جاباما
۲۲۹۳۳۱
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

جولان شهاب سنگ ها در آسمان ایران

در ساعات پایانی پنجشنبه شب، برخی رسانه‌ها از برخورد چند شهاب‌سنگ با زمین در حوالی چهار استان زنجان، قزوین، همدان و البرز خبر دادند. خبری که ازسوی برخی مقامات ذی‌صلاح تأیید و از سوی برخی دیگر تکذیب شد.

روزنامه شهروند: در ساعات پایانی پنجشنبه شب، برخی رسانه‌ها از برخورد چند شهاب‌سنگ با زمین در حوالی چهار استان زنجان، قزوین، همدان و البرز خبر دادند. خبری که ازسوی برخی مقامات ذی‌صلاح تأیید و از سوی برخی دیگر تکذیب شد.

مهندس مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در این‌باره گفت: برابر گزارش‌های رسیده سقوط شهاب‌سنگ در کشور صحت ندارد.

اکبرپور درباره این‌که گفته می‌شود شهاب‌سنگ در بخش‌هایی از چهار استان البرز، قزوین، زنجان و همدان رویت شده و سقوط کرده، افزود: البته موضوع بارش شهاب‌سنگ وجود داشته و در پیگیری و رصدهایی که ما انجام دادیم، عبور شهاب‌سنگ از آسمان کشورمان به ثبت رسیده که این موضوع در بخش‌هایی از آسمان همدان و قزوین قابل رویت بوده است. اما موردی از سقوط گزارش نشده و این شهاب‌سنگ‌ها به‌طور افقی از آسمان عبور کرده‌اند.

او با بیان این‌که مواردی چون سقوط شهاب‌سنگ و نظایر آن شایعه بوده و مورد تأیید سازمان مدیریت بحران کشور نیست، گفت: تنها چیزی که به رویت برخی از شهروندان نیز رسیده عبور شهاب‌سنگ از آسمان بوده اما همان‌طور که گفتم شهاب‌سنگ‌ها به‌طور افقی از آسمان عبور کرده و مورد سقوطی در کار نبوده است.

شامگاه پنجشنبه یک شی نورانی در ٤ استان کشور مشاهده شد. خبری که با شایعه برخورد شهاب‌سنگ به استان‌های همجوار تهران همراه بود و بازتاب رسانه‌ای بسیار زیادی هم داشت. این اتفاق از سوی مسئولان ٢ استان تأیید شد اما هلال‌احمر و سازمان مدیریت بحران کشور آن را تأیید نکردند.

در آخرین ساعات روز پنجشنبه ٨ مرداد خبر برخورد یک شی نورانی به زمین در استان قزوین دست به دست در فضای مجازی منتشر شد. ابتدا این خبر تکذیب شد و بعد مورد تأیید قرار گرفت.

برخی سقوط شییء پرنده و برخی هم سقوط شهاب‌سنگ و در برخی هم ماهیت آن را بشقاب‌پرنده عنوان کردند. اما براساس بررسی‌های انجام‌شده، نشانه‌ای از سقوط شهاب‌سنگ دیده نشده است.

اگرچه فرماندار آوج درباره سقوط شهاب‌سنگ اظهار کرد: ما گزارش‌هایی مبنی بر این‌که تکه‌هایی از این شهاب‌سنگ در کوه‌های لجام‌گیر به زمین افتاده داشته‌ایم که صحت آن به دلیل تاریک بودن هوا قابل تأیید و تکذیب نبود و ما براساس شنیده‌ها خبر را اعلام کردیم البته خبرگزاری‌ها خبر را براساس برداشت خود منتشر کردند. این شهاب‌سنگ در روستاها سقوط نکرده و ما خسارتی هم نداشته‌ایم که نسبت به این موضوع یقین دارم. به دلیل سقوط این سنگ در ۲۶۰۰ کیلومتری منطقه، سقوط آن در مناطق صعب‌العبور همچنین عدم خسارت، انگیزه رفتن و بازدید آن از نزدیک را نداشتیم. اما این خبر خیلی زود رد شد.

همچنین «امدادی»، مسئول ایستگاه هواشناسی سینوپتیک فرودگاهی تکمیلی زنجان ضمن تأیید عبور یک شی نورانی با دنباله آتشین از آسمان کشور به ایسنا گفت: به چشم خود دیدم که یک شی نورانی با دنباله‌ای از آتش به طول بیش از ٥٠٠ متر از آسمان عبور کرد. این مسأله حوالی ساعت ١٥: ٢٠ پنجشنبه شب رخ داد. عبور این شی نورانی، بدون به گوش رسیدن هیچ صدایی صورت گرفت و به نظر می‌رسد بیش از ٢٠ کیلومتر از سطح استان ارتفاع داشته است.

مسئول ایستگاه هواشناسی سینوپتیک فرودگاهی تکمیلی زنجان درباره منطقه احتمالی فرود این شی نورانی نیز ضمن این‌که خاطرنشان کرد گزارشی رسمی در این رابطه دریافت نشده، گفت: با توجه به حرکت این شی نورانی که از شرق آسمان استان به سمت غرب بود، احتمال دارد در منطقه‌ای بین میانه و خلخال به زمین اصابت کرده باشد که البته هنوز هیچ چیز قطعی نیست.
با توجه به این‌که فرودگاه زنجان در فاصله ١٥ کیلومتری استان در مسیر غرب قرار دارد، امدادی احتمال برخورد این شی نورانی با زمین در محدوده این استان را ضعیف دانست.

محل اصابت شهاب‌سنگ را نشان دهند

ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز با تکذیب خبر سقوط شهاب در چند استان کشور گفت: دوستانی که این خبر را داده‌اند، محل اصابت شهاب‌سنگ را نشان دهند.

او گفت: تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر سقوط شهاب‌سنگ در هیچ یک از استان‌های کشور دریافت نشده است. اخباری که درخصوص چنین خبری در رسانه‌ها منعکس می‌شود ازجمله اعلام سقوط شهاب‌سنگ در استان‌های قزوین، زنجان، همدان و البرز را سازمان امداد و نجات تکذیب می‌کند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: به‌هرحال دیدن شهاب‌سنگ در آسمان طبیعی است و احتمال دیده شدن شی نورانی (شهاب‌سنگ) در آسمان شب همیشه وجود دارد اما این موضوع به معنای سقوط شهاب‌سنگ نیست و تا این لحظه نیز هیچ گزارشی در این خصوص دریافت نشده است.

چرخساز تأکید کرد: دوستانی که مدعی هستند شهاب‌سنگ به بخش‌هایی از ایران اصابت کرده، محل اصابت را نشان دهند تا ما امدادرسانی کنیم.

درعین حال ابوالقاسم باقری، مدیرکل بحران استانداری البرز با اعلام این‌که خبر سقوط شهاب‌سنگ در این استان تنها بر پایه اظهارات مردمی بوده است، گفت: خبر منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر سقوط شی نورانی در منطقه اشتهارد و نظرآباد، تنها متکی به اظهارات و شواهد مردمی بوده و تاکنون در این استان هیچ شهاب‌سنگی رویت نشده است. اگر شهاب‌سنگ سقوط کرده بود باید شاهد خسارات ناشی از آن بودیم که تاکنون نیز گزارشی اعلام نشده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بله بله شهاب سنگ بوده بله بله

    • حميد

      من 29 تيرماه ساعت حدود 10 شب در مسير تهران - قزوين بعد از آبيك شاهد عبور يكي از اين شهاب سنگها به رنگ آبي خوشرنگ بودم كه خيلي نزديك بود و آنطور كه نشان ميدادبايد بين قزوين و همدان سقوط كرده باشد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج