جاباما
۲۲۹۴۸۳
۴ نظر
۵۰۱۹
۴ نظر
۵۰۱۹
پ

تجربه حجاب

ماجرای زنان خارجی و لباس های ایرانی

سفر چند هفته پیش عضو پارلمان اروپا به ایران با جنجال‌های خبری بسیاری همراه شد. ماریچه اسخاكه، سیاستمدار هلندی در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی ایران لباسی را انتخاب كرده بود كه در اصول بین‌المللی قابل درك نبود.

ماجرای زنان خارجی و لباس های ایرانی
مجله زندگی ایده آل : سفر چند هفته پیش عضو پارلمان اروپا به ایران با جنجال‌های خبری بسیاری همراه شد. ماریچه اسخاكه، سیاستمدار هلندی در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی ایران لباسی را انتخاب كرده بود كه در اصول بین‌المللی قابل درك نبود؛ اتفاقی كه در تمام آمد و رفت‌های زنان خارجی به ایران کم سابقه است. زنان دیگری كه به بهانه‌های مختلف سیاسی یا شخصی به ایران سفر كردند، بدون مشكل بارزی با شرایط فرهنگی كشورمان كنار آمدند؛ زنانی كه تعدادشان كم نیست و برخی را در این گزارش مرور كردیم.

سیاستمدار تمام عیار

ماجرای زنان خارجی و لباس های ایرانی

سفر وزیر امور خارجه استرالیا به ایران هم با حاشیه‌هایی درباره حجاب همراه بود؛ البته حاشیه‌های مثبت. جولی بیشاب، که ۲۹ فروردین امسال به ایران آمد، مانتو، شال و شلواری شبیه زنان ایرانی به تن داشت. برخلاف اغلب زنانی که به ایران سفر می کنند، او مشكلی در سركردن شال و نگه داشتن سرپوش نداشت. هماهنگی او با فرهنگ پوشش ایرانی برای رسانه‌های بین المللی سوال ایجاد كرد كه جولی در پاسخ به آنها گفته بود: «در واقع، من خودم هم گاهی روسری، كلاه یا سرپوش‌های دیگر را در زندگی روزمره‌ام بر سر می‌گذارم». ست مشكی و كفش پاشنه‌دار او در دیدار با مقامات ایرانی، یك ست رسمی تمام عیار بود.

مهمان زمستانی

ماجرای زنان خارجی و لباس های ایرانی

بهمن ماه سال گذشته، دولت ایران میزبان معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه كروواسی بود. سنا پوسیچ با یك پالتو تا روی زانو به ایران سفر كرد تا نقش لباس رسمی او برای سفر كاری به یك كشور اسلامی را ایفا كند؛ البته این انتخاب بدون كمك یك مشاور استایل بود چون پالتوی خاكستری با راه‌های افقی رنگی، انتخاب خوبی برای یك خانم با اضافه‌وزن نیست و باعث می‌شود چاق‌تر به نظر برسد. از طرف دیگر بهتر بود مانتو طرحدارش را با شال ساده‌تری ست می‌كرد تا ظاهرش رسمی‌تر به نظر برسد.

الگوی همراهی

ماجرای زنان خارجی و لباس های ایرانی

كاترین اشتون كه به واسطه مسوولیتش در اتحادیه اروپا و در جریان پرونده هسته‌ای ایران، در سال‌های اخیر رفت و آمدهای متعددی به كشورمان داشته، بیش از هر كسی با فرهنگ ما آشنایی پیدا كرده است. مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا كه اغلب از كت و شلوار برای دیدارهای كاری اش استفاده می‌كند، هنگام سفر به ایران كت‌های بلندی می‌پوشد كه نقش مانتو را به خوبی ایفا می‌كنند. به نظر می‌رسد این سیاستمدار انگلیسی، خیاطی دارد كه دوختن مانتو با پارچه ابریشم خام را به خوبی بلد است. با گذشت زمان، او حالا شال سركردن را هم یاد گرفته و دیگر چندان با شال حریر مشكی‌اش درگیر نیست.

تلاش برای كشف حجاب

ماجرای زنان خارجی و لباس های ایرانی

هواپیمایی كه وزیر امور خارجه ایتالیا را به ایران آورد، نتوانست به سرعت مسافرش را تحویل واحد تشریفات وزارت امور خارجه ایران دهد چون وقتی مسوول تشریفات با چند روسری رنگی وارد هواپیما شد، بنینو از سركردن روسری امتناع كرده و گفته بود حاضر نیست با روسری وارد ایران شود. به نقل از سایت جهان نیوز، اصرارها نتیجه‌ای نمی‌دهد و مدیر كل تشریفات در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف خواستار حل مساله می‌شود. وزیر امور خارجه ایران یادآوری می‌كند كه رعایت حجاب بخشی از پروتكل‌های تشریفاتی برای دیپلمات‌های زن در ایران است و در صورت نپذیرفتن آن، همه قرارهای بنینو لغو خواهد شد. بنینو هم بعد از تماس با ایتالیا، شال فارسی نویسش را به بازگشت بی‌نتیجه ترجیح می‌دهد.

تنهاترین بازیگر

ماجرای زنان خارجی و لباس های ایرانی

رفت و آمدهای ایرانی با سایر كشورها در عرصه هنری برابر نبوده است. با وجود آنکه بازیگران ایرانی در جشنواره‌های خارجی زیاد حضور پیدا می‌كنند اما فرصت میزبانی همتایان خارجی خود را نداشتند. می‌توان گفت ژولیت بینوش تنها ستاره مطرح سینمای جهان بود كه به دعوت عباس كیارستمی به ایران آمد. بینوش در مدت حضور در ایران پوشیدن انواع شال و روسری را یاد گرفت و تبدیل به یك حرفه‌ای در حجاب شد.

با حفظ میراث

ماجرای زنان خارجی و لباس های ایرانی

زمان زیادی از سفر وزیر روابط و همكاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی به كشورمان نمی‌گذرد. مایت ماشابانه در اردیبهشت ماه امسال به ایران سفر و با دولتمردانی چون حسن روحانی، محمد جواد ظریف و علی لاریجانی دیدار كرد. او در هر كدام از دیدارهای رسمی‌اش لباسی متفاوت به تن داشت كه طراحی آنها برگرفته از لباس سنتی آفریقای جنوبی بود. كت و پیراهن‌هایی با دامن بلند كه می‌شد ردپای نقوش سنتی و هنر دست آفریقای جنوبی را روی آنها دید. این بانوی خوش‌سلیقه برای سرپوش از همان دست پیچ‌های سنتی زنان آفریقای جنوبی استفاده كرده بود. استفاده از لباس سنتی كشورها در دیدارهای بین‌المللی آزاد است و یك لباس رسمی محسوب می‌شود.

جوانی و جهالت

ماجرای زنان خارجی و لباس های ایرانی

ماریچه اسخاكه، سیاستمدار ۳۶ ساله، هر قدر هم به دلیل جوانی‌اش تجربه اندكی در عرصه دیدارهای بین‌المللی داشته باشد، به خوبی می‌داند كه پوشیدن لباس‌های رسمی در چنین دید و بازدید‌هایی ضروری است و استثنا نمی‌شناسد. طبق قوانین بین‌المللی در دیدار سیاستمداران دو كشور، میزبان و ‌مهمان باید لباس كاملا رسمی به تن كنند؛ به همین منظور آقایان باید كت و شلوار و خانم‌ها هم بهتر است كت همراه دامن، شلوار یا پیراهن بپوشند. كت و شلوار آقایان بهتر است در رنگ‌های خاكستری یا سورمه‌ای باشد اما دست خانم‌ها برای انتخاب رنگ باز است. براساس آموزه‌های دانشكده‌های علوم سیاسی پیراهن و ساپورتی كه ماریچه اسخاكه برای دیدار با علی لاریجانی انتخاب كرده بود، مفهومی جز زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی نداشت.

خانم همسایه

ماجرای زنان خارجی و لباس های ایرانی

حنا ربانی، وزیر امور خارجه كشور همسایه که با لباس‌ سنتی پاكستان در دیدارهای بین‌المللی حضور پیدا می‌كند در سفر به ایران یك مانتوی بلند مشكی شبیه مانتوی عربی را به لباس همیشگی‌اش ترجیح داده بود. جوان‌ترین وزیر پاكستان همیشه شالی حریر هم رنگ لباس سنتی‌اش به تن دارد ولی در ایران شالی مشكی و بسته‌تری بر سر داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مسخره بازی ، اونم با این وسعت !!!

    • عسل

      سلام.خیلی مطالب جالبی بود.چه جالب که خانوماهم توکشورانقشای مهمی مثل وزیرامورخارجه و...دارن وبه پوششونم اهمیت میدن.ممنون

    • بدون نام

      من اگ جای این خانمها بودم اصلا به ایران نمیومدم با این قوانین مسخرش...
      به امید بیداری...

    • بدون نام

      این که ما به فرهنگ بقیه احترام نمیذاریم و انتظار داریم فقط اونا به فرهنگ ما احترام بذلرن،نشونه سطح فزهنگی پایینه.
      خوبه وزیرای خانم ما برن اونجا و اونا بگن تو پروتکل ماست که با حجاب وارد نشید؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج