۲۳۲۴۳۷
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

خاطره انگیزترین تکنولوژی های دهه شصت

برای متولدین هزاره جدید شاید تصور زندگی بدون در اختیار داشتن اینترنت، تلفن های هوشمند، ابزارهای پخش موسیقی دیجیتالی و شبکه های اجتماعی دشوار و حتی غیر ممکن باشد اما برای دهه شصتی ها چنین دنیایی چندان هم عجیب و غریب نیست.

وب‌سایت دیجیاتو: برای متولدین هزاره جدید شاید تصور زندگی بدون در اختیار داشتن اینترنت، تلفن های هوشمند، ابزارهای پخش موسیقی دیجیتالی و شبکه های اجتماعی دشوار و حتی غیر ممکن باشد اما برای دهه شصتی ها چنین دنیایی چندان هم عجیب و غریب نیست.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با لیستی از فناوری های آشنا برای متولدین دهه شصت و پنجا آشنا کنیم و سفری کوتاه داشته باشیم به سال های دور.

تلفن های ماشینی

خاطره انگیزترین تکنولوژی های دهه شصت

در سال ۱۳۶۳ هجری شمسی، تلفن های سیار پدیده های تازه ای در بازار محسوب می شدند و به قدری بزرگ بودند که حتی حملشان نیز برای کاربران دشوار بود و در نتیجه باید آنها را در داخل ماشین های خود نصب می کردند.

پیجرهای رادیویی

خاطره انگیزترین تکنولوژی های دهه شصت

در سال های دور، افراد مهمی مانند پزشکان و وکلا که باید دائما در دسترس می بودند، در زمان های که داخل خودرویشان حضور نداشتند، مجبور به حمل دستگاهی به نام پیجر بودند. طرز کار دستگاه هم به این صورت بود که افراد با آن تماس می گرفتند و سپس یک سیگنال رادیویی برای پیجر ارسال شده و باعث پخش صدای بوق یا لرزش دستگاه می گشت و آنگاه دارنده پیجر باید از طریق یک تلفن ثابت با فرد تماس می گرفت.

طولی نکشید که امکان ارسال دوسویه اعداد و حروف الفبا هم با استفاده از پیجرها فراهم گردید و در نهایت موبایل ها در دهه هفتاد جایگزین پیجرها شدند.

دیسکمن سونی

خاطره انگیزترین تکنولوژی های دهه شصت

لوح های فشرده نخستین بار در سال ۱۳۶۰ شصت وارد بازار شدند اما اولین دستگاه پرتابل پخش سی دی در حدود سه سال بعد یعنی در ۱۳۶۳ هجری شمسی از سوی سونی معرفی گردید.

اما واکمن سونی در قیاس با دیسکمن گزینه پرتابل بهتری برای پخش موسیقی به حساب می آمد چراکه دستگاه های پخش سی دی این کمپانی به خصوص در زمان پیاده روی یا دویدن مرتبا دچار اختلال شده و نمی توانستند موزیک را بدون وقفه پخش کنند.

سیستم سرگرمی نینتندو

خاطره انگیزترین تکنولوژی های دهه شصت

پیش از آنکه پلی استیشنی در کار باشد و قبل از اینکه اکس باکس حرفی برای گفتن داشته باشد، سیستم های سرگرمی نینتندو گرمی بخش محافل کودکان دهه شصت بودند. البته سیستم های بازی ویدئویی نظیر آتاری ۲۶۰۰ از نینتندو هم زودتر به منازل آمدند اما هیچکدام از آنها گرافیک و گیم پلی سیستم سرگرمی نینتندو را نداشتند. این دستگاه در واقع همان کنسولی بود که سوپرماریو را به ما معرفی کرد.

LaserDisk

خاطره انگیزترین تکنولوژی های دهه شصت

تماشای فیلم در منازل نخستین بار با استفاده از سیستم های ویدئوی خانگی و قبل از آن بتامکس سونی میسر شد با این همه برخی از خانواده ها برای آنکه فیلم های مورد نظر خود را با کیفیت تصویر بهتری تماشا کنند به خرید لیزر دیسک روی آوردند که در سال ۱۳۵۷ توسط شرکتی به نام Pioneer Corporation معرفی شد.

اما لیزر دیسک به خاطر قیمت بالای خود دستگاه و عناوین ارائه شده برای آن هیچگاه به محبوبیت دستگاه های ویدئوی خانگی دست پیدا نکرد. در هر صورت، اگر به دنبال داشتن بهترین صدا و بهترین تصویر بودید، هیچ چیز نمی توانست مانند این دستگاه ها کار راه انداز باشد تا اینکه ده سال بعد DVD از راه رسید.

کومودور آمیگا ۱۰۰۰

خاطره انگیزترین تکنولوژی های دهه شصت

به جرات می توان بهترین سیستم کامپیوتری سال های ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۳ را همان مکینتاش اپل خواند، اما آمیگا ۱۰۰۰ که در قیاس با آن کمتر شناخته شده بود و در سال ۱۳۶۳ وارد بازار شد، به مراتب پیشرفته تر از سیستم ارائه شده توسط اپل بود.

این دستگاه نمایشگری رنگی با رزلوشن بسیار بالا داشت و امکاناتی نظیر رابط کاربری گرافیکی، صدای دیجیتالی و مالتی تسکینگ آن را در نظر موسیقیدانان و علاقمندان به محتواهای مبتکرانه جذاب می نمود.

اسمارت مودم ۲۴۰۰

خاطره انگیزترین تکنولوژی های دهه شصت

این دستگاه در سال ۱۳۶۳ و با قیمت ۵۴۹ دلار توسط شرکتی به نام Hayes Microcomputer Products معرفی گردید که در آن زمان پیشتاز صنعت لوازم جانبی و مودم برای کامپیوترهای شخصی محسوب می شد.

اسمارت مودم ۲۴۰۰ در قیاس با نوع ۱۲۰۰ و دستگاه هایی با نرخ انتقال داده ۳۰۰ بیت بر ثانیه آن دوران سرعت به مراتب بالاتری داشت. در آن دوران چون قبض های تلفن به صورت دقیقه ای محاسبه می شد و حتی در مواردی که مسافت زیادتر بود هزینه استفاده از آن نیز افزایش پیدا می کرد، این دستگاه به سرعت مورد توجه کاربران قرار گرفت چراکه به لطف آن می توانستند ایمیل ها و فایل های خود را با سرعتی بسیار بالا ارسال نمایند و دیگر مجبور به پرداخت هزینه بالای تلفن از راه دور نبودند.

لیزر جت اچ پی و لیزر رایتر اپل

خاطره انگیزترین تکنولوژی های دهه شصت

تکنولوژی پرینترهای لیزری در اواخر دهه ۵۰ میلادی در اختیار شرکت های بزرگ قرار گرفت با این همه، نخستین پرینتر رو میزی برای استفاده به همراه کامپیوترهای شخصی، لیزر جت اچ پی بود که در سال ۱۳۶۲ معرفی شد. این پرینتر از نوعی موتور چاپ بهره می برد که توسط کنون طراحی شده بود و در حدود ۳۵۰۰ دلار قیمت داشت.

کمی بعد یعنی در سال ۱۳۶۳ اپل مجوز استفاده از این تکنولوژی را از کنون خریداری کرد و لیزر رایتر را برای استفاده به همراه سیستم های مکینتاش خود معرفی کرد.

ساعت کامپیوتری سیکو

خاطره انگیزترین تکنولوژی های دهه شصت

این ساعت UC-۳۰۰۰ نام داشت و در سال ۱۳۶۳ توسط برند مطرح سیکو معرفی شد، دستگاه از یک کیلوبایت حافظه داخلی بهره می برد و می شد تا ۴۳ برنامه و قرار کاری را در آن ذخیره کرد و علاوه بر این، پایانه برنامه نویسی مختص به خود را داشت و پیشرفته ترین دستگاهی بود که کاربران آن زمان روی مچ خود می بستند.

کاسیو FX-۷۰۰۰G

خاطره انگیزترین تکنولوژی های دهه شصت

این دستگاه در سال ۱۳۶۳ معرفی شد و نخستین ماشین حساب قابل برنامه نویسی ترسیم نمودار بود. ماشین حساب پیشرفته کاسیو ۸۲ تابع قابل برنامه نویسی داشت که از آن جمله می توان به ریشه دوم، توابع نمایی، فاکتوریل و لوگ اشاره کرد و در واقع هر عملیات ریاضی را می شد با آن حل کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج