۲۲۹۶۶۳
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

انتقال آب خلیج‌فارس به یزد جدی‌تر دنبال‌شود

نماینده ولی فقیه در استان یزد با بیان این مطلب که غرب به دنبال نابودی کانون خانواده در ایران است، به کم‌آبی یزد اشاره کرد و گفت: انتقال آب خلیج فارس به یزد جدی‌تر دنبال شود.

خبرگزاری تسنیم: آیت‌الله محمدرضا ناصری عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد در ارتباط با بافت تاریخی یزد، اظهار داشت: همیشه در جلساتی که با مسئولانی که از تهران به یزد می‌آیند و چه در جلساتی که با مسئولان استان برگزار می‌کنیم، این بحث را داریم که یک سرمایه ملی در یزد وجود دارد و آن بافت تاریخی است.

وی خاطرنشان کرد: این بافت در واقع گویای فرهنگ اجتماعی و دینی ماست و اعتقادات گذشتگان ما در این بافت نمایان است به علاوه اینکه ابتکارات و ذوق‌ها و سلایق خیلی خوبی در این این بافت نهفته است.

سبک زندگی نهفته در بافت تاریخی یزد به جامعه معرفی شود

امام جمعه یزد ادامه داد: علاوه بر خشت و گلی که در این بافت هست، نگاه من به این آثار، تنها نگاه به خشت و گل و چنین حرف‌هایی نیست بلکه نگاه فیزیکی، معنوی و هم نگاه‌های ابتکاری و درس‌آموزی برای این دوره باید داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان یزد تصریح کرد: این بافت باید حفظ شود و ثبت جهانی شدن آن هم برای ماندگاری این بافت خوب است.

ناصری گفت: اینکه این بافت در دفترچه‌های گردشگران بیاید خیلی عالی است ولی قبل از این که بخواهیم این ساختمان‌ها را ثبت جهانی کنیم، باید تعریفی درست از بافت داشته باشیم و بعد اقدام به ثبت جهانی آن کنیم.

وی با اشاره به بادگیرها که نمادی از آثار باستانی و بافت تاریخی یزد است، گفت: باید ببینیم این بادگیرها چه ویژگی‌هایی دارد و چه استفاده‌هایی از آن در بافت تاریخی صورت می‌گرفت، همچنین در دیگر آثار هم باید این دقت را داشته باشیم.

امام جمعه یزد تصریح کرد: این‌ها یک نوع فرهنگ کاوشگری است و این که در مواقع سختی و نبود امکانات، ما چه کنیم که از طبیعت استفاده کنیم که آن سرما را از خودمان دور کنیم و خنک شویم.

خشکسالی و مشکلات در یزد نیازمند مدیریت است

نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: پیشینیان ما دست بر دست خود نگذاشتند و بگویند که گرما و خشکسالی است بلکه ابتکار کردند و این خشکسالی را مدیریت کردند.

ناصری افزود: در خشکسالی الان هم باید ابتکار کنیم و ببینیم چه باید انجام دهیم که هم این خشکسالی را مدیریت کنیم و هم طراوت، شادابی و سرسبزی شهر را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: من به مهندسان جامعه مهندسین گفته‌ام که شما خانه‌هایی می‌سازید که باید حتما برق آن ۲۴ ساعته روشن باشد ولی در خانه‌های قدیمی این را نمی‌بینیم و از اول صبح تا هنگام شب در پستوی خانه هم روشن است.

امام جمعه یزد افزود: آنها روشنایی را به گونه‌ای تنظیم کرده بودند که بدون برق و لامپ روشنایی را به صورت کامل داشته باشند.

معماری اسلامی و سنتی یزد در ساختمان‌های جدید دیده نمی‌شود

نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی نیاز به نگاه به این روش قدیمی‌ها دارد، خاطرنشان کرد: به این صورت مقدار زیادی صرفه‌جویی از برق در ادارات، منازل و دیگر ساختمان‌ها انجام می‌شود.

ناصری با اشاره به قنات‌های یزد، گفت: در گذشته با وجود کم آبی که بود، آنها زمین را به حدی می‌کندند که بتوانند به آب برسند و راهی برای انتقال آب به شهر پیدا کنند.

بافت تاریخی یزد قبل از ثبت جهانی نیاز به حفظ و بازسازی دارد

وی ادامه داد: بافت فرسوده و قدیمی یزد قبل از ثبت جهانی نیاز به حفظ و بازسازی داشته باشد و مانعی برای سوء استفاده برخی افراد از این بافت شویم.

امام جمعه یزد تصریح کرد: اخلاق، روحیات قدیمی، اعتقادات، اداره خانواده‌ها و سبک برخورد خانواده‌ها در این بافت‌ها نهفته است که باید این موارد را هم به گردشگران آموزش دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان یزد یکی از ویژگی‌های بافت تاریخی یزد را ظریف کاری‌های این بافت دانست و گفت: از جمله ویژگی‌های این بافت، درکوبه‌هایی است که بر روی درهای منازل گذاشته می‌شده تا زن و مرد پشت در مشخص شود.

بافت تاریخی یزد به حال خود رها نشود

ناصری افزود: البته در کنار این موضوع، ساختمان‌ها را هم باید حفظ کنیم، این بافت نباید به این گونه رها شود که برخی خرابه‌ها محلی برای آشغال شوند و افرادی اقدام به سوء استفاده کنند.

وی تاکید کرد: باید یک طرح جامعی وجود داشته باشد که در این طرح هم بافت حفظ شود و هم امکان آن مواردی که مزاحم خوبی‌های این بافت است و ممکن است از لحاظ اخلاقی برای بافت مشکل داشته باشند را به گونه‌ای تغییر کاربری بدهند که از همه محیط‌ها بهره‌برداری لازم انجام شود.

غرب به دنبال نابودی کانون خانواده در ایران است

امام جمعه یزد در ارتباط با مسائل فرهنگی استان یزد، گفت: فرهنگ یزد یک فرهنگ اسلامی بوده و هست، در این فرهنگ ایمان همیشه حرف اول را می‌زده و اعتقادات مذهبی و به ویژه درون خانواده‌های ما، وابستگی خانوادگی خیلی قشنگ و زیبا بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به اینکه پیوستگی و همبستگی میان خانواده‌های یزدی به صورت پررنگی وجود داشته، گفت: یکی از مسائلی که امروز سبب سردرگمی برای جوانان ما شده، این است که امروزه روی حفظ کانون خانواده‌ها کمتر کار می‌شود.

ناصری بیان کرد: البته این موضوع چند علت دارد که باید روی آن کار صورت گیرد، حدود ۱۰۰ سال هم هست که کشورهای مختلف غربی روی این موضوع دارند کار می‌کنند.

وی افزود: آنها خودشان این فرهنگ را تجربه کردند و از آن ناراضی هستند ولی الان سعی دارند که این فرهنگ را در ابتدا به ایران و بعد از آن به دیگر کشورهای اسلامی صادر کنند.

زندگی تک فردی و فساد نتیجه گسیختگی در کانون خانواده است

امام جمعه یزد خاطرنشان کرد: غرب نمی‌خواهد در جامعه ما خانواده‌ها با یکدیگر ارتباط داشته باشند بلکه به دنبال ترویج زندگی فردی هستند و به دنبال این هستند که افراد خانواده را به صورت جدا از یکدیگر به محیط جامعه بکشانند تا مسائل عاطفی در خانه و خانواده کم شود.

نماینده ولی فقیه در استان یزد تاکید کرد: به این صورت وقتی بچه‌ها می‌بینند که محبت و مهربانی را در خانواده‌ها پیدا نمی‌کنند، سعی می‌کنند این محبت را در خارج از خانواده کسب کنند.

ناصری با تاکید بر اینکه غرب به دنبال این است که فرهنگ تک فردی را در جامعه ما وارد کند، گفت: زندگی‌های مجردی، ارتباط و مانوس شدن با حیوانات وسیله‌هایی است که غرب برای جبران کمبود ارتباط با خانواده به جوانان ما توصیه می‌کند.

وی ادامه داد: نتیجه این موضوع این است که برنامه‌های اخلاقی، عبادت‌ها، نیکی‌ها و دیگر موارد خوب از جامعه رخت بر می‌بندد و به جای آن فرهنگ نامناسب غرب وضد ارزش‌ها در جامعه ما بوجود می‌آید.

سبک تدریس مدارس تغییر کند

امام جمعه یزد تاکید کرد: آموزش و پرورش و مدارس باید خیلی روی این موضوع کار کنند و حتی سبک درسی ما باید تغییر پیدا کند و فرزندان از کوچکی ارزش‌ها را فرا بگیرند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به اهمیت ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه، گفت: باید روی این موضوع توجه کنیم و به بررسی بپردازیم که چرا ارزش‌های خانوادگی در جامعه ما کم رنگ شده است.

ناصری افزود: یکی از مسائلی که اصحاب فرهنگ باید به پیدا کردن راهکار در ارتباط با آن بپردازند این است که چگونه می‌توان خانواده‌ها را با سبک زندگی اسلامی آشنا و مانوس کرد.

وی تصریح کرد: از آنجا که پایه اعتقادی فرزندانمان را در مدارس محکم نمی‌کنیم تا هویت واقعی و شخصی خودش را درک کند، از فرهنگ وارداتی تاثیر زیادی می‌گیرد.

امام جمعه یزد خاطرنشان کرد: دختران و پسران جوان و نوجوانان ما چون زمینه اعتقادی قوی پیدا نمی‌کنند و قدرت عقلانی آنها رشد مناسبی نمی‌کنند، قدرت انتخاب را از دست می‌دهند و اسیر فریب و وسوسه‌های غرب و استکبار می‌شوند.

منابع آبی جدیدی برای یزد در نظر گرفته شود

نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به کم آبی استان یزد، گفت: یکی از مسائلی که استان یزد با آن درگیر است، مسئله آب است و تدبیر در این که چگونه اندیشه‌ای برای جبران این کمبود‌ها داشته باشیم یا اینکه چگونه مدیریت کنیم که کمتر با این مشکلات کمتر مواجه شویم و اثرات سوء آن را کم کنیم نیاز به چند فعالیت از طرف مسئولان دارد.

ناصری خاطرنشان کرد: نخستین موضوع منابع آبی استان است، استان یزد یک سری منابع آبی دارد که اکثرا یا قنوات و یا چاه‌های زیرزمینی بوده که بعضی از آنها از جمله خیلی از قنات‌ها را از دست داده‌ایم.

وی افزود: در بعضی موارد دیگر هم از جمله حفر چاه‌ها مقداری با افت و کمبود مواجه شده‌ایم که اگر کسانی بخواهند از لحاظ ظاهری هم نگاه کنند، موضوع نگران کننده‌ای است.

مصرف آب در یزد باید مدیریت شده باشد

امام جمعه یزد با بیان این مطلب که روی چند موضوع باید نگاه کنیم اول حفظ منابع آبی و دوم فراهم کردن منابع آبی جدید است، خاطرنشان کرد: حتی در روستاها و نقاط دوردست باید روی مصرف آب مدیریت درستی انجام شود تا در هیچ نقطه‌ای با مشکل و معضل روبرو نشویم.

نماینده ولی فقیه در استان یزد افزود: موضوع دیگر، دنبال کردن منابع آبی جدید است که اگر در استان خودمان باشد باید فکری برای آن کنیم اما اگر در استان نبود، باید به فکر انتقال آب از استان‌های همجوار باشیم.

ناصری تصریح کرد: باید تلاش و کوشش کنیم که آب را به نحوی از محل‌های دیگری بگیریم که البته تا الان مقداری این کار را انجام داده‌ایم و بعد از این هم باید با رایزنی‌ها و فعالیت‌های جدی، در این راستا قدم برداریم.

رایزنی‌ها برای رفع مشکل آب یزد بیشتر شود

وی افزود: اگر تلاش نکنیم و کوتاهی داشته باشیم، ممکن است با مشکل مواجه باشیم و همه بتوانند از آب استفاده کنند ولی اگر کوتاهی باشد احساس این پیش می‌آید که یزد نیاز ندارد و به دیگر استان‌ها سهمیه می‌دهند.

امام جمعه یزد خاطرنشان کرد: آب شرب برای یزد باید تقویت شود، از طرف دیگر مسیر مطمئنی باید برای انتقال آب به استان یزد در نظر گرفته شود که مشکلی در زمینه خط‌های انتقال آب ایجاد نشود.

انتقال آب از خلیج فارس به یزد جدی‌تر پیگیری شود

نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به اینکه یکی از منابع تامین آب برای استان یزد، انتقال از بندرعباس و خلیج فارس است، گفت: در این زمینه هم می‌خواهیم که یک مقدار جدی‌تر اقدام شود.

ناصری خاطرنشان کرد: ممکن است نداشتن آب ضررهایی برای استان یزد به دنبال داشته باشد که جبران آن سخت و یا غیرممکن باشد بنابر این باید همه ما نسبت به این موضوع دغدغه داشته باشیم.

وی در ارتباط با دغدغه‌های سیاسی نظام، گفت: نظام ما یک نظام اسلامی است و حرکت‌های سیاسی آن هم باید بر مبنای اعتقادات و ‌ارزش‌هایی باشد که یک پایه و اساس داشته باشد.

امام جمعه یزد خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی و انقلاب ما، امام چهارچوبه‌ای را ترسیم کردند که اگر همین چهارچوبه و اعتقاد اولیه‌ای که نظام را یک نظام سیاسی الهی می‌داند را مد نظر قرار دهیم، فعالیت‌های سیاسی ما درست پیش می‌رود.

نماینده ولی فقیه در استان یزد افزود: این که مردم همه در اداره حکومت سهیم باشند و مسئولان هم بدون وابستگی به چیزی خدمت‌گذار نظام و مردم باشند، برداشتمان این است که موضوع مطرح خدمت است و در سیاست‌گذاری، حرکت جمهوری اسلامی، مردم و خدمت به جامعه و دین و اعتقاد مردم است.

هدف نظام اسلامی، عاقبت به خیری و سعادت مردم است

ناصری بیان کرد: در حکومت اسلامی، هدف اداره حکومت این است که مردم را به رشد و عاقبت به خیری سوق دهیم در حالی که در کشورهای دیگر مرام‌های سیاسی برای حزب خودشان وجود دارد و هر کدام تلاش به پیاده کردن مرام سیاسی خودشان را دارند تا بتوانند حکومت را از لحاظ اقتصادی و مدیریت اداره کنند.

وی افزود: این در حالی است که در نظام اسلامی همه مردم و مسئولان می‌کوشند که به ارزش‌های اسلامی دست پیدا کنند نه اینکه برای اعتلای یک حزب و گروه سیاسی فعالیت کنند.

امام جمعه یزد تاکید کرد: اگر روزی این طور شد که مسئول یا مدیر ما تنها تلاش برای اداره حکومت داشته باشد و مرام حزبش را پیاده کند، ممکن است به عقیده اصلی ما ضربه وارد شود.

نماینده ولی فقیه در استان یزد تصریح کرد: در این صورت باید برگردیم، اصول سیاست را از اسلام ناب بگیریم و برپایه این اصول حرکت کنیم تا هیچ زمانی با مشکل مواجه نشویم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      ای کاش برای دریاچه ارومیه هم راهکاری پیدا شود و دریاچ ارومیه احیا شود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج