران ایرانی اینترنت در شبکه‌های بین‌المللی مشهور فعال هستند و حتی برخی از دولت مردان کشورمان نیز در این پرتال‌ها، به انتشار محتوا و تصویر و ویدئو مشغول‌اند، اما، شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان داخلی نیز، در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته‌اند. این پرتال‌ها، بهترین فرصت برای ارائه نظرات و دیدگاه‌ها و تصاویر کاربران ایرانی وب در فضاهایی به نسبت کنترل شده تر از سایت‌های اجتماعی بین‌المللی مانند فیس بوک هستند که بارها به نقض حریم خصوصی کاربرانش، با انتقاد شدید مواجه شده است.

شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان، اگر چه قدرت و بازتاب و توانایی شبکه‌های بین‌المللی چند صد میلیونی وب را ندارند، اما در فضای جامعه اطلاعاتی کشور، می‌توانند شمار زیادی از مخاطبان را با خود همراه کنند. در این گفتار، به بررسی ۱۰ شبکه اجتماعی ایرانی و ظرفیت‌های کسب و کار آن‌ها می‌پردازیم.

شبکه اجتماعی گپ فارسی

این سایت در نشانی http://gapefarsi.com قرار دارد. هدف اصلی این سایت، گپ زدن افراد و اعضایش با یکدیگر از طریق فضای تعاملی پرتال است. این سایت، سابقه زیادی ندارد و در حوزه کسب و کار اینترنتی ایرانی، تازه کار می‌باشد. اما می‌تواند با خلاقیتی که ارائه کرده، با ارتقای توان فنی و عملیاتی خود، گوی سبقت را از رقبای ایرانیش برباید.

کارآفرینی دیجیتالی شبکه‌های اجتماعی ایرانی

شبکه اجتماعی آیتگ

این سایت در نشانی http://www.iteg.ir قرار دارد. پرتال، اشاره می‌کند که می‌توان با میلیون‌ها نفر به گفت و گو و ارتباط پرداخت، آن هم در سطح خاورمیانه. ادعایی که به نظر می‌آید کمی غلو آمیز باشد. آیتگ، علاقه‌مند هست رفتار کاری پرتال بین‌المللی لینکدین را دنبال کند، موضوعی که نیازمند کار گسترده و عملیاتی حرفه ای دارد، اما غیر ممکن هم نیست.

کارآفرینی دیجیتالی شبکه‌های اجتماعی ایرانی

شبکه اجتماعی درنیان

این سایت در نشانی http://www.dornian.com قرار گرفته است. طراحی زیبای دارد و از محیط تعاملی خوبی برای کاربران شبکه استفاده کرده، اما باید توجه داشت که بک گراند سیاه، برای شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب، رنگ خوبی نیست. سرویس اشتراک گذاری ویدئو سایت، یکی از نقاط مهم پرتال تصور می‌شود که می‌تواند در زمینه کسب و کار نیز، برای سایت درآمد زایی کند.

کارآفرینی دیجیتالی شبکه‌های اجتماعی ایرانی

شبکه اجتماعی کلوب

کلوب دات کام، پر سابقه ترین شبکه اجتماعی اینترنت ایرانی هست و در بین همه سایت‌های اجتماعی فارسی در اینترنت، هم سابقه بیش تری دارد، هم مخاطب بیش تری و بالطبع، کسب و کار اینترنتی این پرتال از بقیه بهتر است. یکی از نقاط اتکای سایت، به اطلاع رسانی و عضویت اعضای محترم‌هایت دولت تدبیر و امید در این پرتال می‌باشد که در کسب مخاطب روز افزون برای سایت، تأثیر گذار می‌باشد. کلوب دات کام، قبلاً نیز در پرتال برترین‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود.

کارآفرینی دیجیتالی شبکه‌های اجتماعی ایرانی

این شبکه در بخش معرفی خود می‌نویسد: سایت اینترنتی کلوب دات کام در تاریخ یکم دی ماه ۱۳۸۳ برپایه نیازهای امروزی کاربران اینترنتی ایرانی راه اندازی شد. تا به عنوان سایتی برای ارتباط ایرانیان و فارسی زبانان جهان بتواند بستری جهت تبادل اطلاعات، نیازها، کالا و خدمات، آشنا شدن با همکاران، دوستان قدیمی و ... بوجود آورد.

از دیگر اهداف سایت معرفی امکانات و قابلیت‌های موجود و انطباق آن‌ها با مشکلات و نیازهای مطرح ایرانیان می‌باشد تا از این رهگذر با اقل هزینه ممکن خدمات و اطلاعات درخواستی در اختیار متقاضیان قرار گرفته و موجبات افزایش بهره وری و کارایی را در سطح اجتماع فراهم نماید. به گزارش باشگاه خبرنگاران، این شبکه به منظور ارائه خدمات متنوع تر سایت اشتراک ویدئو "آپارت" را نیز در زیرمجموعه خود دارد. کسب و کار اینترنتی کلوب، می‌تواند مدل خوبی برای کارآفرینان دیجیتالی جوان کشورمان باشد.

شبکه اجتماعی فیس نما

سایت فیس نما، از دیگر پرتال‌های شبکه اجتماعی در اینترنت است که برای کاربران فارسی زبان، مشهور است. این سایت در نشانی http://facenama.com/home قرار دارد. به نظر می‌رسد، درامد تبلیغاتی این سایت، در مقایسه با برخی دیگر، بد نباشد و به همین خاطر، فیس نما از توانایی تبلیغاتی و بازاریابی خوبی برای فروشندگان کالا و خدمات درایران برخوردار می‌باشد.

کارآفرینی دیجیتالی شبکه‌های اجتماعی ایرانی


فیس نما، از سال 1391 با هدف رقابت با شبکه‌های بیگانه و فراهم آوردن محیطی امن برای کاربران با مدیریت علیرضا قاسم پور تأسیس شد نقطه قوت فیس نما نسبت به دیگر شبکه‌های داخلی را حضور اکثر کاربران ایرانی فعال در حوزه شبکه‌های اجتماعی، امکانات متعدد و رسیدگی سریع به مشکلات کاربران عنوان کرد به نوشته این شبکه، کاربران فیس نما کمی بیش از یک میلیون نفر هستند.

شبکه اجتماعی توییتر فارسی

توییتر فارسی در نشانی http://twitterha.com قرار دارد. توییتر فارسی، شبکه اجتماعی فارس توییتر، پرتال فارسی زبانی است که یک شبکه اجتماعی فعال برای کاربران ایرانی زبان می‌باشد.

کارآفرینی دیجیتالی شبکه‌های اجتماعی ایرانی

فارس توییتر، از سال ۱۳۹۱ با هدف رقابت با شبکه‌های اجتماعی خارجی و ایجاد محیطی مناسب با فرهنگ ایرانی برای کاربران ایرانی با مدیریت علی اکبر صادقی راه اندازی شد. این شبکه همانطور که از نامش پیداست نوع خدماتش به شبکه معروف توییتر بسیار نزدیک است. یکی از نقاط قوت این شبکه نسبت به دیگر شبکه‌های اجتماعی داخلی به روز کردن صفحه با ارسال پیامک توسط کاربران، می‌باشد که می‌تواند در بلند مدت، امتیاز رقابتی برای مدل کسب و کار اینترنتی این پرتال باشد.

شبکه اجتماعی هم میهن

هم میهن، در نشانی http://www.hammihan.com قرار دارد. هم میهن دات کام را باید یک شبکه اجتماعی قوی و خوب دانست.

کارآفرینی دیجیتالی شبکه‌های اجتماعی ایرانی

هم میهن، از سال ۱۳۸۴ به منظور ایجاد محیطی امن و سالم برای کاربرانی که تمایلی به حضور در شبکه‌های اجتماعی بیگانه ندارند با مدیریت امیر قاسمی تأسیس گردید. قاسمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، قبلاً گفته بود که نقطه قوت هم میهن را هماهنگ بودن با فرهنگ ایرانی و اسلامی، کنترل محتوا و سالم سازی محیط تحت نظر ۶۰ مدیر و ۶ میلیون مخاطب ایرانی هست. هم میهن، کسب و کار اینترنتی به نسبت قوی در مقایسه با تازه کارهای میدان است.

یکی از بخش‌های جالب سایت، بخش پخش زنده آخرین نوشته‌های کاربران است که در نشانی: http://www.hammihan.com/live.php قرار دارد. به نظر می‌رسد، هم میهن دات کام، از قابلیت‌های خلاقیت دیجیتالی بهتری به نسبت دیگر پرتال‌های شبکه اجتماعی ایرانی در فضای وب بهره می‌برد و همین نقطه، می‌تواند در بلند مدت، با تداوم فعالیت‌های نوآورانه، سبب موفقیت هم میهن در ابعاد بین‌المللی نیز بشود. اگر، بخش غیر فارسی هم به آن اضافه شود.

شبکه اجتماعی افسران

این سایت در نشانی http://www.afsaran.ir قرار دارد.

کارآفرینی دیجیتالی شبکه‌های اجتماعی ایرانی

شبکه اجتماعی افسران جنگ نرم که به اختصار افسران نامیده می‌شود در بخش معرفی اینگونه نوشته است: با توجه به تأکیدات ویژه رهبر معظم انقلاب نسبت به مقابله با جنگ نرم دشمن و توصیه ایشان مبنی بر اینکه «خودتان در مجامع فکری‌تان به دنبال راهکار باشید»، تصمیم گرفتیم تا شبکه افسران را به منظور - ایجاد بستر برای هم‌فکری و بیان دیدگاه‌ها - شبکه توزیع برای بیشتر دیده شدن محتواهای تولیدشده - انتشار سریع محتوا، ایده یا اطلاع - بسترسازی برای آزمون ایده‌های نو قبل از اجرا - توانمندسازی افسران جوان در مقابله با جنگ نرم دشمن راه‌اندازی کنیم.

افسران بستری برای توزیع بهتر، سریع‌تر و گسترده‌تر محتواهای تولید شده توسط کاربران شبکه است که طبیعتاً علاقه‌مند هستند مخاطبین بیشتری داشته باشند. از سوی دیگر افسران می‌تواند مورد توجه کسانی قرار بگیرد که سعی دارند با دیدگاه‌ها و نظرات مردم بدون واسطه ارتباط داشته باشند.

شبکه اجتماعی ایران سو

این شبکه در نشانی http://www.iransoo.com قرار دارد و تا پیش از عضویت کامل در این شبکه، اطلاعاتی از آن در اختیار شما قرار نمی‌گیرد. عین فیس بوک. ایران سو، سایت جدیدی است اما محیط تعاملی آن، جالب است.

کارآفرینی دیجیتالی شبکه‌های اجتماعی ایرانی

شبکه اجتماعی نیل فیس

این سایت در نشانی http://nilface.com قرار دارد. نیل فیس یک سایت اجتماعی جالب است که امکانات متنوع و خوبی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. استفاده از این سایت را توصیه می‌کنیم.

کارآفرینی دیجیتالی شبکه‌های اجتماعی ایرانی

نکاتی درباره شبکه‌های اجتماعی ایرانیان

۱- عضویت در این شبکه‌ها، بسیار امن تر از شبکه‌های بین‌المللی می‌باشد.

۲- ارتباط با کاربران این شبکه‌ها، تنها به کاربران فارسی زبان داخل و خارج از کشور می‌باشد.

۳- وب مستر این پرتال‌ها برای گسترش فعالیت‌های خود، بخش انگلیسی و حتی عربی راه اندازی کنند

۴- بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بسیاری از این پرتال‌ها، امکان به اشتراک گذاری فایل‌های ویدئویی با کیفیت خوبی همراه نیست.

۵- باید تلاش شود تا کاربران پرتال‌های اجتماعی این شبکه‌ها، دیدگاه فیس بوک و اینستاگرام نداشته باشند.

۶- خلاقیت دیجیتالی در راه اندازی خدمات تعاملی این پرتال‌ها، در نظر گرفته شود.

۷- حریم خصوصی افراد در این پرتال‌های ایرانی، باید بیش تر مد نظر وب مس‌ترهای قرار بگیرد.

۸- تعامل این پرتال‌ها با یکدیگر، باید در دستور کار قرار بگیرد تا اقتصاد مشارکتی در فضای کسب و کار اینترنتی ایران نیز، گسترش یابد.

۹- مدل‌های موفق تبلیغاتی و بازاریابی کلمه ای و تصویری و ویدئویی، همانند مدل‌های موفق رایج در فیس بوک و توییتر، در دستور کار پرتال‌های اجتماعی ایرانی نیز قرار بگیرد.

۱۰- استارت آپ های جدید ایرانی، هنوز هم می‌توانند از ظرفیت گسترده شبکه‌های اجتماعی برای راه اندازی کسب و کارهای تخصصی مانند هنر، مهندسی و ادبیات، استفاده کنند تا شبکه‌های تخصصی اجتماعی برای اقشار مختلفی از کاربران ایجاد شود.

۱۱- اطلاع رسانی فعالیت‌های پرتال‌های شبکه‌های اجتماعی در بخش اخبار آن ها باید در دستور کار قرار بگیرد و بخش آموزشی نیز در کنار امکانات سایت اضافه شود. این بخش، می‌تواند کمک خوبی برای کاربران تازه وارد و محافظه کار باشد!

برای اطلاع از اصول و مبانی کارآفرینی دیجیتالی به بخش ویژه این بخش در پرتال برترین‌ها مراجعه کنید.

موفقیت کلیه فعالان کارآفرینی دیجیتالی ایرانی در پرتال‌های اجتماعی را آرزومندیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      این خیلی خوبه که از شبکه های اجتماعی ایرانی حمایت میکنید و اسم هاشون میگذارید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج