۲۳۲۰۹۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

شرمن وزارت امور خارجه آمریکا را ترک می‌کند

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده این کشور در مذاکرات هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران اعلام کرد، ماه اکتبر از وزارت امورخارجه آمریکا کناره‌گیری کرده تا در دانشگاه هاروارد مشغول به کار شود.

خبرگزاری ایسنا: وندی شرمن که در حال حاضر معاون امور سیاسی جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا است در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان با اعلام این که ماه اکتبر وزارت امور خارجه آمریکا را ترک می‌کند، در خصوص فعالیت‌هایش در این سمت گفت: این شغل برای من یک امتیاز بود، اما شغلی کشنده بود.

وندی شرمن که در عین حال رهبری هیأت آمریکایی مذاکره‌کننده با ایران را بر عهده داشت، علاوه بر آن در جریان فعالیتش به عنوان معاون وزیر امور خارجه آمریکا به بیش از ۵۰ کشور جهان سفر کرد.

وی که مقام شماره سه وزارت خارجه آمریکا محسوب می‌شود، اغلب به کشورهایی نظیر لیبی، سومالی، عراق و افغانستان سفر کرده و در این بین در نشست های مذاکرات ۱+۵ با ایرانی‌ها نیز حضور پیدا می‌کرد.

وی اظهار کرد: دو سال گذشته دورانی پر از پستی و بلندی برای من بود. در چهار سال گذشته من پر فشارترین دوران زندگی ام را تجربه کردم.

شرمن تاکیدکرد: من در جریان رهبری این تیم مذاکره‌کننده احساس مسئولیت بسیار زیادی را حس می کردم اما من در عین حال درک می کردم که برای رسیدن به چه چیزی تلاش می کنیم.

شرمن پیش از مذاکرات هسته‌ای ایران با موضوع مذاکرات هسته‌ای غریبه نبود. او در زمان وزارت امور خارجه مادلین آلبرایت در دولت بیل کلینتون که آمریکا به دنبال توافق با کره شمالی به منظور جلوگیری از توسعه موشک‌های دوربرد این کشور در ازای اعطای کمک و داشتن راکتورهای غیر نظامی بود، به عنوان مشاور آلبرایت، در مذاکرات با کره شمالی ایفای نقش کرد.

شرمن در زمان تصدی این سمت، آلبرایت را در یک سفر تاریخی به پیونگ یانگ همراهی کرد. آلبرایت در آن زمان عالی‌رتبه ترین مقام آمریکایی بود که از زمان پایان جنگ کره به کره شمالی سفر کرد. اما کاخ سفید این مذاکرات را به دلیل انتخابات ریاست جمهوری مناقشه برانگیز سال ۲۰۰۰ آمریکا و فقدان فرصتی به منظور پیگیری این پرونده در دولت آینده، لغو کرد.

تعاملات طولانی مدت واشنگتن با پیونگ یانگ بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، شکست خورده و آمریکا نتوانست جلوی برنامه هسته‌ای کره شمالی را بگیرد. در ۱۳ سالی که پس از سفر شرمن و آلبرایت به پیونگ یانگ گذشته، کره شمالی دو آزمایش هسته‌ای انجام داد و تعداد زیادی موشک دوربرد آزمایش کرد و برنامه هسته‌ای اش را همچنان ادامه می‌دهد.

برخی منتقدان در آمریکا، مسأله شکست مذاکرات هسته‌ای آمریکا با کره شمالی را بهانه ای برای انتقاد از مذاکرات دولت اوباما با ایران و به ویژه وندی شرمن قرار داده و استدلال کردند که آن‌ها در حال پیگیری یک دستورکار شکست خورده هستند با این حال شرمن توانست این مذاکرات را به نتیجه برساند.

شرمن در دانشگاه هاروارد قرار است به طور مشترک در انستیتوی سیاست و همچنین در مرکز دانش و امور بین‌الملل بلفر در دانشکده هاروارد کندی فعالیت داشته باشد.

وی به دلیل آنکه یکی از افراد نزدیک به هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا به شمار می آید، به عنوان کاندیدای احتمالی وزارت امور خارجه آمریکا در صورت پیروزی کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ مطرح است. این کلینتون بود که شرمن را مجددا به وزارت امور خارجه آمریکا بازگرداند.

شرمن گفت، با وجود آن که ممکن است مشاوره های غیررسمی به کلینتون در آینده بدهد تصمیمی برای پیوستن به کمپین انتخاباتی ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج