جاباما
۲۳۱۳۰۴
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

برترین کسب و کارهای ایران و جهان

کارآفرینی دیجیتالی به سبک چینی‌ها

پس از مردم آمریکا، مردم جمهوری خلق چین، بیش‌ترین سهم پرتال‌های پر بیننده اینترنت و برترین کشور فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به خود اختصاص داده‌اند و ۵ پرتال چینی، در فهرست ۲۰ سایت برتر اینترنت جای دارد.

کارآفرینی دیجیتالی به سبک چینی‌ها
برترین ها: در سلسله گفتارهای باشگاه کارآفرینی دیجیتالی برترین‌ها، پرونده ده‌ها پرتال موفق در عرصه کسب و کار اینترنتی، از آمازون و AEKI و ترادرا سوئد گرفته تا DONEDEAL.IE و ebay مورد بحث و بررسی همه جانبه قرار گرفت. اگر مخاطب دائمی سلسله مطالب این باشگاه اینترنتی باشید، متوجه شدید که در این مجموعه مطالب، قصد ما از معرفی سایت‌های موفق، ارائه ایده‌های خلاقانه و نوآورانه در مدیریت و راه اندازی کسب و کارهای مجازی می‌باشد. کسب و کارهایی که در یک دهه اخیر، گردش مالی چند صد میلیارد دلاری را به اقتصاد جهان وارد کرده است و روز به روز بر شمار پرتال‌های فعال در عرصه کارآفرینی دیجیتالی در دنیا، به ویژه در ایران، در حال افزایش می‌باشد.

همان طور که احتمالاً در هفته‌های پیش مشاهده کردید، باشگاه کارآفرینی دیجیتالی برترین‌ها، در بخش‌هایی، به ارائه اصول و مبانی کارآفرینی دیجیتالی نیز اشاره داشت و سلسله مطالبی در این حوزه معرفی شد که از طریق لینک‌های زیر مطلب، قابل مشاهده هست. معرفی ۱۰۰ ایده دیجیتالی که تحت عنوان " ایده‌های دیجیتالی خوب برای کاربران خوب" ارائه شد، فرصت مغتنمی برای دریافت بهترین ایده‌ها برای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی می‌باشد که علاقه‌مندان ایرانی به این عرصه، می‌توانند این سلسله ایده‌ها و مثال‌هایی که درباره آن ها زده شده است را مطالعه و پس از مطالعه سنجی و نیازسنجی مخاطبان، به سمت استارت آپ پیش ببرند.

اکنون، مجموعه‌هایی که در کشور برای تسهیل استارت آپ ها تحت قالب شتاب دهنده‌ها accelerator مانند آواتک شکل گرفته است که متوانید از آن ها نیز استفاده کنید. در گفتار امروز، به معرفی برترین کارآفرینان دیجیتالی کشور چین می‌پردازیم. کشور چین، در عرصه فضای مجازی بسیار فعال و موفق بوده است و پس از ایالات متحده، در زمینه‌های مختلفی، رتبه دوم را در عرصه کسب و کار اینترنتی، شمار پرتال‌های پر بیننده و شمار مخاطبان فضای مجازی در اختیار دارد. با ما همراه باشید با برترین کارآفرینی‌های دیجیتالی چشم بادامی‌های شرق آسیا.


کارآفرینی دیجیتالی به سبک چینی‌ها

کارآفرینی دیجیتالی به سبک چینی‌ها


همان طور که در مقدمه گفتار امروز عرض کردیم، هدف از ارائه مطالب در قالب باشگاه کارآفرینی دیجیتالی، معرفی ایده‌های خلاقانه و کسب و کارهای موفق در دنیای وب می‌باشد تا خوانندگان محترم، با ایده‌های متنوع، گوناگون و کاربردی در فضای وب آشنا شوند بنابراین اگر امروز، به بررسی پرونده ۵ پرتال موفق کشور چین می‌پردازیم، هدف ما این نیست که شما حتماً زبان چینی می دانید و توانایی بررسی این پرتال‌ها به زبان چینی را در اختیار دارید.

هدف این هست که مدل‌های کسب و کار و استراتژی‌های موفقیت این درگاه‌های مجازی را بررسی و از آن ایده بگیریم تا علاقمندان ایرانی جامعه اطلاعاتی، بتواننددر صورت نیاز، به مدل سازی و الگو برداری از این شیوه‌ها در استارت آپ های خود اقدام کنند. با این ۵ پرتال معتبر و مشهور چینی‌ها، مدل‌های کسب و کار متنوعی را آشنا می‌شویم که امروزه توانسته‌اند در عرصه کارآفرینی دیجیتالی، سالانه صدها میلیون دلار درآمد کسب کنند. درآمدی که، از راه خلاقیت دیجیتالی و تجارت الکترونیک و بازاریابی تحت وب، کسب شده است.

علی بابا دات کام - Alibaba.com

کارآفرینی دیجیتالی به سبک چینی‌ها

درباره علی بابا، قبلاً در گفتاری مجزا صحبت کردیم، و از طریق لینک مرتبط ابن مطلب، در دسترس می‌باشد. اما شایسته دیدیم به نکاتی که پیش از این در سایت برترین‌ها درباره علی بابا اشاره نکردیم، در این گفتار که مروری دارد بر کارآفرینی دیجیتالی موفق چینی‌ها در وب، به پرونده علی بابا، دوباره رسیدگی کنیم. علی بابا با خرید و فروش‌های بسیاری که انجام می‌دهد، سود هنگفتی به دست می‌آورد. سال گذشته، ۲۴۸ میلیارد دلار در معاملات این شرکت رد و بدل شده که اگر با ۸۳ میلیارد دلار eBay مقایسه کنیم، به عظمت این کمپانی پی می‌بریم. علی بابا رشد بسیار چشم گیری دارد و توانسته در ۴ ماهه اخیر، ۲ میلیارد دلار سود کسب کند که نسبت به سال پیش، ۳ برابر شده است. از آن طرف eBay مبلغ ۶۷۶ میلیون دلار سود عایدش شده و آمازون ۱۲۶ میلیون دلار ضرر کرده است.

کارآفرینی دیجیتالی به سبک چینی‌ها

یکی از علت‌های سوددهی بالای این کمپانی، استخدام کارمندان کمتر نسبت به رقبای آمریکایی و خودداری از هزینه‌های مربوط به ایجاد مراکز فروش و ارسال کالا به مشتریان است. دولت چین تخمین زده که تا سال‌های آینده، کاربران اینترنت این کشور به بیش از ۱ میلیارد نفر نفر خواهند رسید. این تعداد کاربر، چین را به بزرگ‌ترین بازار آنلاین دنیا تبدیل می‌کند. همچنین عرضه مستقیم سهام علی بابا در بورس نیویورک، سرمایه گذاری را برای آمریکایی‌ها آسان تر می‌سازد. برای مثال یکی از کمپانی‌های بزرگ فناوری چین که Tencent نام دارد، از رقبای علی بابا محسوب می‌شود. اما واضح است که به دلیل محدود شدن عرضه سهامش در بورس هنگ کنگ، آمریکایی‌ها سرمایه گذاری در علی بابا را ترجیح می‌دهند.

کارآفرینی دیجیتالی به سبک چینی‌ها

علی بابا، اسم جالبی است که یادآور کارتون سندباد می‌باشد. این پرتال، یک سایت چینی در زمینه B۲B هست و می‌کوشد، فرصت‌های تجاری را در عرصه‌های مختلف، بین متقاضیان به اشتراک بگذارد. از خرید سنگ تراورتن تا شیرهای عظیم در پالایشگاه‌ها و انتقال فناوری در صنعت نساجی، در علی بابا دات کام، یافت می‌شود. جاده ابریشم چینی‌ها در فضای وب، نامی است که می‌توان به علی بابا دات کام اطلاق کرد. علی بابا، یک کمپانی اینترنتی چینی است که شامل یک سری کسب و کارهای تحت وب می‌شود. مهم‌ترین عنصر این شرکت، فروشگاه های آنلاین آن است. پرتال تائوبائو (Taobao) یکی از این فروشگاه‌هاست که فعالیت مانند eBay دارد. نام دیگری، تیمال (Tmall) است و ویژه عرضه کالاهای برندهای بزرگ، مانند اپل است. و جوهواسوان (Juhuasuan) که کالاهای روزمره را ارائه می‌کند.

این کمپانی بزرگ، از سیستم پرداختی مشابه PayPal، اما ویژه خود که AliPay نام دارد، استفاده می‌کند.

همچنین سرمایه گذاری‌هایی در بخش‌های استریم آنلاین ویدئو، پیام رسانی موبایل و پردازش ابری انجام داده است. علی بابا، خلاقیت‌های مختلفی در مدل کسب و کارش ارائه کرده است که امروزه در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن های موبایلی نیز در دسترس می‌باشد. علی بابا رقبای زیادی دارد، اما یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیتش در فضای کسب و کار اینترنتی، توجه به مقوله بستر سازی تعاملی جهت آشنایی با فعالان کسب و کار در سراسر جهان با تجار و صنعتگران چین، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان هست. موردی که در کم تر پرتال اینترنتی قابل مشاهده هست.

بعضی‌ها فکر می‌کنند که علی بابا، آمازون یا یاهو کشور چین است، در صورتی که چنین تصوری نادرست هست. برخلاف آمازون، علی بابا خودش کالا را به مصرف کننده نهایی نمی‌رساند. بلکه مانند بازار بزرگی برای عرضه کالای تجار و کمپانی‌های بزرگ است. علی بابا سود خودش را از طریق قرار دادن آگهی‌های مبتنی بر سرچ با استفاده از لغات کلیدی (مثل گوگل) یا دریافت حق کمیسیون به دست می‌آورد. البته آمازون، قصد دارد تا از طریق پهپاد، کالا را به مصرف کننده برساند که علی بابا نیز، چنین رویکردی را در رفتار سازمانی خود، دنبال می‌کند. همچنین این شرکت، با فروش حق عضویت ویژه، سرویس‌های پردازش ابری و دسترسی به اطلاعات درآمد قابل توجهی را کسب می‌کند. موضوعی که گوگل نیز وارد بحث کارآفرینی دیجیتالی عرصه رایانش ابری (Cloud Computing) شده است.

کارآفرینی دیجیتالی به سبک چینی‌ها

جک ما (Jack Ma)، کسی است که علی بابا را بنیان نهاد. او که یک معلم انگلیسی بازنشسته است، شرکت خود را به سال ۱۹۹۹ در آپارتمانش در شهر هانگ ژو تأسیس کرد. سواد او به اندازه یک متخصص کامپیوتر معمولی هم نیست. او تا سال ۱۹۹۵ از اینترنت استفاده نمی‌کرد و البته هنوز هم کدنویسی بلد نیست. با این وجود، او مغر اقتصادی خوبی دارد به طوری که توانست طی چند سال پس از سال ۲۰۰۰ میلادی، eBay را از عرصه رقابت در چین خارج کند. وی همچنین تأثیر زیادی بر فعالیت‌های شرکت می‌گذارد.

این در حالی است که آقای ما، دیگر ریاست کمپانی خودش را برعهده ندارد. یاهو، یک پنجم سهام علی بابا را در اختیار دارد. شرکت ژاپنی Softbank نیز که مالک اپراتور Sprint است، بیشترین مقدار سهام علی بابا را با ۳۲٫۴ درصد در اختیار دارد. البته با وجود این سرمایه گذاری‌های عظیم، شرکت یاهو و Softbank نقش زیادی در فعالیت‌های کمپانی علی بابا ندارند و کار نظارت و اجرای برنامه‌ها را به گروهی از متخصصان به نام Alibaba Partnetship واگذار کرده‌اند.

به هر حال، کارآفرینی دیجیتالی چین، بدون علی بابا، معنی و مفهوم خوبی ندارد. اگر قصد دارید تا در کارآفرینی دیجیتالی تجاری بالادستی وارد شوید، مدل کسب و کار موفق آقای جک ما را حتماً مطالعه کنید. ویدئو زیر، یک معرفی اجمالی هست.



تائوبائو - Taobao.com

پرتال اینترنتی تائوبائو، نه تنها از معروف‌ترین سایت‌های چین هست، بلکه در زمره پر بیننده‌ترین سایت‌های جهان نیز به شمار می‌رود. این پرتال، در زمینه اقتصاد مشارکتی بسیار فعال ست و توانسته است الگوهای جالبی را در عرصه کارآفرینی دیجیتالی ارائه کند. تائوبائو که بزرگ‌ترین وب‌سایت فروشنده در چین است و یاهوی ژاپن، سرویس مشترکی راه‌اندازی کردند که انتظار می‌رود به بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین جهان تبدیل شود.

کارآفرینی دیجیتالی به سبک چینی‌ها

Taobao شاخه‌ای از شرکت تجارت الکترونیکی "گروه علی بابا" است و سافت بانک در ژاپن و شرکت آمریکایی یاهو از سهام داران علی بابا هستند. همکاری با یاهوی ژاپن جدیدترین تلاش گروه علی بابا برای توسعه فعالیت در بازارهای خارجی است. تائوبائو یکی از شرکت‌های فروش آنلاین وابسته به علی بابا است که بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در سراسر کشور به شمار می‌رود، این شرکت دهمین سالگرد تأسیس خود را که در شهر شرقی هانگ جو در استان جه جیانگ بنیانگذاری شده بود، روز شنبه جشن گرفت. در طول دهه گذشته، تجارت الکترونیک با وارد کردن شیوه‌های جدید خرید جای پای خود را در بازار چین و به‌ویژه در میان جوانان که درک خوبی از تکنولوژی دارند، محکم کرده است.

Taobao در حال حاضر حدود یک میلیارد محصول دارد و نزدیک به ۵۰۰ میلیون کاربر نیز در این سایت عضو هستند. همچنین این سایت در هر دقیقه ۴۸.۰۰۰ محصول به فروش می‌رساند. گروه علی بابا و همچنینتی مال، شرکت‌های خانوادگی تائو بائو هستند و از شرکت‌های محبوب مصرف کنندگانی مانند آمازون به شمار می‌روند. تائوبائو به عنوان بزرگ‌ترین سطح خرید آنلاین در کشور، نه تنها شیوه زندگی خریداران را به راحتی به آن‌ها نشان می‌دهد، بلکه فرصت‌های شغلی مناسبی در اختیار تعداد زیادی از جویندگان کار می‌گذارد.

این سایت دارای بیش از ۸ میلیون فروشنده است و بیش از ۱۰ میلیون شغل نیز ایجاد کرده است. تجارت پر رونق الکترونیک همچنین باعث افزایش سریع تحویل کالاها در چین شده است، که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۵ تعداد کارمندان تحویل کالا در کشور تا ۱ میلیون هم برسد.

تائو بائو روزانه ۲۰ میلیون کالا را به دست مشتریان خود می‌رساند که این رقم به طور کلی برای ۷۰ درصد از کل کشور محاسبه شده است. مدل کسب و کار جالب و گسترده تائوبائو، یکی از موفق‌ترین مدل‌های کارآفرینی دیجیتالی می‌باشد که علاقمندان به این عرصه را می‌تواند به خود جذب کند. سایت که ر سال ۲۰۳۳ میلادی راه اندازی شد، امروزه همانند گوگل و یاهو و فیس بوک و آمازون، از بزرگان دنیای دیجیتال به شمار می‌رود.

به گفته پرتال الهام‌های کارآفرینی entrepreneurial-insights.com، مدل کسب و کار سایت Taobao بر مبنای سیستم فروش بدون حق عضویت یا fee-free model می‌باشد که برای چینی‌های پر مصرف و پر کاربر، مدل ارزنده و پر طرفداری هست. تبلیغات و بازاریابی دیجیتالی، از منابع عظیم درآمدی این شرکت می‌باشند. به هر حال این پلتفرم خرده فروشی آنلاین، اگر چه کلاً به زبان چینی هست، اما مدل کسب و کارش بارها توسط سایت‌های موفق دنیا استفاده شده است. در کشوری که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان هست، راه اندازی پرتالی که عنوان بزرگ‌ترین خرده فروشی چین China's largest online retail را یدک بکشد، کار کمی نیست.

اگر از کسب و کار این پرتال چیزی عایدتان نشد، به پست الکترونیک lianzheng@taobao.com پیامی ارسال کنید و پرسش‌های خود را مطرح کنید. در آدرس favorite.taobao.com موارد مورد علاقه کاربران این سایت عظیم خرده فروشی و فعال کارآفرینی ارائه شده است که اطلاعات آن را با نوار ابزار ترجمه همزمان گوگل از چینی به انگلیسی دنبال کنید.

کارآفرینی دیجیتالی به سبک کیوکیو - qq.com

کیو کیو دات کام، عنوان پرتالی هست که نرم افزار پیام رسان فوری چینی به نام کیو کیو را عرضه می‌کند که توسط Tencent Holdings Limited. طراحی و راه اندازی شده و میلیون‌ها مخاطب را به خود جذب کرده است. تقریباً بیش از ۸۲۰ میلیون اکانت فعال، در این سایت ثبت شده است که در سال ۲۰۱۵، آز این پرتال استفاده می‌کنند. این سرویس پر مخاطب بین چینی‌ها، در فوریه ۱۹۹۹ میلادی عرضه شد، و با ثبت رکورد ۲۱۰,۲۱۲,۰۸۵ کاربر آنلاین همزمان simultaneous online users در سوم ماه جولای ۲۰۱۴ میلادی، رکورد گینس Guinness World Record را شکست.

کارآفرینی دیجیتالی به سبک چینی‌ها

مدل کارآفرینی دیجیتالی کیوکیو، بر اساس ۷ مدل زیر هست. مثلاً کاربرانی که سرویس قرمز را انتخاب کند، می‌توانند برخی از ظرفیت‌های دیجیتالی خاص را به نسبت دیگران در اختیارداشته باشند، مثلاً کد کاربریان ها رنگی نمایش داده می‌شود که جلوه بهتری در مقایسه با بقیه کاربران دارد. یا مثلاً اگر کاربری، مدل سلز را انتخاب کند، سرویس موسیقی کیوکیو را در اختیار خواهد داشت. می‌توانند موسیقی‌های چینی و غربی را در این سرویس، آنلاین گوشش کنند. مدل‌های زیر، عیناً مورد توجه این پرتال بوده و هست.

• Red, for the QQ Show service which features some superficial abilities such as having a colored account name.

• Yellow, to obtain extra storage and decorations in Qzone-a blog service.

• Blue, to obtain special abilities in the game-plays of QQ games.

• Purple, for obtaining special abilities in games including QQSpeed, QQNana and QQTang

• Pink, for having different boosts in the pet-raising game called QQPet.

• Green, for using QQ music-a service for users to stream music online.

• VIP, for having extra features in the chat client such as removing advertisements

یکی از جالب‌ترین سرویس‌هایی که کارآفرینی دیجیتالی کیوکیو ارائه می‌دهد، فروش کالا از طریق پیام رسان و اپلیکیشن و پرتال خود می‌باشد که موضوعات و دسته بندی‌های متنوعی را شامل می‌شود. سایت، پول مجازی به نام Q coin ارائه کرده که کاربران از طریقان می‌توانند نسبت به خرید و فروش اقدام کنند و حتی وبلاگ نویسی کرده و برای اکانت خود، آواتار (شکلک مجازی) اختصاص دهند. اقتصاد مشارکتی کیوکیو در فضای مجازی هم فعال بوده و این سایت، در تعامل با سایت‌های خرید و فروش اینترنت، تلاش کرده است تا پول مجازی خود را که کیو کوین نام دارد، در پرتال‌های فروش محصولات چینی از قبیل هدیه‌های کوچک نیز، به اشتراک گذاشته و خرید انجام دهد.

این سرویس خلاق دیجیتالی تحت عنوان QQ International client در فضای وب نیز برای سیستم عامل‌های مختلفی از قبیل ویندوز، مورد استفاده قرار گرفته است. نسخه اندروید این سرویس در سپتامبر ۲۰۱۳ عرضه شد. مشارکت کیوکیو با سایت چت هندی به نام ibibo.com، از دیگر روش‌های توسعه ظرفیت‌های کارآفرینی دیجیتالی این نرم افزار پیام رسان مشهور چینی هست که امروزه در فهرست ۲۰ پرتال پر بیننده وب قرار گرفته است.

نسخه وبی نرم افزار کیوکیو، در سپتامبر ۲۰۰۹ راه اندازی شد، همانند کاری که یاهو در نسخه وب پیام رسان مشهورش یعنی Yahoo Messenger انجام داد و الان شما قادر هستید وقتی دسترسی به نرم افزار یاهو مسنجر ندارید، از طریق نسخه وب، از آن استفاده کنید. شبکه اجتماعی کیوکیو بازها! نیز، که با نام Xiaoyou راه اندازی شده است، از جمله دیگر قابلیت‌های کیوکیو برای توسعه ظرفیت‌های کسب و کارش می‌باشد.

همه این‌ها، ایده‌های خلاقی است که می‌تواند مورد استفاده فعالان کسب و کار کشورمان نیز قرار بگیرد. یعنی استفاده از ظرفیت‌های یک اجتماع آنلاین در محیط مسنجر در داخل یک شبکه اجتماعی تعاملی با کارکردهای مختلف. پرتالی که کاربران ثبت شده زیادی دارد، صدها نوع بیزینس می‌تواند با استفاده از آن ها انجام دهد. نکته ای که باید به آن توجه کرد و کیو کیو، مدل موفقی از آن می‌باشد. پروتکل کیوکیو QQ protocol، فرصتی است تا دیگر فعالان کسب و کار و مراکز مرتبط با کاربران نیز، خود را با سکوی تجاری و اطلاع رسانی کیو کیو، به قولی سازگار کنند. این یعنی، یک کسب و کار موفق در عرصه کارآفرینی.

البته برخی از نرم افزارهای پیام رسان (مسنجر) چون Pidgin, Adium, Kopete, Miranda, Eva، از پروتکل کیو کیو پشتیبانی نمی‌کنند.

سینا دات کام، چینی هست! - Sina.com

اشتباه نکنید! سینا دات کام، نام یکی از پرتال‌های فعال و پر بیننده چینی هست که اتفاقاً در فهرست برترین سایت‌های وب نیز قرار گرفته است و از مخاطب بسیاری در شرق آسیا برخوردار هست. سینا، شرکت تبلیغاتی آنلاین چینی هست که ۴ مدل کسب و کار آنلاین را در فضای کارآفرینی دیجیتالی خود عرضه می‌کند: سینا آنلاین، سینا ویبو، سینا نت و سینا موبایل. اکنون، بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر ثبت شده در اختیار دارد. پرتال سینا وبیلو، در واقع یک میکروبلاگر مانند توییتر هست که ۵۶ درصد کل وبلاگ نویسی چینی‌ها را در اختیار خود دارد. ۸۶ درصد کاربران فعال در بایدو و کیوکیو، از این سرویس هم استفاده می‌کنند.

کارآفرینی دیجیتالی به سبک چینی‌ها

سرویس شبکه اجتماعی سینا، بیش از نیم میلیارد کاربر دارد. ۱۰۰ کاربر فعال و مشهور شبکه اجتماعی سینا، بیش از ۱۸۰ میلیون فالوور در اختیار دارند. موتور اپلیکیشنی سینا Sina App Engine (SAE) اکنون بیش از ۳۰۰ هزار توسعه دهنده نرم افزار را به خود جذب کرده است و نرم افزارهای خود را از طریق این پلتفرم سینا، طراحی و راه اندازی می‌کنند. ۶۵۰۰ نفر در شرکت سینا مشغول به کار هستند و دفتر مرکزی این مجموعه در شانگهای قرار دارد. چارلز چائو، رییس هیات مدیره شرکت می‌باشد ک در سال ۲۰۱۱ میلادی، ۴۸۰ میلیون دلار درامد برای شرکت کسب کرد. سینا، امروزه در زمره ۱۵ سایت برتر اینترنت هست.

ویبو دات کام - http://weibo.com

ویبو دات کام، یکی از سایت‌های مشهور چینی و از پرتال‌های پر بیننده وب هست که خوب البته، یکی از دلایل بیننده پذیرشان، شمار زیاد کاربران چینی در فضای وب هست که سایت‌های چینی را پر مخاطب می‌کنند. توییتر چینی‌ها، عنوانی هست که می‌توان به این پرتال اطلاق کرد. مشهورترین سرویس میکرو بلاگینگ در چین با نام microblogging service در اختیار ویبو دات کام هست که کاربران چینی با ثبت نام دران، از خدمات رایگانش استفاده می‌کنند و در فضای تعاملی کاملاً چینی، به تبادل اطلاعات می‌پردازند.

این سایت، بیش از ۵۰۴ میلیون کاربر در اختیار دارد که بیش از ۵۰ میلیون از این تعداد، هر روز در این پرتال شبکه اجتماعی فعال هستند. شرکت سینا، این پرتال را راه اندازی کرده است تا رقیبی برای فیس بوک و توییتر و بلاگ اسپات باشد. به نظر می‌رسد، چینی‌ها بر خلاف دیگر کشورهای دنیا، سایت‌های اجتماعی، موتور جست و جو و سرویس‌های وبلاگ نویس و میزبانی پرتال خاص خود را دارند. دنیایی عجیب در چین حاکم است. البته آن را با کره شمالی مقایسه نکنید!

کارآفرینی دیجیتالی به سبک چینی‌ها

س از آنکه Apple رتبهٔ اول عرضهٔ گوشی‌های هوشمند را در چین مال خود کرد، حال Tim Cook دست به کار شده و برای خود در شبکهٔ اجتماعی چینی ویبو (Weibo)، حساب کاربری ایجاد کرده است از این پس کاربران و طرفداران چینی اپل می‌توانند بسیار سهل‌تر از پیش با مدیرعامل کمپانی محبوب خود در ارتباط باشند، چراکه تیم کوک یک حساب کاربری برای خود در شبکهٔ اجتماعی ویبو ایجاد کرده است. راه اندازی این حساب، بازتاب گسترده ای در دنیای وب پیدا کرد.

کارآفرینی دیجیتالی به سبک چینی‌ها
(خبر ZDNet درباره راه اندازی اکانت Weibo در چین)

حساب کاربری کوک در چند ماه قبل در پرتال ویبو ایجاد شد و اولین پست آن نیز در دو زبان با موضوع کارخانهٔ جدید اپل در چین با محوریت استفاده از سوخت پاک، منتشر شد. تیم کوک در پست خود جمله‌ای با این مضمون نوشته است:

سلام چین! بسیار خوشحالم که بازگشتم به پکن را با اعلام برنامه‌های خلاقانه به منظور احیای محیط زیست اعلام کنم.

کارآفرینی دیجیتالی به سبک چینی‌ها
(تصویر نخستین پست در صفحه شخصی رهبر اپل (تیم کوک) در پرتال ویبو)

تیم کوک را باید جزو محبوب‌ترین شخصیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی به شمار آورد. تیم کوک که از سال 2013 به عضویت توییتر درآمده، حدود 1.1 میلیون دنبال کننده دارد. وی ساعاتی پس از انتشار این مطلب در ویبو بیش از 300٫000 دنبال کننده پیدا کرد. Weibo یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در کشور چین است. این شبکهٔ اجتماعی ماهانه بیش از 200 میلیون کاربر فعال دارد. در کشور چین هر دو شبکهٔ اجتماعی توییتر و فیس بوک فیلتر شده‌اند و از این‌رو شبکه‌های اجتماعی نظیر ویبو، رِن‌رِن و کیو کیو از جملهٔ مهم‌ترین شبکه‌های تجاری مورد استفاده در این کشور هستند.

"تیم" کوک مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت اپل است. کوک در مارس ۱۹۹۸ به اپل پیوست و در ۲۴ اوت ۲۰۱۱، بعد از استعفای استیو جابز رسماً مدیر عامل جدید شرکت اپل شد. نخستین مسئولیت وی مدیریت عملیات «روزانه» به عنوان نایب رییس، در این شرکت بوده است. در سال ۲۰۱۲، یک میلیون سهام اپل به او اهدا شد. تیم کوک یکی از مدیران با بالاترین دستمزد در دنیا است. کوک پیش از پیوستن به اپل، نایب رییس بخش مواد شرکت، در کامپک بود و به مدت ۱۲ سال در شرکت اینتل فعالیت می‌کرد. کوک پیش از آن در شرکت اینتلیجنت الکترونیکس Intelligent Electornics به عنوان مدیر ارشد عملیاتی در بخش فروش فعالیت می‌کرد.

امیدواریم کارآفرینی دیجیتالی به سبک چینی‌ها، شما را با ایده‌های خلاقانه در فضای کسب و کار آشنا کرده باشد. همواره با ما همراه باشید در باشگاه کارآفرینی دیجیتالی برترین‌ها.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج