۲۳۲۶۲۳
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

بیل گیتس نگران هوش‌مصنوعی است

انسان‌ ها در کنترل ماشین‌ ها

بنیانگذار مایکروسافت که به‌تازگی به لیست science and industry که در آن افراد سرشناسی همچون فیزیکدان برجسته استیفن هاوکینگ و مخترع اینترنت ایلان ماسک در آن قرار دارند محلق شده است از تماس و تهدید بالقوه ماشین‌هایی که توانایی فکر کردن دارند ابزار نگرانی کرده است.

انسان‌ ها در کنترل ماشین‌ ها
برترین ها - ترجمه از حمیدرضا تائبی: بنیانگذار مایکروسافت که به‌تازگی به لیست science and industry که در آن افراد سرشناسی همچون فیزیکدان برجسته استیفن هاوکینگ و مخترع اینترنت ایلان ماسک در آن قرار دارند محلق شده است از تماس و تهدید بالقوه ماشین‌هایی که توانایی فکر کردن دارند ابزار نگرانی کرده است. گیتس در کنفرانس Reddit که با موضوع " هرچیزی از من سؤال کنید" برگزار شد دیدگاه‌های خود در رابطه با هوش‌مصنوعی را بیان کرد. یک نشست پرسش و پاسخ که به صورت زنده روی سایت‌های خبری اجتماعی پخش می‌شد.

انسان‌ ها در کنترل ماشین‌ ها

گیتس در پاسخ به سوالی در مورد تهدید احتمالی که از جانب هوش‌مصنوعی ممکن است مطرح شد چنین واکنش نشان داد: «من در مورد هوش‌مصنوعی فوق‌العاده نگران هستم. ماشین‌ها کارهای زیادی برای ما انجام می‌دهند و نمی‌توانند فوق العاده باهوش باشند. اگر ما آن‌ها را به خوبی کنترل کنیم می‌توانند مثبت باشند. چند دهه بعد را تصور کنید که هوش‌مصنوعی به اندازه‌ای قدرتمند شود که موجبات نگرانی را فراهم کند.» گیتس که ریاست بنیاد بیل و ملیندا گیتس را برعهده دارد، تنها نگران این داستان نیست.

انسان‌ ها در کنترل ماشین‌ ها

ماسک مخترع میلیاردر و بنیانگذار Space X و مدیرعامل شرکت خودروسازی الکتریکی تسلاموتور که یک متخص هوش‌مصنوعی نیست، نیز به لیست روبه رشد هزاران پژوهشگر و پروفسوری که نامه سرگشاده‌ای را نزدیک به یک ماه پیش امضاء کردند و در آن پیشنهاد یک کنترل ایمن، تحقیق و توسعه در مورد هوش‌مصنوعی زمانی که کنترل انسانی روی آن وجود نداشته باشد پیوست. گیتس می‌گوید: «من با ایلان ماسک و برخی دیگر در این مورد موافق هستم و متوجه نمی‌شوم چرا مردم در این مورد نگران نیستند.»

بدتر از ترس

دلیل نگرانی آن‌ها از این بابت است که هوش‌مصنوعی شبیه به آن چه در فیلم‌های علمی تخیلی نشان داده می‌شود نیست. در داستان‌ها و فیلم‌ها هوش‌مصنوعی، اغلب به عنوان یک ایده خوب که ناگهان در مسیر خطرناکی وارد می‌شود نشان داده می‌شود. در سه‌گانه فیلم ماتریکس، ماشین‌ها تصور می‌کنند بشریت یک تهدید بوده و برده آن‌هاست و در یک محیط مجازی آن‌ها می‌توانند از نیروی برق تولید شده توسط بدن انسان‌ها برای ادامه حیات خود استفاده کنند. زمانی که سیستم‌کامپیوتری اسکای‌نت در سری فیلم‌های نابودگر قابلیت درک‌کردن پیدا می‌کند، جنگی چندساله با انسان‌ها آغاز می‌کند، جنگی که در آن ربات‌های انسان‌نما برای کشتن طراحی شده‌اند.

انسان‌ ها در کنترل ماشین‌ ها

HAL ۹۰۰۰، ابرریانه اجتماعی فیلم یک اودیسه فضایی ۲۰۰۱ که به‌عنوان یک نماد سینما شناخته می‌شود، نمونه دیگری از این مورد است.

به دنیای واقعی بازگردیم، دستیار شخصی صوتی اپل، Siri ممکن است کمی کندذهن به‌نظر رسد، اما هوش‌مصنوعی به‌عنوان یکی از روش‌های توسعه به‌ماشین‌ها اجازه می‌دهد خود یادگیرند و به معدنی از گنجیه‌های آموزشی تبدیل شوند. معدنی که خود این داده‌های تولید شده را با اتصال به ابزارهای مختلف به‌دست آورده‌اند. ربات‌هایی که با نگاه کردن به فیلم‌های ویدوئی قدرت یادگیری دارند. (نمونه‌ای از این ربات‌ها در دانشگاه مریلند ساخته شده است.) سال گذشته ابرکامپیوتر واتسون متعلق به IBM در یک همکاری دوجانبه مابین IBM و یک کلینیک درمانی موفق به تشخیص و تحلیل لیستی از بیماری‌ها به همراه راه درمان آن‌ها شد. نزدیک به یک ماه پیش پژوهشگران خبر از ساخت یک برنامه کامپیوتری دادند که توانای شکست دادن هر انسانی در بازی شرط‌بندی را دارد. لازم است نگران باشیم؟ البته که نه، اما گیتس و دیگران سعی می‌کنند تصویری نگران کننده از آن تصور کنند.

انسان‌ ها در کنترل ماشین‌ ها

هاوکینگ در مقاله‌ای که در می ۲۰۱۴ در Independent منتشر شد در خصوص هوش‌مصنوعی این چنین گفت: «درحالی‌که در کوتاه‌مدت تأثیر هوش‌مصنوعی بستگی به کنترلی که روی آن انجام می‌شود دارد، در درازمدت تأثیر آن بستگی به این مسئله دارد که آیا اصلاً قابل کنترل کردن خواهد بود یا نه؟»

انسان‌ ها در کنترل ماشین‌ ها

دستیار شخصی مایکروسافت هنوز چند صد سال تا رسیدن به آن چیزی که در داستان بازی ویدوئی ایفای نقش می‌کند فاصله دارد، اما آن‌را نشانه‌ای از آغاز به‌کارگیری هوش‌مصنوعی توسط این شرکت می‌توان در نظر گرفت. گیتس در حالی نگرانی خود نسبت به هوش‌مصنوعی را اعلام می‌دارد که مایکروسافت در حال طراحی ماشین هوشمند کورتانا است. نرم‌افزاری که بر پایه کاراکتر هوش‌مصنوعی سری بازی‌های ویدوئی شرکت Halo ساخته شده و روی ویندوزفون مایکروسافت نیز قرار دارد. کورتانا به زودی راه خود به درون ویندوز ۱۰ را باز خواهد کرد، نسخه جدید سیستم‌عامل محبوب مایکروسافت که قرار است امسال به‌طور رسمی به‌بازار عرضه شود.

انسان‌ ها در کنترل ماشین‌ ها

اگرچه گیتس در سال ۲۰۰۰ از سمت ریاست مایکروسافت کناره‌گیری کرد و اکنون نادلا عهده‌دار این مقام است، اما او همچنان به عنوان مشاور فنی بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری جهان ایفای نقش می‌کند. گیتس همچنین در حال کار روی پروژه Microsoft's Personal Agent است. نرم افزاری که در قالب یک منشی شخصی طراحی شده و به شما در به خاطرآوری موضوعات کمک کرده و پیشنهاد می‌کند چگونه به آن‌ها توجه داشته باشید. ایده‌ای که به شما در پیدا کردن برنامه‌های کاربردی و انتخاب آن‌ها کمک کرده و نه فقط به شما می‌گوید چه چیزی جدید است بلکه مدل کارآمدی به شما نشان خواهد داد. در این نشست شخصی از گیست سؤال کرد آیا برنامه‌نویسی کامپیوتری به عنوان یک شغل برای کسی که مهارتی در سطح کدنویسی ندارد یک انتخاب هوشمندانه است؟ زیرا اتوماسیون و هوش‌مصنوعی احتمالاً جایگزین همه برنامه‌نویسی‌های سطح پایین در آینده می‌شود.

در حال حاضر همه چیز امن است! آن همچنان سرگرم کننده است و به ذهن کمک می‌کند تا در مورد مسائل منطقی‌تر تفکر کنیم. درک کنید برنامه‌ها چگونه می‌توانند مفید باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج