جاباما
۲۲۹۹۸۵
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

طاق کسری جهانی می‌شود

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی از تشکیل کارگروه مشترک ایرانی و عراقی برای ثبت جهانی ایوان مداین (طاق کسری) خبر داد.

خبرگزاری مهر: مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی از تشکیل کارگروه مشترک ایرانی و عراقی برای ثبت جهانی ایوان مداین (طاق کسری) خبر داد.

فرهاد نظری گفت: معاونت میراث فرهنگی وزارت گردشگری عراق در همکاری با سازمان میراث فرهنگی، تفاهمنامه ای امضا کردند که یکی از اقدامات اجرایی مربوط به آن ـ که در حال نهایی شدن است ـ مربوط به طاق کسری است. قرار شده تا ایوان مداین یا طاق کسری با همکاری ایران و عراق جهانی شود.

وی ادامه داد: عراق در نظر دارد تا قبرستان وادی السلام را در سال ۲۰۱۶ و طاق کسری را در سال ۲۰۱۷ ثبت جهانی کند و از آنجا که طاق کسری یک اثر تاریخی ایرانی در خاک عراق است، کارگروهی برای این منظور تشکیل شده تا ایران به عراق در تهیه پرونده ثبت جهانی کمک کند. چرا که طاق کسری مهمترین بنای مربوط به تاریخ و فرهنگ ایران است.

تیسفون نام یکی از پایتخت‌های باستانی ایران است که در کشور عراقِ امروزی جای گرفته است. این شهر در دوران اشکانیان به عنوان پایتخت غربی ایران در منطقه میان‌رودان ساخته شد و در دوران ساسانی ارزش خود را به عنوان مرکز نیروی سیاسی و اقتصادی نگه داشت. پس از حمله اعراب به ایران، شهر تیسفون به تاراج رفت و رفته‌رفته متروکه شد.

در سال ۹۰ پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای در حوزه میراث‌فرهنگی و آثار باستانی نوشته شد و ایران پیشنهادی را مبنی بر حفاظت از این اثر تاریخی به دولت عراق داد که مورد استقبال قرار گرفت. در این تفاهم‌نامه که از سوی حسن موسوی رئیس وقت سازمان میراث‌فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌دستی در حوزه میراث‌فرهنگی و آثار باستانی ارائه شد تاکید شده بود که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بیشترین کمک را به موضوع مرمت آثار تاریخی داشته باشد و این در تفاهم نامه پیشنهادی گنجانده شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج