جاباما
۲۲۹۳۳۵
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

سیر نزولی طلا رکورد زد

با وجود تداوم احتیاط فدرال رزرو درباره شیوه بیان زمان افزایش نرخ‌های بهره بانک مرکزی آمریکا، احساس بازارها بر این است که این اتفاق در سال جاری میلادی خواهد افتاد تا چشم‌انداز بهای طلا ضعیف بماند. این امر باعث ۶ هفته افت پیاپی بهای اونس شد، تا طولانی‌ترین دوره کاهشی طلا از سال ۱۹۹۹ رقم بخورد.

روزنامه دنیای اقتصاد: با وجود تداوم احتیاط فدرال رزرو درباره شیوه بیان زمان افزایش نرخ‌های بهره بانک مرکزی آمریکا، احساس بازارها بر این است که این اتفاق در سال جاری میلادی خواهد افتاد تا چشم‌انداز بهای طلا ضعیف بماند. این امر باعث ۶ هفته افت پیاپی بهای اونس شد، تا طولانی‌ترین دوره کاهشی طلا از سال ۱۹۹۹ رقم بخورد.

کمیته بازار آزاد فدرال رزرو چهارشنبه شب در پایان نشست دو روزه خود بیانیه‌ای منتشر کرد که داده‌های قابل‌توجهی نداشت، اما هضم آن در روز بعد احتمال افزایش نرخ‌های بهره در ماه سپتامبر را افزایش داد. به این ترتیب اونس که روز سه‌شنبه روی قیمت ۱۰۹۵ دلار ایستاده بود، تا پایان فعالیت بازارها در روز چهارشنبه به قیمت ۱۰۹۶ دلار رسید.

عوامل کاهشی روز پنج‌شنبه قیمت اونس را به ۱۰۸۸ دلار رساندند. روز جمعه اونس تا کف ۵/ ۵ ساله ۱۰۷۸ دلاری پایین رفت اما بعد با کمک «پوشش کوتاه مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران جهش کرد. روز گذشته تا ساعت ۷ بعدازظهر به وقت تهران بهای ۱۰۹۵ دلار برای هر اونس فلز زرد ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته رقم خورده باشد.

ثبات نسبی چهارشنبه ابتدا ناشی از انتظار برای انتشار بیانیه فدرال رزرو و بعد عدم واکنش بازار به جزئیات آن بود. بیانیه چهارشنبه شب فدرال رزرو چشم‌انداز جدیدی در مورد وضعیت اقتصاد ایالات‌متحده نمایان نکرد و طبق انتظار، نرخ‌های بهره را نزدیک به صفر نگه داشت.

ناظران معتقدند افزایش نرخ‌های بهره در نشست ماه سپتامبر رخ خواهد داد. در آخرین بیانیه پولی بانک مرکزی آمریکا گفته شده که فعالیت اقتصادی از نشست ماه ژوئن، «نسبتا» رشد داشته است. این لحن در بیانیه قبلی نیز دیده شده بود. با این حال بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده که در بازار کار شاهد بهبود بوده و گفته که به کار گرفتن کمتر از حد از ذخایر بازار کار «از بین رفته است.» در این مورد، لحن بیانیه دچار تغییر بوده است.

بازار طلا واکنش قابل‌توجهی به این بیانیه نشان نداد، اما تحلیلگران بر این باورند که موضع فدرال رزرو ممکن است در بیانیه بعدی کاملا متفاوت باشد. فدرال رزرو در بیانیه چهارشنبه هیچ عبارتی در مورد ثبات قیمت‌های انرژی ندارد و از این رو نگرانی‌های ضدتورمی ممکن است برطرف شده باشد. البته کمیته بازار آزاد هنوز با نرخ تورم هدف ۲ درصدی فاصله زیادی دارد.

اما افت ۸ دلاری روز پنج‌شنبه عمدتا ناشی از تحلیل‌های فنی و تقویت شاخص دلار بود. عوامل کاهشی در چهارمین روز هفته اونس را دوباره به کمترین قیمت در ۵/ ۵ سال گذشته نزدیک کردند. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز پنج‌شنبه خود نوشت: «فقدان داده‌های بنیادین افزایشی، جهش شاخص دلار و تصویر به شدت کاهشی فنی، کاهشی‌های بازار را مطمئن نگه داشته است.» در هفته گذشته در بازارها خبری از «ریسک‌گریزی» نیز نبود تا تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن تشدید نشود.

روز پنج‌شنبه میزان تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده در سه ماه دوم سال ۲۰۱۵ معادل ۳/ ۲ درصد اعلام شد که کمتر از انتظارات ۷/ ۲ درصدی بود، اما بازبینی مثبت رشد سه ماه نخست، اثر داده‌های سه ماه دوم را خنثی کرد. به این ترتیب بازار واکنش خاصی به رشد آمریکا نشان نداد، اما رشد ارزش دلار که دوباره شاخص DXY را به ۱۰۰ واحد نزدیک کرده و همچنین ادامه افت بهای نفت خام که طلای سیاه را به کمترین قیمت در ۴ ماه گذشته رسانده، طلا را تحت‌فشار نگه داشت. البته روز پنج‌شنبه، بازار با هضم بیشتر داده‌های بیانیه فدرال رزرو نیز مواجه بود.

در حالی که بسیاری همچنان بیانیه را خنثی می‌دیدند، برخی می‌گفتند که لحن بیانیه نشان می‌دهد فدرال رزرو در ماه سپتامبر، نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهد. افزایش نرخ‌های بهره به نفع دلار و به ضرر طلا تمام می‌شود. روز پنج‌شنبه اقتصاد اروپا اخبار خوبی منتشر کرد. شاخص احساس اقتصادی اروپا برای ماه جولای ۱۰۴ اعلام شد، در حالی که این شاخص برای ماه ژوئن ۵/ ۱۰۳ اعلام شده بود. رقم ماه جولای بالاترین میزان این شاخص در ۴ سال گذشته بود. این داده نشان می‌دهد که کسب‌و‌کارها و مصرف‌کنندگان اروپا، فعلا بحران یونان را پشت‌سر گذاشته‌اند.

اونس روز جمعه را در ادامه روند روزهای قبل با کاهش ارزش آغاز کرد اما بعد، از کف روزانه جهش کرد. قیمت نهایی هفته کاری گذشته را به همراه مرور رویدادهای مهم ۵ روز کاری گذشته در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» بخوانید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج