جاباما
۲۳۰۵۳۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

۳۶۷ روز مانده تا المپیک ۲۰۱۶ برزیل

حدود ۱ سال، تا برگزاری مسابقات المپیک تابستانی ریودوژانیرو ۲۰۱۶ که در کشور برزیل برگزار خواهد شد، زمان باقی است و انتظارات از کاروان ورزشی ایران، همچون المپیک لندن ۲۰۱۲ بالا هست.

367 روز مانده تا المپیک 2016 برزیل
برترین ها: رقابت‌های المپیک ریودوژانیروی برزیل ۲۰۱۶، تقریباً سال آینده همین موقع در این کشور آغاز به کار خواهد کرد و ۲۰۴ کشور جهان که موفق به اخذ سهمیه المپیک، جهت حضور در رقابت‌های مختلف این رویداد مهم و بزرگ ورزشی شده‌اند، تنها ۱ سال فرصت دارند تا مرز آمادگی خود را به بالاترین سطح ممکن ارتقا دهند. کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران، در برخی از رشته‌های ورزشی، موفق به اخذ سهمیه المپیک ۲۰۱۶ برزیل شده است و در برخی دیگر، چند ماهی فرصت دارد تا با شرکت در رقابت‌های بین المللی ورزش‌های مختلف، سهمیه حضور در المپیک ۲۰۱۶ برزیل را کسب کند.

کشور برزیل، از ۸ سال قبل، که میزبان نهایی این رقابت بین المللی ورزشی مشخص شد، مشغول آماده کردن تجهیزات ورزشی، اقامتی، گردشگری و پشتیبانی خود جهت میزبانی از هزاران ورزشکار نخبه بین المللی و هم چنین، صدها هزار گردشگر و تماشاگران المپیک ریودوژانیرو هست. فراهم کردن مقدمات برگزاری چنین رویداد بزرگ بین المللی، آن هم در عرصه ورزش که صنعت تمام عیاری را شامل می‌شود، کار بسیار دشوار و نفس گیری هست که هر کشوری را توان انجام موفق این پروژه ورزشی جهانی نیست.

367 روز مانده تا المپیک 2016 برزیل
(شمارش معکوس سایت رسمی المپیک ۲۰۱۶ برزیل)

به نظر می‌رسد، برزیل، که در سال 2014 میلادی، رقابت‌های جام جهانی فوتبال را در کشورش برگزار کرد، از نظر تکمیل و تجهیز قابلیت‌های اقامتی، گردشگری و حمل و نقل برای میزبانی از خیل عظیمی از تماشاگران و ورزشکارانی که به این کشور سفر می‌کنند، کار دشواری ندارد. اگر چه، به زعم برخی از رسانه‌های جهانی، همچنان برخی از بسترهای لازم در این کشور، به دلیل مشکلات اقتصادی و رکودی حاکم بر اقتصاد جهانی به ویژه اقتصاد برزیل، همچنان با کندی پیش می‌رود.

به هر حال، صدها میلیون مشتاق مشاهده رقابت‌های المپیک برزیل، روز شماری می‌کنند تا مرداد ماه 1395 از راه برسد و کارون‌های ورزشی کشور خود، در مسابقات مختلف، بتوانند بر روی سکوها رفته و مدال‌های خوش رنگی را برای کشورشان به ارمغان آورند. به دلیل موقعیت جغرافیایی و جشن‌های سنتی و ملی که در برزیل برگزار می‌شود، انتظار می‌رود که المپیک برزیل، المپیکی از رنگ‌ها و شادی‌هایی با چاشنی آمریکای جنوبی باشد که بر جذابیت کار، می‌افزاید.

کاروان ورزشی ایران در رقابت‌های المپیک در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، حضوری پر رنگ و در سال‌هایی، موفقیت‌های خوبی را به نسبت ظرفیت‌های ورزش کشور، کسب کرده است. در مهم‌ترین آن ها، در المپیک 2012 لندن، کاروان ورزشی کشور موفق شد تا بار دیگر در رشته‌های ورزشی کشتی و وزنه برداری، 4 مدال طلا و 1 نقره را به ارمغان بیاورد که در تاریخ حضور ایران در رقابت‌های المپیک، بی سابقه بود. کسب 3 طلای المپیک توسط تیم ملی کشتی فرنگی کشور که تحت مدیریت استاد بنا فعالیت می‌کردند، یک رکورد تاریخی را نیز برای کشور کسب کرد.

ناگفته پیداست که در المپیک 2016 برزیل، انتظارات از کاروان ورزشی کشور در رشته‌های وزنه برداری، دومیدانی، تکواندو و کشتی، برای کسب مدال‌های خوش رنگ، بسیار بالاست. مخصوصاً کاروان کشتی فرنگی کشور، فشار مضاعفی را تحمل خواهد کرد، چرا که بسیاری از علاقمندان ورزش ایران، تکرار آن 3 مدال طلای تاریخی را از بزرگان کشتی فرنگی ایران، انتظار دارند.

به نظر برخی از تحلیلگران ورزشی، افزایش فشارها بر تیم ملی کشتی فرنگی کشور جهت تکرار مدال آوری در رقابت‌های پیش رو، سبب می‌شود تا کشتی آزاد ایران که در دور قبلی، بر خلاف انتظارات، عملکرد ضعیفی داشت، بتواند موفق تر و بدون فشار روحی و روانی، کار خود را دنبال کند. چه بسا بتواند تاریخ ساز شود. کسب عناوین مختلف قهرمانی جهان و جام جهانی در کشتی آزاد ایران در سال‌های اخیر، خود دلیلی محکم بر پیش بینی مدال آوری این رشته ورزشی در المپیک 2016 هست.

انتظارات از رشته وزنه برداری نیز، همچنان بالاست. تکرار مدال‌های طلای حسین رضا زاده و بهداد سلیمی در سه دوره اخیر المپیک، توسط تیم ملی وزنه برداری ایران که به این رقابت‌ها اعزام می‌شود، کار سختی را پیش روی این تیم نیز قرار داده است. مانند کشتی، انتظار ایرانیان از کاروان وزنه برداری، کسب حداقل 1 مدال طلاهست و بسیاری از ایرانیان، 1 مدال طلای وزنه برداری فوق سنگین کشور را در برزیل 2016، از اکنون کنار گذاشته‌اند!

وضعیت در تکواندو هم تا حدودی مشابه کشتی و وزنه برداری هست. تکرار مدال‌های طلای هادی ساعی، اگر چه با نقره در لندن 2012 ادامه نیافت، اما این رشته مدال آور ایران در رقابت‌های المپیک، همچنان در صدر توجه ورزشی دوستان و علاقمندان رقابت‌های المپیک ایران و جهان قرار دارد. فدراسیون تکواندو، باید در این مدت کم، تلاش‌های خود را برای حداکثر سازی آمادگی تیم ملی و انتخاب 2 نفر نهایی، افزایش دهد تا بتواند نقره لندن را به طلای برزیل، تغییر دهد. اگر چه، کار ساده ای در شرایط کنونی نمی‌باشد.

شاید امسال، المپیک 2016، المپیک گرم تری برای ایرانیان باشد و امیدواریم تیم ملی والیبال پر افتخار ایران که هم اکنون جز 6 تیم برتر جهان قرار دارد، بتواند با کسب سهمیه المپیک، نخستین حضور خود را با اقتدار، ثبت کند. در صورتی که والیبال نوظهور ایران، بتواند حتی برنز برزیل 2016 را کسب کند، شاید به اندازه همه مدال‌های دیگر رشته‌های ورزشی انفرادی، برای ملت ایران ارزشمند باشد.

367 روز مانده تا المپیک 2016 برزیل
(تصویر ایندکس پرتال کمیته ملی المپیک ایران)

تیم‌های ورزشی کشورمان، تا کنون در هیچ یک از رقابت‌های جهانی، نتوانسته‌اند در ورزش‌های تیمی، مدال طلای بازی‌ها را کسب کنند و این نشان می‌دهد که مدیریت ورزش در کشور، باید تلاش کند تا کار تیمی، خرد جمعی و فرهنگ کار مشارکتی در فضای ورزش کشور، از رفتارهای انفرادی به عملکردهای تیمی و گروهی و تقویت زیربنایان، تغییر کند.

اکنون، با این اوصاف، کم تر از 1 سال تا شروع رقابت‌های برزیل 2016 زمان داریم. این 360 روز، زمان زیادی برای آماده شدن و کار کردن بر روی نقاط ضعف تیم‌های ورزشی در عرصه‌های گوناگون است. تجربه المپیک‌های مختلف به ویژه المپیک لندن نشان داد که همراهی کادر روان شناسان ورزشی به همراه تیم‌های شرکت کننده در رقابت‌ها، یک عملکرد ارزشمند و مؤثر خواهد بود که بازدهی کادر فنی و بازیکنان را افزایش می‌دهد.

از طرفی، مدیریت عملکرد ورزشکاران در مدت باقیمانده جهت مسائل مصدومیتی و روحی - روانی، مساله مهمی است که باید مد نظر فعالان و مسئولان ورزش المپیکی کشور قرار بگیرد. بسیارند کشورهایی که حاضرند برای کسب 1 مدال طلای المپیک، میلیون‌ها دلار خرج کنند و این کار را بعضاً با تغییر ملیت ورزشکاران به نام، انجام می‌دهند. بنابراین، باید تلاش کرد تا در نگاه نخست، شرایط برای تکرار شمار مدال‌های ایران در لندن 2012 به عنوان کف انتظارات امروز مردم ایران از کاروان ورزشی، حاصل شود و ارتقای شمار طلاها به 5 مورد و بیش تر، مد نظر قرار بگیرد.

به هر حال، برزیل 2016، شاید تا حد زیادی تحت شعاع حضور المپیکی والیبال مقتدر ایران در رقابت‌ها قرار بگیرد و کمی از بار عدم نتیجه گیری برخی از تیم‌های ورزشی ایران بکاهد. اما همه این‌ها سبب نمی‌شود که کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان، برای تقویت رشته‌های مدال آور کشور، تلاش حرفه ای و منسجم را در دستور کار قرار ندهند. به هر حال، انتظار مردم از کاروان‌های ورزشی بسیار بالاست و این یک انتظار به حق می‌باشد.

پرتال رسمی المپیک ریودوژانیروی برزیل 2016 در http://www.rio2016.com/en قرار دارد. المپیک تابستانی ۲۰۱۶ که با نام رسمی «بازی‌های المپیاد سی و یکم» شناخته می‌شود از ۳۰ ژوئیه تا ۱۵ اوت ۲۰۱۶ میلادی، در شهر ریودوژانیرو در کشور برزیل برگزار خواهد شد. شهر ریودوژانیرو به عنوان میزبان این بازی‌ها در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۰۹ میلادی، توسط کمیته بین‌المللی المپیک انتخاب شد. شعار بازی‌ها، Viva sua paixão بوده و پیش بینی می‌شود که 10800 ورزشکار از 204 کشور جهان، در این رویداد شرکت کنند. افتتاحیه المپیک برزیل، در ورزشگاه ماراکانا برگزار خواهد شد که بیش از 60 سال قدمت دارد و میزبان بازی‌های جام جهانی 1950 برزیل بود. این ورزشگاه، بزرگ‌ترین ورزشگاه برزیل هست و گنجایش 90 هزار تماشاگر را دارد.

سرویس ورزشی پرتال برترین‌ها می‌کوشد برای آگاهی مخاطبان محترم از آخرین خبرها و رویدادهای مربوط به رقابت‌های المپیک 2016 برزیل، از روزهای آینده، بسته‌های خبری وِیژه المپیکی را به اطلاع کاربران سایت قرار دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج