۲۲۹۴۳۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

طرح انگلیس برای حمله نظامی به لیبی

روزنامه تایمز روز شنبه در گزارشی فاش کرد که صدها تن از سربازان انگلیسی قرار است در چارچوب یک مأموریت بین المللی برای ثبات بخشیدن به اوضاع نابسامان لیبی و نیز مبارزه با عناصر گروه تروریستی داعش راهی این کشور شوند.

خبرگزاری ایرنا: روزنامه تایمز روز شنبه در گزارشی فاش کرد که صدها تن از سربازان انگلیسی قرار است در چارچوب یک مأموریت بین المللی برای ثبات بخشیدن به اوضاع نابسامان لیبی و نیز مبارزه با عناصر گروه تروریستی داعش راهی این کشور شوند.

این روزنامه به نقل از منابع انگلیسی افزود: اعضای این گروه مداخله گر بین المللی، متشکل از نیروهای نظامی کشورهای انگلیس ، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، آلمان و آمریکا هستند.

تایمز افزود: مأموریت نیروهای نظامی انگلیس به همراه نظامیان کشورهای یادشده، با هماهنگی اتحادیه اروپا، سازمان ملل و گروه '۳ به علاوه ۵ ' صورت خواهد گرفت.

به نوشته این روزنامه، هدف از اعزام این نیروها کمک به مقامات سیاسی لیبی و بازسازی ارگان ها و نهادهای دولتی و آموزش نیروهای نظامی و امنیتی این کشور است.

تایمز افزود: هدف دیگر این نیروها کمک به تشکیل یک دولت واحد ملی در لیبی است که از زمان سقوط رژیم معمر قذافی در چهار سال پیش غیرممکن به نظر می رسید و به گفته منابع سیاسی و نظامی انگلیس و لیبی، تحقق این مساله در شرایط کنونی بسیار امکان پذیر شده است.

این روزنامه نوشت: منابع یادشده گفتند برای تحقق این مأموریت، شورای امنیت سازمان ملل قرار است قطعنامه ای را در مورد اجازه مداخله در لیبی به منظور ارائه کمک های آموزشی و مشاوره ای به پلیس محلی، ارتش و گارد ساحلی این کشور صادر کند.

تایمز افزود: بخشی از این مأموریت، اعزام یک نیروی ضد تروریسم احتمالا متشکل از نیروهای ویژه کشورهای انگلیس، فرانسه خواهد بود. اگرچه سربازان لیبیایی رهبری تمامی عملیات جنگی را در دست خواهند داشت.

این روزنامه اضافه کرد: این عملیات، احتمالا نیازمند حملات هوایی نیروهای آمریکایی و فرانسوی خواهد بود اگرچه بعید است انگلیس با توجه به درگیری اش در عراق و محدود بودن امکاناتش بتواند در این زمینه مشارکت جدی کند.

روزنامه تایمز به نقل از منابع انگلیسی نوشت: این حرکت ممکن است از اواخر ماه آگوست (اوت) آغاز شود و اما شروع آن سریع خواهد بود.

به نوشته این روزنامه، احتمالا ایتالیا به دلیل روابط طولانی و پایدارش با لیبی، بیشترین نیرو را برای این عملیات اختصاص خواهد داد.

تایمز بابیان اینکه جزییات این مأموریت توسط دیپلمات های اروپایی و منابع دولتی لیبی مورد تایید قرارگرفته است، افزود: یک منبع لیبیایی می گوید: برخی از دوستانمان به ما اطلاع داده اند که آماده آموزش نیروهای امنیتی لیبی برای مبارزه با گروه داعش، هستند .'

به نوشته این روزنامه، گروه داعش در لیبی توانسته است جای پای قوی در مرکز این کشور و شهر ساحلی 'سرت' در کناره مدیترانه به دست آورد ضمن اینکه این خطر وجود دارد که اعضای این گروه تروریستی در پوشش پناه جویان، بتوانند با عبور از دریای مدیترانه خود را به خاک اروپا و سپس از طریق تونل مانش خود را به انگلستان برسانند.

تایمز افزود: یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس گفته است که لندن همراه با شرکای بین المللی اش از روند تشکیل یک دولت واحد در لیبی حمایت به عمل می آوریم.

روزنامه ساندی تلگراف نیز یکشنبه هفته گذشته نوشته بود که دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس با پیش نویس طرحی برای مداخله نظامی علیه گروه های افراطی و تروریستی چون داعش در کشور لیبی موافقت کرده است.

این روزنامه نوشت: کامرون دستور داده است تا طرحی برای حمله علیه گروه های افراطی در لیبی و همان طور گروه داعش که از آن به عنوان 'فرقه مرگ ' یاد می کند، تهیه شود.

ساندی تلگراف اضافه کرد: دیوید کامرون مشخص کرده است که انگلیس باید آماده مبارزه با گروه های تروریستی در هرجایی در جهان باشد همان طور که دولتش طرحی را برای به شکست کشاندن گروه های افراطی در لیبی در دستور کارش قرار داده است.

این روزنامه نوشت: به گفته نخست وزیر انگلیس در صورت عدم اتحاد کشورهای جهان، گروه داعش مبدل به یکی از بزرگ ترین تهدیدات علیه جهان خواهد شد.

ساندی تلگراف بابیان اینکه عامل قتل ۳۰ گردشگر انگلیسی در تونس در لیبی آموزش دیده بود، نوشت: منابع امنیتی غربی بر این باورند که لیبی برای مقابله با تهدیدات افراط گرایان نیاز به کمک های بین المللی دارد.

متعاقب گزارش ساندی تلگراف، دیوید کامرون، هفته گذشته در جریان سفرش به اندونزی، به خبرنگاران گفت: اگر تهدیدی برای مردم ما در خیابان های انگلیس وجود داشته باشد، می توانیم با اقدام فوری این تهدید را از بین ببریم و از آن جلوگیری کنیم.

وی افزود: 'به عنوان نخست وزیر همواره دوست دارم تلاش کنم و تدابیر لازم را اتخاذ کنم. در صورت لزوم چنین تدابیری اتخاذ خواهد شد؛ چه این مشکل از لیبی نشأت بگیرد یا از سوریه یا هر مکان دیگر.'

فروپاشی دولت لیبی و هرج ومرج حاکم در این کشور، پس از سرنگونی رژیم معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ میلادی به دنبال مداخله کشورهای غربی ازجمله انگلیس صورت گرفته است.

لیبی از زمان سقوط رژیم معمر قذافی، دوران سیاسی پرتنش و پرتلاطمی را به خود دیده و درحال حاضر شاهد یک حاکمیت دوگانه است.

از یک سال قبل که نیروهای مسلح موسوم به 'فجر لیبی' شهر طرابلس را اشغال کردند، پارلمان منتخب این کشور که از حمایت بین المللی برخوردار است در فاصله یک هزار کیلومتری در شهر 'طبرق' واقع در شرق لیبی، دولت در تبعید را تشکیل داده است.

درگیری طولانی میان حامیان دولت مشروع لیبی در بنغازی و دولت خود خوانده برخوردار از حمایت شبه نظامیان در طرابلس، اکنون با پیوستن گروه های مرتبط با گروه تروریستی داعش به جبهه های درگیری، شدت و حدت بیشتری یافته است.

از زمان تشکیل دو دولت جداگانه در شرق و غرب لیبی و جدال آنها بر سر حاکمیت، گروه های افراطی مانند گروه تروریستی داعش در این کشور رشد و نمو بیشتری یافته اند.

اگرچه به رغم این شرایط ناامیدکننده، گفت وگوهای صلح میان گروه های مختلف لیبی در ماه گذشته میلادی در شهر الصخیرات مغرب و با پشتیبانی سازمان ملل متحد برگزار شد.

بر اساس گزارش های منتشرشده گروه های سیاسی لیبی در ۱۲ جولای گذشته بدون مشارکت نمایندگانی که پایتخت این کشور را در دست دارند، برای تشکیل دولت وحدت ملی به توافق رسیدند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج