جاباما
۲۳۰۷۳۵
۵۰۶۶
۵۰۶۶
پ

علی نصیریان در مراسم رونمایی از جشنواره آیینی سنتی

علی نصیریان در مراسم رونمایی پوستر جشنواره آئینی سنتی عنوان کرد ایجاد مراکز اجرای نمایش‌های آئینی سنتی در کشور ضروری است

علی نصیریان در مراسم رونمایی از جشنواره آیینی سنتی برترین ها: علی نصیریان در مراسم رونمایی از هفدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی سنتی بر ایجاد محل دائمی برای اجرای مداوم نمایش‌های آئینی سنتی تاکید کرد و آن را ضروری دانست.

علی نصیریان در مراسم رونمایی از جشنواره آیینی سنتی

به گزارش ستاد اطلاع رسانی هفدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی سنتی، پوستر هفدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی سنتی یکشنبه ۱۱ مردادماه با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی، علی نصیریان هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینما و تلویزیون و رئیس جشنواره هفدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی سنتی، داود فتحعلی‌بیگی دبیر هفدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی سنتی، محمدحسین ناصربخت قائم مقام دبیر جشنواره، پیمان شریعتی مدیر اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی، حسین مؤذن رئیس شورای ارزشیابی و نظارت، مهدی حاجیان مدیر دبیرخانه دائمی جشنواره‌ها،‌ اتابک نادری مدیر هماهنگی امور استان‌ها، کیوان نخعی مدیر روابط عمومی هنرهای نمایشی رونمایی شد.

علی نصیریان در مراسم رونمایی از جشنواره آیینی سنتی

در ابتدای این مراسم، پوستر این دوره از جشنواره توسط جواد انصافی، داود داداشی، مهدی صفارنژاد و ساسان مهرپویان، چهار سیاه‌باز شناخته شده نمایش‌های ایرانی و خوانش شعری طنز در باب جشنواره هفدهم و رونمایی از پوستر به محل رونمایی آورده و به دست علی نصیریان رئیس جشنواره هفدهمین نمایش‌های آئینی سنتی رونمایی شد.

نصیریان در این مراسم ضمن تقدیر از نوع نگاه نرگس تقی زاده طراح پوستر این دوره از جشنواره و مرتبط خواندن المان‌های بکار گرفته شده با نمایش‌های آئینی سنتی از توجه داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره به این مقوله تشکر کرد.

علی نصیریان در مراسم رونمایی از جشنواره آیینی سنتی

وی با تاکید بر اشاعه و گسترش اجراهای مداوم نمایش‌های ایرانی گفت: «جشنواره‌ها باید تنها مکانی برای ارائه و اجرای آثاری باشند که در طول سال به اجرا درآمده‌اند. آثاری که توانسته به خوبی با عموم مردم ارتباط برقرار کند.»

رئیس هفدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی سنتی با اشاره به ادبیات غنی فارسی و امکان ارائه آن‌ها از طریق نمایش‌های ایرانی بخصوص هنر نقالی بیان کرد: «قدمت ادبیات فارسی به بیش از هزار سال پیش بازمی‌گردد، این‌روزها با توجه به دغدغه و نوع زندگی مردم، کمتر کسی مثنوی، شاهنامه، نظامی و یا آثار سایر بزرگان ادبیات را می‌خواند، این در حالی است که با هنری چون نقالی به راحتی می‌توان این ارتباط را برقرار و این آثار و مفاهیم بزرگ را ارائه کرد. آثاری که هنوز هم با گذشت قرن‌ها از مفاهیم ارزشمند و قابل توجهی برخوردار است.»

علی نصیریان در مراسم رونمایی از جشنواره آیینی سنتی

او خاطرنشان کرد: «مسئله فرهنگ و هنر همیشه در تمام کشورها از اولویت و جایگاه خاصی برخوردار بوده و تلاش شده هنرهای کهن هر سرزمینی حفظ شود، همچون هنر کابوکی در ژاپن که هنوز هم به همان شیوه و سبک اجرا می‌شود و عموم مردم به تماشای آن می‌نشینند. فرهنگ هم به اندازه مسئله هسته‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است و تأثیر زیادی در زندگی مردم دارد.»

نصیریان با تاکید بر ایجاد مراکزی برای اجرای مدام نمایش‌های ایرانی پیشنهاد کرد: «بر این اساس امیدوارم، با ایجاد سالن‌ها و مراکز خاص نمایش‌های آئینی سنتی، بتوان زمینه‌ای برای شکل‌گیری اجراهای مداوم این نمایش‌ها ایجاد کرد و فعالیت‌های کانون نمایش‌های آئینی سنتی و هنرمندان فعال در این حوزه را گسترش داد.»

او در پایان عنوان کرد: «نسل جوان و دانشجویان بسیاری هستند که علاقه‌مند به فعالیت در این حیطه از هنرهای نمایشی‌اند، جوانانی علاقه‌مند و با استعداد. بنابراین باید زمینه و بستر مناسبی برای آموزش، هدایت و حمایت از آن‌ها ایجاد و تدوین کرد. بی‌شک اجرایی شدن تمام این موارد نیاز به حمایت، برنامه ریزی و بودجه دارد.»

علی نصیریان در مراسم رونمایی از جشنواره آیینی سنتی

تاکید مرادخانی بر شکل‌گیری مکان‌های اجرا برای نمایش‌های آئینی سنتی

در ادامه مراسم، علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تائید سخنان این هنرمند پیشکسوت بیان کرد: «ما نیز بر شکل‌گیری مکان‌های اجرا برای نمایش‌های آئینی سنتی تاکید داریم. خوشبختانه سال گذشته موفق شدیم خانه عروسک را برای هنرمندان نمایش‌های عروسکی ایجاد کنیم، تا هنرمندان فعال در این حوزه بتوانند کارهای‌شان را به صورت متمرکز ارائه دهند و دنبال کنند. امیدوارم بتوانیم چنین مکان دائمی را برای نمایش‌های آئینی سنتی نیز داشته باشیم.»

این مقام مسئول با بیان ویژگی‌ها و قابلیت‌های نهفته در نمایش‌های آئینی سنتی توضیح داد: «از نزدیک شاهد اجراهای نمایش‌های آئینی و کهن در تعدادی از کشورها بوده‌ام، نمایش‌هایی که اجرای آن‌ها بر جذب گردشگر و صنعت توریسم بسیار اثرگذار بوده است. نمایش‌های آئینی سنتی بخش مهمی از فرهنگ و هنر ما را تشکیل می‌دهند و می‌توان با اجرا و گسترش آن نقش مهمی را در جذب توریست و جاذبه‌های هنری و فرهنگی ایجاد کرد.»

علی نصیریان در مراسم رونمایی از جشنواره آیینی سنتی

در پایان این مراسم، پوستر هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی سنتی توسط کلیه اعضا حاضر در این مراسم امضا شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج