جاباما
۲۳۳۲۳۴
۶ نظر
۵۱۴۰
۶ نظر
۵۱۴۰
پ

مردان مارلبورو؛ عاقبت تبلیغ برای سرطان!

«مرد مارلبورو» لقب شخصیتی است که در تبلیغات تجاری سیگار توسط شرکت مارلبورو خلق شده است. این شخصیت در آمریکا بین سال های ۱۹۵۴ تا ۱۹۹۹ از محبوبیت باورنکردنی ای برخوردار بود.

مردان مارلبورو؛ عاقبت تبلیغ برای سرطان!



مجله سرنخ - سامرا قلی زاده: «مرد مارلبورو» لقب شخصیتی است که در تبلیغات تجاری سیگار توسط شرکت مارلبورو خلق شده است. این شخصیت در آمریکا بین سال های 1954 تا 1999 از محبوبیت باورنکردنی ای برخوردار بود. در ابتدا قرار بود مرد مارلبورو در شخصیت های مختلفی ظاهر شود اما در آخر شخصیت ثابت یک گاوچران برای او انتخاب شد.

تبلیغات مرد مارلبورو که توسط لبئو برنت خلق شد یکی از موفق ترین تبلیغات در تمام دوران ها به شمار می رود. اما نکته جنجال برانگیز درباره این تبلیغات این بود که بیشتر کسانی که در شخصیت گاوچران برای تبلیغ مارلبورو ظاهر شدند، بر اثر بیماری های ریوی جان سپردند.

مرد شماره یک مارلبورو

«اریک لاوسان» بازیگر و مدل آمریکایی که تبلیغات سیگار مارلبورو را در دهه های 1970 و 1980 برعهده داشت، در سن 72سالگی بر اثر ابتلا به یک بیماری نادر ریوی درگذشت.

مردان مارلبورو؛ عاقبت تبلیغ برای سرطان!

لاوسان سیگارکشیدن را از سن ۱۴ سالگی آغاز کرد. او از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۱ در استخدام شرکت مارلبورو بود تا سیگارهای این کارخانه را تبلیغ کند. او در طول این دوران در چندین فیلم ایفای نقش کرد. اریک لاوسان مرد شماره یک تبلیغات سیگار مارلبورو بود.

او سال ۱۹۵۴ شروع به تبلیغ سیگارهای فیلتردار مارلبورو برای مردها کرد، این سیگارها تا پیش از آن سیگارهایی زنانه به شمار می رفت و کمتر مردی آن را می کشید اما تبلیغات او نگاه به این سیگار را تغییر داد. لاوسان در دهم ژانویه ۲۰۱۴ در خانه اش از دنیا رفت. او پیش از مرگ در تبلیغات ضدسیگار نیز شرکت کرده بود و حتی در یکی از برنامه های تلویزیونی درباره اثرات سوء سیگار صحبت کرد. لاوسان تا زمان تشخیص بیماری اش همچنان سیگار می کشید و قادر به ترک سیگار نبود.


نزاع بر سر سیگار

«وین مک لارن» تا پیش از همکاری با مارلبورو، یک بدلکار بود. سال 1976 او در اولین تبلیغ سیگار شرکت کرد و به عنوان مرد مارلبورو شناخته شد.

مک لارن که در سپتامبر 1940 متولد شده بود در سال 1990 دچار بیماری سرطان ریه شد. وقتی او متوجه بیماری اش شد اعلام کرد فعالیت سی ساله اش برای سیگار مارلبورو او را دچار چنین بیماری ای کرده است.

مردان مارلبورو؛ عاقبت تبلیغ برای سرطان!

وی در طول دوران فعالیت ضدسیگاری که انجام داد «فیلیپ موریس» صاحب شرکت مارلبورو را محکوم کرد اما موریس در دفاع از خود اعلام کرد که مک لارن به هیچ عنوان در تبلیغات مارلبورو شرکت نکرده و دروغ می گوید.

با این ادعا، لارن در دفاع از ادعای خود، تصویر چکی که از شرکت گرفته بود را منتشر کرد. پیش از مرگ لارن، تصویری از او در یک شبکه تلویزیونی پخش شد که در آن لباس گاوچران را پوشیده بود و در کنار تمامی عوامل فیلمبرداری، آخرین روزهای زندگی اش را ثبت کرده بود. مک لارن ۲۲ جولای ۱۹۹۲ از دنیا رفت.


اصلی ترین گاوچران

«دیود میلار» یکی از اصلی ترین شخصیت های گاوچران بود که در دهه 1950 برای مارلبورو تبلیغ می کرد. او سال 1987 در سن 81 سالگی به دلیل ابتلا به بیماری ریوی از دنیا رفت. به گفته اطرافیان میلار، او سیگاری بود اما 20 سال پیش، سیگار را ترک کرده بود.

مردان مارلبورو؛ عاقبت تبلیغ برای سرطان!

جالب اینجاست که میلار هرگز به اسب ها علاقه ای نداشت اما برای تبلیغات مجبور بود در کنار این حیوانات قرار بگیرد. در تبلیغات شرکت مارلبورو، میلار را با کمک گرفتن از طناب، سوار اسب کرده یا از آن پیاده می کردند. میلار با وجود اینکه علاقه ای به اسب نداشت اما یکی از مدل های معروف مارلبورو بود.


مک لین بیمار شد

«دیوید مک لین» از اوایل دهه 1960، در تبلیغات تلویزیونی مارلبورو حاضر شد و عکس او روی پوسترهای تبلیغاتی چاپ شد. او دوازدهم اکتبر 1995، در سن 73سالگی به دلیل ابتلا به سرطان ریه درگذشت. مک لین از 12سالگی سیگار کشید و از سال 1985- شصت سالگی- بیمار شد. پزشکان از ریه سمت راست او، یک تومور سرطانی خارج کردند تا شاید او از مرگ نجات یابد اما به رغم عمل جراحی، مک لین بهبود نیافت و بیماری در مغز و ستون فقراتش منتشر شد.

مردان مارلبورو؛ عاقبت تبلیغ برای سرطان!

سال ۱۹۹۶ همسر و پسر مک لین شکایتنامه ای علیه فیلیپ موریس مالک مارلبورو تنظیم کرده و ادعا کردند مک لین به نیکوتین سیگار مارلبورو اعتیاد پیدا کرده بود و برای همین نتوانست عادت زشت سیگارکشیدن را ترک کند و بیمار شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیما

      دیگه پیر شده بودن.

    • ara

      اینکه خانواده هاشون شکایت میکردن از رییس شرکت جالبه. مگه مجبورتون کرده بودن سیگار بکشید؟ خودتون عقل داشتید نمیرفتید سمتش که مریضی بگیرید....

    • جواد

      حتمآ اگر سیگار تبلیغ نمیکردن 200 سال عمر میکردن ، به نظر حقیر این موضوع را که مطرح کرده اید خود تبلیغ سیگار مالبرو است ، خدا خیرتان بدهد .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • ارزشي

      بندگان خدا همه جوون مرگ شدن

    • بدون نام

      والا ما سیگار نکشیم نهایت عمرمون 60 ساله اینا باز 70 80 سال عمر کردند.

    • user

      جالب بود .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج